Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Next Leadership 50 editie 2021

Serpil Tascioglu (Director Foods Innovation, Strategy & Transformation bij Unilever)

Serpil Tascioglu (1981) studeerde Chemie aan de Hogeschool Zeeland en Drug Innovation aan de Universiteit Utrecht. Als gedreven en actieve student viel ze al op, als medeoprichter van een promotieteam om meer studenten van allochtone afkomst enthousiast te maken voor een hbo-opleiding en genomineerde voor een landelijke stimuleringsprijs voor allochtoon toptalent in Nederland. Na haar stage bij Unilever R&D kreeg ze een baan aangeboden bij het toonaangevende centrum voor food-innovaties, waar de introductie van een van de producten die ze ontwikkelde haar een paar maanden in Turkije bracht, het land van haar ouders. 

Nieuwe toekomst

‘Mijn ouders hebben hun eigen familie, vrienden en land achtergelaten om een betere toekomst te creëren voor hun kinderen in Nederland. Het was aan mij om op tienjarige leeftijd die kans te grijpen en hier aan een nieuwe toekomst te beginnen. Ik sprak geen woord Nederlands, kende niemand, maar wist wat mijn ouders hadden gelaten om hier te zijn voor hun kinderen. Die ervaring heeft mij denk ik gevormd: gedrevenheid, durf, verbinding en je verantwoordelijkheid nemen zijn eigenschappen die mij het best beschrijven en hoe ik dingen doe.’ 

Prachtige rollen

Tascioglu is inmiddels Directeur Global Food Innovation & Strategy bij Unilever.. Want inderdaad: ze is de afgelopen 19 jaar Unilever trouw gebleven. ‘Ik heb er prachtige rollen gehad, die mij vanuit een diepe zingeving hebben gemotiveerd om buiten de gebaande paden te treden om verandering teweeg te brengen.’

De vorming van Unilevers nieuwe R&D-centrum, waarin de activiteiten op dat gebied uit 3 landen zijn gebundeld, heeft Tascioglu zelf geleid. ‘Een unieke ervaring: een gepassioneerd team bouwen, volledig buiten de comfortzone opereren en nooit opgeven ondanks alle tegenslagen.’

Diepe connectie

De bevlogen directeur is verantwoordelijk voor de groei- en innovatiestrategie van Unilevers voedseldivisie wereldwijd, ze werkt bij het World Economic Forum aan mondiale vraagstukken, bezocht VN-conferenties en is bestuurder en toezichthouder bij cateraar Albron en innovatiehub Foodvalley. ‘Deze ervaringen hebben mijn referentiekader verbreed en verdiept; het inspireert mij telkens grootser te denken.’

Wat Tascioglu betreft heeft de ‘Next generation manager’ compassie en een moreel kompas dat rekening houdt met de wereld van morgen. “En de kracht om te verbinden met een technicus, maar ook met een CEO, een diepe connectie te maken met klanten en andere stakeholders. Met de juiste samenwerkingen kun je een nieuwe context creëren voor de toekomst van je bedrijf.’

Definitie van winnen

Het ideale bedrijf weet volgens Tascioglu een transitie teweeg te brengen waar maatschappij en mensheid baat bij hebben. Het zet zijn middelen in om antwoorden op de grote vraagstukken van vandaag te vinden, met de mensen voorop, en gebruikt zijn kracht om nieuwe waarden en normen te creëren. Zo ontstaat een nieuwe definitie van ‘winnen’ en laat je de wereld beter achter dan bij de start. Corona heeft de ongelijkheid in de wereld nog duidelijker gemaakt en toont dat we een grote taak hebben als leiders om de curve versneld positief te buigen, onze verantwoordelijkheid te nemen en dat uit te dragen in alles wat we doen.’