Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De wijze lessen van John D. Rockefeller

John D. Rockefeller was ooit de rijkste zakenman in de VS en Verne Harnish staat inmiddels bekend als dé goeroe voor snelgroeiende bedrijven. De mix Rockefeller/Harnish is, als handboek, uit op papier: ‘De Rockefeller strategie'.

Je leest nu: De wijze lessen van John D. Rockefeller

Verne Harnish is dé expert op het gebied van strategische groei. Hij haalde drie basisprincipes voor succesvol management uit de biografie van oliemagnaat John D. Rockefeller en schreef daar dit boek over: ‘De Rockefeller strategie’.

Het boek ‘De Rockefeller-strategie’ van Verne Harnish biedt het gereedschap om de juiste strategische beslissingen te nemen en deze vervolgens ook uit te voeren en te checken of er ook gedaan wordt wat gedaan moet worden. Volgens Verne Harnish zijn er een aantal belangrijke componenten die cruciaal voor het succesvol managen van een bedrijf en die we kunnen leren van John D. Rockefeller.

Rockefeller strategie componenten voor succesvol management:

Stel duidelijke prioriteiten

Zijn er duidelijke prioriteiten voor de korte en lange termijn? En heeft iedereen zijn eigen prioriteiten daarop afgestemd? Stel de vijf belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar en komende kwartaal. En stel er eentje – de centrale doelstelling – voor in de eeuwigheid.

Verzamel informatie

Is er genoeg informatie om de wensen van de klanten te peilen? Werkt iedereen ook met en volgens die informatie? Je moet dagelijks over alle gegevens kunnen beschikken die je vertellen hoe de organisatie draait.

Zorg voor een ritme

Zijn er regelmatig vergaderingen om de koers en de verantwoordelijkheden scherp te houden? Worden die effectief en zinvol gehouden? Zorg voor een effectief en ijzeren ritme van dagelijks, wekelijks, maandelijks, driemaandelijks en jaarlijks overleg (en houd de vergaderingen efficiënt).

De #10 Habits uit de Rockefeller strategie in het kort:

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf? Dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. Deze tien disciplines helpen bij het managen van de hoofdprocessen en vormen samen de Rockefeller strategie.

Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Groeit jouw bedrijf naar de volgende fase? Dan is het belangrijk dat er een hoge mate van structuur en discipline in het managementteam aanwezig is. Zorg dus voor een goed team. Het streven: uitvoering zónder drama.

Lees meer over Rockefeller Habit #1 in dit artikel

Rockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Een meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie. Is het meerjarendoel duidelijk?

Verwerk deze dan tot kleinere jaar- en kwartaaldoelen. De belangrijke en logische vervolgvraag is: hoe krijg je alle medewerkers op een lijn met de kwartaalprioriteiten?

Lees meer over Rockefeller Habit #2 in dit artikel

Rockefeller Habit #3: Zorg voor een goed overlegritme

Vergaderen kan veel tijd kosten, maar ook tijd besparen. Bij groeibedrijven geeft vergaderen rust en ruimte. In elke vergadering worden namelijk beslissingen genomen, spanningen opgelost en wordt de voortgang gemonitord. Meetings zorgen ook voor een versterking van de onderlinge connectie en de binding met de (organisatie)doelen.

Lees meer over Rockefeller Habit #3 in dit artikel

Rockefeller Habit #4: creëer een cultuur van verantwoordelijkheid

Bij scale ups die gezond zijn en consistent doorgroeien, is iedereen op de hoogte van verantwoordelijkheden en KPI’s. Één persoon is nooit verantwoordelijk over meer dan twee kernprocessen. Als een medewerker de regie over meer dan twee processen krijgt, leidt dat gegarandeerd tot wanorde.

Lees meer over Rockefeller Habit #4 in dit artikel

Rockefeller Habit #5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren

Managers hebben vaak de (onbewuste) overtuiging dat nieuwe ideeën vanuit het management team moeten komen en niet van medewerkers. Dit is jammer, want het zijn de medewerkers die het dichtste bij de klanten staan. Een toekomstbestendig bedrijfsmodel heeft maar één of twee doorslaggevende ideeën nodig.

Lees meer over Rockefeller Habit #5 in dit artikel

Rockefeller Habit #6: Analyseer regelmatig klantfeedback

Wil je als MT de juiste strategische beslissingen nemen? Kies dan voor feedback van de meest ideale en waardevolle klanten. Vraag feedback aan klanten waarmee de relatie uitstekend is én die een belangrijke bijdrage leveren aan de omzet. Teveel organisaties verzamelen feedback van alle klant typen. Dat zorgt vaak voor verstoorde data, omdat de feedback niet altijd van belangrijke personen komt.

Lees meer over Rockefeller Habit #6 in dit artikel

Rockefeller Habit #7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen

Succesvolle atleten hebben een sterke ‘core’ nodig om te zorgen voor stabiliteit, kracht en beheersing. Hetzelfde geldt voor succesvolle groeibedrijven. Conflicten, focus verlies, werken in eilandjes en onverschilligheid: zonder een sterke kern loopt een groeiende organisatie het risico op instabiliteit.

Het is daarom noodzakelijk om te zorgen voor een stabiel ‘midden’ van de organisatie, een sterke kern die bestaat uit de missie, kernwaarden en competenties.

Lees meer over Rockefeller Habit #7 in dit artikel

Rockefeller Habit #8: Medewerkers hebben oog voor de bedrijfsstrategie

Een obstakel voor groei is dat de medewerkers te weinig bezig zijn met de missie en visie van de organisatie. Ze zijn gefocust op hun eigen rol en houden te weinig rekening met de impact op het grotere geheel. Het leidt tot onafgemaakte taken en een bedrijfscultuur zonder eigenaarschap.

Succesvolle organisaties weten hun medewerkers op één lijn te krijgen met de bedrijfsstrategie. Ze hebben scherp waarom en voor wie het product belangrijk is.

Lees meer over Rockefeller Habit #8 in dit artikel

Rockefeller Habit #9: Medewerkers geven eerlijk aan of ze een goede dag hebben gehad

Iedereen moet objectief kunnen antwoorden op de vraag: ‘Heb ik een geweldige dag of week gehad?’. Dat geldt zowel voor het MT als de medewerkers op de werkvloer. De sleutel is dat iedereen wekelijks verslag doet van één of twee KPI’s.

Op deze manier weet je dat wanneer je medewerkers qua resultaat een goede dag hebben gehad, dat het dus ook geldt voor de organisatie.

Lees meer over Rockefeller Habit #9 in dit artikel

Rockefeller Habit #10: Maak plannen en resultaten zichtbaar met scoreborden

Steeds vaker plaatsen bedrijven een groot digitaal dashboard in de organisatie. Het gebruik van data dashboards is een goede manier om alle medewerkers te betrekken bij de gezondheid van de organisatie en de kwartaalprioriteiten en -cijfers.

De uitdaging bij deze tiende Rockefeller Habit ligt verrassend genoeg niet bij het identificeren van de juiste cijfers – dit lukt de meeste MT’s prima. De uitdaging ligt bij het minimaliseren van het aantal KPI’s en prioriteiten.

Lees meer over Rockefeller Habit #10 in dit artikel