Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob wordt door een groep vrouwen gevraagd

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer wordt hij door een groep vrouwen gevraagd.

VAN Annemieke de Jong
AAN Bob
ONDERWERP Commissie Heleen

Dag Bob,
Sinds enkele maanden is er binnen ons bedrijf een groepje vrouwelijke managers. Halfgrappend hebben we onszelf de Commissie-Heleen genoemd, naar Heleen Mees. We komen twee keer per maand bijeen om over de rol van vrouwelijke managers te praten. Heel informeel. Zou je als directeur een keer willen aanschuiven?
Annemieke de Jong
Deputy Director Marketing Services

Hoi Annemieke,
Natuurlijk! Je weet: ik koester vrouwelijk talent en ik vind het dan ook een goede zaak dat jullie zo'n groepje hebben gevormd. Grappig, die naam. Die Heleen Mees, dat is toch van die rare boeken over huisvrouwen die, nou ja, rare dingen willen?
Bob

Bob,
Nee, Bob, dat is Heleen van Royen. Heleen Mees is een moderne feministe die zelf carrière maakt in New York en vindt dat vrouwen niet zo moeten zeuren. Ken je haar niet?
Annemieke de Jong
Deputy Director Marketing Services

Annemieke,
Nee, nooit van gehoord. Maar wel een goed standpunt: dat vrouwen niet moeten zeuren. Ik bedoel niet dat ik vind dat vrouwen altijd zeuren, natuurlijk niet. Net als met huilen, dat valt hier ook best mee. Ja, jij huilde onlangs in een meeting, maar misschien lag dat wel aan mij: dat ik maar erop bleef hameren dat prognoses wel echt moeten kloppen, omdat ik anders weer op mijn kop krijg van Hoofdkantoor. Sorry trouwens dat ik je daarmee aan het huilen heb gemaakt. Of zeg ik nou allerlei verkeerde dingen, als man?
Bob

Bob,
Nou, om te beginnen: ik was het niet die toen huilde, dat was Ellen. Ze had je drie keer uitgelegd hoe het zat met die prognoses en nog bleef je maar doorgaan… een beetje zeurderig eigenlijk. Bovendien had Ellen gewoon haar dag niet. Kan gebeuren, toch?
Annemieke de Jong

Annemieke,
Ja, zo zie je maar dat ik, als man, af en toe ook zeur. En verder vind ik het erg vervelend dat ik jou en Ellen door elkaar haal. Nou denk je vast dat ik al onze vrouwelijke managers over één kam scheer, maar dat is echt niet zo. Ik weet best dat jij donker bent en Ellen roodharig. En dat ze haar dag niet had, ach, dat snap ik wel hoor, dat vrouwen van die periodes hebben dat ze hun dag niet hebben, helemáál niet erg. Of zeg ik nou weer verkeerde dingen?
Bob

Bob,
Probeerde jij net te zeggen dat Ellen ongesteld was die dag? Nee, ze had net te horen gekregen dat haar moeder ernstig ziek is. Verder, Bob, ben ik blond, letterlijk dan.
Annemieke De Jong

Annemieke,
Oh shit, zeg, stom van me, dat ik dat verkeerd uitleg en dat ook helemaal niet weet van haar moeder. Dat kun je mannelijke managers natuurlijk verwijten: ons gebrek aan empathie. En dan vergeet ik ook nog dat je blond bent. Terwijl ik dat normaal toch wel onthoud, blonde vrouwen, bedoel ik. Maar misschien moet je het wel positief uitleggen. Het betekent denk ik dat er tegenwoordig erg veel vrouwelijke managers binnen dit bedrijf zijn. Twintig jaar geleden waren er misschien maar twee, toen was het als man simpel om ze uit elkaar te houden. Begrijp je wat ik bedoel?
Bob

Bob,
Ja, ik vrees van wel. Zullen we het er maar op houden dat je het vast goed bedoelt, maar dat je van nature niet al te handig bent met vrouwen?
Annemieke de Jong

Annemieke,
Ja, zou goed kunnen, dat ik wat dat betreft niet zo handig ben. Dat zei mijn ex ook altijd. Maar dat maakt wel duidelijk dat ik veel kan leren van zo'n onderhoud met jullie groepje. Wanneer is het?
Bob

Bob,
Aanstaande donderdag, vijf uur. Weet je wel héél zeker dat je erbij wil zijn?
Annemieke de Jong

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Annemieke,
Ja hoor! Leuk! Lekker informeel klessebessen! Zal ik een flesje rosé meenemen? Daar zijn jullie toch gek op?
Bob

 

Meer Bob de manager?

Pepsi, McDonald’s en Walmart voelen de pijn van het Ozempic-effect: wie profiteert?

Afslankmedicijnen zoals Ozempic hebben een meetbaar effect op grote voedingsbedrijven. Ze remmen niet alleen de eetlust, maar ook de behoefte aan alcohol. Dat biedt kansen voor ondernemers, schrijft columnist Hidde de Vries. 'Wie komt er met het eerste goede alternatief voor wijn?'

ozempic afvallen mcdonald's pepsi walmart
Diabetesmedicijn Ozempic is enorm populair als afslankmiddel. Foto: Getty Images

Het was zaterdagavond. Een gezellige, drukke Amsterdamse bar, omringd door jongeren. Op het moment dat ik wilde bestellen, bekroop me een ongemakkelijk gevoel. Een flits van een inmiddels eeuwenoude commercial schoot door mijn gedachten, met die onvergetelijke tekst: ‘Tina, was kosten die Kondome?’

Ik wilde geen condooms bestellen. Daar zou tegenwoordig niemand meer van opkijken. Ik wilde drie 0.0-biertjes bestellen. En dat trok wél aandacht. Ik zag de barman denken: ‘Nou, dat wordt een gezellige avond.’

Ik was met twee andere ondernemers, beiden drinken al langer niet meer. Bij mij is het een uit de hand gelopen Dry January, met af en toe een wildcard. En ik moet zeggen, het bevalt goed! De variatie aan 0.0-drankjes is gigantisch. Mocktails smaken vaak lekkerder dan hun alcoholhoudende varianten en zelfs mijn 0.0 Negroni doet niet meer onder voor de echte. Alleen wijn blijft een uitdaging.

Medicijnen als lifestyle-drug

We staan niet alleen in onze drooglegging. Steeds meer mensen drinken minder of helemaal niet meer. De verkoop van alcohol daalt al jaren en het aantal probleemdrinkers neemt af. Goed nieuws, zou je zeggen.

Maar aan de andere kant neemt drugsgebruik flink toe. Dan doel ik niet zozeer op de bekende partydrugs. Het zijn juist varianten die in principe bedoeld zijn om ons gezonder te maken. Opmerkelijk genoeg is minder alcoholgebruik een van de bijeffecten.

Je kunt het haast niet gemist hebben: de afgelopen jaren wordt er steeds vaker gesproken over medicijnen die helpen bij afvallen, zoals Ozempic, Wegovy en Mounjaro. De media raken er niet over uitgeschreven en gebruikers blijven ongeremd enthousiast.

De resultaten lijken vooralsnog uitermate positief. Ondanks de forse prijs van enkele honderden euro’s per maand, kunnen gebruikers rekenen op 15 tot 25 procent gewichtsverlies. Deze medicijnen helpen tegen diabetes type 2, verlagen de kans op hartaanvallen en beroertes en zouden zelfs de kans op sommige vormen van kanker verkleinen. Daarnaast rapporteren gebruikers een verminderde eetlust en minder behoefte aan alcohol.

Microdosing

Een andere trend is de opmars van psychedelica. Niet als partydrugs, maar als mogelijke oplossing voor depressie, angststoornissen, PTSS, en verslaving. De positieve effecten van deze medicijnen zoals paddo’s, truffels en MDMA worden steeds vaker wetenschappelijk onderbouwd.

Vooral in de vorm van microdosing, waarbij je over een langere periode telkens een minimale hoeveelheid gebruikt. Je merkt er bewust nauwelijks iets van, maar het zou op onderbewust niveau wel effect hebben.

Lees ook: Een klein beetje truffels of lsd om er productiever door te worden: hoe zinvol is dat?

Prestigieuze instellingen als Harvard, Johns Hopkins en Yale doen (of hervatten) wetenschappelijk onderzoek en boeken positieve resultaten. Deelnemers voelen zich rustiger, piekeren minder, krijgen meer zelfvertrouwen, vertonen minder symptomen van depressie en lijken minder verslavingsgevoelig. Neuroplasticiteit zou zelfs worden bevorderd.

Sterker nog, Bill Wilson, oprichter van Alcoholics Anonymous (AA), was al in de jaren 50 groot voorstander van microdosing als remedie tegen verslaving. Hij distantieerde zich er uiteindelijk van, onder druk van de war on drugs in Amerika, maar zijn onderzoek krijgt nu opnieuw aandacht.

De invloed op de markt

Hoewel medicijnen als Ozempic al meer dan vijftig jaar in ontwikkeling zijn en psychedelica zo oud zijn als de beschaving zelf, zijn de langetermijneffecten op het brein nog niet volledig bekend. Onderzoek naar mogelijke bijwerkingen blijft dus noodzakelijk.

Toch is de impact nu al merkbaar in andere sectoren. In de VS heeft de opmars van afslankmedicijnen bijvoorbeeld een significante invloed op de markt. Analisten spreken al over het Ozempic-effect. Bedrijven als PepsiCo, McDonald’s en Walmart waarschuwen beleggers voor de negatieve impact op hun verkopen. Zelfs het aantal operaties gerelateerd aan overgewicht en obesitas neemt af, zoals knieoperaties veroorzaakt door overgewicht.

Ook de drankenindustrie zal zich opnieuw moeten uitvinden, met alcoholvrije alternatieven. Innovatieve producenten springen hier al op in. Denk aan het populaire Lowlander, dat zich onlangs herpositioneerde als Low or no alcohol beers, en het succes van Heineken 0.0, wat de verschuiving in deze markt bevestigt.

Het is nu nog wachten op een slimme ondernemer die het eerste, echt goede alternatief voor wijn op de markt brengt. Ik houd me in ieder geval warm aanbevolen. Cheers!

Lees ook deze column van Hidde de Vries: