Tegen depressies Terwijl ik dit schrijf, is de eerste lentezon actief: graad of 9, briesje en blauwe lucht. En dat al twee dagen op rij. Op alle social media wordt al fors gestrooid met kreten als ‘Summer is here!!!’, ‘Terrasje?’ en ‘S T R A N D’, met stip op 1. Vermoeiende, zorgelijke posts. U weet toch dat één zwaluw nog geen zomer maakt? Die regen komt terug, en hard ook. Neem dus liever stevige voorzorgsmaatregelen om uw fraaie maatpak op weg naar kantoor tegen die voorbarige euforie te beschermen. Bijvoorbeeld met de Blunt Umbrella. Ene Greig Brebner uit Nieuw-Zeeland ontwierp dit apparaat met ronde uiteinden tegen ‘prikken’ (vandaar de naam), in verschillende (zakelijke) kleuren en in 3 maten. Een letterlijk onverwoestbare plu tegen Hollandse voorjaarsdepressies. € 54,95 (originele maat)
Vrouw
Alleskunners Multitasken, zijn wij goed in. Bellen, mailen en tegelijk je mascara bijwerken? Onze gave. Behalve één ding. Fietsen, bellen en een paraplu vasthouden? Tenzij je de Bionic Woman bent, is het vrijwel onmogelijk. Waren we maar zulke alleskunners. Gelukkig denkt een aantal fashion-labels met ons mee. Zoals SuperTrash, dat onlangs een kittig regenlaarsje uitbracht waarmee je tijdens en buiten kantoortijden absoluut gezien wilt worden. Zwart rubber met een goud logo aan de zijkant: een must-have voor elke fietsende manager. Jimmy Choo ontwierp er voor Hunter Boot ook een paar, maar om nu een krappe 300 euro uit te geven aan een paar regenlaarzen? Laten we wel even gewoon blijven doen. Leve de regen! Dank je, SuperTrash. € 79,95
Nieuwe Strukton-ceo Lieve Declercq ‘zal niet gelijk je kop afhakken, maar afspraak is wel afspraak’
Premium - Lieve Declercq (58) moet Strukton verder op gang brengen na een turbulente periode, waarin oprichter Gerard Sanderink moest vertrekken. Profiel van een Vlaamse bestuurder die houdt van complexe uitdagingen. 'Ze wil de grote ingewikkelde jobs doen. Ze is niet van de flauwe dingen.'
Lieve Declercq wordt per 1 maart de nieuwe ceo van Strukton. Foto: SPIE Nederland
Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn
Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.
Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.
Als manager doorstoten naar de top? Versterk je x-factor met deze 7 tips
Je boert al jaren goed als manager, met prima resultaten. Toch blijft die felbegeerde directiepositie buiten bereik. Wat ontbreekt er? Misschien mis je wat executive presence, zeg maar de x-factor die topmanagers onderscheidt. Zeven tips om die te versterken.
Mary Barra (General Motors) en Sundar Pichai (Alphabet), twee ceo's met executive presence. Foto: Getty Images
Je bent een sterke manager, maar het lukt je maar niet om die topbaan bij de directie te scoren. Kennis, ervaring en uitstekende resultaten zijn belangrijk, maar ze zijn niet genoeg. Wat je ook nodig hebt is executive presence, vrij vertaald de x-factor. Zelfs in het Nederlandse poldermodel.
De Amerikanen zijn zo’n beetje de uitvinders van die executive presence. Al in 1975 verscheen het boek Dress for Success van John T. Molloy. Kleed je net alsof je die topbaan al hebt, was toen het advies. Maar over de juiste kleding gaat het al lang niet meer. Wel over inclusie, luisteren, leren en je virtuele aanwezigheid…
Sylvia Ann Hewlett is econoom, ceo van haar eigen consultancybedrijf, universitair docent en onder meer auteur van het veel recentere Executive Presence 2.0. Daarin beschrijft ze de x-factor aan de hand van drie elementen: gravitas, communicatie en de juiste verschijning. Daar ben je niet mee geboren, daar kun je wel degelijk aan werken.
Vertrouwen wekken
Gerry Valentine is coach, spreker en auteur. Al meer dan 27 jaar werkt hij met topmensen uit de Fortune 100. Hij beschrijft op Forbes executive presence als je vermogen om vertrouwen te wekken. Het vertrouwen dat je bekwaam en betrouwbaar bent, ook in uitdagende tijden.
Met het sturen van de juiste signalen krijg je medewerkers zover dat ze je willen volgen. En gaan senior leiders zien dat je (meer) potentieel hebt. Klinkt dat allemaal nog een beetje vaag voor je? Dan zijn hier zeven concrete tips om je x-factor te verbeteren.
#1 Blijf kalm in alle omstandigheden
Hewlett heeft in 2012 en 2022 onderzoek uitgevoerd naar de x-factor onder honderden topmanagers. Wat zij belangrijk vinden voor toekomstige collega’s is dan wel veranderd, maar het belangrijkste element is nog altijd gravitas. Dat is wat je uitstraalt, een soort natuurlijk overwicht of waardig gezag.
Zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en een beetje swagger dragen bij aan jouw gravitas. Observeer en reflecteer dus eerst over hoe je ervoor staat. Nemen mensen je serieus? Kom je daadkrachtig over of eerder koppig? Het respect van anderen krijgen – niet afdwingen – is belangrijk voor je x-factor.
Let daarbij ook op je gedrag onder stress. Ben je dan gehaast, raak je gefrustreerd of overweldigd? Misschien verlies je ook weleens je geduld. Al dat druk, druk, druk zijn, helpt niet voor je x-factor, weet Valentine. Dan wek je eerder de indruk dat je juist niet meer verantwoordelijkheid aankan.
Blijf kalm, evenwichtig, beheerst, wees goed voorbereid en houd de controle. Daarmee wek je het vertrouwen dat je klaar bent om nog meer verantwoordelijkheid te dragen.
Begrijp jij echt hoe anderen jou zien? Vraag regelmatig feedback over jouw impact. Hoe hoger je op de apenrots komt, hoe afhankelijker je wordt van anderen voor je effectiviteit. Natuurlijk zijn er nog altijd dominante leiders die in hun eentje daadkrachtige beslissingen nemen.
Uit het onderzoek van Hewlett blijkt dat daar voor je x-factor veel minder gewicht aan wordt toegekend. ‘Mensen neigen nu meer naar leiders die luisteren en leren van anderen voordat ze beslissingen nemen’, schrijft ze op Harvard Business Review.
Effectief luisteren dus en dat kun je zelf ook prima leren. Valentine voegt nog toe dat ‘mensen met een goede executive presence uitzonderlijke luisteraars zijn’.
‘Ze geven hun volle aandacht en stellen goede vragen. Zo gebruiken ze luisteren als een manier om anderen te betrekken en belangrijke ideeën te verkennen. Er is nog een voordeel: het vermogen om effectief te luisteren geeft blijk van zelfvertrouwen.’
#3 Zet slim in op inclusie
Nog een factor die veel meer mee is gaan tellen voor je gravitas: inclusie. Voeg meer leden met verschillende perspectieven toe aan je team. Daarmee vergaar je de nodige kennis om mensen met een andere achtergrond of identiteit te begrijpen.
Zorg ervoor dat al je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen. Toon empathie, maar dan op een geïnformeerde manier. Probeer bijvoorbeeld een ja-cultuur te creëren, geeft Hewlett mee als tip. Als medewerkers je dingen vragen waarmee ze hun prestaties of vooruitzichten kunnen verbeteren, dan krijgen ze een ja. En je doet je best om dat ook voor elkaar te krijgen.
Organiseer vrijwilligerswerk met een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep leert kennen en kunt aanboren. Haal mensen binnen zonder diploma’s en investeer in hun opleiding en werkervaring. Deze talenten zullen je niet alleen direct steunen, maar ze blijven ook langere tijd loyaal aan je.
#4 Communiceer als een leider
Het tweede belangrijke element voor je x-factor uit het boek van Hewlett is communicatie. Niet iedereen is van nature een begenadigd spreker of schrijver. Steek gerust veel tijd in het ontwikkelen en verbeteren van je communicatievaardigheden, raadt Valentine aan. Dat betaalt zich altijd terug.
Neem je presentatie op, is een tip uit het ABC voor executive presence van Brown University. Bekijk op de video hoe vaak je stopwoordjes gebruikt, zoals ‘eh’ of ‘weet je’. Praat je wel verstaanbaar of duidelijk genoeg? Check of je varieert in tempo, maar ook in toonhoogte. Laat je lichaamstaal overeenkomen met je boodschap.
Word behendig genoeg om ‘te lezen’ wie er in de vergaderzaal of je kantoor of… zitten en pas je communicatie daarop aan. Geef ook hier prioriteit aan de behoeften en perspectieven van anderen. Zo boek je effectievere resultaten.
Hoe je communiceert op online platforms, zoals Teams of Zoom, is ook een belangrijke sleutel voor je executive presence geworden, blijkt uit het onderzoek van Hewlett. Daar kun je met enkele ingrepen al heel wat verbeteringen aanbrengen.
Geef je mensen de kans om zich voor te bereiden: stuur vooraf een agenda door en de stukken die ze gelezen moeten hebben. Zorg dat je voor een virtuele vergadering alles even test, dat voorkomt gehannes in beeld met kabeltjes, gedempte microfoons of lichtsterktes.
Spreek altijd helder, duidelijk en beknopt. Laat geen ruis toe op je achtergrond. Hou eventuele visuals strak. Draag ook geen schreeuwende kleuren, die leiden vooral af. Lees geen notities voor, scrol niet door je e-mails of appjes, kijk recht naar dat scherm voor je.
Sluiten er nieuwe mensen aan, dan begin je de vergadering met ze voor te stellen. Bonuspunten krijg je door te vertellen wat ze meebrengen aan kennis of ervaring voor de onderwerpen die worden besproken. Moedig de mensen die stil blijven aan om deel te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld hun gedachten laten delen over een belangrijke vraag.
Besluit ook die virtuele vergaderingen met het samenvatten van de genomen beslissingen en de vervolgstappen. Dat doe je niet zelf, maar je geeft die taak telkens aan een andere collega. Laat je hele team zo aan de beurt komen.
Je uiterlijke verschijning is het minst belangrijke element van de x-factor, maar op dat vlak is er wel veel veranderd, geeft Hewlett aan. Dat gaat echt niet langer over het kopiëren van de look van de mannen en vrouwen op directieniveau.
Wat veel meer gewaardeerd wordt op dat niveau vandaag is authenticiteit. Laat zien wie je bent, inclusief je wortels en je waarden, maar dan wel de gepolijste versie. Laat je uiterlijk vooral niet afleiden van de indruk die je wil maken.
Jij bent een leider, of je nu in de kelder van een startup rondloop of op de top floor van een kantoorkolos op de Amsterdamse Zuidas. Sta rechtop, kijk mensen aan, glimlach en neem een open houding aan (kruis je armen niet).
Zo onderscheidt de topman van Alphabet (het moederbedrijf van Google) Sundar Pichai zich met ‘een toegankelijke, maar professionele stijl’ die mensen in verschillende sectoren zal aanspreken, schrijft Hewlett.
‘Met het combineren van een zwart leren jack met donkere jeans, een T-shirt en high-end sneakers, zelfs voor interviews en presentaties, laat hij zien dat werk en privé naadloos in elkaar overgaan.’
#7 De dresscode bestaat nog
Ook Brown University bevestigt dat de normen voor kleding zijn veranderd (met dank aan remote werken). ‘Maar dat betekent niet dat er geen dresscode is op de werkplek. Elke plek heeft ze – formeel of informeel.’
Neem dus de tijd om te begrijpen hoe je verschijnt. ‘Als iedereen hoodies, jeans en trendy sneakers draagt op kantoor, dan geef je met een overhemd en een blazer de onmiskenbare boodschap dat je niet begrijpt “hoe we de dingen hier doen”.’
Blijf ondertussen flexibel genoeg om je aan te passen als de setting daarom vraagt. Dat laat ook Pichai zien. Wanneer hij voor een ondervraging in het Amerikaanse Congres moet verschijnen, draagt hij een maatpak. Is hij op bezoek bij de Indonesische president, dan draagt hij een shirt met batikachtige motieven.
Daarmee toont hij respect voor anderen, maar ondertussen blijft hij wel zijn rustige, kalme zelf.
Nederland voorop met automatisering, bijscholing en diversiteit: ‘Krapte dwingt ons’
Nederland staat wereldwijd aan de top met het versnellen van automatisering, bijscholing van medewerkers en het inzetten op diversiteit, gelijkheid en inclusie. Dat blijkt uit het nieuwe Future of Jobs Report 2025 van het World Economic Forum. 'De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland namelijk in het kwadraat.'
Professor Henk Volberda en het Amsterdam Centre for Business Innovation verzamelden voor Nederland de cijfers voor het Future of Jobs Report. Foto: Getty Images/Maurits Giesen
Vooral kunstmatige intelligentie heeft een prachtige toekomst voor zich als het over werk gaat. Vandaag wordt bijna de helft van alle taken nog door de mens uitgevoerd. Binnen vijf jaar hebben algoritmes en robots het meeste werk overgenomen.
Slechts een derde is in 2030 nog puur menselijk, een derde van het werk wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen mens en machine. De rest – 34 procent – is volledig in handen van autonome machines.
Voor het Future of Jobs Report van het World Economic Forum, dat woensdag verschijnt, worden wereldwijd meer dan duizend werkgevers ondervraagd in 55 economieën. Samen zijn ze goed voor ruim 14 miljoen werknemers. Voor Nederland verzamelt het Amsterdam Centre for Business Innovation (UvA) de cijfers onder leiding van professor Henk Volberda.
Snellere automatisering
Zestig procent van de werkgevers verwacht dat digitalisering hun bedrijfsvoering tegen 2030 ingrijpend zal veranderen. Nederlandse bedrijven lopen voorop in deze structurele transitie van de arbeidsmarkt. Niet zozeer met het inzetten van robots, maar wel met het versnellen van de automatisering van processen en taken (86 procent). ‘Deze strategie wordt vaker toegepast dan bij hun mondiale concurrenten’, weet Volberda.
Ze worden daar ook wel toe gedwongen. ‘De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland nog eens een keer in het kwadraat. Maar liefst 56 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat ze echt geen personeel kunnen krijgen. Vandaar dat er zoveel druk staat op automatisering.’
Hij wijst op een ander opvallend cijfer: deze transformatie zal meer banen creëren als verdringen. Er verdwijnen wereldwijd 92 miljoen banen, maar er komen tegelijkertijd 170 miljoen nieuwe banen bij. ‘Netto is dat een groei van 7 procent.’ Die nieuwe werkgelegenheid zit dan meestal in de digitale hoek, maar ook komen er veel banen bij in de energietransitie en vergroening.
Meer bijscholing
Wat voor functies zijn in trek? De snelst groeiende beroepen zijn specialisten in big data, fintech-techneuten, AI- en machine learning-experts, software- en applicatieontwikkelaars. Maar ook zijn er heel wat specialisten nodig in autonome en elektrische voertuigen, milieutechnici en ingenieurs in hernieuwbare energie.
‘Technologie leidt niet tot minder werkgelegenheid op korte termijn’, zegt Volberda. ‘Maar wij moeten wel steeds vaker tot verandering bereid zijn. De komende vijf jaar wordt veel flexibiliteit verwacht.’
Vooral omdat in die periode 22 procent van de huidige banen op de schop gaat. Dat varieert van banen die verdwijnen of die totaal anders ingericht zullen worden. Dat betekent dus bijscholen, omscholen of aanvullende trainingen volgen. Daar zijn Nederlandse werkgevers erg goed in: 83 procent richt zich op het bijscholen van hun werknemers en 71 procent zoekt naar talent met nieuwe vaardigheden.
Daardoor valt het wel mee met het verouderen van belangrijke vaardigheden van de werkende mensen. Die hollen bij Nederlanders en bij Denen het minst hard achteruit vergeleken met de rest van de wereld (30 procent versus 39 procent tegen 2030).
Toch schatten de werkgevers in het rapport in dat uiteindelijk 11 procent van de werknemers niet de benodigde opleiding zal krijgen, en dus hun baan zal verliezen. Kwetsbaar zijn administratieve en secretariële functies. Die zullen het snelst verdwijnen.
Omarmen van diversiteit
Waar Nederlandse werkgevers ook goed mee scoren is ‘het omarmen van diversiteit, gelijkheid en inclusie’, merkt Volberda op. Twee jaar geleden was slechts tien procent daar wereldwijd mee bezig, nu ziet 47 procent dit als een mogelijkheid om de beschikbaarheid van talent te vergoten.
In Nederland is echter 64 procent van de werkgevers van plan specifieke doelstellingen hiervoor te formuleren en 46 procent wil deze principes ook gaan integreren in hun toeleveringsketens. ‘Met deze vooruitstrevende aanpak behoren bedrijven in Nederland tot de internationale koplopers om de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen om te zetten in kansen.’
Welzijn krijgt ook een steeds grotere rol. Het ondersteunen van gezondheid en welzijn is voor 64 procent van de werkgevers een kernstrategie. ‘Natuurlijk is dat weer ingegeven door die grote krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook omdat het nog moeilijk is voor een bedrijf om nog het verschil te maken in beloning. Dus dan zoek je het veel meer in intrinsieke beloning: zijn mensen gelukkig met hun werk, hebben ze goede werkplekken, al dat soort dingen.’
Het Trump-effect
Zit er tot slot nog een Trump-effect in het rapport? De toekomstige Amerikaanse president Donald Trump zal voor heel wat ophef gaan zorgen, van protectiemaatregelen tot complete handelsoorlogen.
Werkgevers houden wel degelijk rekening met geopolitieke spanningen, reageert Volberda. ‘Je ziet dat 34 procent van de organisaties verwacht dat daardoor hun bedrijfsmodel verandert.’
Twintig procent noemt ook handels- en investeringsbeperkingen, staatssteun en industriebeleid als belangrijke factoren die hun bedrijfsvoering de komende jaren zullen beïnvloeden. ‘En dat zijn dan met name landen zoals Nederland die sterke handelsrelaties hebben met de VS en China.’
Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?
MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).
Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?
MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.
Wie maakt echt meters?
Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?
Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.
De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.
Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.
Aantoonbaar verschil maken
MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?
De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.
De criteria voor opname in de lijst:
de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
binnen, met of gericht op een onderneming;
vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.
Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.
Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet:
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.