VanMoof wordt overgenomen door e-scootermerk Lavoie, onderdeel van het Britse McLaren. Dat meldden de curatoren donderdag. Wat de overname betekent voor de klanten van VanMoof is nog niet bekend. De definitieve afronding van de overname staat gepland voor maandag 4 september.
Tegen Reuters vertelde Lavoie-topman Nick Fry dat zijn bedrijf voldoende geld in VanMoof pompt op het bedrijf op orde te krijgen. Dat komt volgens hem neer op ‘tientallen miljoenen ponden op korte termijn.’ ‘Dit is een geweldige kans voor ons omdat VanMoof een bedrijf is met een briljant product. Maar dit wordt geen makkelijke rit: dit is ook een bedrijf dat zichzelf in een financieel lastige situatie heeft gewerkt.’
Lavoie is van plan verder te groeien door de overname en de activiteiten van VanMoof verder te ontwikkelen, meldt het bedrijf in een verklaring. Maar wie of wat is Lavoie?
Urban mobility
‘Driven by a desire to redefine urban mobility’: het schept ongetwijfeld een band. Net als VanMoof, dat met zijn elektrische fietsen de mobiliteit in de steden op de schop wilde nemen, ziet ook het Britse Lavoie zijn e-steps als middel tot dat hogere doel.
Twee weken geleden bleek al dat de Britten zich bij de curator van het failliete VanMoof hebben gemeld en een bod wilden doen. Volgens een bron die op de hoogte is van de situatie en geciteerd wordt door persbureau Reuters bevonden de gesprekken zich in een zeer gevorderd stadium. Maar later gingen berichten rond, dat de Britten weer waren afgehaakt. Datzelfde gold ook voor een ander Brits consortium, terwijl de Turkse scooterdeeler BinBin zich vorige week nog meldde met een vrijblijvend bod.
Dochter van McLaren Applied
Lavoie gaat uiteindelijk met de buit ervandoor. En het heeft ook best goede papieren: de maker van opvouwbare e-steps is een dochterbedrijf van McLaren Applied, de technologietak van McLaren die een geweldige naam heeft in de auto- en motorbranche – en dan met name de sportieve kant van die industrie. McLaren Applied is onder meer huisleverancier van de elektronische regelunit die alle F1-teams verplicht in hun wagens moeten monteren en het levert ook (composiet) onderdelen aan diverse fabrikanten.
Tot 2021 hoorde het bedrijf nog tot de McLaren Group, dat zich voortaan volledig wilde focussen op de supersportwagens en de raceteams. Na een spin-off via een private-equity-investeerder is McLaren Applied daarna flink gekortwiekt, waarbij vele projecten werden geschrapt en het aantal werknemers van 700 tot 200 zakte. Vanaf dat punt was er weer ruimte voor groei.
E-step voor de kofferbak
McLaren stapte begin 2022 namelijk ook weer in complete voertuigen: onder de naam Lavoie ontwikkelde het een elektrische step ofwel e-scooter. Die lijkt gemaakt om vanuit de kofferbak – of de metro – in een handomdraai rijklaar te zijn om met gezwinde spoed naar een afspraak te zoemen.
Begin deze zomer werd het eerste model, de Series 1, gelanceerd. Als je weet dat niemand minder dan Ian Cullum, de meester die vele Aston Martins en Jaguars tekende, het handzame geval heeft ontworpen, is de grote belangstelling voor dat debuut verklaarbaar.
Minstens zo interessant is de manier waarop de Lavoie Series 1 zichzelf met één druk op de knop ontvouwt, als een origami-vouwblaadje van metaal. Flowfold is die truc gedoopt, en de bedenkers hebben er patent op aangevraagd. Ook het terugwinnen van remenergie is in de stepwereld best bijzonder.
Geen gadget, maar een vervoermiddel
De makers schuwden verder grote woorden niet bij de introductie: met hun tweewieler hebben ze de e-step opnieuw uitgevonden. Getransformeerd van een gadget tot een vervoermiddel dat wél veilig en cool is: ‘A vehicle that people can be proud to own, that can be an object of desire while insanely functional and useful. A device that truly empowers ambitious urban dwellers.‘ Aan dergelijke aanprijzingen kunnen de broers Carlier nog een puntje zuigen.
Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof
De orderboeken voor de Lavoie-step waren dan ook direct goed gevuld, ondanks de prijzen vanaf circa 2.200 euro. Overigens gaat het om pre-orders: het voertuig moet nog worden geproduceerd. Wie 500 pond aanbetaalt, kan er als een van de eersten op rijden.
Fun fact: zonder begrenzer gaan de dingen meer dan 40 km/u, maar de snelheid wordt in veel landen teruggeschroefd tot 25 km/u. In Nederland mogen e-steps van dit formaat sowieso de weg (nog) niet op.
Passen VanMoof en Lavoie bij elkaar?
Is het een handige combinatie, de fietsen van VanMoof en de stepjes van Lavoie? Van een afstandje wel. Beide bedrijven bevinden zich met een elektrische voertuigen op de markt voor micromobiliteit, volgens de definitie de verplaatsing over korte afstand met vervoermiddelen die doorgaans gebruikt worden door één persoon. Alle fietsen, stepjes en kleine elektrokarretjes à la Bìro worden daartoe gerekend. Zowel VanMoof als Lavoie zet in op de wereld als markt.
Lees ook: Wij reden op de nieuwe VanMoof S5 en A5: de beste VanMoofs ooit, als ze het doen
Het kan goed zijn om als aanbieder van micromobiliteit alle smaken in huis te hebben voor elke vervoersbehoefte: een kofferbakstep vult een VanMoof, die over grotere afstanden en comfortabeler vervoer biedt, best mooi aan. Lavoie richt zich bovendien met zijn fraai ontworpen Series 1 in het premium segment van de e-stepjes, waar VanMoof met zijn e-bikes ook stevig inzet op merk, design en innovatie met zijn modellen.
Het merk van VanMoof is sterk, zij het enigszins gedeukt. Desondanks hebben de Britten er zóveel vertrouwen in, dat ze hun stepjes mogelijk gaan rebranden tot VanMoof.
Ook aardig: McLaren Applied heeft in elk geval verstand van fietsen. Onder de massa projecten die het met partners draaide, zat een samenwerking met Specialized, dat een carbon frame opleverde.
Afscheid van de Carliers
Wat de overname betreft, zat vooral Greybull aan de knoppen, de investeerder achter McLaren Applied die nu waarschijnlijk de rekening betaalt. Duidelijk is inmiddels dat een aantal ontslagen zal vallen en dat ook het management van VanMoof wordt vervangen. Dat betekent een exit voor Taco en Ties Carlier, die bij andere gegadigden voor de doorstart nog wel een rol hadden kunnen behouden.
Ook het directe verkoopmodel kiepen de Britten eruit: de distributie en service worden voortaan door derden afgehandeld als het aan hen ligt. Interessant detail: Lavoie-chef Fry heeft alle vertrouwen in de laatste modellen VanMoofs die door alle ellende nooit op de markt zijn gekomen. Hij lijkt dus vooral in te zetten op de – eenvoudigere – S4 en X4.
Lees ook: Getest: de nieuwe Veloretti Ace en Ivy Two, een prima alternatief voor VanMoof