Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wij reden op de nieuwe VanMoof S5 en A5: de beste VanMoofs ooit, als ze het doen

VanMoof heeft met de S5 en A5 zichzelf overtroffen: de urban e-bikes zijn strakker en fietsen soepeler dan ooit. Maar gaan de nieuwste VanMoofs ook minder vaak stuk? Wij fietsten - en duimen.

vanmoof s5 a5 review
Foto: VanMoof

Het is de nachtmerrie van elke producent: een testexemplaar dat ermee ophoudt terwijl een journalist ermee op pad is. Het overkwam uitgerekend VanMoof, de maker van e-bikes die toch al een reputatie te herstellen heeft qua betrouwbaarheid van zijn producten. MT/Sprout was lekker door Amsterdam aan het crossen op de nagelnieuwe VanMoof S5, tot er een mankement optrad.

VanMoof S5: de nieuwste generatie

De VanMoof S5 is de nieuwste elektrische tweewieler van de Amsterdamse fietsproducent. Zijn iconische vorm bleef behouden, een aantal minpuntjes van voorganger S3 lijken verholpen. Maar daarover later meer. Eerst die valse start van ‘press bike nr.2‘. Die weigerde eerst te schakelen, met de trapondersteuning in de laagste stand.

Op zich niet genoeg om te stranden. Maar na een druk op de resetknop bleef de fiets morsdood. Op slot en ook via de app niet meer tot leven te wekken. In no time zorgde VanMoof voor een vervanger: zustermodel A5, zodat we meteen de versie met het lagere frame ook even konden testen.

Laten we deze VanMoof-rijtest ook maar even resetten, dan kunnen we door met het goede nieuws. De VanMoof S5 en A5 zijn namelijk de beste fietsen die het bedrijf ooit heeft gemaakt.

vanmoof a5 s5 review
De VanMoof S5 en A5. Foto: VanMoof

Al het goede behouden

Als je even zijn kwetsbare elektronica vergeet, was de VanMoof S3 een knap product. Een uitgebeend ontwerp waarin onderdelen als verlichting, kabels en accu naadloos waren geïntegreerd. Prima rijeigenschappen voor een stadsfiets die zeker niet te log was. Perfecte hydraulische remmen.

En bijzonder praktisch, zeker dankzij het befaamde ‘schopslot’: het knopje bij de achteras waarmee je met één welgemikt tikje van je teen het wiel blokkeerde. En dat, als het de elektronicagoden behaagde, zich vanzelf ontgrendelde zodra de baas terug was.

Al dat goede is behouden. Maar het is alsof VanMoof bovenaan de klachtenlijst is begonnen bij het herontwikkelen van zijn fiets.

Lees ook: Is VanMoof het nieuwe Hyves? 200 miljoen verbrand voor een… fiets?

Betere versnellingsnaaf en krachtsensor

De 4-versnellingsnaaf kraakte af en toe hinderlijk en soms trapte je even ongewild door als de e-shifter van verzet wisselde. No more: de VanMoof S5 en A5 kregen een nieuwe 3-versnellingsnaaf die bijna naadloos schakelt. We hoorden maar heel af en toe een knarsje of klik.

Wel jammer dat je de schakelmomenten niet onderweg kunt kiezen, maar wel vooraf kunt regelen. Rond bepaalde snelheden word je desondanks soms verrast door een wisseling van verzet.

Een nog grotere verbetering: de vorige VanMoofs waren voorzien van een rotatiesensor die de ondersteuning regelde. Minder fraai dan de krachtsensor die je in zijn prijsklasse zou verwachten. En die is er nu dan ook. Veel natuurlijker en vloeiender ondersteunt de voornaafmotor nu je tochten door de stad. Zeker in de spits is het fijn dat je het versnellen en vaart minderen voortaan veel beter onder controle hebt.

Ondersteuning op het stuur regelen

Nog zo’n punt op het wensenlijstje: de mate van ondersteuning was niet onderweg te regelen. Ook opgelost. VanMoof nam afscheid van zijn kekke, maar lastig afleesbare matrixdisplay in zijn frame en heeft in plaats daarvan vier knopjes en twee lichtringen (‘Halo Ringen’) aan het stuur. Op rechts klik je door de 4 standen van de ondersteuning.

vanmoof a5 stuur
Het stuur van de VanMoof S5 en A5. Foto: VanMoof

Turboknop en beter schopslot

De turboknop is goddank gebleven. Verslavend, die extra push waarmee je even een bruggetje pakt of de boel voorblijft bij een krioelend stoplicht. Het schopslot is verbeterd en voortaan makkelijker met een code te openen. Dat is een geraffineerd samenspel van de drukknop links aan het stuur, de ledjes in de lichtring ernaast en geluid. Via de app laat schopmans zich overigens ook nog steeds openen.

Het ontwerp van de remgrepen en het frame van de VanMoof S5 zijn op het eerste oog alleen wat bijgepunt. Leuk zijn de zichtbare lasnaden, als ode aan de oer-VanMoofs. Heel prettig voor wat compactere fietser is het feit dat de stang een stuk lager is uitgevallen.

Voor de A5 geldt dat het frame wel drastisch anders is dan van de qua doelgroep vergelijkbare X3. Hierbij verwaterde de look met doorlopende buizen wel behoorlijk.

Lees ook: Cowboy wil met 10 miljoen funding op weg naar ebitda-winst

To do: voorwielmotor

Geen idee waarom (de gebroeders Carlier waren niet beschikbaar voor een interview), maar de voorwielmotor is wel nog gebleven. Zelf zijn wij niet zo verwend, maar in e-bikeland geldt dat als een goedkope, ietwat inferieure oplossing.

De motor werkt wat indirecter dan wanneer die in de trapas of achternaaf is verwerkt, en bij overdreven jakkeren leidt het sneller tot een slippend voorwiel. In de heuvels zul je het verschil echt merken, maar in de vlakke stadsjungle voldoet het wat ons betreft prima.

VanMoof S5: vanaf 2.998 euro

Je kunt ons interview met Ties Carlier over de S3 erop nalezen: zijn grootste prestatie vonden we in 2020 dat hij en broer Taco erin waren geslaagd zo veel fiets neer te zetten tegen een lagere, superscherpe prijs: 1.998 euro. Voor wie toen al klaagde dat VanMoofs ‘peperduur’ waren: Nederlanders geven gemiddeld 2.600 euro uit aan een e-bike.

Na een tussentijdse prijsverhoging van zijn voorganger is de S5 uitgekomen op 3 mille. Die prijssprong van 50 procent is niet te verdedigen met het argument dat de S5 ook de helft beter is.

Het is vooral de bevestiging dat het businessmodel van VanMoof de afgelopen jaren scheefliep. Na een unicorn-achtige kapitaalinjectie gingen de VanMoofs ook het bijbehorende spel spelen: met een lage unit price de volumes zó hard opjagen dat de kosten op termijn in verhouding tot de omzet zouden uitkomen.

We weten nu dat dat volumespel niet is gelukt. Al helemaal niet doordat de VanMoofs niet storingsvrij bleken en de garantie- en servicekosten per fiets flink opliepen. Het leidde tot fenomenale verliezen, maar met vers kapitaal en een prijs die minimaal kostendekkend is moeten de S5 en A5 VanMoof verder brengen op zijn bekende missie om the next billion op een fiets te krijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar we branden wel een kaarsje voor de elektronicagoden: dat ze barmhartiger zijn voor andere VanMoof-klanten dan voor MT/Sprout.

Lees ook: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit in de e-bikemarkt: goedkope fietsen zijn uit de gratie