De Birò kan iedereen wel zo’n beetje uittekenen: vier wielen, een dakje erop en erin opvallend vaak een goed verzorgd Oud-Zuidtype dat helemaal niet zo slecht ter been is als het wagentje doet vermoeden.
Maar met de Canta of die andere knetterende brommobielen heeft de Italiaanse stadsflitser dan ook weinig te maken. Hij is stil, want elektrisch, rap genoeg voor in de stad en in betere tijden smijt je hem zo de stoep op om hem daar achter te laten tussen de niet-overdekte brommers.
Alternatieven voor de Birò
In Oud-Zuid en het Gooi zijn de Birò’s al jaren nauwelijks aan te slepen. Maar er zijn meer fabrikanten die het nieuwe segment van de tweezits elektrische stadsflitser hebben ontdekt.
Of beter gezegd: herontdekt. Want in de jaren vijftig waren de microcars of bubblecars al razend populair, toen tijdens de wederopbouwjaren een ‘echte’ auto nog buiten het bereik van velen was. In Duitsland de BMW Isetta en Messerschmidt Kabinenroller, in Engeland de Bond en de écht kleine Peel: zuinig, handig en tot de komst van de Mini en Fiat 500 de voordeligste optie om op vier wielen te rijden.
Maar als je de meetlat ernaast houdt, zijn de meeste nanocars die nu te koop of in ontwikkeling zijn, vrijwel even kort als het vertrouwde tweezits Smartje. Met de Smart delen ze ook een trucje: met wat goede wil zet je een microcar dwars in een parkeervak. Zo passen er theoretisch gesproken drie op de plek die een gewone auto zou innemen.
Dankzij zijn elektrische aandrijving zou je de wagentjes als schoon kunnen beschouwen. Ze zijn flexibel en nemen minder ruimte in dan volwaardige personenauto’s. Misschien betekent deze derde golf de definitieve doorbraak van de microcar? Zou kunnen. Dan zijn dit de grootste kanshebbers om voor te gaan in die nanorevolutie op vier wielen.
Opel Rocks-e / Citroën AMI
Opel en Citroën horen tegenwoordig bij hetzelfde concern – Stellantis – en voorzien dezelfde microcar van hun eigen badges. Maar Citroën was de fabrikant die in 2021 als eerste kwam met de AMI, de Opel Rocks-e volgde een jaar later.
Strikt genomen is de tweeling een brommobiel, want alleen verkrijgbaar in een 45 km-uitvoering. Met een accupakket van 5,5 kWh zijn ze goed voor een elektrische actieradius van ‘tot’ 75 kilometer. Na vier uur in het thuisstopcontact kan hij er weer tegenaan. Naar verluidt komt ook Fiat op termijn met een eigen versie van de tweezits stads-EV.
Vanaf 12.450 euro rijklaar staat de Citroën voor de deur, maar Opel levert de stadsrakker al voor 8.499 euro. Vooral het Opeltje geldt daardoor als grote uitdager van de Birò.
Evetta
Toekomstmuziek, maar wel fraaie toekomstmuziek: de Evetta is een moderne elektrische reïncarnatie van de legendarische BMW Isetta. Zijn Duitse maker ElectricBrands heeft ook een lollig busje in de aanbieding: de Xbus. Die knipoogt dan weer naar de T3 Volkswagenbus. Beide zijn elektrisch, de Evetta haalt een top van 90 km/u en zou tot 240 km ver kunnen komen met een volle accu.
Het leukste aan de Isetta-kloon is dat VDL Nedcar hem misschien gaat bouwen. In open uitvoering mag de Evetta in eigen land 33.333 euro kosten, de gewone versie blijft er net onder de 20 mille. Een pre-order kan natuurlijk nooit kwaad, maar kost je wel 10 procent van de aanschafprijs.
Silence S04
Het Spaanse scootermerk Silence komt ook met de S04, een elektrische vierwieler met uitneembare accu’s. De micro-auto komt er in een versie met een top van 45 km/u en één met een topsnelheid van 90 km/u. In die snelle uitvoering kost de nanocar vanaf 16.990 euro en heeft hij een actieradius van 149 kilometer.
De accu’s rol en schuif je aan weerszijden in en uit het wagentje, zodat je ze in huis kunt opladen. Best handig, maar per stuk wegen ze tientallen kilo’s. Gelukkig zitten ze op een trolley en hebben ze een capaciteit van 5,6 kWh.
Carver
Nog meer Hollands glorie: de legendarische maar gesneefde Carver heeft een tweede leven gekregen als elektrische stadsauto. Hij kantelt nog steeds onnavolgbaar in de bochten en wordt nu in Friesland gemaakt. In varianten die ofwel 45 km/u ofwel 80 km/u op de klok zetten.
Met een accu van 5,4 kWh zou de brommobielversie 100 kilometer ver moeten kunnen komen. De prijslijst begint bij 9.990 euro voor een beperkt leverbare instapeditie. Zo te zien is de snelle versie er vanaf 15.488 euro. Die haalt dezelfde afstand uit een 7,1 kWh-pakket.
Microlino
Het Zwitserse Micro Mobility Systems stelde al in 2020 deze beauty voor: de Microlino 2.0, duidelijk geïnspireerd door de BMW Isetta, een ontwerp van het Italiaanse Iso die in de jaren vijftig het Duitse Wirtschaftswunder begeleidde. De Microlino heeft een top van 90 km/u en haalt tot 230 kilometer op zijn accu.
Die topper kost 21.990 euro, maar rijden kan vanaf 17.990 euro. Dan heb je wel instapper Urban, die met zijn batterij van 6 kWh 91 km verder komt. De levering van de Microlino start in het derde kwartaal van 2023.
Birò
De te kloppen hit in Amsterdam, het Gooi en andere steden is natuurlijk de Birò. Prijzen beginnen vanaf 14.995 euro voor de Urban, die naar keuze 25 km/u of zelfs 45 km/u haalt. Volgens de importeur combineert hij het gemak van een scooter met het comfort van een auto.
Met vaste accu van bijna 5 kWh heeft hij een actieradius van 100 kilometer. Er is overigens wel een compleet nieuw model in aantocht om de opkomende concurrentie op zijn plaats te zetten: de B2211 wordt in de loop van dit kwartaal verwacht.
Lees ook: Toet! Toet! Het zonneautootje van Squad Mobility komt eraan