Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Swipework wil TikTok van de arbeidsmarkt worden: ‘Generatie Z leest geen vacatures’

Schrijf je nog steeds vacatures? Om generatie Z warm te maken voor jouw bedrijf kun je daar beter mee stoppen. Video's zijn de nieuwe vacatures. De Amsterdamse startup Swipework wil met een nieuwe videovacature-app de TikTok voor de arbeidsmarkt worden.

swipework
Volgens de founders van Swipework missen bedrijven de connectie met Gen Z. Foto: Swipework

Wat is Swipework?

Swipework is de eerste TikTok voor de arbeidsmarkt: een ‘videojobplatform’ in de vorm van een app voor smartphones. Met behulp van videovacatures en kunstmatige intelligentie wil de Amsterdamse startup het zoeken naar een baan voor generatie Z ‘leuker, transparanter en gemakkelijker’ maken.

‘Geen saaie tekstvacature dus, de video komt centraal te staan’, legt medeoprichter Niek van de Schootbrugge uit aan MT/Sprout. ‘Het zijn video’s van bijvoorbeeld dertig tot zestig seconden, waarbij bedrijven kunnen laten zien hoe leuk het is om daar te werken. Daarnaast neemt AI de saaie taken voor je uit handen, zoals het opstellen van een cv.’

Lees ook: De meeste vacatures zeggen: Generatie Z, kom hier niet werken!

Dat kunnen algemene bedrijfsvideo’s zijn, maar ook video’s specifiek gericht op de vacature die ingevuld moet worden. Werkgevers krijgen hulp van de startup bij het beoordelen en ontwikkelen van hun video’s, maar ze moeten die wel zelf posten op het platform. De vacature zelf, denk aan de eisen die aan de kandidaten worden gesteld, komt tevoorschijn wanneer je op de video klikt.

Wie naar een baan zoekt, downloadt de app op zijn of haar smartphone. Kandidaten vullen daar hun gegevens in, hun opleidingen, ervaring en naar wat voor baan ze op zoek zijn. Kunstmatige intelligentie gebruikt dat profiel om kandidaten te matchen met de beschikbare banen.

En als die match niet oké is, dan swipet Gen Z gewoon verder naar de volgende videovacature. Ook zonder een profiel aan te maken, kun je ter inspiratie door de video’s swipen.

Wie zitten erachter?

Oprichters Niek van de Schootbrugge (30) en Maarten ter Velde (29) hebben beiden heel wat ervaring opgedaan bij wervings- en selectiebureaus. Ze waren lange tijd ook collega’s van elkaar. Van de Schootbrugge is even van het recruitmentpad afgeweken, heeft een webshop voor scooterhelmen opgericht en verkocht software voor het Amerikaanse Splash.

Zijn baan kwam te vervallen, toen Splash stopte op de Europese markt. Dat gaf hem de nodige financiële ruimte en vooral voldoende lucht om na te denken. ‘Dat ideetje voor Swipework zat al drie jaar in mijn hoofd. Ik heb Maarten gebeld en we zijn een biertje gaan drinken. We hebben het businessplan in de kroeg verder ontwikkeld.’

Ferran Rohaan, ‘AI-enthousiast’ en eigenaar van Artific, is de derde medeoprichter en investeerder. Zijn bedrijf is vooral bezig met AI-oplossingen, denk aan een AI-assistent voor de klantenservice of voor kennisbanken. Rohaan was daarvoor directeur van CloseSure (tegenwoordig Heeyoo).

‘Hij heeft dat data- en softwaretesting bedrijf samen met zijn partners opgebouwd tot de organisatie die het nu is. Het is dus wel heel prettig om hem aan boord te hebben.’

Wie zitten hierop te wachten?

Van de Schootbrugge en Ter Velde hebben laten onderzoeken hoe de generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt, zoekt naar een baan. ‘Daaruit kwam dat 82 procent van generatie Z de vacatures niet eens leest. Ze zoeken anders naar een baan.’

‘Ze consumeren informatie ook op een andere manier. Niet via Google, maar wel via SnapChat en TikTok. Veel meer via video’s en veel meer via hun telefoon. Ze hebben behoefte aan visuele content om een beetje gevoel te krijgen bij de bedrijven waar ze solliciteren.’

Lees ook: Generatie Z lui? Nergens zijn zoveel jonge mensen aan het werk als in Nederland

Ook bij bedrijven heeft hij onderzocht hoe ze in contact komen met generatie Z. Dat vinden ze lastig en het gaat moeizaam, legt hij uit. ‘Bedrijven vinden het ook moeilijk om ze te motiveren en te inspireren.’

Werk is voor deze generatie ook minder belangrijk, legt hij uit. ‘Dat is geen noodzaak, maar meer een aanvulling. Ze werken meer om te leven in plaats van dat ze leven om te werken. Dat bepaalt ook hoe zij naar een baan kijken en wat zij interessant vinden. Thuiswerken is bijvoorbeeld vaak belangrijk, of de optie om vier dagen in de week werken.’

Bedrijven spelen daar te weinig op in, is zijn ervaring. ‘Ze houden vast aan hun eigen patronen, zoals ze dat al sinds jaar en dag doen. Ze zitten daardoor op de verkeerde platformen en missen de communicatie met de doelgroep.’

Lees ook: De meeste vacatures zeggen Gen Z kom hier niet werken

Wat is het verdienmodel?

Swipework werkt met een abonnementsformule. Een SaaS-model (software as a service) waarbij het abonnement wordt samengesteld op basis van de behoeften van de klant. Elk bedrijf kan zijn in ieder geval één videovacature gratis plaatsen.

‘Dat is interessant voor een klein bedrijf, want die kunnen zo hun video erop zetten en gratis sollicitanten ontvangen. Voor grote bedrijven die 150 vacatures willen plaatsen en met twintig recruiters werken over heel Nederland wordt een enterpriseplan voorzien.’

Hoever is Swipework?

Het team van Swipework is net begonnen met de sociale media- en straatcampagne voor de startup. De officiële lancering van het platform en de app staan gepland op 1 september, maar ‘de eerste klanten hebben al getekend’. Vanaf eind september gaat Swipework de vacaturevideo’s ook zelf opnemen en bewerken.

De focus ligt nu op Noord-Holland en Utrecht. Daarna volgen het noorden en de rest van Nederland. De ambities strekken zich ook uit tot over de grens, eerst Groot-Brittannië en daarna de VS. ‘Het is toch wel stiekem onze droom om de Indeed van de videovacatures te worden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Van de Schootbrugge en Ter Velde hadden nog niet eerder funding opgehaald voor een startup. ‘We zijn begonnen met evenementen te bezoeken en investeerders aan te schrijven op LinkedIn. We hebben uiteindelijk in elf weken ruim twintig keer gepitcht voordat we tegen de juiste investeerders aanliepen.’

De eerste funding van 650.000 euro is inmiddels binnen, die komt van de Artific-groep. Daarmee zit het ‘voorlopig wel goed’.

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: