Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT Carriere – Checklist

5 x ‘Het beste voorbeeld van slecht management'

 

"Als nieuwe manager binnenkomen met veel heisa en ‘ik ga alles wel even verbeteren' om er vervolgens na een maand achter te komen dat de problemen of wel meevallen of van dusdanige structurele aard zijn dat ze niet meteen op te lossen zijn. En dan snel maar weer vertrekken." Maaike Visser, partner BADGERgroep

"Het beste voorbeeld van slecht management is voor mij Polaroid. De resten van het bedrijf in Enschede bestaan uit 20 medewerkers die distributie en administratiewerkzaamheden verrichten voor het hoofdkantoor. Een schril contrast met de ruim 1.100 mensen die er werkten in de hoogtijdagen begin jaren ‘90. Eens een bloeiende onderneming maar volledig afhankelijk van 1 product. Iedereen zag de opkomst van de digitale fotografie. Door gebrek aan productontwikkeling en internationale beslisvaardigheid ging dat aan Polaroid voorbij. En nu is Polaroid voorbij… Daarom is het zo enorm belangrijk voor bedrijven om focus te houden op de markt en strategisch resources te verplaatsen naar groeisegmenten en -producten. En is er noodzaak tot verandering… creëer een sense of urgency!" Jan van Hoof, directeur Maxximize

"De mensen die verantwoordelijk zijn voor het management van onze financiële wereld zou ik willen adviseren om het boek ‘De snelheid van vertrouwen' van Covey (Jr.) te lezen en ernaar te gaan handelen." Boy Brantjes, directeur Bizzwork.com

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Managers die de betrokkenheid van medewerkers onderschatten en die eigen ideeën doorvoeren zonder draagvlak te creëren. Je moet veranderingen eerst laten ‘landen' om ze vervolgens succesvol te laten doorvoeren in een organisatie. Daarnaast heb je ook nog eens managers die niet kunnen delegeren en niet goed luisteren naar hun mensen. Als je niet luistert en alles zelf doet, ontneem je eigen verantwoordelijkheid en maak je van mensen uitvoerende robots."  Rogier Thewessen, mededirecteur en -oprichter StudentenWerk

"Het beste voorbeeld van slecht management is voor mij ‘mannelijk' management. Management waarbij het ego in de weg zit en confrontatie en competitie de hoofdmoot vormen. Maar ‘vrouwelijk' management is wel degelijk kwetsbaar. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het tijdig onderkennen van politieke gevoeligheden en vervolgens ook bereid zijn dat politieke spel te spelen. Met name het gebrek aan bereidheid om omwille van het doel het 'spel' te spelen, blijkt nog wel eens een handicap bij vrouwen." Ward van Beek, directeur-eigenaar Whizpr

De harde waarheid: strategische plannen zijn waardeloos zonder uitvoeringsstrategie

In samenwerking met Mobilee - Strategie zonder uitvoering is zinloos. Uitvoering zonder strategie is stuurloos. Maar hoe doorbreek je de vicieuze transformatiecirkel waarin organisaties vaak blijven hangen? Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

arjen banach veel denkkracht, weinig doe-kracht
Foto: Getty Images

Tijdens het Mobilee-evenement ‘Make IT Happen’ deelde Banach zijn visie over het verbinden van strategie én executie. ‘Je stijgt niet naar het niveau van je strategie, je daalt naar het niveau van je cultuur.’

‘Veel denkkracht, weinig doe-kracht’

Strategie en uitvoering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo opent Jeroen Stoop, consultant bij Mobilee, het event. ‘Zonder strategie mist je uitvoering richting, maar zonder uitvoering blijft je strategie slechts een plan op papier. In deze tijd kunnen we het ons niet veroorloven om maanden te blijven hangen in de planningsfase. We moeten naar een model waarin we 20 procent van onze energie besteden aan strategie en 80 procent aan executie, in plaats van andersom.’

Die constatering sluit aan bij de ervaringen van veel aanwezigen. ‘Wanneer je het over strategie hebt, resulteert het vaak in veel denkkracht, maar weinig doe-kracht’, ziet Caren Diender, teamleider Strategie & Beleid bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta. ‘Er ontstaat onduidelijkheid wanneer een strategie blijft zweven. Als de strategie blijft zweven en openstaat voor interpretatie, ontstaat onduidelijkheid.’

De cultuurval

Keynotespreker Arjen Banach legt de vinger direct op de zere plek. ‘Bij transformaties stijg je vaak niet naar het niveau van je strategie, doelen of veranderingen; je daalt naar het niveau van je cultuur. Cultuur kun je omschrijven als dat wat we doen wanneer niemand kijkt. Precies daarom mislukken verandertrajecten vaak.’

‘In een cultuur gericht op voortgang – “we blijven doen wat we altijd deden” – wordt verandering als bedreigend ervaren. Maar in een cultuur van vooruitgang, waarin leren en ontwikkelen centraal staan, is verandering minder pijnlijk.’

Arjen Banach
Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

Vier principes voor de toekomst van werk

Volgens Banach is de juiste cultuur een absolute randvoorwaarde voor succesvolle (digitale) verandering te maken. ‘Theorieën suggereren dat je met visie, belang, een plan, middelen én competenties succesvol verandert, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.’

Banach presenteert vier principes waarmee organisaties strategie en uitvoering beter verbinden:

1. Van voortgang naar vooruitgang

‘We moeten accepteren dat verandering exponentieel sneller gaat dan ons vermogen om mee te veranderen. We kunnen niet alles bijhouden, en dat is niet erg.’ Banach pleit daarom voor ‘halve plannen’. ‘Vaak formuleer je antwoorden in strategieën. Laat ruimte over voor interpretatie en actie. Een half plan werkt beter dan een dichtgetimmerd document.’

2. Van uren maken naar impact maken

‘De meest effectieve manier van versnellen is vertraging elimineren’, stelt Banach. Hij onderscheidt drie typen werk: A-taken die directe waarde creëren, noodzakelijke maar niet waarde creërende B-taken en C-taken zonder waarde of noodzaak.

‘Verandering mislukt vaak door gebrek aan tijd, eigenlijk gebrek aan mentale ruimte. Medewerkers zitten vast in dagelijkse bezigheden als vergaderingen en e-mails.’ Toch zijn er voorbeelden van organisaties waar het anders gaat. ‘AFAS loste dit eenvoudig op door het werk in minder dagen te doen met dezelfde impact. Dan word je gedwongen slimmer te werken.’

3. Voorkom ‘mentaal gepensioneerden’

Wil je naar een cultuur van vooruitgang, dan draait het volgens Banach om psychologische veiligheid. ‘Zonder die veiligheid ontstaan ‘mentaal gepensioneerden in een soort zombie-zone’: medewerkers die fysiek aanwezig zijn, maar mentaal afhaken. De comfortzone lijkt veilig, maar belemmert groei.’

‘Het draait om de balans: hoge druk zonder veiligheid leidt tot stress. Met veiligheid ontstaat een leerzone waar experimenteren mogelijk is. Vooruitgang vraagt autonomie én vertrouwen, wat alleen lukt als feedback geven normaal is. Stilzwijgen bij problemen is de grootste ontrouw aan je organisatie.’

4. Geen uitvoerders, maar uitvinders

Volgens Banach draait het om het creëren van een cultuur waar uitvinders, niet uitvoerders de overhand hebben. ‘Experimenteren moet voor iedereen toegankelijk zijn. Het gaat niet om vooraf bekende oplossingen, maar om activiteiten waarvan je de uitkomst niet kent. Dat is innovatie.’

Toch is dat niet wat er in de praktijk zomaar gebeurt. ‘De uitvoerder focust op de waan van de dag, terwijl de uitvinder bouwt aan de waarde van morgen. Het probleem? We meten en belonen vooral uitvoering, niet innovatie. Zo communiceren we onbewust dat experimenteren minder belangrijk is.’

Gele kaarten

Om dat te doorbreken, moeten we innovatie meetbaar maken. ‘Stel bijvoorbeeld een systeem in met drie “gele kaarten” per medewerker per jaar, die ingeleverd worden bij gemaakte fouten tijdens experimenten. Het doel is niet om kaarten over te houden, want dat betekent dat er onvoldoende risico’s zijn genomen. Zo stimuleer je actief experimenteren en inzichtelijk gedrag.’

Van document naar dynamiek

Het probleem zit vaak niet in het gebrek aan strategie, maar in het vertalen van een strategie naar de werkvloer. ‘In veel organisaties communiceren bestuurders en management hun ideeën naar beneden, maar blijft er weinig van over’, zegt Banach.

‘Ook ideeën van medewerkers bereiken het management niet voldoende. Dit communicatieprobleem is een van de grootste obstakels voor succesvolle strategie-executie. Eén ding heb ik geleerd: wil je draagvlak, zorg dan dat de strategie van binnenuit komt.’

Geen cijfers, maar verhalen

‘Begin met verhalen vertellen, met emoties delen’, adviseert Banach. ‘Wat kom je tegen in het primaire proces, waarom moeten we het anders doen? Neem dat als vertrekpunt voor strategie, niet de cijfers. Als je beweging wil creëren: begin klein. We blijven te vaak hangen in grote abstracte plannen.’

‘Mensen moeten zich áltijd onderdeel van de oplossing voelen, níet het probleem’, vult Jeroen Stoop aan. ‘Door digitalisering voelen sommigen zich sneller vervreemd van hun werk. Betrek medewerkers bij veranderingen en benadruk het gezamenlijke belang. Het zijn je collega’s: blijf ze zo behandelen.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Zonder rebellen géén vernieuwing – durf jij het aan?

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Je bedrijf groeit niet door brave ja-knikkers, maar dankzij eigenwijze rebellen. Innovatie-expert Simone van Neerven legt uit waarom juist die lastige types jouw organisatie naar een hoger niveau tillen. Durf jij het aan om ze écht te benutten? In de podcast How to Grow deelt ze haar visie op een growth mindset en hoe je als rebel impact maakt binnen een organisatie.

how to grow- podcast simone van neerven

Rebellen en innovatie: een noodzakelijke combinatie

Simone van Neerven heeft een indrukwekkende loopbaan achter de rug als onder andere Chief Innovation Officer bij Vueling en als innovatiemanager bij KLM. In haar werk heeft ze keer op keer gezien hoe belangrijk een growth mindset is om vernieuwing mogelijk te maken.

Maar ze weet ook hoe lastig het is om organisaties te overtuigen van verandering. ‘Het tegenovergestelde van een goed idee kan óók een goed idee zijn’, stelt ze. Wie zich daarvoor afsluit, mist kansen.

Van Neerven noemt zichzelf een rebel, maar niet zonder reden. Al van jongs af aan stelde ze vragen bij vastgeroeste systemen. Ze deelt een anekdote over een Sinterklaasviering op de kleuterschool, waarbij ze weigerde de pop aan te nemen die meisjes standaard kregen, en in plaats daarvan een vrachtwagen opeiste.

Diezelfde eigenschap bracht haar later in haar carrière succes – maar ook conflicten. Want hoe ga je om met managers die liever vasthouden aan het bestaande?

De kracht van nieuwsgierigheid

Een growth mindset draait volgens Van Neerven niet alleen om grootse innovaties, maar ook om het dagelijks blijven leren en nieuwsgierig blijven naar andere perspectieven. ‘Hoe kun je je comfortabel voelen bij het oncomfortabele?’ vraagt ze zich af. Ze gelooft dat nieuwsgierigheid aan te wakkeren is – zowel bij individuen als binnen organisaties. En dat begint met het stellen van vragen, experimenteren en durven falen.

Toch wordt innovatie vaak tegengewerkt door starre structuren en hiërarchische bedrijfsmodellen. Van Neerven deelt hoe ze als innovatiemanager bij KLM en Vueling obstakels overwon door verwachtingsmanagement en duidelijke kaders te creëren. ‘Als je weet binnen welke grenzen je kunt bewegen, word je vaak creatiever.’

Waarom je deze podcast niet wilt missen

In deze inspirerende aflevering van How to Grow ontdek je:

  • Waarom rebellen onmisbaar zijn voor innovatie – en hoe je ze binnen je team effectief inzet.
  • Hoe je nieuwsgierigheid als brandstof gebruikt om een growth mindset te ontwikkelen.
  • Wat je kunt leren van mislukkingen en waarom sommige fouten goud waard zijn.

Benieuwd naar het hele gesprek? Luister hieronder naar de podcast met Simone van Neerven en ontdek hoe je een growth mindset toepast in jouw organisatie.

Bekijk ook de videoregistratie van het gesprek:

How to Grow

How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.

Dit is de tweede aflevering. In de eerste podcast spraken we Janine Vos, CHRO van Rabobank die al jong leerde dat stilstand achteruitgang is. Of het nu op het startblok van het zwembad was of in de bestuurskamer, ze weet: soms moet je gewoon springen. Luister hier de podcast met Janine Vos.

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

AI kan leiders helpen om juist menselijker te worden

AI heeft voor leiders drie grote beloftes in petto: tijdsbesparing, extreem maatwerk en menselijker leiderschap. Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter nemen ze in een nieuw boek onder de loep. Tegelijkertijd bestaat het risico dat leiders 'overweldigd of, erger nog, eraan verslaafd raken'.

ai leiderschap more human rasmus hougaard
Foto: Getty Images

Natuurlijk hebben leiders de smaak van AI flink te pakken. Ze gebruiken de tools voor marktanalyses, strategische plannen, onderzoek naar klanten en andere businessactiviteiten.

Wat Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter echter is opgevallen, is dat maar heel weinig leiders kunstmatige intelligentie inzetten om zelf een betere leider te worden. Ze beschrijven in More Human, dat op 18 maart is verschenen, hoe AI leiders daar ook mee kan helpen.

Hougaard is de oprichter van Potential Project. Hij is volgens Thinkers50 een van de acht belangrijkste leiderschapsdenkers vandaag. Zijn medeauteur Carter is senior partner in zijn bedrijf. Samen hebben ze al meerdere boeken over leiderschap op hun naam staan.

Menselijke waarden opofferen?

Beide auteurs zijn zowel bezorgd als nieuwsgierig naar de impact van kunstmatige intelligentie op leiderschap. En dus zijn ze uitgebreid op onderzoek uitgegaan. Het boek geeft niet alleen de resultaten van enquêtes, maar ook veel praktijkvoorbeelden. Hun conclusie luidt paradoxaal genoeg: AI kan leiders menselijker maken.

Ze wijzen in hun boek onder meer op de drie grote beloftes van AI voor leiders, maar waarschuwen tegelijkertijd ook voor de risico’s. Hoe gaan leiders deze tools gebruiken: als hulpmiddel om hun menselijke vaardigheden te verbeteren of als shortcut waarbij menselijke waarden worden opgeofferd?

Dit zijn de drie grote beloftes van AI, met de voorbeelden uit het boek en hun valkuilen.

#1 AI bespaart tijd

Bij Accenture gebruikt chro Ellyn Shook de generatieve AI-tool Anytime Performance Summary. Die tool voegt veel input samen over individuele werknemers, zoals bijvoorbeeld feedback, prioriteiten, aspiraties en resultaten.

Zonder die tool was Shook drie kwartier bezig om de informatie voor een functioneringsgesprek te verzamelen. Ze had dan nog een kwartier om het gesprek zelf voor te bereiden. Nu heeft ze de informatie in vijf minuten, inclusief een samenvatting. De rest van de tijd kan ze besteden aan het voorbereiden van het gesprek.

Volgens Shook begint AI nu echt tijd vrij te maken, zodat ‘leiders zich kunnen richten op wat echt belangrijk is: het ondersteunen van hun mensen zodat ze zich goed voelen en productief kunnen zijn.’

Meer werken of meer reflecteren?

Bij IBM hebben ze een AI-agent die leiders met één mail input geeft over de teamleden die klaar zijn voor een promotie. Maar in ruil voor het verminderen van die administratieve taken, vraagt Nickle LaMoreaux, chro van IBM, dat leiders hun tijd en energie besteden aan ‘momenten die ertoe doen voor hun mensen’.

Dat betekent ‘plannen maken over hoe je promotie gaat vieren, of hoe je een gesprek gaat voeren met degene die niet gepromoveerd is en over hoe hij of zij zich kan ontwikkelen’. AI bespaart dus tijd, maar de vraag is wat leiders daarmee doen.

Wordt die tijd gebruikt om er een extra project bij te pakken of nog meer te vergaderen? Of gebruiken ze de vrijgekomen tijd om meer op zichzelf te reflecteren als leider, op de impact die ze maken op hun mensen?

Echokamer van AI

Tot nu toe vullen leiders de tijd die met digitale tools wordt bespaard in met meer werk, weten Hougaard en Carter. Een andere valkuil is dat leiders alles klakkeloos overnemen van AI. Ze houden namelijk wel van snelle beslissingen.

Ook onze hersenen zijn liever lui dan moe. Maar met dat ‘haastig denken‘ kunnen ze ook ‘foute, onethische, vooringenomen, schadelijke of irrationele beslissingen nemen’. Stel liever vragen over de ethische impact van beslissingen, de gevolgen op de lange termijn. Vergeet als leider daarbij ook de eigen beperkingen niet, de ingebakken vooroordelen en het egoïstische kantje.

Zoek bewust de verschillende en tegengestelde meningen op. De AI-systemen van Netflix en Spotify bijvoorbeeld, maken geen neutrale selectie. De voorstellen worden gebaseerd op wat het algoritme denkt wat de klant wil zien of horen. ‘Daarmee wordt onze blootstelling aan verschillende ideeën en perspectieven beperkt.’

Kom als leider dus niet in de ‘echokamer’ van AI terecht. Die vervormt de realiteit. ‘Hoe meer we vertrouwen op AI voor het maken van keuzes of selecties zonder eigen oordeel en kritisch denken, hoe meer onze werkelijkheid zal worden gevormd door algoritmen, neurale netwerken en taalverwerkingsmodellen.’

Luister ook: De evolutionaire fout die zelfs de beste managers maken

#2 Met AI wordt leiderschap extreem maatwerk

Bij IKEA wordt AI ingezet om werknemers voor het bedrijf te behouden. Het systeem beoordeelt een groot aantal variabelen, zoals de situatie op de lokale markt en hoelang iemand in dienst is.

Zo identificeert het medewerkers die dreigen te vertrekken. Hun manager krijgt daar een waarschuwing over. Zo kan hij of zij op basis van de informatie het gesprek met die m/v aangaan.

Ulrika Biesért, chro van het Zweedse woonwarenhuis, heeft aan de auteurs ook uitgelegd dat het systeem door een zwaar proces is gegaan rond privacy, bescherming van data, ethische regels en verantwoord gebruik ten opzichte van lokale wetten en voorschriften.

Nieuwe standaard voor leiders

Al die tools zullen leiden tot nieuwe verwachtingen voor leiders, een nieuwe standaard waaraan leiders moeten voldoen. Leiderschap is niet langer een transactie, waarbij de focus op operationele efficiëntie ligt. Werknemers zijn geen ‘human resources’ die gemanaged moeten worden op productiviteit.

Die tijden zijn voorbij, schrijven Hougaard en Carter. Leiders hebben nu de keuze. Vasthouden aan macht en controle, of een nieuwe manier van leidinggeven adopteren met behulp van AI. ‘Meer transformationeel, collaboratief en inclusief. Met leiders die hun teams inspireren en motiveren. Met medewerkers die worden gezien als partners in het succes van de organisatie.’

Christy Pambianchi, chief people officer bij Intel, vergelijkt die nieuwe leiders met dirigenten. Ze moeten duidelijkheid scheppen over het doel, de unieke vaardigheden en behoeften kennen van elke speler, aansturen, samenwerking en coördinatie mogelijk maken om tot uitstekende prestaties te komen.

Het kompas

‘Goede leiders nemen de tijd om een persoon echt te leren kennen, om hun vaardigheden en motivaties te begrijpen en hoe ze het beste in iedereen naar boven kunnen halen.’

Dimitra Manis, chief purpose officer bij S&P Global wijst erop dat meer tijd en tools niet automatisch betekenen dat leiders beter worden. Te veel mensen zijn tot leider gebombardeerd vanwege hun technische vaardigheden of vanwege successen die ze geboekt hebben in het verleden.

Die leiders hebben nooit geleerd hoe ze mensen het beste kunnen managen. Hougaard en Carter pleiten dus voor meer investeringen in het vergroten van de menselijke leiderschapskwaliteiten. Het boek gaat daar uitgebreid op in met een ‘menselijk leiderschapskompas’.

Kernkwaliteiten

Leiders moeten nog beter worden in het managen van hun mind en hun kernkwaliteiten – bewustzijn, wijsheid en mededogen – cultiveren. Leiders moeten hun mentale proces vertragen, context scheppen, goede vragen stellen en leiden vanuit hun hart.

‘Als we dat niet doen, lopen we het risico dat we deze nieuwe tools niet optimaliseren, erdoor overweldigd worden of, erger nog, eraan verslaafd raken.’

Lees ook: Je doet als leider meestal niet wat je zegt

#3 AI maakt leiders menselijker

Cameron Hedrick, chief learning officer bij Citibank, gebruikt AI om zijn communicatie te verbeteren. Daarvoor heeft hij AI-simulaties (proxies) van zichzelf gemaakt. Hij heeft daarvoor veel informatie over zichzelf gedeeld: zijn persoonlijkheidstype, zijn manier van schrijven, zijn persoonlijke mening over heel wat onderwerpen.

Hij deelt ook moeilijke situaties en vraagt zijn proxy hoe hij zou reageren. Het inzicht dat hij zo krijgt, opent hem de ogen. ‘Dat heeft me geholpen om vooroordelen en blinde vlekken te onthullen. Zo leer ik meer over mezelf en wordt mijn effectiviteit als leider vergroot.’

Hougaard en Carter geven aan dat leiders zo verschillende AI-proxies kunnen inzetten, eentje met een financieel karakter, eentje met een klimaatachtergrond. Samen kunnen ze dan in debat gaan. Ook van teamleden kunnen proxies worden gemaakt. Zo kunnen ze input en advies geven.

Subtiele informatie oppikken

Ook tijdens fysieke vergaderingen kan AI worden ingezet om via lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en stemvibraties te letten op stress, angst, frustraties of afleiding. ‘Een leider kan tijdens een vergadering een bericht ontvangen dat een werknemer tekenen van bezorgdheid of verwarring vertoont’, schrijven ze.

Het is subtiele informatie die vaak niet wordt opgepikt. Met deze informatie kunnen leiders meer context bieden, vragen stellen die zich richten op de onuitgesproken zorgen van dat teamlid. Leiders die hierop reflecteren, vergroten zo hun bewustwording over wat er bij de anderen leeft.

Bij Cisco wordt hier al mee geëxperimenteerd. AI heeft een uitwisseling via chat tussen een manager en een werknemer geanalyseerd. Het AI-systeem wees erop dat de manager niet goed genoeg luisterde en gaf ook aanwijzingen over onuitgesproken problemen voor de werknemer.

Gesprekken oefenen

Francine Katsoudas, chief people, policy en purpose officer, gelooft erin dat AI het ‘ongeziene kan zien’. Ze was onder de indruk hoe AI de valkuilen aanwees en nuttige suggesties gaf voor wat de manager anders kon doen. ‘We hebben gezien hoe een verantwoorde en onbevooroordeelde AI een transformatieve tool is voor groei en ontwikkeling.’

Bij Mastercard experimenteert chief people officer Michael Fraccaro met een AI-coach. Daarmee oefent hij ‘uitdagende gesprekken met medewerkers’. De aanbevelingen die hij krijgt, past hij ook toe. Natuurlijk moeten leiders daarbij blijven vertrouwen op hun eigen oordeel, maar ‘het mooie van deze tool is dat het deskundig advies is in realtime. De leider hoeft niet te wachten op de volgende coachingsessie’.

Wat Hougaard en Carter echter ook zien, is dat steeds meer leiders ‘AI-chatbots naar vergaderingen sturen’. Zo krijgen ze wel het verslag, maar waar is de menselijke connectie? Hetzelfde geldt voor AI-tools die mails lezen en antwoord geven. ‘Als iedereen dat doet, wie is er dan aan het communiceren?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

AI moet dus geen oude manieren van werken gaan kopiëren, zoals saaie vergaderingen en overvolle mailboxen, geven ze aan. ‘We moedigen je aan om na te denken over hoe je omgaat met je mensen. Welke ervaring kun je ze geven, zodat de vergadering, mail of sms echt de moeite waard wordt en niet kan worden nagedaan door een machine.’

more human rasmus hougaard jacqueline carter

In More Human: How the Power of AI Can Transform the Way You Lead laten Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter zien hoe AI leiders kan helpen om betere mensen te worden, niet slechtere. Volgens de schrijvers kan AI routinetaken overnemen zodat bazen meer tijd hebben voor betekenisvol contact. Bestel het boek via managementboek.nl.

f
f
f
f
f

Simon Sinek: ‘Ik zou vroeger uitgelachen worden, veel te soft en idealistisch’

Hij vergelijkt zichzelf met een priester die over God praat. Simon Sinek, de man die miljoenen inspireerde met zijn 'Gouden Cirkel', blijft volharden in zijn missie: mensen met plezier naar hun werk laten gaan. 'Dat is al die jaren mijn waarom.'

simon sinek
Simon Sinek. Foto: Andrew Dolgin

Hij moet lachen als hij aan zijn uitspraken in een eerder interview voor MT in 2016 wordt herinnerd. Of het niet vervelend was altijd en overal dezelfde boodschappen te verkondigen? ‘Nee, denk je dat het een priester verveelt om steeds over God te praten? Raakt een ouder ooit uitgepraat over zijn kinderen?’

De Amerikaanse bestsellerauteur Simon Sinek is nog steeds een man met een missie en verliefd op de materie, laat hij tijdens een online interview via Zoom weten. ‘Ik wil dat zoveel mogelijk mensen met plezier naar hun werk kunnen gaan, zich daar veilig voelen en hun potentieel verwezenlijken. Dat is al die jaren mijn ‘waarom’.’

Consument ontmoeten

Het vinden van je ‘waarom’, oftewel zingeving, is geen overbodige luxe, maakt Sinek ook in dit gesprek duidelijk. Als je niet weet waarom je iets doet, maakt het niet uit wat je precies en hoe je iets doet. Dat geldt voor bedrijven, maar zeker ook voor leiders.

Lees ook: De 4 handvatten van verandering, volgens de Why van Simon Sinek

Hij onderkent dat veel van zijn inzichten eeuwenoud zijn, maar snapt ook waarom deze nu pas aanslaan bij het grote publiek. ‘Je moet een taal vinden, die mensen verstaan. Zo kan de katholieke kerk het frustrerend vinden dat niemand meer naar de kerk gaat, of je past je aan de moderne tijd aan en verandert de manier en middelen om te communiceren. Je moet de consument daar ontmoeten waar die is.’

Het verbaast hem niet dat het weinig leiders of organisaties lukt om een cultuur te creëren waarbij het potentieel van iedereen wordt gerealiseerd. ‘Bedrijven willen zo snel mogelijk resultaten. Dat kan ik niet garanderen. Je zult het zelf moeten doen. En daar is discipline voor nodig. Het is hetzelfde als met afvallen of fit worden. Je kunt van alles doen, maar wanneer je de doelen hebt bereikt is voor iedereen verschillend.’

Moed durven tonen

Sinek vindt leiderschap een van de slechtst begrepen onderwerpen van deze tijd. Hij hoort iets te vaak dat het over een visie of charisma gaat, terwijl hij genoeg leiders kent die meer onzichtbaar of juist stil zijn. Maar wel de moed tonen zich uit te spreken als dat nodig is en moeilijke beslissingen nemen.

‘De meeste van ons weten wat het juiste is om te doen, maar dan moet je dat wel durven. Het helpt als je iemand hebt, die in jou gelooft en een veilige basis is. Het is belangrijk om te voelen dat iemand je de rug vrijhoudt, die ervoor zorgt dat je niet opgeeft. Kijk naar het leger. Niemand gaat zich opofferen voor zijn land, mensen offeren zich op voor elkaar. Het is belangrijk dat je voelt dat er iemand voor je is als het nodig is.’

Hij adviseert leiders het niet alleen te willen doen. Het is voor bestuurders moeilijk anderen om hulp te vragen, maar dat is nou juist een uitgelezen manier om vertrouwen op te bouwen.

Lees ook: Moedige leiders stappen uit de rol van de daadkrachtige baas

Geen formele positie

Leiderschap is een keuze. ‘Jij en ik weten dondersgoed dat het niets met een formele positie te maken heeft. Ik ken een heleboel bestuurders die geen leiders zijn. We doen wellicht wat zij zeggen, maar dat is omdat ze autoriteit of zeggenschap over ons hebben. Maar we zouden ze nooit vrijwillig volgen. Ik ken ook mensen met weinig autoriteit die leiderschap tonen en daardoor vertrouwd en gevolgd worden.’

Met een enkele leiderschapstraining kom je er helaas niet. Het kost tijd en ervaring, maakt Sinek duidelijk. ‘Het gaat ook om verantwoordelijkheid nemen als het verkeerd gaat. Als je bij tegenvallende resultaten meteen de slecht presterende medewerkers ontslaat, creëer je juist angst en onveiligheid, geen groei.’

simon sinek
Simon Sinek.

We lijden helaas nog steeds aan de consequenties van de managementmethodes uit de jaren tachtig en negentig waarin veel huidige bestuurders zijn gesocialiseerd. Aandeelhouderswaarde is daarin belangrijker dan de tevredenheid van klanten of medewerkers.

Inmiddels zijn veel leiders en organisaties op de goede weg. Het feit dat hij een wereldwijde carrière met miljoenen volgers heeft, zegt voldoende. ‘Ik zou vroeger uitgelachen worden. Veel te soft en idealistisch. Nu is er meer aandacht voor het bestaansrecht van organisaties, zingeving of kwetsbaarheid. Ik vermijd vooralsnog woorden als kwetsbaarheid, daar worden leidinggevenden bang van. Dan heb ik het liever over voorbeeldgedrag, eerlijkheid en fouten erkennen wat op hetzelfde neerkomt.’

Vriendschap als biohack

Zijn waarom is al die jaren niet veranderd, de onderwerpen waarover hij schrijft en praat zijn dat wel. ‘Ik dacht dat ik wel klaar was met een boek over het waarom. Tegenwoordig ben ik bezig met het belang van vriendschap. Dat is de ultieme biohack als het gaat om de toegenomen angst, depressie en eenzaamheid. Waar ga je naartoe als je problemen hebt in je relatie of op het werk? Naar je vrienden.’

Sinek vindt het dan ook raar dat talloze boeken zijn geschreven over liefde en werk, maar nauwelijks boeken over vriendschap. Waarom leren wij niet hoe wij een goede vriend worden? ‘Het gekke is dat wij eerder een afspraak met een vriend voor een zakelijke meeting afzeggen dan een meeting voor een vriend. Dat is verkeerd om.’

Ook de grote hoeveelheid zelfhulpboeken stoort hem al jaren. Het is absurd dat hier veel meer boeken en cursussen over zijn dan over het helpen van een ander. Dat zegt veel over onze mindset en cultuur, vindt hij. En als het al zou helpen, waren er wel overal verbeteringen te zien. De zelfhulpindustrie zou zichzelf feitelijk overbodig moeten maken.

Lees ook: ‘Zelfhulpboeken zorgen voor stress en angst niet goed genoeg te zijn’

De onzin van work-life balance

Over een onderwerp als werk-privébalans kan hij kort zijn: absolute onzin. Als je yogalessen moet volgen om het werk aan te kunnen, is er iets mis met je werk. Dan kun je nog zoveel uren mediteren of op je hoofd staan, het probleem los je hiermee niet op.

‘Je hebt goede en slechte stress. Je kunt het druk hebben, maar aan het einde van dag voldaan zijn. Dat komt omdat je dingen doet die jij belangrijk vindt. Wat is er aan de hand op jouw werk dat je er niet blij mee ben? Je loopt meestal leeg als je te lang doet wat je liever niet wilt.’

Hij heeft geen medelijden als medewerkers klagen over de werkomstandigheden bij bedrijven als Amazon. ‘Deze organisaties liegen daar niet over. Zij zijn vrij transparant in wat zij verwachten en hoe het werk is. Apple is een ander voorbeeld van een organisatie waar de prestatiedruk enorm was onder Steve Jobs. Er zijn genoeg medewerkers die het juist fijn vinden om stevig uitgedaagd te worden. Waar ik een probleem mee heb zijn bedrijven die iets anders beweren dan hoe zij daadwerkelijk zijn. De waarheid wordt altijd onthuld, die kun je niet verbergen. Op het moment dat je ergens gaat werken wordt snel duidelijk hoe het echt zit.’

Ik wil een ticket voor Amsterdam Business Forum 2025!

Leren om te leiden

Het omschrijven van bepaalde vaardigheden als soft skills vindt hij ook nergens op slaan. ‘Het zijn human skills. Je hebt technische competenties nodig, maar ook vaardigheden die je een beter mens maken waardoor relaties verbeteren.’

Organisaties hebben een verantwoordelijkheid om medewerkers te leren hoe zij moeten leiden. ‘Je zou nooit een onervaren medewerker een complexe machine laten bedienen, maar je laat wel een onervaren leider op mensen los.’

We zijn menselijke dieren die het nodig hebben om bij een stam te horen en door die stam erkend te worden. Daarom zijn rituelen van belang. ‘Een organisatie is niets anders dan een groep mensen, het heet niet voor niets company. Je kunt een organisatie niet leiden, mensen wel.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leren luisteren

Er is een groot gebrek aan inspirerend leiderschap. Sinek ziet weinig leiders die ergens voor staan en erkennen dat het om meer gaat dan henzelf. Leiders als Martin Luther King of Mahatma Gandhi. ‘Waar zijn dit soort leiders tegenwoordig? Waar? Waar zijn de leiders die ons leren te luisteren in plaats van schreeuwen? Dit is een retorische vraag.’

Goed luisteren betekent dat de ander zich begrepen voelt. ‘Het is de enige manier conflicten op te lossen en de belangrijkste kwaliteit van een leider.’

Sinek is minder geïnteresseerd in conflicten dan in empathie. Wat is ervoor nodig om te communiceren met iemand waarmee je het fundamenteel oneens bent? ‘Jij denkt dat de ander stom is, maar die denkt hetzelfde over jou. En beiden denken gelijk te hebben. Je kunt niet eisen dat iemand naar je luistert, maar wel proberen degene te begrijpen. Bij alle grote conflicten in de wereld is er gebrek aan interesse voor de ander, terwijl dit de enige manier is om conflicten op te lossen en het is de belangrijkste kwaliteit van een leider.’

Hij is geïnspireerd door mensen als Deeyah Khan – een moslima die zwaar werd bedreigd – die de documentaire White Right maakte over neonazi’s om te begrijpen wat hun drijft. Een voor een stopten de neonazi’s met de fascistische beweging omdat zij met haar bevriend raken en dat niet meer met elkaar konden verenigen.

‘Khan was eerst alleen aan het protesteren en was best blij met zichzelf. Totdat zij zich realiseerde dat op die manier niets verandert. Het gaat over betekenisvolle betrokkenheid. Wij zijn met zijn allen op deze wereld, of wij dat nou leuk vinden of niet.’

De lichaamstaal van Dick Schoof: ‘Hij ervaart stress, vooral in contacten met de media’

Premier Dick Schoof beheerst het verbale spel steeds beter, maar verraadt zichzelf met zijn houding. Daniëlle Regnerij, auteur van een nieuw boek over non-verbale communicatie, legt uit waarom zijn lichaamstaal zo veelzeggend is. En wat andere leiders hiervan kunnen leren.

dick schoof
Dick Schoof voelt zich nog altijd niet op zijn gemak voor een meute journalisten. Foto: Getty Images

Donald Trump, Volodymyr Zelensky, Dick Schoof… Het zijn gouden tijden voor Daniëlle Regnerij, al tien jaar een expert in non-verbale communicatie. Zij kijkt bij al deze leiders naar de gesprekken zonder woorden. ‘Daarin gebeurt zoveel, dat is fascinerend’, vertelt ze tegen MT/Sprout.

‘Als je Dick Schoof alleen op de radio zou horen, dan denk je: dat is best goed. Hij heeft goede argumenten, een goede stem, hij ratelt het er achter elkaar uit. Ook kan hij vragen van journalisten al een beetje omzeilen, dus verbaal beheerst hij het spel wel.’

Lichaamstaal van Dick Schoof

Tot je hem ziet praten. ‘Dan krijg je een ander plaatje van hem’, zegt Regnerij. ‘Het is een man die een stuk stress ervaart, vooral in zijn contacten met de media. Hij heeft daar nog niet echt significante stappen in gezet, valt me op.’

‘Zijn lichaam reageert op de onrust in hem en dat kan hij niet onderdrukken. Het is en blijft een mens. Maar dat laat ook meteen de waarde van non-verbale communicatie zien.’

Het probleem voor Schoof is namelijk dat mensen eerder zullen geloven wat hij non-verbaal laat zien. Niet wat hij zegt, omdat zijn lichaamstaal daarmee niet overeenkomt.

Dominantie van Trump

Wat vindt Regnerij als expert van het andere uiterste, een Donald Trump? ‘Als je het filmpje met Zelensky in het Oval Office bekijkt, dan gaan je tenen ervan krommen. Dat vingertje van Trump, de ferme handgebaren, de stem die omhooggaat, dat erdoor heen praten. Ik denk ook dat hij die dominantie van nature al in zich heeft, want het gaat hem vlekkeloos af.’

volodymyr zelensky donald trump lichaamstaal
Heel wat non-verbale communicatie was te zien bij de ontmoeting tussen Volodymyr Zelensky en Donald Trump. Foto: Getty Images

Het nadeel van die mannetjesputterij is dat hij daardoor geen volwassen relatie kan opbouwen met zijn gesprekspartners. ‘Bij een goed gesprek speel je niet de baas, dan maak je verbinding, je wilt elkaar begrijpen om zo verder te komen. Nou, daar heb ik bij Trump nog niks van gezien.’

Lees ook: Waarom de wereld zich aangetrokken voelt tot autoritaire leiders

Kijken is het nieuwe luisteren

Ze ziet dat wel vaker gebeuren in de praktijk. Leiders die de signalen missen van de mensen met wie ze in gesprek zijn. Ze luisteren wel, maar ze kijken niet. ‘Daardoor hebben ze niet in de gaten dat iemand een bepaalde emotie ervaart, of meer stress heeft dan ze zelf verwachten, of een project heel zwaar vindt.’

Zelfs de stand van de voeten, kan al een belangrijk signaal afgeven. Wijzen ze naar de gesprekspartner of naar de deur? Bij dat laatste staat hij of zij niet open voor een gesprek. ‘Als jij dan gewoon blijft doorpraten, dan leg je niet de essentiële verbinding die je nodig hebt om bijvoorbeeld een belangrijke mededeling te doen.’

Leiders pikken natuurlijk best wel wat op, maar volgens Regnerij kunnen ze daar nog veel meer stappen in maken. ‘Want er valt ontzettend veel te zien. Als je die non-verbale communicatie veel beter kunt lezen, dan heb je echt een extra hulpmiddel om meer impact te maken.’

Begin met laaghangend fruit

danielle regnerij
Daniëlle Regnerij.

Het kijken naar die non-verbale signalen vraagt wel wat oefening. Vooral omdat het over de combinatie luisteren en kijken gaat, daar moet het brein wel even aan wennen. Regnerij heeft net een boek over dat thema uitgebracht: Zo werkt non-verbale communicatie. Aan de combinatie met leiderschap heeft ze een apart hoofdstuk gewijd.

Waar kunnen leiders morgen mee beginnen? ‘Bij het laaghangend fruit. Kijk eens hoe je staat. Kijk eens waar je je handen houdt. Zit je ergens aan te frutselen, net zoals Schoof die veel aan zijn bril zit als hij die in zijn handen heeft?’

Lees ook: Zo zet je lichaamstaal in voor succes op de werkvloer

Een online vergadering is dan weer een prima moment om de signalen van de anderen te bestuderen. Niemand heeft dat namelijk in de gaten. Ook een ingewikkeld gesprek op tv met een politicus of ‘een Sywert van Lienden’ bekijken zonder het geluid aan te zetten, is een goede oefening. ‘Kijk wat er gebeurt zonder dat je op je gehoor kunt rekenen. Dan zie je meteen wat voor wereld er nog te ontdekken valt.’

Vrouwen hebben een eigen set

Non-verbale communicatie is niet aan gender gebonden, maar Regnerij ziet bij vrouwen in leidinggevende posities wel wat vaker ‘een set signalen’ terugkomen die hun impact eerder zullen verlagen dan verhogen.

De neck dimple bijvoorbeeld, waarmee ze met hun hand of vinger naar het kuiltje in hun hals reiken. ‘Zo van: oeh, ik ben bezorgd. Het is een spontaan signaal, je kunt dat niet zomaar afleren. Maar wanneer je het voor een groep doet, is dat toch niet handig. Ook met gekruiste benen staan bijvoorbeeld. Dat heeft echt zo’n meisjeseffect op je en dat is zonde.’

Waar mannen bijvoorbeeld voor moeten oppassen is de kin, weet Regnerij. Steek die omhoog, dan komt dat overtuigend over. ‘Maar er is een fijne lijn tussen wat impact maakt en wat de ander als dominant ervaart. Leiders kunnen ook te ferme handgebaren maken. Dan wordt het te indringend in plaats van ondersteunend.’

Lees ook: Veel leidinggevenden durven niet duidelijk te zijn

Handgebaar om mee te scoren

Zo’n handgebaar waarmee iedere leider kan scoren, is de precision grip. Net op het moment van de kernboodschap een hand of een vinger omhoogsteken. Combineer dit met een seconde pauze in het verhaal. Dat zijn twee veranderingen die het brein van de ander alerter maken. Maar doe dit één keer in het hele gesprek of de presentatie, anders verliest het gebaar zijn effectiviteit.

Dat blijft natuurlijk allemaal schaven aan de buitenkant om een aantal onhandige dingen te voorkomen. ‘Het echte werk is dat je uitzoekt waar die onrust vandaan komt, of het hakkelen, of alle andere signalen die je laat zien.’

Als daardoor meer zelfvertrouwen ontstaat bijvoorbeeld, dan schuiven die signalen ook op naar het uitstralen daarvan. ‘Dat is ook het mooie, je non-verbale communicatie gaat gewoon mee met hoe jij je van binnen voelt en hoe jij denkt. Alleen al het voornemen om steviger te staan, zal ervoor zorgen dat jij wat minder op en neer wipt.’

Valkuil voor leiders

Een bekende valkuil voor leiders is dat ze meteen gaan interpreteren wat die non-verbale signalen betekenen. ‘Begin met de kale feiten. Wat doet iemand nu echt letterlijk voor jouw ogen? Kun je dat beschrijven? Dat vinden mensen al erg moeilijk.’

Daarna kunnen leiders proberen te duiden wat er aan de hand is, maar daarbij moeten ze vooral niet benoemen wat ze zien. ‘Zeg dus niet, ik zie nu een eyeblock bij je (knipogen in slow motion, red.). Dan gaan mensen denken: wat gebeurt hier? Nee, ze moeten dan juist even gaan polsen. Hoe zit iemand in het gesprek?’

‘Hoe ervaar je de verbinding? Hoe ervaar je de opdracht? Wil je nog iets meegeven naar mij toe? Wil je nog iets zeggen in zijn algemeenheid? Dan kun je dat gesprek echt op gang brengen. Je nodigt mensen dus sneller uit om te praten, om te bespreken wat er speelt. En daar kun je als leider je voordeel mee doen.’

Lees ook: Wanneer het spannend wordt, maken leiders vaak deze 4 communicatiefouten

Ondertitel het eigen gedrag

Wat ook enorm helpt in zo’n gesprek is als leider het eigen gedrag ondertitelen. ‘Als je bijvoorbeeld een puzzelende of aarzelende blik ziet, dan is het een goede optie om de intentie van wat je gezegd hebt te benoemen. Daarmee haal je de angel uit andermans twijfel of lichte irritatie.’

Investeren in non-verbale communicatie levert dus veel op: meer informatie waarop leiders kunnen anticiperen, effectievere en efficiëntere gesprekken, meer verbinding en een voorsprong. Maar verwar het niet met een toverstokje, waarschuwt ze tot slot. Het is een hulpmiddel, meer niet.

‘Je kunt overkoepelende signalen zien, zoals stress, en dan doorvragen wat er speelt. Het is niet zo dat je daardoor precies weet wat iemand denkt of voelt. Dat gaat echt te ver.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

zo werkt non-verbale communicatie danielle regnerij

In Zo werkt non-verbale communicatie geeft Daniëlle Regnerij praktische handvatten om non-verbale communicatie te leren lezen én zelf te gebruiken. Stap voor stap krijg je inzicht in wat jouw lichaam communiceert en hoe je je uitstraling versterkt. Bestel het boek via managementboek.nl.

.

.

.