Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Businessgoeroe Seth Godin: ‘Bedrijven komen alleen aan de top met vrijwilligers’

Hoe creëren organisaties werk waar mensen elke dag graag hun bed voor uitspringen? Businessgoeroe Seth Godin geeft het antwoord in zijn nieuwe boek. 'Je komt alleen aan de top met vrijwilligers.'

seth godin the song of significance
Foto: Getty Images

Bestsellerauteur, spreker en ondernemer Seth Godin heeft een nieuw manifest opgesteld: The Song of Significance. De rode draad in zijn 144 ideeën: meer menselijkheid en vooral meer betekenis terugbrengen op de werkvloer.

De businessgoeroe heeft voor zijn 21ste boek onder meer aan meer dan 10.000 mensen in 90 landen gevraagd wat de omstandigheden waren in hun beste baan ooit. Bij de veertien keuzemogelijkheden kwamen telkens dezelfde naar  boven.

De top 4:

  • Ik was verbaasd over wat ik kon bereiken
  • Ik kon autonoom werken
  • Het team bouwde aan iets belangrijks
  • Ik werd behandeld met respect

Werken werkt niet langer

‘Managers denken dat het gaat over goed betaald worden om weinig te werken, maar die condities staan onderaan de lijst’, vertelt hij in een podcast voor Franklin Covey en The Business of Story. ‘Deze antwoorden wijzen juist op waardig en respectvol behandeld worden en op agency (het vermogen om te handelen, red.).’

Werken werkt niet langer, is de overkoepelende boodschap van Godin. Met zijn boek wil hij je aan het denken zetten, aanzetten tot verandering. ‘Het trauma en het ongemak dat we voelen op ons werk is niet onze schuld. De werkcrisis komt door het eindigen van het industriële tijdperk.’

‘We hebben uitgezocht hoe we machines steeds goedkoper en sneller konden maken. We hebben van mensen machines gemaakt. Managers gebruiken nog altijd hun macht en autoriteit om de baan die je gisteren al deed, vandaag sneller en goedkoper te doen.’

Bedrijven verbreken beloftes

Bedrijven houden zich niet langer aan hun beloften, legt hij uit in een podcast van Goodness Exchange. ‘Vroeger werd je in dienst genomen, je kon als je je werk goed deed opklimmen, en je kon veertig jaar bij hetzelfde bedrijf blijven.’

‘Daarna zijn bedrijven gestopt om zich aan hun beloftes te houden. Ze begonnen met outsourcen, met herstructureren, met mechaniseren en automatiseren. Mensen zijn resources. Ze worden nog altijd behandeld als voorwerpen die je na gebruik weg kan gooien.’

‘Hoe is het mogelijk dat chagrijnige miljardairs mensen via Twitter ontslaan, ze kleineren, bedreigen en daarmee wegkomen? Daar hebben we niet voor getekend. Laat ons bouwen aan een andere toekomst. Dé bouwsteen daarvan is menselijkheid.’

Lees ook: Tesla heeft Elon Musk harder nodig dan Twitter

Gezocht: bedrijven die het verschil maken

De oudere generaties reageren op de ‘valse beloftes’ met quiet quitting, burn-outs en depressies. De jongere generaties voelen zich minder ‘gegijzeld’, ze vertrekken sneller of beginnen voor zichzelf. ‘We moeten allemaal werken, maar waar je werkt is uiteindelijk jouw keuze.’

‘Bazen die hierdoor verrast worden, hebben niet opgelet.We hebben platformwerk, artificiële intelligentie en de gig-economie. De klassieke carrières zijn aan het verdwijnen. Mensen zijn nu op zoek naar de juiste gig.’

Organisaties die waarde creëren, zich verbinden, veranderingen bewerkstelligen en voldoende purpose bieden, zullen relevant blijven. Het zijn de bedrijven die echt gemist worden wanneer ze er niet meer zijn. Het zijn de bedrijven waar mensen het verschil kunnen maken.

De rest wacht een ‘race naar beneden’: alles moet steeds goedkoper en sneller, en die neerwaartse spiraal wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie.

seth godin
Seth Godin. Foto: Getty Images

Echte vaardigheden voor leiders

Wil je dat mensen elke dag graag hun bed uitspringen om aan de slag te kunnen gaan? Geef werknemers dan de autonomie, de waardigheid en het respect dat ze als mensen verdienen.

Leiders spelen hierin een cruciale rol. ‘Zij vertellen waar ze naartoe willen. Ze nodigen mensen uit om hem of haar vrijwillig te volgen. Ze geven je het vertrouwen om mee te doen en helpen je om daar te komen.’

Er moeten nieuwe beloftes komen, voor werknemers en werkgevers. ‘Het gaat niet over eisen, het gaat om beloftes waar we verantwoordelijkheid voor nemen. En het zorgen voor de tools die het mogelijk maken om die belofte waar te maken.’

Wat je daar onder meer voor nodig hebt, zijn wat Godin ‘echte vaardigheden’ noemt. Denk aan empathie, creativiteit, loyaliteit, weten te verbinden, overeenstemming kunnen bereiken en gevoel voor humor hebben. ‘Daarmee creëer je de omstandigheden voor een team om het beter te doen.’

‘De magie van echte vaardigheden is dat ze vooral over je houding gaan’, voegt hij daar nog aan toe. ‘Het mooie daarvan is dat je die kan aanpassen. Je kunt leren om eerlijker te zijn, om geduldiger te zijn, om aangenamer te zijn in de omgang.’

Het gevoel van kokoro

Mensen denken sinds de coronapandemie echt wel na of het de moeite waard is ‘om jou hun tijd te verkopen’, geeft hij nog mee. Als dat niet zo is, dan hou je alleen degenen over ‘die niets beters te doen hebben’. Kun je daarmee een goede en duurzame organisatie bouwen?

Godin verwijst in zijn boek naar een Japanse term: kokoro, afgebeeld als een huis en een hart. ‘Het is het gevoel dat je op je plek bent, dat je je met hart en ziel kan inzetten. Het betekent aanwezig zijn en iets betekenisvols creëren. Elke organisatie profiteert toch van mensen die zich zo voelen?’

Voordelen van vrijwilligers

‘Je komt alleen aan de top als je vrijwilligers hebt. Dat zie je ook in de sport. Als iedereen in je team erbij wil zijn, spelen ze anders, gaan ze anders met elkaar om. Die emotionele betrokkenheid is speciaal. Als mensen er zo voor kiezen om samen met jou die reis aan te vangen, maakt dat je leiderschap zoveel eenvoudiger.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe je dit alles nu precies moet doen, daar geeft Seth Godin het antwoord niet op in zijn boek. Je moet voor jezelf maar bepalen wat je meerwaarde is, wat je betekenis is, wat je wil veranderen aan jezelf, de markt of de wereld. Hij geeft alleen food for thought.

Lees ook: Na quiet quitting is loud leaving de nieuwste trend op de arbeidsmarkt