Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gedragscode voor Google+

De opmars van Google+ gaat razendsnel. Een maand na de introductie hebben 25 miljoen mensen de website bezocht. Ter vergelijking: Facebook deed er drie jaar over om 25 miljoen bezoekers te krijgen, Twitter 30 maanden.


Met Google+ is het nu nog makkelijker om informatie te delen. Dat is handig, maar kan voor bedrijven ook een risico zijn. De jurist Joshua Kubicki adviseert bedrijven om na te gaan of hun sociale media gedragscode toereikend is voor Google+. In CIO Magazine noemt hij vijf zaken waar bedrijven rekening mee moeten houden. Zijn tips zijn toegesneden op de Amerikaanse situatie, maar ook nuttig voor het Nederlandse bedrijfsleven.

1. Wat met wie?

Welke informatie mogen werknemers delen en met wie? Mogen ze iedereen laten weten waar ze werken en wat hun functie is? Mogen ze hun zakelijke telefoonnummer openbaar maken? In Google+ groepeer je je contacten in ‘circles’. In Facebook is dit ook mogelijk (daar heet het Lists), maar de optie is zo diep weggestopt in het menu dat bijna niemand er gebruik van maakt. Hoe dan ook, in Google+ is het eenvoudiger om informatie alleen met bepaalde (groepen) mensen te delen. Het kan nuttig zijn om in de gedragscode duidelijkheid te scheppen over het delen van werkgerelateerde informatie.

2. Train werknemers

Veel gedragscodes blijven volgens Kubicki een dode letter. Hij pleit ervoor om trainingen te organiseren waarin de gedragscode wordt uitgelegd. Dat kan het beste aan de hand van de bestaande social media platforms, waaronder dus ook Google+. Vergeet vooral niet om de werknemers de kleine lettertjes van de sites (de ‘terms of use’ of ‘terms of service’) te laten lezen, stelt Kubicki. Dat maakt mensen bewust van de werking van de sites en van het soort gegevens dat wordt verzameld en doorverkocht aan derde partijen.

3. Anticipeer

Probeer te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen van Google+. De netwerksite staat nog in zijn kinderschoenen en zal nog veel verder worden uitgebouwd. Zo is het nu bijvoorbeeld nog niet mogelijk om te zoeken in de informatie die gebruikers delen in de ‘circles’, maar wie zegt dat dat zo blijft? Tenslotte filtert Google met AdWords ook Gmail berichten op sleutelwoorden.

4. Data bewaren

Informatie die wordt uitgewisseld op sociale netwerken kan inzet worden van een rechtszaak, bijvoorbeeld in het geval van een arbeidsconflict tussen werkgever en werknemer. In sommige gevallen kan de rechter van bedrijven eisen dat ze de informatie die wordt uitgewisseld bewaren, zegt Kubicki. Het is de vraag of dat in Nederland ook zo is. Er bestaat op dat vlak voor zover wij kunnen nagaan geen jurisprudentie. Toch is het zeker iets om bij stil te staan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Niet aan banden leggen

Na het lezen van deze waarschuwingen zijn bedrijven misschien geneigd om het gebruik Google+ aan banden te leggen. Maar dat gaat Kubicki veel te ver. Hij benadrukt dat vooralsnog Google+ niet onveiliger (of veiliger) is dan de reeds bestaande sociale platforms. ‘Je leert alleen omgaan met Google+ door het te doen. Je wilt niet dat je werknemers overdreven voorzichten worden. Laat ze Google+ verkennen, maar niet in één keer in het diepe springen.'

Lees ook:

Moovd krijgt groen licht voor digitale traumatherapie: ‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg’

Een doorbraak voor Menno en Sander Kamphuis. Hun startup Moovd heeft groen licht gekregen voor opschaling van digitale traumabehandeling in de Nederlandse zorg. Het bedrijf, dat wekelijks ook tientallen nieuwe therapeuten verwelkomt in de VS, gaat op zoek naar groeikapitaal. 'We zijn echt ready to grow.'

moovd angst bestrijden
Menno (L) en Sander Kamphuis maken met Moovd traumabehandeling digitaal. Foto: Lizet Beek

Het is een mijlpaal waar Menno Kamphuis (30) al jaren naartoe werkt. Het digitale behandelplatform WeMind van zijn startup Moovd is goedgekeurd voor brede uitrol in Nederland. De erkenning komt van Digizo.nu, het platform dat namens alle grote zorgverzekeraars en GGZ-instellingen innovaties beoordeelt.

‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg. Nu zijn we door alle hoepels heen’, zegt Kamphuis, die samen met zijn broer Sander (27) het bedrijf in 2020 oprichtte.

STOZ-subsidie aanvragen

Moovd ontwikkelt software waarmee therapeuten traumatherapie digitaal kunnen uitvoeren in de behandelkamer of volledig online. Overigens doet concurrent Psylaris iets vergelijkbaars. Dat bedrijf heeft tegelijk met Moovd groen licht gekregen van Digizo.nu.

De goedkeuring opent deuren bij Nederlandse zorginstellingen. Via de zogeheten STOZ-subsidie kunnen instellingen financiering aanvragen voor implementatie.

‘Het is een ingewikkeld spel dat lang duurt’, zegt Kamphuis. ‘Maar als je er eenmaal door bent, en dat zijn we nu, dan heb je wel laten zien dat het goed is.’

Effectieve behandeling digitaliseren

Bij de angst- en traumatherapieën die Moovd aanbiedt, roept de therapeut traumatische herinneringen op terwijl de patiënt wordt afgeleid. EMDR is hiervan een voorbeeld. Dat is een bewezen effectieve therapie voor mensen die last blijven houden van schokkende ervaringen, zoals ongevallen of geweldsincidenten.

‘Bij de traditionele methodiek beweegt de therapeut een vinger heen en weer en moet de patiënt die volgen’, legt Kamphuis uit. ‘Wij hebben dat gedigitaliseerd. Patiënten tikken afwisselend links en rechts op een scherm, terwijl ze aan de traumatische gebeurtenis denken. Door het werkgeheugen te belasten, worden de emoties minder sterk.’

Het platform wordt inmiddels ingezet bij de behandeling van uiteenlopende klachten, van posttraumatische stress tot tandartsangst. Ook politieagenten die heftige situaties hebben meegemaakt, maken gebruik van de digitale therapie.

Grote behoefte

In Nederland kampen 1,2 miljoen mensen met een angststoornis en de wachtlijsten in de ggz lopen op. ‘De druk op de zorg is ontzettend groot’, zegt Kamphuis. ‘Er is weinig tijd voor nieuwe dingen, terwijl onze methodiek juist helpt om minder druk te zijn. Het is een beetje het kip-eiverhaal.’

Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de goedkeuring door Digizo.nu laat zien dat digitale EMDR effectief en veilig is. De behandelingen verlopen efficiënter en leiden tot minder behandelminuten per patiënt, terwijl de kwaliteit van de behandeling gelijk blijft. Dit betekent dat therapeuten meer patiënten kunnen helpen in dezelfde tijd.

AI maakt therapie efficiënter

Het WeMind-platform van Moovd maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes om behandelingen efficiënter te maken.

‘Ons systeem wordt aangestuurd door data, AI en algoritmes. Op basis daarvan neemt het werkprocessen van de therapeut gedeeltelijk over’, legt Kamphuis uit. ‘Waar je normaal dertig tot veertig minuten bezig zou zijn met één traumatische herinnering, laat onderzoek zien dat het met ons systeem in de helft van de tijd kan.’

Deze tijdsbesparing is cruciaal in een sector die kampt met lange wachtlijsten en personeelstekorten. Kamphuis: ‘Het proces zelf verandert niet. Alleen door de inzet van nieuwe technologie kun je het efficiënter en effectiever maken.’

Van VR naar digitale therapie

Moovd begon als een VR-project van de broers Kamphuis tijdens hun studie aan Hogeschool Saxion. Ze ontwikkelden eerst virtual reality-software voor bedrijfsbezoeken en later ook voor de behandeling van angsten en trauma’s. Al snel ontdekten ze dat gewone beeldschermen voor therapie net zo goed werken en veel praktischer zijn dan een VR-bril.

In 2022 belandden de broers in de MT/Sprout 25 onder de 25 van veelbelovende jonge ondernemers. Inmiddels heeft het Twentse bedrijf ruim duizend therapeuten en klinieken als klant en is het actief in 38 landen. De omzet is vorig jaar verdubbeld (het bedrijf houdt de financiële details voor zich).

En vooral in de Verenigde Staten gaat het hard: het aantal gebruikers groeit daar met 40 tot 80 therapeuten per week. Daar gaat de implementatie veel sneller. ‘Daar schaft een vrijgevestigde therapeut gewoon het systeem aan en verhoogt zijn of haar prijzen met een paar dollar. In Nederland wordt alles betaald door zorgverzekeraars en is het een ander spel.’

Nieuwe toepassingen

Moovd verkent inmiddels nieuwe terreinen. Het bedrijf draait pilots bij bedrijven waar medewerkers kampen met mentale gezondheidsklachten. ‘We zijn verder bezig met vijf middelbare scholen in de regio om kinderen mentaal weerbaarder te maken’, vertelt Kamphuis. ‘Er zijn veel kinderen die niet meer naar school durven en sociaal contact vermijden. Via een app krijgen ze korte video’s en tools aangereikt in TikTok-stijl.’

De eerste resultaten zijn veelbelovend. ‘Kinderen zeggen dat het hen echt heeft geholpen te begrijpen wat er in hun lichaam en brein gebeurt. Sommigen hoeven daardoor niet meer naar een psycholoog.’

Klaar voor volgende stap

Om de groei te versnellen, bereiden de broers Kamphuis nu een Series A-investeringsronde voor. ‘We zitten nu boven alle KPI’s die je normaal nodig hebt voor een Series A. Het komende halfjaar gaan we de markt op om een goede investering op te halen en echt hard gas te geven, onder andere in Amerika.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moovd haalde in 2022 een miljoen euro op bij Axivate Capital, de investeringsmaatschappij van Zoover-oprichter Bas Rasker. Met dat geld bouwde Moovd een team op en ontwikkelde het de technologie verder. Nu is het bedrijf winstgevend en klaar voor de volgende stap. De potentie van Moovd spreekt volgens hem voor zich.

De eerste contacten met nieuwe investeerders zijn er, zegt Kamphuis. Maar hij roept meer partijen op om zich te melden als ze interesse hebben. De potentie van Moovd is volgens hem duidelijk. ‘We zitten in een markt die alleen maar harder groeit’, zegt Kamphuis. ‘Steeds meer mensen hebben behoefte aan tools zoals deze. We zijn net door het eerste glazen plafond heen en echt ready to grow.’