Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Johanna Spiller zet met Alyx in op meer vrouwen in tech: ‘Het is gewoon een job die je kan leren’

Vrouwen zonder technische achtergrond werven, opleiden én behouden in tech: volgens Johanna Spiller, oprichter van de Groningse startup Alyx, is het hoognodig. 'Techondernemers schreeuwen nog net niet van de daken dat ze vrouwen in dienst willen.'

johanna spiller alyx
Johanna Spiller. Foto: Alyx

Ze zat aan het einde van haar studie international communication en was op zoek naar een stage. Een creatieve stage, dat leek haar wel wat. Haar mentor zei dat ze wel wat hoger mocht inzetten: IBM misschien? ‘Ik wist niet of ik daar wel slim genoeg voor was. Ik wist alleen maar hoe ik een laptop moest opstarten, dat is het’, zegt Spiller.

Boost voor het zelfvertrouwen

Daar zat ze dan, een paar maanden later: op haar stage bij IBM samen met 250 andere mensen, werkend aan de toekomst van morgen. ‘Ik vond het fantastisch. Al die tijd dacht ik dat ik te dom was voor tech. Ik had een zelfvertrouwenboost nodig en die heb ik tijdens mijn stage gekregen.’

Spiller weet dat ze niet de enige vrouw is die zo’n impuls voor de zelfverzekerdheid nodig heeft. Ze denkt dat veel vrouwen last hebben van het imposter-syndroom, meer dan mannen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt ook dat werken in een omgeving waar mannelijke spelregels gelden, van invloed kan zijn op het ontstaan van het imposter-syndroom. Ongeveer 70 procent van de vrouwen heeft hiermee te maken, terwijl dit bij mannen slechts 35 procent is.

Spiller: ‘De manier waarop we naar tech kijken, komt niet overeen met de werkelijkheid. We denken vooral aan nerdy guys op een zolderkamertje. En als er al vrouwen zijn, denken we aan stoere vrouwen met kort haar. Daardoor voelen jonge vrouwen zich niet direct aangetrokken tot tech, terwijl hun sociale skills en talent juist zo nodig zijn in de sector.’

Marktleider voor divers talent

Met Alyx wil Spiller marktleider worden voor divers talent en ervoor zorgen dat er in elk techbedrijf voor minimaal 50 procent vrouwen in dienst zijn. Maar het allerliefst trekt ze dat percentage later nog door naar andere werksectoren.

‘We wachten eigenlijk op het moment dat ze ons bellen en zeggen: er zijn nu zoveel vrouwen in dienst, we hebben meer mannen nodig!’ zegt Spiller lachend. Wat vrouwen dan precies kunnen toevoegen in een bedrijf? Vooral meer sociale, communicatieve en creatieve vaardigheden, op een andere manier dan mannen dat doen.

Spiller: ‘De techsector is supercreatief: je moet veel problemen oplossen. Techbedrijven maken producten voor hun klanten. 50 procent daarvan is vrouw, terwijl dat niet overeenkomt met de mensen die in tech werken: maar 18 procent is vrouw. Dat aantal willen we gelijk trekken en daarmee bedrijven innovatiever maken.’

Onvervulde behoefte onder vrouwen

Hoewel Alyx nog maar een jaar bestaat, hebben bedrijven als KPN, Ilionx, RVO, True B.V. en Blueriq zich al gecommitteerd aan de startup van Spiller Alyx. Die sterke start heeft ervoor gezorgd dat Alyx een extra vestiging kan openen in Utrecht. In een jaar tijd hebben ze 27 vrouwen weten aan te trekken, bestaande uit veertien verschillende nationaliteiten en een verscheidenheid aan genders en seksuele oriëntaties.

alyx vrouwen in tech
Foto: Alyx

Alyx zegt genoeg te verdienen én is missiegedreven. Spiller: ‘Veel ondernemers doen niet het juiste ding, maar verdienen wel genoeg. Wij doen het juiste ding en zitten in december op een omzet van 1 miljoen euro. Het laat zien dat dit een echte businesscase is en we impact maken.’

Theoretisch opgeleide vrouwen met diverse achtergronden krijgen bij Alyx een opleiding in technologie en blijven langere tijd aan de startup verbonden, om zo via een internship bij een van de partnerbedrijven te gaan werken. In haar bedrijf helpt Spiller veel vrouwen met mooie ideeën die niet weten hoe ze deze ideeën moeten realiseren. Ze willen leren coderen of andere technische vaardigheden eigen maken.

Ze zag al snel een onvervulde behoefte onder vrouwen – én in de techindustrie. ‘Ik zie vooral vrouwen in de twintig die niet weten hoe ze in tech terecht kunnen komen als ze iets anders hebben gestudeerd. Aan de andere kant zie ik in de sector grote behoefte aan vrouwen. Iedereen wil vrouwen, maar ze zijn niet in de markt. Dat zag ik bij IBM al.’

Tech kun je leren

Alyx focust zich daarom uitsluitend op vrouwen zonder technische achtergrond. ‘Ik geloof dat tech gewoon een job is, je kan het gewoon leren’, zegt Spiller. ‘En bovendien komen de vrouwen mét technische achtergrond gemakkelijk binnen bij techbedrijven. Techondernemers schreeuwen nog net niet van de daken dat ze vrouwen in dienst willen.’

De programma’s binnen Alyx bestaan uit verschillende onderdelen: de vrouw helpen om techskills te ontwikkelen, afstemming met de bedrijven en het betalen van een bonus van 13 procent aan de vrouwen, om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten.

Ook leren de vrouwen onderhandelen over hun salaris. Spiller: ‘Vrouwen hebben vaak een overtuiging in zich dat ze blij moeten zijn met wat ze krijgen. Ook leidinggevenden voelen vaak meer wantrouwen naar vrouwen als ze om promotie vragen.’

Lees ook: Hoe je als vrouw beter over je salaris onderhandelt

Onderschatten hoeveel werk het kost

Het probleem is volgens Spiller niet om vrouwen in de techwereld te krijgen, maar vooral om ze daar te behouden. ‘We zien bij veel klanten dat ze vrouwen kiezen boven mannen met dezelfde kwalificaties. Maar niet alle bedrijven weten ook wat deze vrouwen nodig hebben. De businesswereld is gemaakt voor mannen, door mannen. Voor hen gaat werken in een succesvol bedrijf dus meer naturel.’

Er zijn ook wat uitdagingen binnen de bedrijven die vrouwen willen aannemen, vertelt ze. Bedrijven willen vaak wel meer diversiteit, maar beseffen zich niet altijd hoe ze dit kunnen bewerkstelligen.

‘Soms hebben ze enorm hoge standaarden: vrouwen met leiderschapskwaliteiten, een master maar zonder technische achtergrond. Maar wat écht voor verandering zorgt, is juist een cultuurshift. Ze willen open en inclusief worden, maar onderschatten hoeveel werk dat kost.’

En als die cultuurshift niet plaatsvindt binnen een bedrijf, zal dat er vaak toe leiden dat vrouwen uiteindelijk een bedrijf weer verlaten. ‘They don’t look like you, speak like you… je voelt je minder. Je moet harder roepen om gehoord te worden. Vrouwen komen tot een punt waarop ze denken: waarom ben ik hier? Ben ik dom? En dan concluderen ze dat het aan hen ligt, omdat ze zich anders voelen.’

Lees ook: Voor elke vrouw die opklimt in een bedrijf verlaten er twee de organisatie