Mythe Goede relaties opbouwen is het allerbelangrijkste in een salesfunctie.
Realiteit In onderzoek van de Amerikaanse Sales Executive Council werden vijf types verkopers onderscheiden: de uitdager, de lone wolf, de harde werker, de probleemoplosser en de relatiebouwer. Van deze vijf types blijkt de laatste het slechtst te scoren, en de eerste het best. Het blijkt dat hoe minder een klant naar de mond gepraat wordt, hoe meer geneigd hij is zaken te doen met een salesman of -vrouw. Dit komt doordat de klant dan het gevoel heeft iets nieuws te kunnen leren, stellen de onderzoekers, en doordat mensen met een sterke eigen mening geloofwaardiger overkomen. Relatiebouwers scoren juist zoveel minder, omdat ze door hun meegaandheid weinig indruk maken. De conclusie: sales gaat niet om aardig gevonden worden, maar om respect krijgen.
Na stroomopwekkende ramen stapt Ferdinand Grapperhaus met Next Sense in slim energiebeheer
Next Sense heeft de vaart erin. Het jonge SaaS-bedrijf, ontstaan uit een fusie tussen softwarebedrijven Edge Next en Sense by Physee, regelt 11,5 miljoen euro aan vers groeigeld. Ceo Ferdinand Grapperhaus (junior) kennen we van de stroomopwekkende ramen en gevels, nu richt hij zich op slimmer energiemanagement voor bedrijfspanden.
Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. Foto: Next Sense
Ze pakken door, lacht Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. De SaaS-scaleup is nog geen jaar oud; het bedrijf ontstond in februari 2024 uit een fusie tussen Edge Next en het mede door Grapperhaus opgerichte Sense by Physee. Bij die krachtenbundeling kreeg het nieuwe bedrijf al een zak geld mee om goed uit de startblokken te kunnen.
Nu is er vers groeigeld: 11,5 miljoen euro, opgehaald in een Series A-financiering. De ronde werd geleid door durfkapitaalbedrijf ETF Partners en pensioenfonds ABP, met steun van bestaande aandeelhouders Edge, Shape Capital en Timeless Investments.
Ook Grapperhaus houdt bij de fusie een belang in de nieuw te vormen club, die hij als ceo gaat leiden. ‘In februari hebben Coen (van Oostrom, ceo van Edge, red.) en ik al tegen elkaar gezegd: het zou mooi zijn als we aan het einde van het jaar een investeringsronde hebben afgesloten’, vertelt hij. ‘Om als zelfstandig bedrijf verder te kunnen groeien. De afgelopen jaren is het een heel groot thema geweest om meer pensioengeld richting het Nederlandse startup-ecosysteem te krijgen. Ik ben heel enthousiast over de commitment van ABP en onder de indruk van in hoeveel scaleups ze al zitten.’
Next Sense heeft weinig meer te maken met de stroomopwekkende ramen waarmee Grapperhaus en zijn toenmalige compagnon Willem Kesteloo in 2014 beginnen. Hun innovatie levert de ondernemers in 2020 een notering in de MT/Sprout Challenger50 op. Uit de ‘zonneramen’ vloeit het idee voort voor gevels met geïntegreerde solarcellen en sensoren, die via het glas stroom en data leveren waarop het automatische bedieningssysteem voor de zonwering bijvoorbeeld draait.
Vervolgens willen klanten ook weten wat er ín hun panden gebeurt. Of het energie- en stroomverbruik van de gebouwen als geheel in kaart kan worden gebracht? Daar komt de energie-optimalisatiesoftware van Sense bij Physee uit voort.
‘We hebben in Delft een algoritme ontwikkeld dat doorlopend scant waarop bespaard kan worden. Waar de verwarming lager kan, waar het licht kan worden gedimd’, vertelt Grapperhaus. ‘Maar de basis hadden we overgeslagen. We misten een dataplatform voor monitoring. Daar is, sinds de CSRD-beweging twee jaar geleden op gang is gekomen, steeds meer vraag naar. Dat platform had Edge Next.’
Voorspellende software
De deeloplossingen zijn het afgelopen jaar samengevoegd in het nieuwe Smart Building-platform. Dat combineert meerdere functionaliteiten: monitoring, data-analyses voor duurzaamheidsrapportages en energieoptimalisatie met AI-gestuurde technologie. Plus een module die bij onderhoud of renovatie middels simulaties voorrekent welke duurzaamheidswinst bepaalde maatregelen of ingrepen opleveren.
Concreet voorbeeld, zegt Grapperhaus: ‘De software kan goed voorspellen in hoeverre het licht overdag moet worden gedimd en hoe snel een ruimte, afhankelijk van de grootte, het aantal ramen en het aantal aanwezigen, opwarmt op dagen met veel zon. Dan kan de verwarming een paar uur van tevoren al lager worden gezet. Zo is het systeem doorlopend op zoek naar de juiste balans.’
Next Sense rekent een vierkantemeterprijs per jaar, afhankelijk van de diensten die een klant afneemt. Wat krijgen ze daarvoor terug? ‘Een energiebesparing van tenminste 20 procent’, zegt Grapperhaus. ‘Het energieverbruik van bedrijfspanden heeft serieuze impact op de CO2-uitstoot van een onderneming. En de kloof tussen hoe energiezuinig een gebouw kan draaien en hoeveel energie er daadwerkelijk wordt verbruikt, is best groot.’
Geen hardware meer
Na de fusie maakt Next Sense – de namen zijn ook samengevoegd – nog een pivot: de scaleup stopt met het aanbieden van hardware. Grapperhaus cq. leverden de sensoren en andere meetapparatuur eerst zelf. ‘Maar we kwamen tot de conclusie dat we het onszelf daarmee te moeilijk maakten’, zegt de ceo. ‘Bovendien vroegen klanten er steeds minder om. Die installeren gebouwbeheerinstallaties van gevestigde partijen als Siemens en Schneider. Daar moet je niet mee willen concurreren. Zij doen waar zij goed in zijn, wij leggen daar een softwarelaag overheen.’
Sensorleverancier Schneider is zelf ook met energiemanagementbeheersystemen bezig. Daar maakt Grapperhaus zich niet zo’n zorgen over. ‘Je moet redeneren vanuit het klantperspectief. Stel, je hebt een vastgoedportefeuille met vijftien gebouwen, waarvan drie zijn voorzien van installaties van Schneider en de rest met meters van een andere leverancier. Dan ga je op zoek naar een oplossing waarmee je al die systemen vanuit dezelfde omgeving kan aansturen. Dat bieden wij.’
Kan Next Sense apparatuur van alle hardwareleveranciers aansluiten? ‘Soms moeten we er specifieke afspraken over maken, maar over het algemeen gaat dat wel goed.’
Chanel en Microsoft
De markt reageert alvast enthousiast op de fusie. Het afgelopen jaar is de maandelijks terugkerende omzet (MRR) volgens Grapperhaus meer dan verdubbeld. ‘Van 70.000 euro begin dit jaar gaan we nu richting de 160.000 euro. We hebben een aantal nieuwe klanten aangesloten en deals met bestaande klanten uitgebreid. Met modehuis Chanel zijn we klein gestart; nu monitoren we 70 boetieks in Europa en hebben we net de eerste kantoren en winkels in het Midden-Oosten aangesloten. Met Microsoft zijn we begonnen in twee landen en inmiddels actief in zes.’
Grapperhaus kreeg het afgelopen jaar nog een opdracht mee: de twee culturen en teams samensmeden. ‘We hebben vooral veel gepraat’, zegt hij. ‘Over hoe we onze cultuur en waarden zien, ons product. Ik denk dat de verhuizing naar het nieuwe hoofdkantoor, bij Amsterdam Lelylaan, belangrijk was om er één club van te maken. Physee zat in Delft, Egde Next bij de moederorganisatie in Amsterdam-Zuid. Als de ene helft bij de andere had moeten intrekken, trek je de verhoudingen scheef. Nu zijn we met z’n allen – 40 medewerkers – opnieuw begonnen, op een nieuwe locatie.’
Flink wat leergeld
Wat wordt voor 2025 de focus? ‘Groei’, zegt Grapperhaus. ‘We investeren in verdere productoptimalisatie en zetten extra mensen voor de implementatie en voor sales. We willen de huidige lijn doorzetten en jaarlijks blijven verdubbelen – zowel qua omzet als impact. Vastgoed is verantwoordelijk voor 40 procent van de mondiale CO2-uitstoot, terwijl van de kantoren in Europa momenteel slechts 3 procent aan de uitstootnorm van het Parijsakkoord voldoet.’
Terugkijkend is het een lange weg geweest, zegt hij, waarin flink wat leergeld is betaald. ‘Maar eigenlijk is het logisch dat we op dit punt zijn uitgekomen. Willem en ik hebben vanaf de start gezegd dat we impact wilden hebben op de gebouwde omgeving. In plaats van met iets compleet nieuws te komen, kunnen we beter optimaliseren wat er al is, weten we nu. Ken je die uitspraak van ondernemer Uri Levine? Fall in love with the problem, not your solution. Die mindset is nodig om met oplossingen voor de energietransitie te komen.’
Source.ag wil eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden
In samenwerking met B. Amsterdam - Met 37 miljoen euro aan investeringen en klanten in 18 landen werkt het Amsterdamse Source.ag aan een ambitieuze missie: wereldwijde voedselzekerheid vergroten door AI. 'We willen de eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden.’
Voor zijn start als ondernemer, werkte Rien Kamman bijna 10 jaar voor de Boston Consulting Group (BCG). ‘Daar liet ik decision support systems voor typisch grote industrieën bouwen’, vertelt Kamman. ‘Ik zag dat je met de juiste AI-toepassingen héél veel waarde kunt creëren, zoals voor een vloot vliegtuigen of een staalproducent, maar dat frustreerde mij op een gegeven moment ook wel. Zulke krachtige technologie, waarom werd die zo weinig gebruikt voor toepassingen met maatschappelijke waarde?’
Die vraag liet hem niet meer los. In 2020 nam hij samen met compagnon Ernst van Bruggen ontslag en trokken ze een jaar lang door het Westland. Samen op onderzoek. ‘Ik ben er wel grijs van geworden’, lacht hij. ‘Want op een gegeven moment heb je nog maar twee maanden spaargeld, maar wél een hypotheek en twee kinderen. Het risico betaalde zich gelukkig uit: precies op tijd haalden we de eerste investeringen binnen.’
AI in de kas
Zo werd Source.ag in hetzelfde jaar nog geboren. De Agriculture Technology (AgTech)-scaleup ontwikkelt AI- en datasystemen die glastuinders helpen hun productie te optimaliseren. ‘We maken gebruik van plantenbiologie-simulaties die rekening houden met verschillende zaadvarianten, genetica en locaties’, vertelt Kamman. ‘Onze software ondersteunt telers bij belangrijke beslissingen zoals het bepalen van het optimale startmoment van het seizoen, oogsttiming en teeltstrategieën — zónder dat er een investering in nieuwe hardware nodig is.’
‘Door bestaande kastechnologie te combineren met onze AI-gestuurde inzichten, helpen we telers hun output te maximaliseren met minimale grondstoffen’, aldus Kamman. ‘We richten ons specifiek op professionele kastelers die al gewend zijn aan hoogwaardige technologie, maar hun beslissingen nog grotendeels op ervaring baseren.’
Van ervaring naar data
‘Door onze systemen kunnen telers sneller het optimum bereiken in nieuwe situaties’, vertelt Kamman. ‘Bijvoorbeeld: een Nederlandse tomatenteler die uitbreidt naar Frankrijk hoeft niet jaren te experimenteren om de ideale teeltstrategie te vinden voor dat andere zonprofiel: onze software kan verschillende scenario’s risicovrij simuleren. We slaan een brug tussen puzzelstukjes academisch onderzoek en praktijkkennis. Dat vangen we in software en systemen die het schaalbaar maken.’
Voedselproductie fundamenteel anders aanpakken
Het is voor Kamman onderdeel van een onderliggende intrinsieke motivatie. ’Source.ag bestaat omdat toegang tot groente en fruit een basisrecht zou moeten zijn, maar dat is nu niet het geval’, zegt Kamman. ‘Met 800 miljoen mensen die te weinig calorieën binnenkrijgen en 3 miljard mensen die onvoldoende toegang hebben tot groente en fruit — zelfs in Europa en Noord-Amerika — moeten we de voedselproductie fundamenteel anders aanpakken.’
A billion dollar company
Die maatschappelijke missie vertaalt zich ook in harde groeicijfers. Source.ag ondersteunt momenteel 300 telers in ongeveer 18 landen, die samen één miljard kilogram groenten en fruit produceren voor zo’n 60 miljoen consumenten. En in vier jaar tijd heeft Source.ag via drie investeringsrondes opgehaald, ter waarde van 37 miljoen euro.
Maar de ambitie reikt verder, zegt Kamman. ‘We willen zo snel mogelijk naar een billion dollar company that reaches a billion people positively. Misschien is dat de innerlijke Amerikaan die in mij spreekt, door mijn tweejarige ervaring in New York, maar ik denk dat we soms wel groter mogen durven dromen. Voor Source.ag hebben de ambitie om de eerste Nederlandse AgTech-unicorn te worden, maar wél met een positieve impact op de wereld.’
‘Dat maakt het ook wel heel clean. Niet iets heel slechts doen voor de wereld en af en toe wat doneren. Als wij ons doel bereiken, betekent het dat we een positieve impact hebben op het inkomen van boeren én op voedselproductiviteit. Omzet is niets anders dan dat je waarde voor je klanten levert en zij bereid zijn om een stukje waarde terug te geven.’
Constante transformatie
De groei van twee naar honderd medewerkers in vier jaar tijd vraagt om continue aanpassing. ‘Je bent de facto iedere zes tot negen maanden een ander bedrijf’, zegt Kamman. ‘We zijn begonnen in een klein kantoor in de hoek van de eerste verdieping, en konden steeds een stukje erbij nemen naarmate we groeiden. Nu zitten we op de vierde verdieping in een groot kantoor. Die flexibiliteit was onmisbaar, want als startende onderneming weet je nooit precies hoe snel je gaat groeien.’
Die groei vraagt wel om een bepaalde mentaliteit, zegt Kamman. ‘Je moet snel durven accepteren dat het niet meer hetzelfde bedrijf is. In het begin was ik een founder, nu ben ik een CEO, verantwoordelijk voor honderd medewerkers en driehonderd klanten. Dat vind ik ook heel erg leuk, maar het is ook de uitdaging. Je moet jezelf rigoureus iedere zes tot negen maanden blijven uitvinden.’
Voortrekkersrol Nederland
Vanuit het kantoor in B. Amsterdam kijkt Kamman verder dan alleen de groei van zijn eigen bedrijf. Hij ziet in de uitdaging van wereldwijde voedselzekerheid een sleutelrol voor Nederland. ‘We staan bekend om onze inventieve oplossingen op gebied van waterbouw én watermanagement, maar we hebben hier ook zoveel zaadveredelaars, hardwarebouwers, kasbouwers, klimaatsystemen en sensoren.’
‘We hebben hier alle puzzelstukjes in huis om wereldwijd impact te maken op voedselzekerheid’, concludeert Kamman. ‘We kunnen het niet alleen, maar Nederland kan een voortrekkersrol spelen om die drie miljard mensen te helpen.’
AI-agent Cara neemt verkopers werk uit handen: ‘Klanten zoeken kun je gewoon automatiseren’
De Nederlandse startup Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-oplossing die zoekt naar potentiële klanten en e-mails verstuurt. In tegenstelling tot Amerikaanse partijen houdt de slimme sales agent rekening met Europese cultuurverschillen. 'We hebben de kans om marktleider in Europa te worden.'
Jan De Wulf (links) en Klaas Foppen bouwen met Sparkbase de AI-verkoopassistent Cara.
Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-agent voor sales die verkopers helpt bij het vinden en benaderen van potentiële klanten. Waar andere AI-tools vaak werken met standaard databases en massale mailings, onderscheidt Cara zich door realtime onderzoek te doen naar bedrijven via websites, sociale media en nieuwsberichten.
‘Een kunsthandelaar vertelde ons dat ze normaliter handmatig moet zoeken welke bedrijven nieuwe kantoren openen en welke directeuren affiniteit hebben met kunst. Dit kunnen we nu volledig automatiseren’, legt medeoprichter en ceo Jan De Wulf uit. Cara bezoekt bedrijfswebsites, nieuwssites en LinkedIn-profielen en maakt een samenvatting van de meest kansrijke prospects.
Startups to Watch
Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug»
De AI-agent schrijft vervolgens gepersonaliseerde e-mails, waarbij rekening wordt gehouden met culturele verschillen. In Europa komt er meer voorwerk kijken bij het benaderen van mensen, zegt De Wulf. ‘In de VS zien we AI-oplossingen die vooral gericht zijn op snelheid en volume, maar wij pakken het anders aan. In Europa verwachten klanten meer diepgang en een persoonlijke benadering. Niemand vindt sales erg op het moment dat je een probleem kunt oplossen.’
Een voorbeeld: voor een AI-receptionist in Amsterdam zoekt Cara via Google Maps alle restaurants, vindt de eigenaren en checkt op hun websites welke reserveringssystemen ze gebruiken. ‘Dan refereert ze in haar outbound e-mail van: hé, ik zie dat je dit nu gebruikt, dus je bent wel tech-savvy. Om te voorkomen dat je reserveringen mist, raden wij aan om te kijken naar ons voorstel’, vertelt De Wulf.
Overigens verstuurt Cara altijd mails uit naam van iemand anders. De ontvanger ziet niet dat de tekst is opgesteld door kunstmatige intelligentie. De eerste maand kijken klanten vaak nog mee, ook om de mails te finetunen, zegt De Wulf. Als ze zien dat het goed zit, laten ze die controle zitten.
De Belg Jan De Wulf (37) en de Nederlander Klaas Foppen (30). De oprichters leerden elkaar kennen via startup-incubator Antler.
De Wulf werkte eerder in sales- en marketingfuncties bij Google, Red Bull en Snapchat. Daar zag hij hoe veel verkooptaken geautomatiseerd konden worden. Medeoprichter Foppen heeft een achtergrond in de computerwetenschappen en vervulde verschillende technische functies bij startups als Harver, Foodsy en Podvine.
‘Toen ChatGPT uitkwam, dacht ik aan al het werk dat ik bij Google had gedaan’, vertelt De Wulf. ‘Dit kan je gewoon automatiseren.’ Foppen was aanvankelijk sceptisch: ‘Ik dacht: dit kan toch iedereen? Dat was niet zo.’
In januari 2023 hakte het duo de knoop door om ervoor te gaan. Voor De Wulf was het zijn eerste stap als fulltime ondernemer, al zat het ondernemerschap er altijd al in. ‘Vroeger kopieerde ik cd’s die ik verkocht op het schoolplein. En toen ebay.be net was gelanceerd, verkocht ik van alles. Ook een paar schoenen van mijn vader die ik dacht dat hij niet meer nodig had. Daar hebben we wel even een discussie over gehad’, lacht hij.
Wie zitten op Sparkbase te wachten?
Sparkbase richt zich op het mkb, startups en scaleups. De oprichters kozen bewust niet voor grote corporates, omdat het vaak maanden duurt om daar binnen te komen. ‘We willen sneller de omzet opbouwen en sneller feedback van onze klanten krijgen’, zegt De Wulf.
De focus ligt op drie sectoren: b2b-softwarebedrijven, hr-toepassingen en digitale bureaus voor e-commerce. Het was nogal een proces van vallen en opstaan om tot die verticals te komen. De verleiding was in het begin groot om elke klant aan te nemen.
‘We kregen een aanvraag van een chocoladefabriek: hier is 500 euro per maand om ons te helpen met uitbouw en sales naar winkels en horecazaken. Daar kan je geen nee tegen zeggen, toch?’, zegt De Wulf.
Uiteindelijk bleek dat soort klanten niet geschikt voor de lange termijn. Ofwel de AI-agent levert niet de gewenste resultaten, ofwel het werkt wel en dan haken de bedrijven snel af. ‘Oké, we hebben weer tien klanten gevonden. Doei!’
Sparkbase focust zich nu vooral op klanten uit de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, maar er is ook interesse uit andere landen. ‘We zijn in gesprek met een grote Duitse partij, een toeleverancier voor de auto-industrie’, vertelt De Wulf. ‘Nu het daar minder goed gaat, zijn ze op zoek naar nieuwe toepassingen. Daarvoor zijn nieuwe klanten nodig.’
Wat is het verdienmodel?
Klanten betalen een vast bedrag per maand voor toegang tot Sparkbase. Er zijn drie pakketten. Het goedkoopste kost net geen 2.000 dollar per jaar, voor het duurste ben je bijna 5.500 dollar kwijt. Hoe meer je betaalt, hoe meer onderzoek er gedaan wordt, hoe gerichter de e-mails zijn en hoe meer ze op het juiste moment geautomatiseerd verstuurd worden.
‘De kwaliteit is best hoog voor de pricing die we hebben, maar het is een bewuste strategie om klanten binnen te halen volgens het ‘land and expand’-principe’, aldus De Wulf.
Tussen april en de zomer van 2024 bouwde Sparkbase de eerste versie van Cara. Daarmee werd bewezen dat het concept werkt. Inmiddels draait versie 2.0 en hebben ruim 300 bedrijven zich aangemeld, waarvan er zo’n honderd echt actief zijn. Daaronder bekende namen als neobank Revolut, consultancyfirma BCG en drukwerkservice HelloPrint.
De techniek bestaat uit verschillende ‘mini-agents’ die specifieke taken uitvoeren, legt Foppen uit. Daarbij maakt Sparkbase gebruik van verschillende large language models: voor het samenvatten Llama van Meta, voor het redeneren ChatGPT van OpenAI en Claude van Anthropic voor het schrijven van e-mails.
‘Wij zoeken het beste model voor een specifieke taak’, zegt Foppen. ‘Dat betekent dat we de hele tijd bezig zijn met die modellen vinden en optimaliseren. Wat werkt wel en wat werkt niet?’
Taal is daarbij een extra horde. In principe zijn de gebruikte AI-diensten beschikbaar in alle grote talen. Maar Engels is leidend, heeft Foppen gemerkt, omdat dat model getraind is op een veel grotere dataset. ‘We besteden veel tijd aan instructies en het verfijnen van de technologie om bijvoorbeeld het Nederlands en Frans goed te krijgen. Dat vergt veel nuance.’
Het achtkoppige team (vier in loondienst, vier freelancers) werkt vanuit het kantoor in Amsterdam. Eind volgend jaar is het personeelsbestand hopelijk verdubbeld en is Cara weer een stuk slimmer. Doel is om de sales agent volledig autonoom te laten functioneren. Foppen: ‘Dat je haar een target kan geven: haal voor mij tien nieuwe klanten binnen. En dat ze zelf beredeneert en beslist wat de beste manier daarvoor is.’
Nog geld nodig?
Na de conceptfase haalde Sparkbase een eerste investering op bij Quantum Leap Capital. Dat fonds is opgericht door Mike de Boer, mede-oprichter en voormalig cfo van Knab, en André Grimbergen, mede-oprichter van Albelli.
Vanaf januari start Sparkbase de zoektocht naar nieuw kapitaal. Een specifiek bedrag willen Foppen en De Wulf niet noemen. ‘We denken aan een behoorlijk grote ronde.’
Aan interesse geen gebrek, zeggen de oprichters. Wekelijks komen er nu al drie tot vijf verzoeken binnen van durfinvesteerders. De blik is daarbij gericht op Europa, zegt De Wulf. ‘Het zou makkelijker zijn om het in de VS op te halen, maar we willen in Europa blijven. Hier hebben we de kans om marktleider te worden.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.