Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eind aan de mythe

Mythe Goede relaties opbouwen is het allerbelangrijkste in een salesfunctie.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Realiteit In onderzoek van de Amerikaanse Sales Executive Council werden vijf types verkopers onderscheiden: de uitdager, de lone wolf, de harde werker, de probleemoplosser en de relatiebouwer. Van deze vijf types blijkt de laatste het slechtst te scoren, en de eerste het best. Het blijkt dat hoe minder een klant naar de mond gepraat wordt, hoe meer geneigd hij is zaken te doen met een salesman of -vrouw. Dit komt doordat de klant dan het gevoel heeft iets nieuws te kunnen leren, stellen de onderzoekers, en doordat mensen met een sterke eigen mening geloofwaardiger overkomen. Relatiebouwers scoren juist zoveel minder, omdat ze door hun meegaandheid weinig indruk maken. De conclusie: sales gaat niet om aardig gevonden worden, maar om respect krijgen.

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Van 30 miljard naar bijna bankroet: de spectaculaire val van truckbouwer Nikola

Het Amerikaanse Nikola beloofde een revolutie in duurzaam vrachtvervoer met waterstoftrucks. Nu, negen jaar na de oprichting, staat het bedrijf op de rand van faillissement. Een reconstructie van de hype, fraude en een veroordeelde founder.

trevor milton nikola motors
Trevor Milton, oprichter van Nikola, werd eind 2023 veroordeeld tot vier jaar cel. Foto: Nikola Motors

‘Game is over for diesel.’ Met die woorden kondigde Trevor Milton in 2020 aan dat zijn bedrijf Nikola al groene waterstof produceerde, goedkoper dan diesel. Het bleek een leugen – er was nog geen molecuul waterstof geproduceerd. Het tekende de grootspraak van een man die de Tesla van de truckindustrie wilde bouwen.

De belofte van Nikola

De carrière van Trevor Milton (1982) begon met mislukkingen. Na één semester verliet hij de universiteit om ondernemer te worden. Zijn eerste bedrijf, dHybrid, dat vrachtwagens ombouwde naar aardgas, eindigde in conflicten met investeerders. Maar Milton liet zich niet ontmoedigen.

In 2015 richtte hij Nikola op in Salt Lake City, vernoemd naar zijn idool Nikola Tesla. De timing was perfect: het succes van Tesla had investeerders hongerig gemaakt naar de volgende grote doorbraak in elektrisch vervoer. Miltons visie: de vrachtwagenwereld verduurzamen met trucks die op waterstof rijden. Een gedurfde keuze, want zelfs gevestigde autofabrikanten worstelden met deze technologie.

De waterstoftrucks beloofden het beste van twee werelden: de uitstootvrije elektrische voertuigen, maar zonder hun grootste nadelen. Waar Tesla-trucks kampten met zware batterijen en lange oplaadtijden, zouden Nikola’s trucks in minuten kunnen tanken en duizenden kilometers rijden.

Trevor Milton beloofde gouden bergen

Milton bleek een meester in het creëren van hype. Via sociale media en interviews schetste hij een toekomst waarin Nikola niet alleen trucks zou bouwen, maar ook een landelijk netwerk van waterstofstations. Het bedrijf claimde revolutionaire batterijtechnologie te hebben ontwikkeld en eigen natuurlijke gasbronnen te bezitten.

nikola waterstof trucks
Foto: Nikola

De beloftes werkten. In juni 2020 ging Nikola via een spac-constructie naar de Nasdaq-beurs. Deze route, waarbij een bedrijf fuseert met een lege beurshuls, betekende minder strenge controles dan bij een traditionele beursgang. De beurswaarde schoot omhoog naar 30 miljard dollar – meer dan Ford op dat moment. Ter vergelijking: Tesla was toen 200 miljard dollar waard.

Grote namen stapten in. Bierbrouwer Anheuser-Busch bestelde 800 trucks. De kroon op het succes kwam in september 2020: autogigant General Motors investeerde 2 miljard dollar en zou helpen bij de productie van Nikola’s elektrische pick-uptruck Badger.

Milton vierde het succes uitbundig. Hij kocht een miljoenenvilla op de Turks- en Caicoseilanden, een Gulfstream-privéjet en een ranch in Utah van 32,5 miljoen dollar. In zes maanden tijd gaf hij 80 miljoen dollar uit aan pure luxe.

De val: het Hinderburg-rapport

Het kaartenhuis stortte in toen onderzoeksbureau Hindenburg Research in september 2020 een vernietigend rapport publiceerde. Tot in detail werd beschreven hoe Milton zijn bedrijf had opgebouwd met leugens en valse claims.

Een berucht voorbeeld was een promotievideo waarin een Nikola-prototype op hoge snelheid over een weg reed. In werkelijkheid hadden medewerkers de truck naar de top van een heuvel gesleept en deze simpelweg naar beneden laten rollen.

Verder bleek de technologie die Nikola presenteerde grotendeels ingekocht bij andere bedrijven.

Milton reageerde woedend op Twitter, beschuldigde short sellers van manipulatie en beloofde een gedetailleerde weerlegging. Die kwam er nooit. In plaats daarvan probeerde Nikola kritische YouTube-video’s te laten verwijderen met auteursrechtclaims.

De onthullingen hadden een domino-effect. Werknemers stapten op, partners trokken zich terug. BP zag af van een cruciale deal voor waterstofstations. General Motors schrapte zijn investering van 2 miljard dollar en de ontwikkeling van de pick-up Badger werd gestaakt.

Dezelfde sociale media die Milton had gebruikt om Nikola groot te maken, verspreidden nu elk nieuw detail van de fraude. De beurskoers kelderde met 90 procent.

De nasleep: celstraf voor Trevor Milton

trevor milton nikola
Foto: Nikola

Het Amerikaanse Openbaar Ministerie wilde een voorbeeld stellen. Ceo’s mochten niet liegen om de beurskoers op te drijven, ook niet via sociale media. In oktober 2022 werd Milton schuldig bevonden aan fraude. Net als Elizabeth Holmes van Theranos had hij investeerders misleid met niet-bestaande technologie.

Lees ook: Vier jonge ondernemers, vier keer megafraude

De straf volgde in december 2023. De rechter legde hem niet alleen vier jaar cel op, maar veroordeelde hem ook tot het betalen van 167,7 miljoen dollar aan Nikola – vrijwel de volledige boete die het bedrijf van beurswaakhond SEC eerder kreeg opgelegd.

De rechter verwierp zijn verweer dat andere bestuurders ook schuld droegen. Milton was verantwoordelijk voor 97 procent van de schade, aldus de uitspraak.

Ondertussen ging het met Nikola zelf operationeel bergafwaarts. In 2023 moesten alle 209 geleverde elektrische trucks worden teruggeroepen na vier batterijbranden. Van de geplande waterstofstations kwam weinig terecht. De verkopen vielen tegen – in de eerste negen maanden van 2024 werden slechts 200 waterstoftrucks verkocht.

Begin februari 2025 blijkt de kas vrijwel leeg. Met nog maar 198 miljoen dollar in kas en een beurswaarde onder één dollar per aandeel bereidt Nikola een Chapter 11-procedure voor, zo meldde The Wall Street Journal donderdag. Een faillissement dreigt. Een dramatisch contrast met de hoogtijdagen, toen één aandeel nog 65 dollar waard was.

Lessen uit de zaak Nikola

De ondergang van Nikola is meer dan het verhaal van een frauderende oprichter. Het toont de kwetsbaarheid van het spac-model, waarbij bedrijven via een lege beurshuls naar de beurs gaan. De normale controles bij een beursgang worden daarbij omzeild.

Voor toezichthouders rijst de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat onbewezen technologie wordt overhyped. Waakhond SEC heeft de regels voor spacs inmiddels aangescherpt, maar de combinatie van sociale media en beurshandel blijft risicovol.

‘Er is een groot verschil tussen optimistisch zijn over de toekomst en keihard liegen’, stelde Hindenburg Research in 2020 in hun rapport. Die les geldt vooral voor de vele startups in duurzame technologie. De druk om revolutionaire doorbraken te beloven is groot, maar overdreven claims kunnen desastreus uitpakken.

Ook voor investeerders zijn er lessen. De jacht op ‘het nieuwe Tesla’ maakte velen blind voor rode vlaggen. Beloftes over revolutionaire technologie vereisen grondig onderzoek, zeker als ze komen van onervaren oprichters zonder trackrecord.

Nederland kende recent een vergelijkbaar geval, met Rodeo-oprichter Pieter Vos. Die haalde tientallen miljoenen op bij investeerders, maar bleek bijna alles te hebben verzonnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer: De verdampte miljoenenomzet van Rodeo Software: ‘Hoe kan Pieter Vos iedereen zo gefopt hebben?’

Toch betekent Nikola’s ondergang niet het einde van waterstof in transport. Grote spelers als Daimler en Volvo investeren nog steeds in de technologie. Maar ze doen dat met realistischere verwachtingen en degelijke tests vooraf. De les van Nikola: revoluties in de auto-industrie vergen meer dan grootse beloftes op Twitter.

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams:

Amrita Ramsaransing slaat met vastgoedbelegger BRXS bres in een wit bolwerk: ‘Je krijgt standaard kritische vragen’

Ze werd onderschat omdat ze vrouw is, klein van stuk en een niet-Nederlandse achtergrond heeft. Toch bouwt Amrita Ramsaransing aan een vastgoedplatform dat de traditionele beleggerswereld wil openbreken. 'Je moet jezelf constant bewijzen.'

‘Ben jij de assistent?’ Amrita Ramsaransing krijgt die vraag in het begin regelmatig als ze een vergaderruimte binnenstapt in de vastgoedwereld. Met haar niet-Nederlandse achtergrond – ze verhuisde op haar zevende van Suriname naar Nederland – en kleine postuur valt ze op tussen de overwegend witte, mannelijke gezichten.

Maar zodra ze begint te praten over haar bedrijf BRXS (spreek uit: brix), dat vastgoedbeleggen toegankelijk maakt voor een breed publiek, verandert de toon. ‘Als je jezelf introduceert en je verhaal vertelt, kunnen mensen hun eigen vooroordelen opzij zetten’, zegt ze in gesprek met MT/Sprout. ‘Maar je moet jezelf wel altijd extra bewijzen.’

Beleggen in vastgoed vanaf 100 euro

Ramsaransing heeft een stevige juridische achtergrond. Voordat ze begon met BRXS werkte ze vijf jaar bij Uber, waar ze opklom tot Lead Counsel New Mobility voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarna was ze directeur Public Policy and Legal bij de Berlijnse startup Vay, dat auto’s op afstand wil besturen.

In 2021 richt ze BRXS op met Filip Nuytemans, die ze kent van hun gezamenlijke periode bij Uber. Het platform maakt vastgoedbeleggen toegankelijk voor een breed publiek. Vanaf 100 euro kunnen mensen al investeren in huurwoningen via zogenoemde BRXS-notes, een soort obligaties. De investeerders delen mee in de huuropbrengsten en een eventuele waardestijging bij verkoop.

Het bedrijf heeft inmiddels panden in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam aangekocht, met in totaal zo’n twintig huurders. Het team bestaat uit zes mensen. Daarvan is Nuytemans er overigens niet een van. Hij nam eind 2023 afscheid.

‘We zitten nog steeds aan het begin van onze groei’, zegt Ramsaransing. ‘In de eerste drie jaar hebben we vooral gewerkt aan het ontwikkelen van de technologie, het uitwerken van het idee en het ophalen van financiering.’ Twee jaar geleden staken Picus Capital, Axeleo en diverse angels 3 miljoen euro in het bedrijf.

Scepsis en ophef

De lancering van BRXS in 2021 stuitte op scepsis en zorgde voor ophef. Het was een gevoelig moment: de woningmarkt was oververhit en er was veel te doen over beleggers die huizen opkochten. ‘Als het over vastgoed ging, werd je meteen in een hokje geplaatst’, zegt Ramsaransing. ‘We hebben wel wat negativiteit ervaren.’

BRXS benadrukt daarom dat het alleen bestaande huurwoningen koopt of panden die al voor verhuur bestemd zijn. ‘Als je het afpelt, doen we niks anders dan wat al honderden jaren gebeurt’, zegt Ramsaransing. ‘Huurwoningen zullen altijd nodig blijven. Of wij het nu doen, een beleggingsfonds of een vermogend persoon.’

Deze boodschap begint volgens haar door te dringen. Recent deed BRXS een woning die leeg kwam te staan weer van de hand. ‘Toen we die woning in 2022 kochten, was het een verhuurpand. Maar nu het vrijkwam, zagen we dat het ook prima geschikt was voor een starter. Daarom hebben we het, zoals beloofd, op de reguliere woningmarkt te koop gezet. En het is verkocht aan een eerste koper.’

Gesloten wereld

Het vinden van nieuwe, geschikte panden blijft een uitdaging. De vastgoedwereld is een gesloten bolwerk, zegt Ramsaransing. ‘Topkwaliteit vastgoed wordt makkelijk verkocht binnen het netwerk van vermogende investeerders. Het draait allemaal om relaties en de gunfactor. Waarom zouden ze bij ons komen?’

BRXS heeft daarom mensen aangenomen die het wereldje kennen. ‘In het begin was het heel moeilijk om binnen te komen. Voor goede panden moest je echt knokken.’

Dat gaat inmiddels beter. Het platform is bekend in vastgoedkringen. Ramsaransing hoeft niet meer uit te leggen wat BRXS is en hoe je de naam uitspreekt. Daarbij heeft de lancering van de app geholpen. ‘Toen werd het voor mensen ook wel wat tastbaarder. Het was niet alleen maar een verhaal.’

AFM-goedkeuring

Een belangrijke mijlpaal was de goedkeuring van toezichthouder AFM, die eind 2023 binnen was. BRXS werkte daar meer dan een jaar aan.

‘Het is een tijdrovend proces’, zegt Ramsaransing. ‘Je stuurt veel documenten heen en weer, je krijgt een volledige audit van je bedrijf. De AFM kijkt of alles goed loopt: groei je nog, ben je financieel gezond, en blijf je dat ook het komende jaar?’

De AFM-goedkeuring was een cruciale stap voor BRXS. Tot dan toe mocht het platform alleen beleggingen tot 5 miljoen euro aanbieden onder een vrijstellingsregeling, waarbij voor elk vastgoedobject een aparte juridische entiteit moest worden opgezet. Dat werkt prima als je vijf tot tien panden hebt, legt Ramsaransing uit. Maar het is niet schaalbaar als je wilt groeien naar tientallen of honderden panden.

Met de goedkeuring kan BRXS nu alle toekomstige vastgoedobjecten onderbrengen in één entiteit: BRXS Properties. Wel moet het bedrijf bij elk pand dat het onder de goedkeuring wil aankopen, voorleggen aan de AFM. De goedkeuring is geldig voor 12 maanden en kan steeds verlengd worden.

Nieuwe huurwetgeving

De nieuwe huurwetgeving die op 1 juli 2024 inging, had ook grote impact op het bedrijf. De Wet betaalbare huur stelt maximale huurprijzen vast voor woningen in het middensegment. Via een puntensysteem wordt de maximale huur bepaald op basis van oppervlakte, voorzieningen en energielabel.

‘De huuropbrengsten, en daardoor ook het rendement, zijn geraakt’, zegt Ramsaransing. ‘Dat is de basis voor de rente die mensen krijgen per belegging. Ook mogen veel varianten van huurcontracten niet meer.’

De nieuwe wetgeving heeft BRXS gedwongen kritischer te kijken naar vastgoedaankopen. ‘We hebben panden waar we interesse in hadden niet gekocht, omdat ze niet meer binnen de nieuwe regels pasten’, zegt Ramsaransing. Het bedrijf onderzoekt nu nog zorgvuldiger of de huurinkomsten voldoende rendement opleveren. ‘Als iets niet 100 procent klopt met de nieuwe regels, doen we het gewoon niet.’

Team bouwen

Als ceo van een startup moet Ramsaransing voortdurend afwegingen maken. Een belangrijke les was om eerder in te grijpen als dingen niet lopen. ‘Soms hebben we in het verleden iemand die niet goed in het team paste te lang door laten gaan’, zegt ze. ‘In een startup is dat funest. Iemand moet het naar zijn zin hebben om zijn beste werk te kunnen leveren.’

Het betekent niet dat deze mensen slechte werknemers zijn, benadrukt ze. ‘Misschien is een startup gewoon niet de plek voor ze. Dan helpen we ze met het vinden van een nieuwe baan. We zetten ons netwerk in om ervoor te zorgen dat ze een plekje vinden waar het wel bij ze past.’

Het vinden van de juiste mensen blijft lastig, zeker in de techsector, waar BRXS qua salaris niet kan concurreren met grote techbedrijven. ‘Je moet mensen hebben die echt geloven in wat we bouwen’, zegt Ramsaransing. ‘Die de lange termijn zien en begrijpen dat ze hier hun stempel kunnen drukken, omdat ze er zo vroeg bij zijn.’

Gebrek aan diversiteit

Als vrouwelijke ceo met een niet-Nederlandse achtergrond valt Ramsaransing op in de vastgoedwereld. Door haar verhaal te vertellen, merkt ze dat vooroordelen kunnen verdwijnen. ‘Maar je moet jezelf wel altijd extra bewijzen. Je krijgt standaard kritische vragen. “In vastgoed investeren, dat is best complex.” Zulke opmerkingen krijg je veel sneller dan een mannelijke ceo.’

In haar eigen bedrijf worstelt Ramsaransing ook met diversiteit. Van de zes medewerkers zijn er twee vrouw, inclusief zijzelf. ‘We kunnen beter doen qua genderdiversiteit’, geeft ze toe. ‘Maar ik ben ook trots dat ik als vrouwelijke ondernemer in deze traditionele mannenwereld sterke mensen heb die vertrouwen hebben in mij als leider.’

Het gebrek aan diversiteit in tech en vastgoed is lastig te doorbreken. ‘We moeten investeren in educatie en mogelijkheden’, zegt Ramsaransing. ‘We hebben wel vrouwelijke stagiaires gehad die in fintech wilden werken. De nieuwe generatie staat er denk ik meer voor open.’

Alle vormen van vastgoedbeleggen

De ambities van BRXS reiken verder dan Nederland. Het bedrijf wil volgend jaar uitbreiden naar het buitenland, met Duitsland als belangrijkste kandidaat. Ook Spanje en Frankrijk staan op het lijstje.

Op termijn moet BRXS uitgroeien tot hét platform voor vastgoedbeleggen in Europa. Het bedrijf wil alle vormen van vastgoedbeleggen aanbieden via het platform. Of het nu gaat om BRXS-notes, ETF’s, Real Estate Investment Trusts of aandelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Op andere platforms kun je in aandelen en ETF’s beleggen, maar er is geen plek waar je op verschillende manieren in vastgoed kunt investeren’, legt ze uit. ‘Iedereen heeft andere financiële doelen en budgetten. We willen een platform zijn waar mensen kunnen kiezen: ze kunnen wat geld in BRXS-notes zetten, in vastgoedaandelen, of misschien zelfs een hele woning kopen.’

Meer vrouwelijke fintechondernemers

Ramsaransing wil zelf nog lang betrokken blijven bij haar bedrijf. ‘Ik wil deze visie niet alleen ontwikkelen, maar ook uitbouwen op de lange termijn.’ Als BRXS succesvol wordt, hoopt ze dat het de sector diverser kan maken. ‘Er zijn nog te weinig vrouwelijke ceo’s in fintech, dat moet veranderen. Ik hoop dat BRXS kan bijdragen aan verandering. Dat er meer vrouwen als ondernemer uit voortkomen, die straks misschien ook hun eigen bedrijf starten. Dat is onze manier om een steentje bij te dragen.’