Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 10 habits volgens de Rockefeller-strategie

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf? Dan zijn de tien habits uit de Rockefeller strategie een uitstekend startpunt. We hebben deze tien disciplines voor je op een rijtje gezet.

10 Rockefeller Habits groeibedrijf
Digital generated image of abstract vertical bar chart made out of smooth round green vertical bars with white spheres on each bar on green background. Foto: Getty Images

De Rockefeller habits van Verne Harnish zijn tien disciplines die helpen bij het managen van de hoofdprocessen en samen de Rockefeller strategie vormen.

Aan de slag met de Rockefeller-strategie

De Rockefeller strategie is het startpunt voor versnelling van jouw groei. Deze strategie is een besturingssysteem voor groeibedrijven richting en voorbij de 1 miljoen omzet en het geeft je een vaste en consistente manier van werken, gericht op structuur en groei. Met deze tien principes maak je de juiste strategische beslissingen en zorg je ervoor dat je strategie ook wordt uitgevoerd. Lees verder voor de tien principes uit de Rockefeller strategie.

Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Groeit een bedrijf naar de volgende fase? Dan is het belangrijk dat er een hoge mate van structuur en discipline in het managementteam aanwezig is. Het streven: uitvoering zónder drama. Deze vier elementen zijn daarbij essentieel:

  1. De MT-leden hebben inzicht in elkaars prioriteiten, competenties en persoonlijkheidsstijlen;
  2. Het team overlegt regelmatig over de strategie en innovatie;
  3. Het team doet aan doorlopende educatie (maandelijks);
  4. De teamleden zijn in staat om constructieve discussies te voeren en ieder voelt zich dan ook comfortabel om deel te nemen.

Lees meer over Rockefeller Habit #1 in dit artikel.

Rockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Een meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie. Is het meerjarendoel duidelijk?

Verwerk deze dan tot kleinere jaar- en kwartaaldoelen. De belangrijke en logische vervolgvraag is dan: hoe krijg je alle medewerkers op een lijn met de kwartaalprioriteiten? Volgens de Rockefeller Habits doe je dat met deze vier acties:

  1. Identificeer de eerste bottleneck voor groei en koppel hier een getal aan voor dit kwartaal;
  2. Stel drie tot vijf essentiële doelen voor dit kwartaal;
  3. Kies een inspirerend kwartaalthema;
  4. Maak de voortgang zichtbaar voor iedereen en vier het succes!

Lees meer over Rockefeller Habit #2 in dit artikel.

Rockefeller Habit #3: Zorg voor een goed overlegritme

Vergaderen kan veel tijd kosten, maar ook tijd besparen. Bij groeibedrijven geeft vergaderen rust en ruimte. In elke vergadering worden namelijk beslissingen genomen, spanningen opgelost en wordt de voortgang gemonitord. Meetings zorgen ook voor een versterking van de onderlinge connectie en de binding met de (organisatie)doelen.

Acties die je nu kunt doen:

  1. Start met de weekly en monthly meeting.
  2. Werk je in een ‘snelle’ organisatie met veel interactie en veranderingen, introduceer dan na één maand de daily huddle.
  3. Plan de kwartaal- en jaarmeeting ver van te voren en kies een ruimtelijke en inspirerende locatie.

Lees meer over Rockefeller Habit #3 in dit artikel.

Rockefeller Habit #4: creëer een cultuur van verantwoordelijkheid

Bij scaleups die gezond zijn en consistent doorgroeien, is iedereen op de hoogte van verantwoordelijkheden en KPI’s. Één persoon is nooit verantwoordelijk over meer dan twee kernprocessen. Als een medewerker de regie over meer dan twee processen krijgt, leidt dat gegarandeerd tot wanorde. Volgens de Rockefeller strategie ga je in deze drie stappen naar een cultuur van verantwoordelijkheid:

  1. Elke kernfunctie in het bedrijf wordt door de juiste persoon en op de juiste wijze uitgevoerd;
  2. Posten als inkomsten, kasstromen en de jaarbalans hebben een eigen verantwoordelijke;
  3. Voor elk kernproces in het bedrijf is één hoofdverantwoordelijke toegewezen.

Lees meer over Rockefeller Habit #4 in dit artikel.

Rockefeller Habit #5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren

Managers hebben vaak de (onbewuste) overtuiging dat nieuwe ideeën vanuit het managementteam moeten komen en niet van medewerkers. Dit is jammer, want het zijn de medewerkers die het dichtste bij de klanten staan. Een toekomstbestendig bedrijfsmodel heeft maar één of twee doorslaggevende ideeën nodig.

Volgens de Rockefeller Habits methodiek realiseer je de vijfde Rockefeller Habit met de volgende 3 acties:

  1. Wekelijks een kort feedback gesprek met minimaal één medewerker;
  2. Verzamel wekelijks input om nieuwe strategische kansen te identificeren;
  3. Deel de inzichten wekelijks tijdens meeting met topmanagement.

Lees meer over Rockefeller Habit #5 in dit artikel.

Rockefeller Habit #6: Analyseer regelmatig klantfeedback

Wil je als MT de juiste strategische beslissingen nemen? Kies dan voor feedback van de meest ideale en waardevolle klanten. Vraag feedback aan klanten waarmee de relatie uitstekend is én die een belangrijke bijdrage leveren aan de omzet. Te veel organisaties verzamelen feedback van alle klanttypen. Dat zorgt vaak voor verstoorde data, omdat de feedback niet altijd van belangrijke personen komt.

Het viervragen-model hiervoor is gebaseerd op vier simpele vragen:

  1. Hoe gaat het (met de organisatie)?
  2. Wat zijn de ontwikkelingen in uw bedrijfstak?
  3. Wat hoort u over onze concurrenten?
  4. Hoe doen wij het?

Lees meer over Rockefeller Habit #6 in dit artikel.

Rockefeller Habit #7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen

Succesvolle atleten hebben een sterke ‘core’ nodig om te zorgen voor stabiliteit, kracht en beheersing. Hetzelfde geldt voor succesvolle groeibedrijven. Conflicten, focus verlies, werken in eilandjes en onverschilligheid: zonder een sterke kern loopt een groeiende organisatie het risico op instabiliteit. Het is daarom noodzakelijk om te zorgen voor een stabiel ‘midden’ van de organisatie, een sterke kern die bestaat uit de missie, kernwaarden en competenties.

Wil je de kerncompetenties, kernwaarden en de missie laten leven in de organisatie, voer dan de volgende acties uit:

  1. Missie, kernwaarden en kerncompetenties zijn gedefinieerd en bij iedereen bekend;
  2. Personeelszaken zijn in lijn met de kernwaarden en missie;
  3. Kernwaarden zijn gedeeld binnen het MT.

Lees meer over Rockefeller Habit #7 in dit artikel.

Rockefeller Habit #8: Medewerkers hebben oog voor de bedrijfsstrategie

Een obstakel voor groei is dat de medewerkers te weinig bezig zijn met de missie en visie van de organisatie. Ze zijn gefocust op hun eigen rol en houden te weinig rekening met de impact op het grotere geheel. Dit leidt tot onafgemaakte taken en een bedrijfscultuur zonder eigenaarschap.

Succesvolle organisaties weten hun medewerkers dan ook op één lijn te krijgen met de bedrijfsstrategie. Ze hebben scherp waarom en voor wie het product belangrijk is. Wil je dat bereiken? Dan kun je gebruik maken van de volgende vier methodes:

  1. Big Hairy Audacious Goals;
  2. Kernklant;
  3. Merkbeloften;
  4. Gepersonaliseerde pitch.

Lees meer over Rockefeller Habit #8 in dit artikel.

Rockefeller Habit #9: Medewerkers geven eerlijk aan of ze een goede dag hebben gehad

Iedereen moet objectief kunnen antwoorden op de vraag: ‘Heb ik een geweldige dag of week gehad?’. Dat geldt zowel voor het MT als de medewerkers op de werkvloer. De sleutel hiervoor is dat iedereen wekelijks verslag doet van één of twee KPI’s. Op deze manier weet je dat wanneer je medewerkers qua resultaat een goede dag hebben gehad, dat het dus ook geldt voor de organisatie.

De meetbare effectiviteit van medewerkers kun je versterken met drie factoren:

  1. Iedere medewerker rapporteert wekelijks één of twee KPI’s;
  2. Elk team heeft maximaal drie kwartaalprioriteiten (rocks) in lijn met die van het bedrijf;
  3. Een team heeft één cruciaal getal dat in lijn is met die van de organisatie.

Lees meer over Rockefeller Habit #9 in dit artikel.

Rockefeller Habit #10: Maak plannen en resultaten zichtbaar met scoreborden

Steeds vaker plaatsen bedrijven een groot digitaal dashboard in de organisatie. Het gebruik van datadashboards is een goede manier om alle medewerkers te betrekken bij de gezondheid van de organisatie en de kwartaalprioriteiten en -cijfers. De uitdaging bij deze tiende Rockefeller Habit ligt verrassend genoeg niet bij het identificeren van de juiste cijfers – dit lukt de meeste MT’s prima.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De uitdaging ligt bij het minimaliseren van het aantal KPI’s en prioriteiten. Acties die je kunt doen:

  1. Ga scoreborden om de voortgang zichtbaar te maken;
  2. Creëer een systeem voor het bijhouden en beheren van trapsgewijze prioriteiten en KPI’s.

Lees meer over Rockefeller Habit #10 in dit artikel.