Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 startups die de gehavende reisbranche nieuw leven in kunnen blazen

De reisbranche leek afgelopen jaar op sterven na dood. Corona gooide roet in het eten van veel ondernemersplannen. Deze week in De Vijf: vijf startups die de branche er weer bovenop kunnen helpen.

Tijdens de coronacrisis met zijn gesloten grenzen en negatieve reisadviezen beleefde de reisbranche een bittere periode. Zo zag de Rotterdamse aanbieder van vakantiereizen Vakanties.nl begin 2020 vrijwel al zijn omzet wegvallen, terwijl medeoprichter en ceo Judith Eyck ook nog eens vastzat in Argentinië. 2020 groeide uit tot een rampjaar: vliegmaatschappijen moesten met overheidssteun in de lucht worden gehouden en een decennia-oud reisbureau als D-Reizen ging kopje onder (om uiteindelijk een bescheiden doorstart te maken). In april van dit jaar kwamen de harde cijfers naar buiten: liefst een kwart van alle banen in de branche bleek weg te zijn gevallen.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Hier vind je ze allemaal.

Toch zijn er ook lichtpuntjes. Zo waren er reisbedrijven die juist floreerden bij de coronacrisis; camperdeelplatforms zagen hun volumes flink toenemen. Campers lijken en flexibel en veilig alternatief voor verre vliegreizen die nog steeds niet zomaar te boeken zijn. En ja, Vakanties.nl-ondernemer Eyck wist na een ‘bizarre reis‘ uiteindelijk naar Nederland terug te keren. Haar bedrijf deed datzelfde jaar nog een grootste overname, door vakantiereviewsite Zoover in te lijven.

Nu driekwart van de volwassen Nederlanders volledig is gevaccineerd tegen Covid-19, lijken de strengste maatregelen en daarmee de zwaarste tijd voor de reisbranche achter ons te liggen. Natuurlijk, we duimen dat nieuwe mutaties geen roet in het eten gooien, maar het glas is vandaag eens halfvol bij MT/Sprout. We besloten daarom eens vooruit te kijken: welke vijf startups hebben het in zich om de nieuwe Vakanties.nl of – ja: wij durven – de nieuwe Booking te worden?

Het team van Moonback. Ceo en mede-oprichter Niels Meijssen is de derde van links.

1. Moonback

Het gigantische Booking.com uitdagen, je moet het maar durven. Toch is dat precies wat dertiger Niels Meijssen doet met de Rotterdamse startup Moonback, tot voor kort BeterBoeken geheten. Meijssen is ontevreden over platforms zoals Booking.com, omdat die hotels zouden uitpersen en namaakschaarste zouden creëren voor klanten. Toen Booking.com afgelopen jaar 65 miljoen euro aan coronasteun kreeg, terwijl het bedrijf het jaar ervoor nog afgerond 5 miljard euro winst had gemaakt en in 2018 zelfs eigen aandelen had opgekocht, vond Meijssen het welletjes. Met een groep ondernemers zette hij een crowdfundcampagne op en haalde bij 1.500 kersverse aandeelhouders 2 miljoen euro binnen. Hiermee stampte hij een ‘eerlijk’ hotelboekingsplatform uit de grond. ‘Eerlijk’, dat betekent bij Moonback het niet vragen van hoge commissies en de belofte niet aan namaakschaarste te zullen doen.

Moonback schopte het begin dit jaar – nog als BeterBoeken – tot de beste vier bedrijven in onze Startup van het Jaar-verkiezing. Nu is het aan Meijssen om de hoge verwachtingen waar te maken. Het platform, waar Meijssen nu ceo van is, zal op 1 september van start gaan in de Belgische stad Antwerpen, zo wisten wij in juni te melden. Antwerpen is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders, zo verklaarde de startup zijn stadskeuze indertijd. Moonback werkt hiervoor samen met de Antwerp Hotel Association en de gemeente Antwerpen.

Soulpicks-oprichter Pascal Ontijd.

2. Soulpicks

Toen ondernemer Pascal Ontijd in 2016 uit Snappcar stapte, het platform voor autodelen dat hij vijf jaar eerder mede had opgericht, nam hij enige tijd om na te denken wat zijn nieuwe startup-avontuur moest worden. Ontijd kwam uiteindelijk op de proppen met Soulpicks, een reis-app waarmee gebruikers informatie kunnen opslaan over mooie plekken en belevenissen en die delen met vrienden. Soulpicks wordt weleens omschreven als tegenhanger van review-reisplatform Tripadvisor.

De manier waarop dit soort sites in elkaar steken, vindt Ontijd niet ideaal, zo zei hij in 2019 tegen – toen nog – Sprout: ‘We vertrouwen op onbekenden die reviews schrijven, die bovendien vaak direct of indirect zijn ingekocht. Of we baseren ons op blogs of andere media die in veel gevallen betaald worden om aandacht te besteden aan een bar, restaurant of festival. Met Soulpicks willen we mensen laten vertrouwen op vrienden en op experts die aan onze app gelinkt zijn.’

Investeerders zien wel wat in het idee van Ontijd. Bij een groep Silicon Valleyaanse geldschieters haalde Ontijd in 2019 een eerste investering van 1,25 miljoen euro op. Afgelopen jaar haalde het Amsterdamse Soulpicks zeker 350.000 euro op bij investeerders, zo blijkt uit Crunchbase-gegevens.

Hi, Hi Guide-medeoprichter Hubert Nijmeijer.

3. Hi, Hi Guide

Het Enschedese bedrijf Hi, Hi Guide koppelt vakantiegangers aan lokale tourgidsen. Reizigers die bijvoorbeeld een week naar Barcelona gaan, kunnen via de site in contact komen met gidsen die daar wonen. Op de site van Hi, Hi Guide vinden gebruikers een profiel van de gidsen, waarop ze hun specialiteiten omschrijven. De één weet alles van kunst en cultuur, de ander weet precies waar je het beste kunt eten. Het is een idee van de Enschedese ondernemers Tom Groeneveld en Hubert Nijmeijer, een voormalig Vodafone-manager, die eind 2017 zijn baan bij de telecom-gigant opzegde om fulltime aan Hi, Hi Guide te bouwen.

Nijmeijer wilde in 2021 100.000 medewerkers hebben. Dat doel lijkt niet helemaal gehaald (op LinkedIn geeft zijn bedrijf aan er twee tot tien te hebben), maar goed: afgelopen coronajaar zat Nijmeijers bedrijf dan ook precies in de hoek waar de klappen vielen. Zijn bedrijf besloot zich daarom te richten op de doorontwikkeling van het platform, vertelde hij begin dit jaar aan zakenblad Emerce: ‘We kunnen nu ook mensen helpen in de inspiratie-fase van hun reis, daar ben ik erg trots op.’ Toch was 2020 ook hoopgevend voor de startup. Hi, Hi Guide wist dat jaar een investering op te halen bij vliegmaatschappij Transavia en toeristenbond ANWB. Alhoewel de hoogte van het bedrag onbekend blijft, blijkt uit Crunchbase-gegevens dat het gaat om de tweede investering in het bedrijf tot dusver.

Desty Travel-oprichter Dennis Klompalberts.

4. Desty Travel

Tot dusver hebben we vooral startups met een consumentenproduct belicht. Ook in de B2B-markt timmeren reis-startups echter aan de weg. Desty Travel is een sprankelend voorbeeld hiervan. De startup levert software waarmee hij reisbedrijven goedkoper hotels laat inkopen. De inkoopkosten dalen met wel zes procent, wist reissite Reisbizz in 2019 te melden. De startup helpt klanten verder met het automatiseren van bedrijfsprocessen en het regelen van een flexibeler reisaanbod. Klanten, die zijn er voldoende. Zo zijn Hillman Travel, Weekendjeweg.nl en Stranded Flight Solutions afnemer van de software.

Desty Travel is een initiatief van ondernemer Dennis Klompalberts, een van de oprichters van het in 2018 ter ziele gegane Travelbird (dat tegenwoordig in handen is van een gelijknamige Britse partij). Bij Travelbird hield Klompalberts zich ook bezig met de inkoop van hotels, vertelde hij in 2019 aan – wederom – Reisbizz: ‘Het was voor mij een logische keuze om een business te starten waar ik voort kan borduren op veel kennis, ervaring en een netwerk van hotels.’ Begin dit jaar, in januari, kwam het nieuws naar buiten dat Desty Travel zijn eerste investering binnen had; een half miljoen euro van de Amsterdamse durfkapitalist Arches Capital.

Lees ook: ‘Na het faillissement van Travelbird ben ik elk succesje gaan vieren’
Martijn Peeters, ceo en mede-oprichter van Camptoo.

5. Camptoo

Tijdens de coronacrisis (en eigenlijk ook al daarvoor) is de camper hipper dan hip geworden. Verre vliegreizen werden hem even niet, dus reizigers gingen op zoek naar originele manier van iets lokalere reisvormen. Koppel dat aan de retro-rage van de afgelopen jaren en de camper groeide in to-time uit tot gewild object. Ondernemers Martijn Peeters, Joep Roebroek en Roels Sadza zal het als muziek in de oren hebben geklonken. Hun caravan- en camperdeelsite Camptoo schreef afgelopen jaar boekingrecord na boekingsrecord. Immers: wie zelf geen camper kan bemachtigen, kan er altijd nog eentje huren van een ander. Camptoo concurreert in Nederland met Goboony, maar beide platforms lijken tot dusver heel aardig samen te kunnen leven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Camptoo lijkt Goboony wel net ietsje voor te zijn. Zo leert Crunchbase dat Camptoo tot dusver 1,4 miljoen euro heeft opgehaald tegenover afgerond 1 miljoen euro voor Goboony. Camptoo had in 2019, toen het bedrijf challenger was bij ons, in totaal 69 medewerkers, terwijl Goboony er een jaar later 25 had, toen dat op zijn beurt ook challenger werd. Vandaar onze keuze voor Camptoo. Maar goed, Camptoo is dan ook een jaar eerder opgericht dan Goboony. Maakt ook allemaal niet uit, want beide bedrijven spelen slim in op een nieuwe rage. Het mag dan ook geen verrassing heten dat ook Goboony zijn omzet afgelopen jaar door het dak zag gaan. Eén partij moeten ze beiden echter wel het hoofd kunnen bieden: het Duitse PaulCamper, dat in 2019 7 miljoen euro ophaalde bij geldschieters.

Update: Goboony laat weten afgelopen jaar een flinke groeispurt te hebben gemaakt van wel 170 procent in omzet. Dit jaar groeide het bedrijf tot en met juli zelfs met 300 procent. Er worden zelfs meer campers via Goboony verhuurd (zo’n 5.000) dan via Camptoo (net geen 3.000). Oftewel: de strijd is nog verre van gestreden!

Lees ook: Face off: Camptoo vs. Goboony