Wat: Airbnb voor campers
Wie: Martijn Peeters (36), Joep Roebroek (29) en Roels Sadza (28)
Sinds: 2014
Omzet: 10 miljoen (transactievolume)
Werknemers: 69
Daagt uit: Traditionele verhuurbedrijven
Website: camptoo.nl
Martijn Peeters werkte een tijdlang bij een private equity-investeerder, toen het ging kriebelen. “Ik had veel contact met ondernemers en dacht: dat wil ik ook!” Samen met zijn compagnons stelde hij vast dat de deeleconomie kansen bood. Toch ging hun eerste platform, studieboekendelen.nl, niet echt vliegen. “Toen we een weekendje naar de hei wilden, bleek het compleet onmogelijk om daar een camper voor te huren: de verhuurders waren ingesteld op verhuur per week.”
Geen comfortabel buitenweekend dus, maar wel een nieuw ondernemingsplan: een camper- en caravandeelsite. In 2014 werd dat Camptoo. “We hadden een banner opgehangen op de Kampeerbeurs in Utrecht, en geflyerd om mensen te werven voor een workshop campeerdelen. Konden we voor 200 man het hele land door om uiteindelijk twaalf campers en caravans op onze site te krijgen. Voor de Vakantiebeurs hadden we zo in elk geval een foldertje met daarop ons complete aanbod.”
Het vliegwiel kwam langzaam op gang, maar de vaart zit er nu echt in. Inmiddels behoeft het geen nadere uitleg hoe zo’n deelsite werkt, en zijn er 3500 caravans en campers op Camptoo te vinden. In 2018 verdubbelde de omzet en Nederland is niet meer het enige land waar het actief is. “In Nederland zijn we het grootst, daarna volgen Australië, Engeland en België. Maar we zijn in vijftien landen aanwezig”, zegt Peeters.
De traditionele verhuurders die hij uitdaagt, proberen te reageren op deelcampers, maar dat is tot nu toe niet echt gelukt. “We hebben wel goede banden met Hymer, een van de grootste fabrikanten van campers. Zij zien in ons een kans om een nieuwe, jongere doelgroep te bereiken. Want campers zijn natuurlijk niet alleen voor senioren geschikt: ik sta met mijn gezin regelmatig een weekendje op de mooiste plekken in de natuur, maar wel supercomfortabel.”
De uitdagingen voor Camptoo zijn allereerst om meer mensen te verleiden hun woonmobiel te verhuren. “Nog maar 2 procent van de campers wordt verhuurd. Daar zit dus nog een enorm potentieel.” Direct daarmee hangt een andere uitdaging samen: een verzekering ontwikkelen die de verhuurder wat meer rust geeft. In Nederland is dat gelukt, maar andere landen zullen moeten volgen. Een derde wens op het lijstje uitdagingen: schadepreventie. “Met je B-rijbewijs rij je opeens in een gigagroot voertuig, met kwetsbare huid en dure reparaties. Dan zijn goede instructies key.”
Ook in de niche van campers gelden de wetten van de platformeconomie: de winner takes all, de markt moet per land worden bevochten en het is eten of gegeten worden. Dat lijkt op het spel dat Jitse Groen met Takeaway speelt, bevestigt Peeters. “Ook onze markt is aan het consolideren, waarbij we vooral in Nederland op afstand marktleider zijn.”
Tot nu toe haalden de ondernemers 1,5 miljoen euro op via crowdfunding en nog eens 500.000 euro bij informals. In Engeland hebben ze net een crowdfundronde met succes afgesloten. En inderdaad, die funding leverde een mooie uitbreiding van het netwerk op. “Daar hebben we onze landenmanager aan te danken, en we hebben een voormalige growth hacker van Just Eat kunnen aannemen.”
Natuurlijk win je de consolidatieslag ook in het camperdelen niet met tonnen kapitaal. “We hebben voor 2020 inderdaad een Series A-ronde op de agenda staan. Want het is geen opschepperij, maar noodzaak: over 5 jaar zijn we ofwel wereldmarktleider, of we zijn overgenomen.”