Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2020

Goboony

goboony

Wat: Camperplatform
Wie: Mark de Vos en Foppe Mijnlieff
Sinds: 2015
Omzet: 12 miljoen euro (2019)
Werknemers: 25
Daagt uit: ‘Nu vooral aanbieders van vliegvakanties’
Website: www.goboony.nl

Reis- en camperfanaten Mark de Vos en Foppe Mijnlieff leerden elkaar kennen tijdens een camperreis in Nieuw-Zeeland en bedachten dat hun favoriete vervoermiddel wel toe was aan de deeleconomie: zo’n kostbaar kapitaalgoed dat maar een week of vier per jaar wordt gebruikt, is er geknipt voor. Het idee voor een site waarop particulieren en ondernemers hun bezit konden verhuren op de Airbnb-manier, was geboren. En ook de naam heeft overigens zijn wortels aan de andere kant van de aardbol: ‘In the boonies’ is een Nieuw-Zeelandse uitspraak voor ‘trek eropuit, ga je eigen weg en laat je vooral door niemand leiden’. Daar helpt een camper wel bij.

Internationaal aanbod

In 2015 starten de twee met de bouw van hun deelplatform, en tot dit voorjaar zat de groei er goed in. Goboony zette van begin af aan op internationale groei, haalde de afgelopen jaren 2,5 miljoen euro op bij informals en via crowdfunding en opereert inmiddels in Nederland, België, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Met dat laatste onderscheidt het zich van die andere Nederlandse challenger in de camperwereld, Camptoo. ‘Het meest in het oog springende verschil is ons internationale aanbod. Nederlanders boeken bij ons ook net zo makkelijk een camper in bijvoorbeeld Italië’, zei De Vos eerder tegen Sprout.

Coronacampers

Als ‘Airbnb voor campers’ daagde De Vos in pre-coronatijden vooral grote dealerbedrijven uit die ook campers verhuren. ‘Die vinden ons marktverstoorders, maar veel kleine verhuurbedrijven verhuren ook via ons. En andere reisbedrijven willen best met ons samenwerken.’ So far so good, maar corona heeft de camperwereld wel even op zijn kop gezet. De coronacrisis treft namelijk niet alle ondernemers op dezelfde manier, en Goboony zit duidelijk in de hoek waar de pandemie bedrijven juist vleugels geeft: de ‘coronacampers’ waren dit jaar niet aan te slepen.

Dat wil zeggen: na een inktzwarte maand maart, waarin klanten massaal annuleerden, kwam tegen mei juist een enorme hausse op gang: wie niet kan vliegen of het niet aandurft, echt eruit wil maar ook niet aangewezen wil zijn op campingsanitair: een camper, liefst met eigen douche en wc, lijkt de oplossing. Het veroorzaakte een run op campers, waardoor de omzet van Goboony in 2020 bijna zal verdubbelen, tot 12 miljoen euro, opgebracht door 60.000 reizigers.

Delen mainstream

De Vos wil het corona-momentum pakken om versneld internationaal op te schalen: daarvoor kijkt Goboony naar twee niet nader te noemen nieuwe landen. ‘We hebben er dit jaar weer 1.000 toegevoegd. We willen het delen van campers echt mainstream maken doordat het makkelijker wordt om je camper wel te delen dan niet te delen. Nu is het vooral financieel erg aantrekkelijk, maar in de toekomst wordt delen ook makkelijker dan zelf je camper alleen voor eigen gebruik te beheren.’