Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Face off: Camptoo vs. Goboony

Concurrentie is in elke markt van levensbelang, maar hoe hou je de ondernemers die met elkaar knokken om marktaandeel uit elkaar? Sprout zet ze tegenover elkaar om uit te maken wat de verschillen zijn in business model, strategie en mate van succes. In de eerste aflevering: Camptoo versus Goboony, allebei de Airbnb voor campers.

Het business- en verdienmodel van Camptoo en Goboony lijkt op het eerste oog als twee druppels water op elkaar: beide brengen huurders in contact met campereigenaren en vragen daarvoor een fee: bij Camptoo is dat 15 procent commissie per huurtransactie, Goboony noemt ze ‘servicekosten’ en brengt 9 procent in rekening.

Om beurten claimden Goboony en Camptoo de afgelopen tijd dat ze de meeste campers van Nederland op hun site hadden verzameld, maar de getallen ontlopen elkaar niet veel. Bovendien staat het camperaars vrij hun wagen op beide platformen te zetten.

Funding

Beide platforms kregen veel aandacht, ook van informals, die tot nu toe enkele tonnen staken in beide bedrijven. Camptoo is de eerste die ook de crowd aansprak, na eerst de angels via Leapfunder. Op dit moment loopt een succesvolle campagne op Oneplanetcrowd, waar de meter op 290K staat, voorbij het doel van 2 ton. Dat geld gaat overigens niet helemaal naar groei: er worden ook leningen mee afbetaald, zodat de Airbnb’s voor campers elkaar ook niet veel ontlopen wat funding betreft.

Omzet en groei

Tot nu toe claimt Camptoo 15.000 dagen aan campers te hebben gedeeld, goed voor een verhuuromzet die naar verwachting dit jaar zal uitkomen op 1,3 miljoen euro. Goboony zegt desgevraagd ‘vergelijkbare cijfers’ te hebben gerealiseerd. “Afgezien van de transacties buiten Nederland.” Dat zal nog geen miljoenenbusiness zijn.

De internationale expansie van Goboony lijkt wel sneller te gaan, omdat het vanaf dag 1 voor meer talen en valuta is opgezet: het heeft inmiddels sites in België, Italië, Duitsland, Engeland en Nieuw-Zeeland live. Maar in Nieuw Zeeland hebben welgeteld 7 camperaars hun mobiel aangemeld, in Engeland zijn het er 20.

Camptoo is buiten Nederland actief in België, draait een pilot in Spanje en gaat de komende maanden live in Zweden en de UK, afhankelijk van het succes van de crowdfundingcampagne.

Waarin verschilt Goboony van Camptoo?

Dat vragen we het liefst aan de ondernemers zelf. Mark de Vos van Goboony: “Wij ‘verhuren’ geen campers en al helemaal geen caravans, die je bij Camptoo wel ziet staan. “Goboony” is een ode aan onze roots in Nieuw-Zeeland en betekent vrij vertaald: “ga op reis naar het onbekende”. Een camper is ideaal om dat te ervaren en daarom willen we graag dat die massaal gedeeld wordt.

Een ander expliciet verschil noemt De Vos de inhoudelijk kennis van en ervaring met het camperen. “Wij zijn zelf campeerders en hebben nauwe contacten met onze verhuurders en gebruikers. We delen veel kennis in blogs, een e-book en maandelijkse workshops en helpen ook concreet bij het vinden van de juiste vakmannen als er iets met de camper aan de hand is.”

“Het meest in het oog springende verschil is ons internationale aanbod. Nederlanders boeken bij ons ook net zo makkelijk een camper in bijvoorbeeld Italië.”

Maar wat maakt Camptoo dan zo uniek?

Martijn Peeters: “Camptoo is op dit moment alleen actief in Nederland en België, maar is al goed te bereiken voor internationale bezoekers die naar Nederland komen. Afgelopen zomer zijn er al vele honderden nachten in een Camptoo-camper gereisd door huurders uit de VS, Canada, Ierland, Engeland, Australië, Zuid-Afrika, Israël en Nieuw-Zeeland.”

“Voor ons staat de Benelux ook komend jaar op 1. Zo veel ondernemingen zijn failliet gegaan door te snel naar het buitenland te willen gaan en dat is het laatste wat we willen: daarvoor hebben we te veel moois opgebouwd.”

De oprichters hebben het platform helemaal inhouse ontwikkeld en daardoor kunnen zij “supersnel” verbeteringen doorvoeren. “We vinden onze gebruikers het allerbelangrijkst en werken met een customer support-team (afgelopen zomer 4 man sterk) om alle mogelijke problemen of vragen op te lossen. Dat levert supertevreden gebruikers op, die ons ook bij anderen aanbevelen en waarbij nu al 140 man ook mede-eigenaren zijn geworden.”

“Dat zullen we ook komend jaar verder uitbouwen: superservice leveren en zorgen voor unieke ervaringen van onze gebruikers. We geloven dat kwaliteit zorgt voor extra groei en ik ben heel dankbaar dat dat ook zo uitkomt.”