Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

HR-startup Neurolytics wint Startup van het Jaar-verkiezing

HR-techbedrijf Neurolytics is de nieuwe Startup van het Jaar van MT/Sprout. Oprichter Felix Hermsen versloeg donderdagmiddag zijn mede-finalisten van Manufy, De Clique en BeterBoeken.

Je leest nu: HR-startup Neurolytics wint Startup van het Jaar-verkiezing

Neurolytics wint daarmee de Startup van het Jaar-beker en mag een jaar lang de prestigieuze titel dragen. De startup van Belén Hein, Marnix Naber en Felix Hermsen ontwikkelt video-assessments waarmee bedrijven hun eigen mensen en sollicitanten kunnen screenen op eigenschappen als onder meer stressbestendigheid, motivatie en match met het team. Het doel: zorgen voor de ideale cultural fit. Het bedrijf gebruikt hiervoor kunstmatige intelligentie en inzichten uit de neurowetenschap. Het idee is dat bedrijven hierdoor betere teams krijgen en sollicitanten een eerlijke kans bieden, ongeacht leeftijd, geslacht of etniciteit. Het bedrijf haalde al een half miljoen euro op en telt acht medewerkers.

‘Knappe technologie’

Mis-hires vormen een grote pijn voor bedrijven, die hier veel geld mee verliezen‘, aldus juryvoorzitter Philip Bueters (MT/Sprout). De jury bestond dit jaar verder uit Florentine Fockema (Shift Invest), Eva de Mol (CapitalT) en Ohpen-oprichter Chris Zadeh. Bueters: ‘Jullie zijn niet de enige in deze branche, maar hebben een knappe technologie die wetenschappelijk gevalideerd is en waarmee jullie een bijzondere positie kiezen in de HR-tech. Wij zien de schaalbaarheid van dit product wel in.’

Supermooie beloning

‘Het is een supermooie beloning voor het harde werken van het team’, aldus Hermsen na de virtuele bekeruitreiking. ‘We zijn hier al zolang mee bezig en werken keihard. Dat we nu tussen al deze duurzame bedrijven staan, is een eer. We willen heel veel bedrijven gaan helpen, maar ook mensen. Ik ben er echt superblij mee.’ Neurolytics liet drie sterke concurrenten achter zich, die eerder uit een shortlist van 11 genomineerde startups waren geselecteerd.

De Clique haalt grondstoffen zoals sinaasappelen en koffiedrab op bij bedrijven en restaurants en verwerkt ze met partners tot nieuwe producten. Zoals? Brood, bier, zeep, diervoeding, vleesvervangers en compost. Het bedrijf komt uit de koker van Fairphone-oprichter Bas van Abel en bedenker van circulaire afvalbak Binbang Anja Cheriakova. Het koos Utrecht als eerste plek om een circulair logistiek web te spinnen, maar wil uitbreiden naar Rotterdam, Amsterdam en andere steden in Nederland. De jury: ‘Geweldig dat een team met zoveel bewezen ervaring de regie op zich neemt in de circulaire economie en de krachten van alle lokale producenten bundelt. We hopen dat de blauwdruk die nu in Utrecht wordt ontwikkeld snel elders kan worden gekopieerd, en wat ons betreft sneller dan de oprichters zelf voor ogen staat.’

Mede-finalist Manufy levert een platform voor duurzame productie, waarbij het merken koppelt aan een portfolio van naar eigen zeggen 17.000 producenten die duurzaam werken. Het afgelopen jaar opgerichte platform van Michiel Dicker, Karel Bosman en Rob ten Hoove stelt zichzelf ten doel om niets minder dan de Europese duurzame Alibaba te worden, te beginnen in de textiel. Ook hier was de jury onder de indruk van de missie en de urgentie daarvan. ‘De kledingindustrie heeft met 100 miljard kledingstukken per jaar een enorme footprint, van elke startup die zich inzet voor de verduurzaming ervan, worden we enthousiast. Bovendien heeft Manufy nu een uniek momentum, doordat de fashionmerken toe zijn aan nieuwe voorraden terwijl de aanvoerlijnen uit Azië zijn gedisrupt door corona.’  

Boekingsplatform

De laatste finalist uit de competitie was startup BeterBoeken, dat Booking uitdaagt met een ‘eerlijk alternatief’. Mede-oprichter Niels Neijssen kreeg het idee voor BeterBoeken afgelopen jaar uit frustratie dat Booking coronasteun van de overheid had gekregen. Het platform, dat in juni lanceert in een grote stad in het buitenland, belooft een nieuwe norm te stellen voor boekingssites. Met veel lagere commissies en resultaten die niet op basis van betaalde commissies van hotels in beeld komen. Het bedrijf haalde eerder 2 miljoen euro aan crowdfunding op. BeterBoeken ging dankzij massale steun van het publiek met een wildcard door naar de finale. De jury: ‘Dat laatste was een bewijs van de sympathie die BeterBoeken al bij voorbaat bij consumenten heeft. We zijn dan ook razend benieuwd waar en onder welke naam Niels live gaat, en of de aaibaarheid ook een positie oplevert naast de bekende platformgigant.’