Oprichters Derk van der Have en Wisse Koedam hebben er even op moeten wachten, maar half september kon de champagne open op het hoofdkantoor van hun scaleup Brenger. Het transportplatform voor grote spullen is nu officiële verzendpartner van Marktplaats.
Een bericht dat op de redactie met enige verbazing werd ontvangen, want die samenwerking was toch allang een feit? Dat ging dus om een pilot, vertellen Van der Have en Koedam, respectievelijk ceo en cfo bij Brenger. Van ruim vijf jaar.
Het transport blijkt een belangrijke drempel om grote spullen tweedehands te kopen. Niet alles past in de auto, niet iedereen heeft een auto, en een busje huren is gedoe en duur. Met dat verhaal komen Van der Have en Koedam begin 2018 bij Marktplaats binnen. Gewoon, door een LinkedIn-bericht naar het toenmalige head of partnerships te sturen. Binnen twee maanden staat de pilot, waarbij klanten voor bezorging worden doorgeleid naar de website van Brenger.
Net als een gewone webshop
Dat de stap naar een volwaardig partnerschap jaren langer duurt, komt omdat de tweedehandsmarkt in de periode die volgt flink wordt opgeschud. Nichespelers als Vinted (kleding), Reliving en Whoppah (meubels) bestormen de markt met een nieuw businessmodel, waarbij de focus op de eindgebruiker ligt.
Die moet, samenvattend, net zo makkelijk tweedehands kunnen kopen als nieuw. Daar hoort de klantervaring van een reguliere webshop bij: vooraf vastgestelde prijzen in plaats van eindeloos soebatten via de chat, veilige betaalmogelijkheden én eigen bezorgoplossingen.
Lees ook: Dankzij Thomas Plantenga is ‘probleemkind’ Vinted nu 5 miljard waard
Opgeschrikt door het succes van met name Vinted besluit Marktplaats de integratie van pakketbezorging door PostNL en DHL voorrang te geven. Bij wat er in die pakketjes gaat – kleding, speelgoed, elektronica – is de concurrentie immers het grootst.
De koppeling met de bezorgtool van Brenger blijkt een logische vervolgstap. ‘Wij zijn er voor alles wat niet in een standaardpakketje past’, zegt Van der Have. ‘Het spul waarmee verkopers niet zelf naar de Primera gaan lopen.’
Uber voor spullen
Het verhaal van Brenger begint in 2016 met een in Doetinchem vergeten telefoon. De mobiel van Koedams ex-schoonmoeder welteverstaan: of hij ‘even’ vanuit Utrecht naar de Achterhoek kan rijden om ‘m op te halen? Daarop gaan Koedam en studievriend Van der Have online op zoek naar iemand die toch al die kant op komt en de iPhone kan meenemen. Een soort Uber, maar dan voor spullen. Zo’n dienst blijkt niet te bestaan.
Van der Have studeert dan Internationale Betrekkingen, Koedam Finance. De twee werken geregeld samen businesscases uit en besluiten zich op dit onontgonnen terrein te storten: een platform dat de verzendvraag koppelt aan onbenutte ruimte in bestelbussen die toch al rijden. Want daarvan zijn er genoeg, blijkt uit CBS-cijfers: in Nederland tuffen er ruim 1 miljoen door de straten.
Het idee slaat aan. Kort na de start steken angels al 350.000 euro in de startup. Inmiddels staat de teller op zo’n 11 miljoen, afkomstig van geldschieters als venturecapitalfonds Tablomonto en technologie-investeerder Lexar Partners.
Van veilen naar claimen
Toch blijkt het concept in de juiste vorm gieten nog niet zo makkelijk. Brenger begint met het ‘veilen’ van opdrachten, waarbij aangesloten koeriers via het platform kunnen bieden op klussen. ‘Daar zijn we snel vanaf gestapt’, zegt Van der Have. ‘Omdat we geen idee hadden op welke dag en voor welk bedrag we een transportklus konden uitvoeren. Terwijl we gebruikers juist zekerheid over de levering en prijs willen bieden.’
Een doorbraak is het moment dat ze besluiten dat proces om te draaien. Nu wordt de prijs bij het boeken ter plekke berekend door een algoritme – waarbij rekening wordt gehouden met de afstand, de populariteit van een bepaalde route, het formaat en de moeite die het kost om het product te vervoeren – en rekenen klanten gelijk af.
Lees ook: Geen lege bestelbusjes meer dankzij Brenger
Vervolgens kunnen de ruim duizend bij Brenger aangesloten koeriers de opdracht claimen. Dat zijn professionele transportbedrijven die via het platform bijklussen; de scaleup heeft geen eigen bezorgers in dienst. Particulieren met bestellingen laten rijden – het oorspronkelijke idee – blijkt in de praktijk niet goed te werken. Omdat het vervoer van meubels een vak apart is, zegt Van der Have.
Dat merkten hij en Koedam zelf ook toen ze nog met bestellingen rondreden om gaten in het rooster te dichten. ‘Heb je weleens een kast door een trappenhuis getild? Zonder krassen te maken? Dat is echt heel moeilijk.’
Bussen vullen
Bezorgers geven hun routes door via een door Brenger ontwikkeld transportmanagementsysteem. Die planning wordt aangevuld met opdrachten die via Brenger worden ingeboekt.
‘Die worden automatisch ingeschoten, ze hoeven de klussen alleen maar te accepteren’, zegt Van der Have. ‘Onze algoritmes kunnen transporten combineren en als pakket aanbieden. Zodat koeriers op de terugweg ook weer bestellingen kunnen meenemen, bijvoorbeeld.’
Hoe meer opdrachten Brenger in bepaalde regio’s kan combineren, hoe beter. Gemiddeld pakt de scaleup 25 tot 30 procent marge per opdracht; de rest is voor de bezorger. ‘Al kan het enorm verschillen per klus’, legt Koedam uit. ‘Soms is onze marge hoger, maar het komt ook voor dat we niets op een transport verdienen of zelfs moeten bijleggen. Dat is het nadeel als je leveringszekerheid garandeert: we kunnen een opdracht niet annuleren als het niet lukt om die goed in te plannen.’
Het doel is dan ook: de busjes van ‘hun’ koeriers zo goed mogelijk vullen. Dan wint iedereen, zegt Van der Have. ‘Onze bezorgers verdienen meer en wij verdienen meer. We kunnen onze klanten scherpere prijzen bieden, wat een punt van aandacht blijft, want door de inflatie zijn onze tarieven iets gestegen. En er zijn minder busjes op de weg, wat CO2-uitstoot scheelt.’
Volgens het meest recente eigen impactreport, uit 2022, heeft Brenger sinds de oprichting ruim 19 miljoen rij-kilometers bespaard. Dat staat gelijk aan 2.115 vluchten van Amsterdam naar Bangkok.
Keer tien gaan
Inmiddels vervoert Brenger zo’n 10.000 grote items per maand. Dat moeten er op jaarbasis een miljoen worden. Winstgevend is de scaleup nog niet. ‘Dat zou al wel kunnen’, zegt Koedam. ‘Maar we hebben er in plaats daarvan voor gekozen om te blijven investeren in de ontwikkeling van ons product.’
Het is een strategie die bijvoorbeeld ook door Michiel Muller met Picnic wordt gevolgd: de propositie blijven perfectioneren en daarmee marktaandeel veroveren, tot je zover voorloopt dat je praktisch niet meer in te halen bent.
Lees ook: Michiel Muller: ‘Natuurlijk wordt Picnic winstgevend’
‘We bouwen al acht jaar aan de beste oplossing binnen een nichemarkt die enorm in ontwikkeling is’, knikt Van der Have. ‘Daar zijn alle stappen die we zetten op gericht.’ Koedam vult aan: ‘Het bedrijf is klaar om keer drie of keer vier te gaan. Maar om keer tien te gaan, moeten we nog even doorbouwen.’
100 miljoen omzet
Belangrijkste les van de afgelopen jaren? Dat het nooit zo snel gaat als je denkt of wilt. Brenger was in 2021 MT/Sprout Challenger en gevraagd naar de doelstellingen voor over drie jaar, stelden de founders dat de scaleup dan in vijf landen actief zou zijn en marktleider in twee landen naast Nederland. De jaaromzet tegen die tijd? 100 miljoen euro. Nu het moment daar is, kunnen ze er kort over zijn: nee, niet gelukt.
Wat is de Challenger50?
Ze zijn er nog steeds van overtuigd dat ze dat punt gaan bereiken. Maar wanneer precies, daaraan gaan ze hun vingers niet nog eens branden. Omzetcijfers delen ze om die reden liever ook niet. ‘Anders bel je over drie jaar met precies dezelfde vraag’, lacht Van der Have. ‘Inmiddels weten we dat alles veel meer tijd kost dan gedacht. Het bouwen van meerdere producten tegelijk, de integratie met zakelijke klanten. Daar kunnen zomaar jaren overheen gaan als de prioriteiten van bedrijven veranderen, weten we nu.’
‘Bringer’
Naast Nederlandse spelers – naast Marktplaats zijn onder andere Reliving en Whoppah aangesloten – gaat Brenger vanaf 2025 internationale marktplaatsen aansluiten. Te beginnen met Duitsland en Frankrijk, met een aangepast servicemodel. In plaats van een eigen bezorgmoment te kiezen, krijgen klanten de garantie dat een item binnen twee weken in huis is. Het idee: meer flexibiliteit. ‘De service die we in Nederland bieden, is eigenlijk te goed’, legt Van der Have uit. ‘Daarmee maken we het in grotere landen heel moeilijk voor onszelf.’
De founders zijn naar eigen zeggen met alle Europese marktleiders in gesprek. Van der Have: ‘Marktplaats is niet het enige platform dat tweedehands kopen makkelijker wil maken. De hele sector breekt zich het hoofd over hoe ze grote spullen makkelijk van A naar B kunnen krijgen.’
De Nederlandse naam is geen probleem. ‘Brenger’ lijkt genoeg op het Engelse ‘bringer’ om de connectie te leggen, lieten de founders al in een vroeg stadium onderzoeken. Plus, het klinkt lekker Noord-Europees. ‘Dat wordt vooral in het zuiden van Europa geassocieerd met kwaliteit en punctualiteit’, zegt Koedam. ‘Precies wat je wil als je een waardevol meubelstuk laat vervoeren, toch?’
Lees ook: Na HelloFresh en Bloomon beginnen Maartje Frederiks en Patrick Hurenkamp opnieuw, met zeep