Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen lege bestelbusjes meer dankzij Brenger

Met een volle lading heen en leeg weer terug. Het is het lot van de meeste bestelbusjes in ons land. Startup van de week Brenger wil die onbenutte ruimte gebruiken om online aankopen van consumenten mee te vervoeren.

Wat is Brenger?

Een platform voor het versturen van spullen vanaf of naar particulieren. Voornamelijk grote dingen die niet door de brievenbus passen zoals meubels, koelkasten en tweewielers. Tot zo ver nog niet veel nieuws onder de zon.

Luister naar medeoprichter Derk van der Have:

Toch pakt deze startup de zaken net even iets anders aan dan veel andere bezorgdiensten. Brenger koppelt namelijk een transportverzoek aan de onbenutte ruimte in auto’s en bestelbussen die toch al de gewenste kant op rijden. Vaak rijden die busjes vol de ene kant op en leeg weer terug.

Door die ruimte in te zetten voor een nieuw transport, kan de bezorger een extra zakcentje verdienen en is de aanvrager op zijn beurt weer iets goedkoper uit. Goed voor de portemonnee, goed voor het milieu. Want minder kilometers op de weg is minder CO2 in de lucht.

Wie zitten erachter? 

Brenger is opgericht door Derk van der Have (26) en Wisse Koedam (25). Van der Have studeerde Internationale Betrekkingen, Koedam deed Finance en beiden haalden hun diploma in Groningen. In die tijd werkten zij al geregeld samen businesscases uit. Na stages bij respectievelijk Heineken en Roland Berger bedachten ze het concept voor Brenger. 

Wie zitten er op te wachten?

Je zou denken: een heleboel mensen. Alleen al op Marktplaats wordt jaarlijks voor zo’n 10 miljard euro aan producten verkocht en daar bovenop komen nog de artikelen die hun nieuwe eigenaar vinden via online veilingen. Brenger ziet transacties waarbij grotere spullen gemoeid zijn als hun potentieel.

Daarnaast is Brenger een optie voor mensen die voor het vervoer een bestelbus moeten huren of een koerier nodig hebben. Want zo’n bank, kast, tafel, fiets, brommer doe je nu eenmaal niet even op de achterbank van je Fiat 500. Via Brenger kom je in contact met personen die ruimte over hebben en toch al die kant op zouden gaan. 

Zie ook: Zo wil PickThisUp 8 miljoen kofferbakken delen

Hoever is Brenger?

De dienst is sinds oktober 2016 online en sindsdien is de website al regelmatig geoptimaliseerd op basis van feedback van gebruikers. “In januari van dit jaar hebben we een grote update gereleased en sindsdien noteren we flinke groei”, aldus Van der Have. Had Brenger in januari nog slechts één opdracht per dag, nu zit het platform op honderd opdrachten per week. Eind dit jaar hoopt de dienst veertig klanten per dag te kunnen helpen.

Bang dat er op termijn een tekort aan ruimte ontstaat bij bezorgers is Van der Have niet. “Dat zien wij nog niet gebeuren, want de groei is duidelijk zichtbaar. In de beginfase moesten wij wel eens een transport zelf regelen, omdat een afspraak toch niet goed liep. Gelukkig gebeurt dat nu bijna niet meer. We willen ook geen transportbedrijf zijn, dus daar blijven we zoveel mogelijk weg.” 

Wat is het businessmodel?

De centen komen binnen door een commissie te vragen aan zowel de vraag- als de aanbodkant. Vinden opdrachtgever en bezorger elkaar via het platform? Dan ontvangt Brenger van beiden een percentage bovenop de overeengekomen prijs. Voor de opdrachtgever is dat 1 euro, plus 7,5 procent van de beloning. De bezorger levert 10 procent van die beloning in.

De prijs van de bezorging is overigens afhankelijk van de afstand en de datum. Hoe groter de afstand, hoe hoger prijs. Best logisch natuurlijk. En datzelfde geldt voor een snellere bezorging. Wil je het product de volgende dag al binnen hebben, dan betaal je daar voor. In elk ander geval is de bezorging binnen vijf dagen geregeld.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De oprichters zien weliswaar in dat hun concept relatief eenvoudig te kopiëren is door een grote pakketbezorger, maar verwachten niet dat dit snel zal gebeuren. “Wij zijn zeer servicegericht en ontwikkelen snel. Ik wil nog wel eens zien dat een andere partij ons dit nadoet”, aldus Van der Have. Plannen voor het buitenland zijn er nog niet. Eerst wil Brenger de Nederlandse markt verder veroveren.

Nog geld nodig?

Dankzij een flinke investeringsronde van 350.000 euro in april jongstleden kan het platform zeker één tot anderhalf jaar vooruit. Extra geld is voorlopig dus niet nodig.