Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ananda van Doorn (Reliving): ‘Ik heb nog nooit zoveel slapeloze nachten gehad’

Duurzaam ondernemen en een succesvol bedrijf neerzetten gaan prima samen, bewijst Ananda van Doorn met Reliving. Het platform voor tweedehands vintage en design groeit hard. Toch bleek startkapitaal vinden een uitdaging. 'Aan onze investeerders werd gevraagd: kunnen die dames het wel waarmaken?'

ananda van doorn reliving

Onlinemarktplaatsen kennen risico’s, wist Ananda van Doorn (36) toen ze in 2019 begon met Reliving. Ze was kort daarvoor nog opgelicht via Marktplaats toen ze vintagemeubels zocht. ‘Als je tweedehandsmeubels wil, krijg je ook een tweedehands ervaring’, concludeerde ze.

Zonde, want gebruikte tafels, stoelen en kasten kopen spaart schaarse grondstoffen en beperkt schade aan het klimaat. Het idee voor Reliving was geboren: een betrouwbare interieurmarktplaats met een overzichtelijk aanbod en goede service, zoals kopersbescherming en levering aan huis. In 2019 begon Van Doorn het bedrijf samen met co-founders Jody Klaassen en Vincent van Leeuwen.

Ambities van Reliving

De afgelopen drie jaar groeide de startup jaarlijks met 330 procent. Ook vonden zo’n 25.000 items een nieuw huis en kwamen er samenwerkingen met interieurmerken vtwonen en fonQ. In januari opende Reliving een pop-upwinkel in de Bijenkorf in Rotterdam.

De ambities zijn groot: in 2028 wil Reliving een omzet van 70 miljoen euro in Nederland en België halen. De 1,4 miljoen euro aan crowdfunding die onlangs werd opgehaald, komt daarbij goed van pas.

Als ondernemer springt Van Doorn ook in het oog: ze werd in oktober door ABN Amro verkozen tot Ondernemende Vrouw 2023 in de categorie Duurzaamheid.

Je komt uit de agency-wereld. Lag een duurzame startup voor de hand?
‘Ik kom uit de commerciële hoek ja, daar ken ik mijn co-founder Jody ook van. Maar het was al langer mijn droom een duurzaam merk te lanceren. Voordat ik begon met Reliving had ik een online marketingbureau voor duurzame, missiegedreven merken. Heel inspirerend: ik zag hoeveel positieve impact onlinemarktplaatsen hebben op de manier waarop we tweedehandskleding kopen en verkopen. Speciale onlinemarktplaatsen voor tweedehandsmeubels waren er nog niet in Nederland. Terwijl er wel behoefte aan was, bleek uit een enquête die Jody en ik hielden. Mensen vonden het alleen gedoe om online te zoeken of verkopen.’

Tijd om een website te bouwen, dus?
‘Nee, daar hadden we geen financieel kapitaal voor. We hebben een oproep op LinkedIn geplaatst: cto die graag wil ondernemen en aan een duurzaam product wil werken. Zo vonden we Vincent. We hebben alle drie duizend euro ingelegd en gezegd: we gaan het gewoon een paar maanden proberen, naast onze fulltime banen. Ik had nog een oud Instagram-account met een paar duizend volgers, waar ik wat duurzame tips deelde. Dat gebruikten we voor Reliving.’

Hoe zag die begintijd eruit?
‘Het was een beetje een kip-of-eiverhaal: je hebt geen aanbod én geen vraag. Wie gaat iets verkopen als ze je niet kennen? Daarom besloten Jody en ik een bus te huren en zelf spullen te verzamelen. We hadden niet per se verstand van vintagemeubels, maar dachten: als we onze vondsten nou delen via Instagram Stories en mensen daarop laten stemmen, krijgen we een idee van wat mensen leuk vinden. Dat werd een hit. Onze volgers zagen allemaal mooie stukken die ze meteen konden bestellen en hoefden er de deur niet voor uit.’

Brachten jullie alles zelf langs?
‘Ja. Mijn man ziet me nog aankomen: om zeven uur ‘s ochtends ging ik de deur uit, om tien uur ’s avonds kwam ik gesloopt thuis en moest hij helpen met de bus uitladen, haha. De meubels sloegen we op in mijn huis van 60 vierkante meter en we hielden de verkopen bij in een Excelsheet. Vincent bouwde intussen de marktplaats.’

‘Die begintijd was fantastisch, maar eigenlijk wisten we nog niet zo goed wat we aan het doen waren. Dat kwam pas toen onze Instagram-community begon te groeien en we in een antikraakloods in Amsterdam een pop-up organiseerden. Er kwamen honderden mensen op af. Zo zijn we stap voor stap gegroeid.’

Wat was daarbij de grootste uitdaging?
‘Toen we besloten fulltime voor Reliving te gaan, wisten we dat er nog veel te weinig geld binnenkwam en dat we investeringen moesten ophalen. Een heel moeilijke fase: vind maar eens een venturecapital-partij die zijn vingers durft te branden aan een consumentenmarktplaats. Daarvoor moet je echt een miljoenenomzet draaien. Onze eerste investering haalden we op bij stichting ifund, die zich inzet voor de circulaire economie. Ik ben ze nog steeds dankbaar.’

reliving jody klaassen ananda van doorn
Jody Klaassen en Ananda van Doorn, de oprichters van Reliving.

Deze zomer haalden jullie 1,4 miljoen euro op met crowdfunding.
‘Klopt, samen met eerdere rondes zitten we in totaal op 2,2 miljoen.’

Ben je daar trots op?
‘Het is heel erg om te zeggen, maar ik zou er stiekem trotser op zijn geweest als ik mezelf niet zo liet beïnvloeden door de wereld om me heen. Voor een marktplaats is veel funding nodig. Vinted heeft onlangs 260 miljoen opgehaald en is nog steeds niet break-even. Ik ben blij met het geld dat we hebben opgehaald, maar met 10 miljoen zouden we zoveel meer kunnen doen. Toch ben ik trots hoor. Zeker als je bedenkt wat we allemaal doen met ons kleine team van tien mensen en hoe moeilijk het is als vrouw om funding op te halen.’

Waar merk je dat aan?
‘Bij vrouwen wordt gekeken naar wat je tot nu toe hebt bereikt, terwijl mannen vooral wordt gevraagd waar ze naartoe willen. Dat is een groot verschil. We hebben weleens te horen gekregen: jullie met die meubeltjes. En aan onze investeerders werd gevraagd: kunnen die dames het wel waarmaken? Ik wil absoluut geen slachtofferrol aannemen, maar alleen fondsen waar een vrouw in zit hebben ons binnengehaald. In de meeste fondsen zitten geen tot weinig vrouwen, dat is de realiteit. Er valt nog een wereld te winnen.’

Lees ook: Investeren in vrouwen levert meer rendement op (en 4 andere redenen waarom er meer geld moet naar female founders)

Maakt dat het extra bijzonder dat je zoveel ophaalde via crowdfunding?
‘Zeker. Afgewezen worden is nooit leuk, zeker niet als je gewoon een goede propositie neerlegt. Het geeft veel negatieve energie, en het maakt dit werk af en toe echt minder leuk. Maar tijdens de crowdfunding zeiden onze eigen mensen: jullie doen het fantastisch, we steunen jullie. Iemand had zelfs een filmpje voor ons opgenomen om dat te zeggen. Toen ik dat zag, raakte ik geëmotioneerd. We hadden een maand lang alleen maar afwijzingen en kritiek gekregen, en nu kregen we zoveel support. Dat raakte me.’

Wat voor leider ben jij?
‘Ik vind het belangrijk om zo transparant en eerlijk mogelijk te zijn. Dat betekent ook dat ik het benoem als ik eens een slechte dag heb. Elke dag hebben we een stand-up, waarin we ook vragen: is iets niet goed gegaan? Wat heb je daarvan geleerd? Het is geen optie dat iemand bekritiseerd wordt om een fout. Die maak ik zelf ook. Ik wil dat we een menselijke organisatie zijn. We hebben een informele cultuur en doen en delen veel samen.’

Vraagt een groeiend bedrijf om stevige regie?
‘Nou, vooral om structuur. Daarom zijn we het afgelopen halfjaar gestructureerder gaan werken, meer als een techorganisatie. We hebben goede adviseurs die ons dat aanraadden. Voorheen was het allemaal wat rommeliger, wat meer ad hoc. Nu leggen we meer vast, bakenen we taken beter af, worden we nog doelgerichter. Een leuk leertraject. Ik doe inzichten op die ik jaren geleden al had willen hebben.’

Welke ondernemersfout had je daarmee kunnen voorkomen?
‘Ik heb weleens iemand aangenomen die eigenlijk niet in die rol paste. We hebben de verkeerde keuze gemaakt, met het gevolg dat die persoon niet tot z’n recht kwam. Daarvan heb ik geleerd hoe belangrijk het is om de juiste persoon op het juiste moment aan te haken. En over het bedrijf: ik had eerder willen weten wat de uitdagingen van ons businessmodel zijn. Daar dacht ik te makkelijk over.’

Lees ook: De 5 meest opvallende fouten die ondernemers maken

Wat zijn die uitdagingen?
‘Om een marktplaats echt rendabel te krijgen, heb je grote volumes nodig. Dat komt doordat we een commissiemodel hebben en we alleen per transactie betaald krijgen. Consumenten willen natuurlijk zo min mogelijk commissie betalen, terwijl je wel je kosten moet kunnen dekken. Een uitdagend spanningsveld.’

Lig je weleens wakker van je werk?
‘O, ja. Bij de agency die ik hiervoor had, was het uurtje-factuurtje. Dit is de grootste rollercoaster waar ik ooit in ben gestapt. Ik heb nog nooit zoveel geleerd en vreugde gevoeld, maar ook nog nooit zoveel angst en slapeloze nachten gehad. De gedachte om op te geven is meerdere keren voorbijgekomen.’

Wat weerhield je daarvan?
‘Onze missie. Uit recent onderzoek blijkt dat tachtig procent van onze klanten vaker voor tweedehands kiest sinds we bestaan. Als we dat kunnen bereiken op grote schaal, en daarmee de levensduur van meubels kunnen verlengen, hoop ik echt een positieve impact kunnen maken. Dat blijft me motiveren.’

Gaan streven naar duurzaamheid en winst maken goed samen?
‘Ja, ik wil juist laten zien dat duurzaam ondernemerschap het bouwen van een groot, winstgevend bedrijf niet in de weg hoeft te staan. Ik hoop wel dat we ernaartoe gaan dat het succes van je bedrijf niet meer alleen wordt berekend op je winst, maar dat ook wordt gekeken naar je impact. En dat er een Quote 500 komt van duurzame bedrijven die de standaard wordt. Tweedehands klinkt misschien niet spannend of sexy, maar het is wel nodig.’

reliving jody klaassen vincent van leeuwen ananda van doorn
De oprichters van Reliving: Jody Klaassen, Vincent van Leeuwen en Ananda van Doorn.

In januari verliet co-founder Vincent van Leeuwen het bedrijf. Lastig?
‘Het was even slikken en er zijn tranen gevallen, want als je zo intensief samenwerkt word je toch familie. Maar we zijn met veel respect uit elkaar gegaan en hebben nog steeds goed contact. Ik heb bewondering voor de manier waarop hij in zijn eentje onze hele marktplaats heeft gebouwd.’

Hoe neem jij beslissingen?
‘Vooral op basis van data. Dat heb ik van Vincent geleerd, die nog meer datagedreven is dan ik. Heel soms vaar ik op intuïtie, maar ik wil wel alle informatie hebben om een goede keuze te kunnen maken. En natuurlijk vind ik het fijn om keuzes met Jody te bespreken. Alle belangrijke beslissingen nemen we samen.’

Lees ook: Goede beslissingen nemen? Deze Nobelprijswinnaar weet hoe

Wie van jullie is de baas?
‘We hebben allebei een leidinggevende functie, maar maken wel onderscheid in taken. Ik zit meer op de aanbodkant van Reliving, zij meer op de vraagkant. Zij stuurt bijvoorbeeld transport en klantenservice aan. Maar strategie en operatie doen we echt samen, daarin zijn we twee handen op één buik.’

‘Natuurlijk hebben we weleens een verhitte discussie, maar na vierenhalf jaar kan ik wel zeggen dat ik me geen betere partner had kunnen wensen dan Jody. We spreken elkaar ook veel buiten het werk, maar hebben afgesproken dat we dan proberen om niet over werk praten. Dat lukt alleen niet altijd.’

Welke eigenschap helpt jou op weg naar de top?
‘Ik heb niet de allermakkelijkste jeugd gehad. Ik werd zwaar gepest, en thuis hadden we het financieel helemaal niet breed. Maar dat heb ik kunnen omzetten in iets positiefs: doorzettingsvermogen. Ik ken geen nee. Dat betekent trouwens niet dat alles wat ik wil lukt, hoor. Maar ik ga overal wel vijfhonderd procent voor, als ik erin geloof.’

‘En ik kan outside the box denken. Mede daardoor hebben we bijvoorbeeld de eerste tweedehands interieurwinkel in de Bijenkorf kunnen openen. Vroeger stond er gortdroge macaroni op tafel omdat er geen geld was voor saus, nu sta ik hier. En daar ben ik zelf stap voor stap gekomen. Daar ben ik wel trots op.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welke ambities heb je?
‘Mijn ultieme droom is tweedehands de eerste keus maken. Dat betekent niet dat iedereen z’n huis vol tweedehandsmeubels moet zetten, maar dat mensen nadenken voordat ze iets nieuws kopen: wat heb ik nodig en wat is er al? Verder willen we internationaal doorgroeien.’

‘Het mooiste zou zijn als we nog circulairder kunnen worden. Zo willen we graag met interieurmerken samenwerken. Jaarlijks worden in Nederland 1,6 miljoen meubels en woonaccessoires geretourneerd, en die kunnen niet als nieuw verkocht worden. Als merken daar een oplossing voor willen zoeken, kunnen ze contact met me opnemen. Ik denk graag mee.’

Lees ook deze interviews met ondernemers: