Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 11 best gelezen ondernemersverhalen van 2023

Blik nog één keer terug op 2023 met de best gelezen ondernemersverhalen van afgelopen jaar. Zo spraken wij Ferry Zonder over zijn fietsmerk Veloretti, belandde Rochelle Niemeijer tot haar eigen verbazing op de 30 Under 30-lijst van Forbes en geeft Mark Vletter zijn miljoenenbedrijf Voys weg via steward ownership.

ferry zonder veloretti e-bike
Ferry Zonder, oprichter van het fietsmerk Veloretti.

1. Ferry Zonder blijft in charge bij Veloretti: ‘Ik durf nu wel meer los te laten’

Ferry Zonder verkocht zijn fietsmerk Veloretti in 2022 aan Pon. Terwijl VanMoof het zelfstandig redde, telt Zonder zijn zegeningen: ‘Veloretti is nu een goed geoliede machine geworden.’

Pon is van oorsprong auto-importeur, maar na de overnames van een trits fietsfabrikanten ook een gigant in tweewielers. Gazelle, Urban Arrow, Cannondale en Kalkhoff Bikes: Ferry Zonder is lid geworden van een grote fietsfamilie.

Daardoor kan Veloretti nu verder opschalen en professionaliseren. En niet onbelangrijk: Zonder kan eindelijk zonder zorgen op vakantie. ‘We hebben een goed MT, dus ik durf meer los te laten’, aldus de oprichter. ‘En dat doe ik nu zeker. Ik ga straks twee weken naar Italië en ga proberen mijn laptop zoveel mogelijk dicht te laten.’

Hij verkocht Veloretti aan Pon, maar Ferry Zonder blijft in charge: ‘Ik durf nu meer los te laten’


2. Rochelle Niemeijer (28) staat in de Forbes 30 Under 30 van 2023

De eerste e-mail van Forbes belandt bij Rochelle Niemeijer in de prullenbak. Het is de aankondiging van haar nominatie voor de Europese lijst van de 30 Under 30 voor 2023 in de rubriek Science & Healthcare.

‘Het leek te mooi om waar te zijn, dus dan denk je meteen spam’, vertelt ze tegen MT/Sprout. ‘Ik kreeg nog een mailtje waarin ik werd uitgenodigd voor een fotoshoot in New York. Maar zoiets vraag je toch niet in een mail? Dat moet wel spam zijn, dacht ik, dat is niet realistisch.’

Niemeijer is chief scientific officer en co-founder van Nostics, een Amsterdamse startup die draagbare testkits ontwikkelt. Daarmee kunnen huisartsen en andere medici razendsnel op schimmels en bacteriën testen met een mobiel lab. Opsturen naar een laboratorium is niet langer nodig.

Niemeijer is voor de 30 Under 30-lijst opgegeven door collega’s, een paar vrienden en zelfs investeerders. ‘Grootschalig en onwerkelijk’, noemt ze de uitverkiezing.

Rochelle Niemeijer (28) staat in de Forbes 30 Under 30 van 2023: ‘Ik dacht: dit moet wel spam zijn’


3. Mark Vletter geeft zijn miljoenenbedrijf Voys weg

Een moedige stap, al noemt hij het zelf liever ‘logisch’. Mark Vletter, oprichter van Voys, geeft zijn miljoenenbedrijf grotendeels weg via steward ownership.

Hij heeft er bijna twintig jaar opzitten als founder van telecomprovider Voys. Hij start het telecombedrijf als project bij TNO. Knutselt een online telefooncentrale in elkaar met drie andere jonge honden. Begint een bedrijf in cloudtelefonie op zijn studentenkamer. Inmiddels staat er een gezond miljoenenbedrijf op de kaart.

En dat geeft Vletter nu dus grotendeels weg. De oplossing die hij hiervoor heeft gevonden is steward ownership, een constructie waarbij de missie altijd voorop staat. Waar de centen een middel zijn, geen doel.

Vletter voelt zich in zijn hart sowieso meer een collega dan eigenaar. Het eigenaarschap is altijd al veel breder gedragen, legt hij uit. ‘Ik heb dat bedrijf niet gebouwd, dat hebben 250 medewerkers gedaan. Ik heb het bedrijf bovendien op de Nederlandse infrastructuur kunnen bouwen’, zegt hij in gesprek met collega Karin Swiers.

Hij wijst ook op de oud-collega’s, de klanten, op de ruimte die hij heeft gekregen bij TNO om te innoveren.

‘Het is eigenlijk absurd dat je dan aanspraak maakt op die miljoenen. Dat is buitenproportionele zelfverrijking. Daarmee wordt bovendien het totale economische systeem ondermijnd. Daar moeten we echt mee kappen.’

Mark Vletter geeft zijn bedrijf Voys weg: ‘Ik heb die miljoenen niet nodig’


4. Evoyo failliet na 125 miljoen euro groeigeld: wat ging er mis?

Wie of wat heeft Evoyo genekt? In 2022 haalde de huizenverduurzamer 125 miljoen euro op, amper een jaar later ging het bedrijf ceo Joris Jonker plotseling failliet. Waren het de investeerders? De dip in de nieuwbouw? Zes vragen en antwoorden.

Evoyo haalde vorig jaar 125 miljoen groeigeld op, nu is het failliet: wat ging er mis?


5. Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil

Wat voor ondernemers zijn Taco Carlier en Ties Carlier, de broers achter het failliete VanMoof? MT/Sprout sprak met betrokkenen die de groei en val van het fietsenmerk van dichtbij hebben meegemaakt. ‘Ze denken dusdanig groot, dat is echt benijdenswaardig. Maar het is ook hun valkuil.’

Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof


6. Vier jonge ondernemers, vier keer megafraude

Om de zoveel tijd duiken ze op in de media: Sam Bankman-Fried, Charlie Javice, Trevor Milton en Elizabeth Holmes. Hun droom om de wereld te veranderen, is uitgemond in een nachtmerrie.

Vandaag zijn ze uitgerangeerd als ondernemers, maar hun rechtszaken waren dit jaar in volle gang. Milton moet vier jaar de cel in voor fraude, Holmes moet maar liefst elf jaar brommen.

Bankman-Fried is schuldig bevonden en hoort op 28 maart 2024 zijn straf. Hij riskeert 115 jaar cel. De rechtszaak tegen Javice begint naar verwachting na de jaarwisseling.

Fake it till you make it? Voor deze vier is het nog altijd een nachtmerrie


7. Wouter Staal (YB) na faillissement: ‘Opgelucht dat ik horeca niet meer heb’

Hij moest zijn veertien horecazaken sluiten en 240 man personeel ontslaan om als merk overeind te blijven. En toch is YB -oprichter Wouter Staal gemotiveerder dan ooit om het verschil te maken op gebied van dierenwelzijn en klimaat, zónder met het vingertje te wijzen, zegt hij in gesprek met MT/Sprout.

Zijn agenda staat nu vooral in het teken van zaken waarvan hij een jaar geleden nog de ballen verstand had. De hele dag schakelt hij met een curator over de juridische afwikkeling van de verlieslatende horecatak van zijn bedrijf YB. Hoe hij zich daarbij voelt? ‘Laat ik het zo zeggen: ik vind opbouwen een stuk leuker dan afbreken.’

Over de financiering van zijn YB, zegt hij: ‘We hebben altijd elk dubbeltje moeten omdraaien. Dat is zonde geweest. Dat hadden we anders moeten doen. Hoe weet ik niet, maar dit was te korte termijn gefinancierd, van begin af aan.’

Daags voor het interview kreeg hij het bericht dat hij zijn salaris van de afgelopen maand niet kan uitbetalen. ‘We hebben nooit een buffer kunnen opbouwen in de afgelopen elf jaar, want het bedrijf gaat altijd voor. En dan hoor je ineens dat je salaris ophoudt. Niet om zielig te doen, maar tegen andere ondernemers zou ik willen zeggen: je mag ook echt aan jezelf denken. Jij loopt tenslotte het risico.’

Wouter Staal (YB) na het faillissement: ‘Opgelucht dat ik die horeca niet meer heb’


8. Scotch & Soda koos de vlucht naar voren: zo ging het failliet

Het faillissement van Scotch & Soda is een hoofdstuk in een drama dat zich al jaren in slow motion voltrekt. Het modemerk opende in ijltempo eigen winkels om zich aan te passen aan de veranderde markt. Die vlucht naar voren liep stuk.

Scotch & Soda werd de afgelopen jaren al zwaar getroffen door de coronalockdowns. Daarna volgden de inflatie en de hoge energieprijzen. Die maakten het leven van alle retailers loodzwaar.

Maar de problemen bij Scotch & Soda zaten dieper. De resultaten van het Nederlandse wereldmerk zijn namelijk al bijna 10 jaar minder sprankelend.

De rode draad achter dat moeizame decennium: het landschap is voor modebedrijven drastisch veranderd. En binnen de modebranche is er ook kritiek op de positionering van het merk.

Scotch & Soda koos de vlucht naar voren: zo ging het failliet


9. Hoe Picnic het design van z’n huismerk aanpakte

Picnic presenteerde dit jaar 2.000 eigen huismerkproducten. De online super is zo’n drie jaar bezig geweest met de ontwikkeling. ‘Wat ons al snel opviel, was het design van andere huismerken’, zegt Tettje Halbertsma van Picnic. ‘Zo ongeveer alles wat betaalbaar moet zijn, wordt lelijk vormgegeven. Het voelt bijna als een straf voor mensen die op budget leven.’

Picnic wilde geen goedkope uitstraling en werkte voor het ontwerp samen met het Engelse designbureau Big Fish. ‘Dit was voor ons een kans om verpakkingen helemaal opnieuw te ontwerpen. Design for home, niet voor het schap’, aldus Halbertsma.

De verpakkingen zijn opvallend, bij tijd en wijle zelfs grappig en vooral Instagrammable. Op het pak hagelslag regent het hagelslag. De getekende dame vangt ze op met een omgekeerde paraplu. Op Picnic-wijnen staat een QR-code. Even scannen met je telefoon en je gaat naar een Spotify-afspeellijst. En op de zak kattengrind staat een kat die de krant leest.

‘In de app maken we zelfs gebruik van geanimeerde afbeeldingen’, zegt ceo Michiel Muller. ‘Op het pak rijstwafels zwaait de walvis met zijn staart. Datzelfde doen we met de konijnenoren op het pak wc-papier.’

Hoe Picnic het design van z’n huismerk aanpakte: ‘We wilden geen goedkope uitstraling’


10. Hoe Marcel Belt met Marcel’s Green Soap een duurzaam merk bouwde

Marcel Belt miste in Nederland een ecomerk voor schoonmaakmiddelen met een vriendelijke uitstraling. Na aanmoediging van zijn drie dochters richtte hij in 2015 Marcel’s Green Soap op. Inmiddels draait zijn Green Soap Company een jaaromzet van 13 miljoen euro.

Het bedrijf groeit razendsnel, zonder extern geld, maar met een slimme marketingstrategie. Aan MT/Sprout vertelt Belt hoe het merk Marcel’s Green Soap stap voor stap is opgebouwd. ‘Veel startups lenen geld om de vraag te stimuleren, maar wij investeren alles wat we verdienen in marketing.’

Hoe Marcel Belt (59) met Marcel’s Green Soap een duurzaam miljoenenmerk bouwde


11. Zo leidt bakfietsvader Job van der Voort (Remote) zijn miljardenbedrijf

Terwijl om hem heen de waarde van unicorns verschrompelt doordat investeerders op hun geld blijven zitten of sneller winst willen zien, gaat het met Remote van Job van der Voort crescendo.

Vorig jaar maart, toen nog maar weinig grote investeringsdeals vielen, haalde hij doodleuk nog 300 miljoen dollar op tegen een waardering van 3 miljard. Bij de grootste namen ter wereld.

‘We groeien sneller dan ooit. In klanten, in omzet, dus de investeerders zijn nog steeds heel blij met ons. Er is namelijk altijd een grote vraag naar talent. Wij maken het makkelijker om dat te vinden en aan te nemen en wat dat betreft is er niets veranderd in de wereld. Gemiddeld genomen is er nog steeds vraag naar talent dan dat er aanbod is.’

De oprichter draagt zelf in verschillende rol bij aan de groei van zijn bedrijf: als ceo én als head of product. ‘Ik deed het in eerste instantie als interim nadat onze vorig head of product vertrokken was. Toen merkte ik dat het eigenlijk heel goed ging. Beter, eigenlijk’, zegt hij in gesprek met Philip Bueters.

‘Ik kan nu mijn ideeën rechtstreeks overbrengen. Want daar ben ik de afgelopen anderhalf jaar van overtuigd geraakt: als je als founder ergens om geeft, moet je dat niet uit handen geven.’

Zo leidt bakfietsvader Job van der Voort (Remote) zijn miljardenbedrijf

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

.