Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is VanMoof het nieuwe Hyves? 200 miljoen verbrand voor een… fiets?

Het regent klachten over VanMoof. Media schrijven de e-bikemaker van Taco en Ties Carlier af. Is dat terecht, vraagt columnist en investeerder Jeroen Bertrams zich af? 'De keuze om alles zelf te ontwikkelen is wellicht niet zo slim geweest.'

vanmoof fiets klachten hyves

Onlangs plaatste ik een tweet over VanMoof naar aanleiding van de zoveelste financieringsronde van het bedrijf. Volgens de media was het geld hard nodig, want zonder de kapitaalinjectie zou het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komen.

Allerlei doemscenario’s deden de ronde op Twitter. Zouden de fietsen het nog wel doen als VanMoof failliet zou gaan? Of zouden ze voor altijd op slot blijven?

Stroom aan klachten over VanMoof

Klaarblijkelijk ligt VanMoof heel gevoelig. Ik kreeg een behoorlijk aantal berichten en mails naar aanleiding van die tweet. Vooral van eigenaren van een VanMoof die met problemen kampen. Zij zijn, en ik druk me voorzichtig uit, niet blij met het bedrijf.

Ze zijn helaas niet de enigen. Onlangs verscheen op Radar een uitgebreid artikel over de problemen met de fietsen. Mankementen, wachtrijen, onbereikbaarheid.

Lees ook: VanMoof neemt al 2 weken geen nieuwe bestellingen aan: wat is er aan de hand?

Sinds haar bestaan heeft VanMoof al bijna 200 miljoen dollar opgehaald volgens Crunchbase. Het is daarmee één van de beste gefinancierde Nederlandse startups ooit. En toch lukt het maar niet om mankementen snel en goed op te lossen. En om fietsen simpelweg te leveren.

Het is daarom tegenwoordig helemaal ‘in’ om te zeuren op VanMoof. Door klanten, maar ook door de media. Zoals gezegd: niet zonder reden. Maar toch vind ik het jammer.


stella fietsen

Niet alleen VanMoof zit in zwaar weer, ook e-bikemaker Stella Fietsen kampt met problemen en moet banen schrappen.
Lees onze analyse: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit in de e-bikemarkt

De val van Hyves

Ik verbaas me er overigens niet over. Het is typisch Nederlands om startups eerst te ‘hypen’ en vervolgens, wanneer het minder goed gaat, hard te laten vallen.

Dat doet me denken aan Hyves. De media liep helemaal weg met het bedrijf. We waren trots op het netwerk dat lange tijd in staat was om alle concurrentie buiten de deur te houden. Sterker nog, Hyves stond op allerlei kaartjes met ‘grootste sociale netwerken ter wereld’. Een zeldzaam knappe prestatie.

Maar toen de groei van het bedrijf stokte en we opeens de dansende bananen toch niet zo ‘cool’ vonden, ontstond er een plotselinge ommezwaai in de media. Hyves was het helemaal niet meer.

Knappe prestatie van VanMoof

De oprichters van VanMoof wonnen in de beginjaren prijs na prijs. De media schreef ze de hemel in. Elke crowdfundingcampagne werd een enorm succes. Iedereen wilde met VanMoof geassocieerd worden. En terecht. Innovatie en design ten top.

Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen zijn er nu daadwerkelijk in staat om zo’n groot bedrijf als VanMoof te bouwen? Natuurlijk, ze hebben bakken met geld opgehaald. Maar dan nog. Bijna niets is lastiger dan een hardwarebedrijf zo groot te maken, zeker gezien de keuzes die de oprichters hebben gemaakt om alles zelf te ontwikkelen.

Ja, VanMoof was hot.

Comeback van VanMoof

Maar nu? Niet meer. Sociale media staan vol met klachten en in de media kan het bedrijf nog maar weinig goed doen. Het wordt gezien als een geldverslindende machine die wordt geleid door twee eigenzinnige broers die naar niemand zouden luisteren.

Ik vraag het me af. Zoals gezegd: een hardwarebedrijf bouwen is een ongekende uitdaging, zeker op de schaal waarop VanMoof actief is. Natuurlijk: de keuze om alles zelf te ontwikkelen en geen gebruik te maken van producten van derden is wellicht niet zo slim geweest.

En zo zijn er nog wel meer zaken die niet zo handig zijn geweest: een haperende klantenservice (zou nu opgelost zijn) en lange wachttijden waarover slecht is gecommuniceerd. Maar toch: laten we ze niet afschrijven. Ik hoop dat het bedrijf de problemen op de juiste wijze aanpakt en alsnog uitgroeit tot een wereldleider.

VanMoof een prooi voor TMG?

Alhoewel? Misschien is het voor de oprichters beter als het bedrijf binnenkort wordt overgenomen voor een astronomisch bedrag. De oprichters van Hyves wisten hun onderneming nog snel aan een paar oenen bij de Telegraaf Media Groep (TMG) te verkopen. Terwijl heel Nederland zag dat Hyves zou worden weggevaagd door Facebook, werd er snel nog even 53 miljoen euro betaald.

De drie oprichters hebben vast en zeker in een deuk gelegen. En inderdaad: TMG kon de aankoop al vrij snel volledig afschrijven. Een paar dure dansende bananen.

Misschien heeft TMG (tegenwoordig Mediahuis) interesse in VanMoof? Is een mooi merk. Heel sterk. Kost iets meer dan Hyves, maar goed, dan heb je wel wat. En bovendien: dan kunnen de krantenbezorgers allemaal mooi op een VanMoof. Iedereen blij.