VanMoof verkeert in grote financiële problemen. Het bedrijf van de broers Taco en Ties Carlier kan de rekeningen niet betalen en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat is woensdagavond door de rechtbank in Amsterdam verleend, meldt NRC.
Woensdagmiddag zijn tevens de winkels van VanMoof gesloten. Woedende klanten stonden in Amsterdam voor een dichte deur en eisten hun fiets op. Uiteindelijk moest er politie aan te pas komen, aldus Het Parool.
De voortekenen voor het fietsendrama waren er al een aantal weken. VanMoof nam sinds 29 juni geen nieuwe bestellingen meer aan. Bezoekers van de website kregen de volgende boodschap:
‘We hebben de verkoop tijdelijk gepauzeerd om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen. Wees gerust, dit heeft geen invloed op de service.’
VanMoof mist rentebetaling
Ook heeft het bedrijf vorige week volgens het FD een rentebetaling gemist op leningen van particuliere investeerders. Oneplanetcrowd, het platform waarop VanMoof in 2017 en 2019 in totaal 5 miljoen euro ophaalde, heeft juridische stappen genomen.
De crowdfunder heeft VanMoof ‘met een sommatiebrief in gebreke gesteld voor het niet nakomen van de leningsverplichtingen’, zo staat in een dinsdagmiddag verstuurde e-mail aan investeerders die in handen is van de krant.
VanMoof moet de rente van 6 procent binnen twee weken betalen betalen. Doet de fietsfabrikant dat niet, dan kunnen investeerders de volledige som van hun leningen per direct opeisen.
Lees ook: ‘Het moet wel ontzettend fout gaan, wil je die VanMoof aan de kant zetten’
Onrust bij VanMoof
Het is al bijna een jaar onrustig bij VanMoof. Klanten klagen over lange levertijden en e-bikes die om de haverklap kapot gaan. Reparatie duurt vervolgens ook maandenlang.
VanMoof is in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Het bedrijf breidde de afgelopen jaren razendsnel uit naar zo’n vijftig landen en heeft winkels in meerdere Europese steden, New York en Tokio. In 2021 pompten investeerders 128 miljoen dollar in VanMoof om de productie op te schalen.
Door de uitbreiding nam de omzet flink toe, maar stegen ook de verliezen. In 2021 dook de e-bikemaker 78 miljoen euro in het rood. Het jaar erop was het verlies van eenzelfde grootte. Investeerders moesten begin dit jaar de portemonnee trekken om VanMoof overeind te houden.
Lees ook: Is VanMoof het nieuwe Hyves? 200 miljoen verbrand voor een… fiets?
Lange wachttijden voor reparatie
VanMoof-rijders kunnen met hun kapotte e-bike niet terecht bij reguliere fietsenmakers, omdat VanMoof eigen onderdelen gebruikt voor hun modellen. Klanten kunnen daarom alleen terecht bij de servicecentra van VanMoof zelf.
Het kan soms weken duren voordat klanten een afspraak kunnen maken voor reparatie van hun fiets, blijkt uit klachten die Radar heeft verzameld. De werkzaamheden zelf zouden vervolgens ook nog eens een week of twee kosten.
In juni sloot VanMoof een deal met KwikFit voor de reparatie van e-bikes. Dat kan vooralsnog alleen in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Op termijn moeten klanten met een e-bike van VanMoof in heel Nederland terechtkunnen bij KwikFit.
Ook interessant: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit in de e-bikemarkt: goedkope fietsen zijn uit de gratie
Wisseling in de top
Ondertussen is het ook onrustig in de top van het bedrijf. Ingewijden melden aan TechCrunch dat Taco Carlier zou zijn teruggetreden als ceo. De broers Carlier waren co-ceo van VanMoof. Nu vermeldt Taco op zijn LinkedIn-profiel slechts dat hij co-founder is. Ties heeft op zijn profiel wel nog ceo staan.
Eerder dit jaar vertrok president Gillian Tans al bij het bedrijf. De voormalig topvrouw van Booking.com werd in mei 2022 aangetrokken om de groeiproblemen op te lossen. Amper een jaar later was ze alweer vertrokken. Op haar LinkedIn-profiel is geen spoor te ontdekken van haar periode bij VanMoof.
Reactie van VanMoof
Het bedrijf stuurde woensdagavond de volgende e-mail aan investeerders:
Dear all,
For the past months we have been engaged in an intensive process to implement a cost saving plan and to secure vital additional funding to support VanMoof’s path to profitability. Despite the best efforts of our team, we have not yet been successful.
On Wednesday July, 12 the district court of Amsterdam granted VanMoof Global Holding B.V. (preliminary) suspension of payment (‘surseance van betaling’) and appointed two administrators (‘bewindvoerders’). VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V. have filed for suspension of payments as well. The court has also ordered a cooling down period (‘afkoelingsperiode’) of two months. Together with the management of VanMoof, the administrators are currently assessing the situation in order to find a solution so that VanMoof can continue its activities.
Due to the recent developments, we have decided to temporarily close the brand stores for the safety of our colleagues in the stores. We work hard to continue our services and will separately contact all customers as soon as possible regarding pending deliveries or repairs.
We will keep you updated as soon as we have more news to share.
Best,
Taco Carlier & Carlo Camaiora