Raymond Spanjar en Floris Rost van Tonningen (beide 1977) behoren tot de groep van meest succesvolle Nederlandse ondernemers tot 35 jaar. Na de middelbare school vertrekken de twee naar Engeland en Frankrijk om daar hun talenknobbel bij te schaven. In 1996 keren ze terug naar Nederland, klaar voor het studentenleven. Naast colleges volgen beleggen Spanjar en zijn maatje volop in aandelen. Het valt het tweetal op dat er in ons land dan nog geen goede beleggingssite bestaat.
IEX.nl
Dan maar zelf eentje in het leven roepen, denken ze. Het is de start van IEX.nl, één van de eerste online communities van Nederland. Het wordt een ware pionierstocht. Spanjar en Rost van Tonningen runnen de site vanuit hun studentenkamers. Al snel voegt medestudent en webbouwer Koen de Kam zich bij het ondernemende tweetal en in de jaren die volgen groeit IEX.nl uit tot echt bedrijf met aantrekkelijke winsten. Er meldt zich een investeerder. De drie studenten vinden dat het na drie tropenjaren tijd is om nog even van het studentenleven te genieten en happen toe.
Nekklachten
Spanjar boekt een reis naar Zuid-Amerika, maar moet die trip abrupt afbreken als hij hard neerkomt tijdens een vlucht paragliden. Het einde van de reis, maar tevens het begin van iets nieuws. Eenmaal thuis kan hij, geplaagd door een pijnlijke nek, weinig anders doen dan achter de computer zitten. Spanjar brengt veel tijd door op een aantal social networks uit de Verenigde Staten. Familieleden en bekenden die hij daarvoor uitnodigt happen echter niet toe. Online vriendencommunities zijn in Nederland dan alleen nog bekend bij een kleine internet-incrowd. Dat brengt Spanjar en zijn twee ondernemende vrienden op het idee om dan maar een Nederlandse social netwerksite op te richten.
Hyven als werkwoord
Het is oktober 2004. Hyves gaat online. De eerste leden zijn vrienden en kennissen van de jongens zelf. Pas na drie maanden meldt de eerste onbekende zich aan. Voor Spanjar, Rost van Tonningen en De Kam een bevestiging dat ze met iets groots bezig zijn. Dat blijkt juist. Hyves telt zes jaar later meer dan tien miljoen leden en hyven is als werkwoord opgenomen in de Dikke van Dale. Hoewel criticasters roepen dat de website op zijn weg terug is – Facebook wint snel marktterrein – ziet de Telegraaf Media groep nog voldoende brood in het concept. Vandaag maakte het bedrijf bekend dat het Hyves overneemt.
Overnamebedrag
Voor welk bedrag dat gebeurt, is niet bekend gemaakt. De waarde van het platform werd in 2009 door het gezaghebbende weblog Techcrunch nog geschat op 210 miljoen euro. Dat lijkt inmiddels aan de hoge kant. Schattingen over de hoogte van de deal lopen uit van 50 tot 80 miljoen euro. Het in Amsterdam gevestigde Hyves verwacht in dit jaar met ongeveer 140 fte in ieder geval een omzet te behalen van circa 20 miljoen euro. De acquisitie betaalt TMG uit eigen portemonee.De overname is nog wel onder voorbehoud van een advies van de Centrale Ondernemingsraad van het bedrijf.
Hyves in cijfers
Hyves heeft momenteel ruim 10,3 miljoen leden, 8,7 miljoen daarvan zijn Nederlandse Hyvers.
• Hyves heeft momenteel 6,6 miljard pageviews per maand.
• Gemiddelde leeftijd: 30
• Man: 44 procent
• Vrouw: 56 procent
• Gemiddeld aantal vrienden: 97
• Nederlandse leden: 8,6 miljoen
• Krabbels per dag: 2 miljoen
• Nieuwe foto’s per dag: 900.000
• Privéberichten per dag: 1,5 miljoen
• Chatberichten per dag: 7 miljoen