Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Flitsbezorging: dat wordt toch helemaal niks?

De groeicijfers van Gorillas waren prachtig, toch besloot investeerder Jeroen Bertrams niet in te stappen. Hij gelooft niet in de kansen van flitsbezorgers. 'Er wordt veel geld uitgegeven om mensen naar een app te krijgen waarmee verliesgevende bestellingen gedaan worden.'

flitsbezorgers gorillas flink getir

In diverse Europese steden kun je elektrische steps huren, bijvoorbeeld van Lime, Bird of Tier. Ik kies altijd de stepjes van Lime, omdat ik nu eenmaal ooit in het bedrijf heb geïnvesteerd. Zo heb ik tenminste het gevoel dat ik een bedrijf uit mijn portfolio een klein beetje extra ondersteun.

De kans is overigens klein dat ik ooit rendement ga maken op mijn investering in Lime. Dat is inmiddels wel duidelijk.

Concurrent Bird ging enige tijd geleden naar de beurs. De koers is inmiddels meer dan 95 procent in waarde gedaald ten opzichte van de hoogste waardering van het bedrijf. Bird is nu nog zo’n 100 miljoen dollar waard. In 2019 haalde het bedrijf geld op tegen een waardering van 2,5 miljard dollar.

Lime en Bird waren ooit in een race verwikkeld: wie haalt zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld op? Beide bedrijven wisten honderden miljoenen op te strijken terwijl ze nog geen twee jaar bestonden.

Toen ik de kans kreeg om te investeren, ontving ik prachtige groeicijfers. Nooit eerder had ik een bedrijf zo snel zien groeien. Het was bijna dom om niet in te stappen.

Investeren in Gorillas? Toch maar niet

Vorig jaar kreeg ik de kans om te investeren in Gorillas. Juist op dat moment had het bedrijf zo’n beetje heel Rotterdam – waar ik woon – volgeplakt met advertenties. Werkelijk niet te missen.

Het pitchdeck zag er prachtig uit. Groeicijfers waar elke startup van zou smullen. En een prachtige lijst met investeerders. Fondsen die al heel wat successen op hun naam hebben staan. Het was bijna dom om niet in te stappen.

Maar toch had ik een déjà vu. Inderdaad: Lime.

Gorillas is op een bepaalde manier een prachtig verhaal. Het is uitermate knap om in een paar jaar zo’n grote organisatie uit de grond te stampen in zoveel landen en steden. Dat kunnen maar weinig mensen. Ik in ieder geval niet. Wat dat betreft ik heb bewondering voor het bedrijf.

Lees ook: Zo leidt Sadik Cevik de groei bij flitsbezorger Gorillas: ‘Speed over perfection’

Natuurlijk: er zijn ook problemen. Overlast in winkelstraten. Bezorgers die allerlei risico’s nemen om zo snel mogelijk een zak chips bij de klant te brengen. En gedoe over arbeidscontracten.

Flitsbezorgers zijn verwikkeld in een race

Daarboven speelt een fundamentele vraag: kunnen flitsbezorgers ooit winstgevend worden?

In Rotterdam is het mogelijk om bij diverse flitsbezorgers te bestellen. Allemaal bieden ze enorme korting op de eerste bestelling. Sommige bedrijven proberen loyaliteit te stimuleren door ook korting te bieden op vervolgbestellingen. Het kan niet anders dan dat deze orders allemaal zwaar verliesgevend zijn. In de hoop dat de klant uiteindelijk blijft.

Om groei te blijven stimuleren, kopen de flitsbezorgers beurtelings grote hoeveelheden advertentieruimte in, zowel offline als online. De ene week Gorillas, de week erna Getir, de week erna Flink. En dat gaat nu al tijden zo door.

Kortom: er wordt enorm veel geld uitgegeven om mensen naar een app te krijgen waarmee initieel met name verliesgevende bestellingen gedaan worden. Alles voor de groei, zullen we maar zeggen.

Duurzaam verdienmodel is lastig

Natuurlijk: de bedrijven gaan ervan uit dat ze op termijn hun klanten ‘loyaal’ kunnen krijgen, dat ze de orderwaarde kunnen vergroten en dat ze de bezorgkosten kunnen opvoeren.

Maar loyaliteit is ver te zoeken. De hele school van mijn dochter heeft al één keer bij Gorillas, bij Flink en bij Getir besteld. Een keer bij allemaal. Korting gepakt en daarna nooit meer teruggekomen. De service was overigens uitstekend. En snel waren ze ook. De zak chips schijnt ook erg lekker te zijn geweest.

Lees ook: 5 redenen waarom Gorillas het moeilijk heeft

En de orderwaarde omhoog? Ik betwijfel het. Juist bij flitsbezorging is het logisch dat mensen een beperkte hoeveelheid producten bezorgen. De grote boodschappen doen we bij ‘gewone’ supermarkten. Die bezorgen ook gewoon thuis.

Bestelkosten? Lastig om die te verhogen. Zeker nu er economisch mindere tijden aankomen.

Ik zie het somber in. Maar goed, de lijst met uitermate succesvolle bedrijven waarin ik niet heb geïnvesteerd omdat het me niks leek, is eindeloos. Misschien zit ik er hier ook weer helemaal naast.

Lees meer columns van Jeroen Bertrams: