Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opvallen bij Gen Z was nog nooit zo makkelijk, toch slaan de meeste bedrijven de plank mis

Nog nooit lagen de banen zó voor het oprapen en toch volgen jongeren liever dure cursussen waarmee ze dropshipper of video-editor kunnen worden. Eigenlijk is het te gek voor woorden, maar Gen Z-expert Laura Bas weet precies hoe het komt. 'Die cursusbazen weten hoe ze jongeren moeten bereiken, en bedrijven niet.'

Laura Bas
Laura Bas: 'Veel Gen Z’ers gebruiken tegenwoordig liever TikTok als zoekmachine dan Google.'

De afgelopen jaren viel me één ding sterk op: op de plekken waar het toptalent dat iedereen wil werven rondhangt, zijn bedrijven amper te vinden. Bedrijven zijn überhaupt nauwelijks aanwezig op de plekken waar jongeren zich bevinden.

De gemiddelde Nederlandse Gen Z’er consumeert ongeveer 25 uur per week aan content. Met een goede video of advertentie bereik je dus vrij gemakkelijk veel potentiële medewerkers. Maar de pijnlijke waarheid is dat niet het bedrijfsleven deze jongeren massaal weet te bereiken, maar (jonge) cursusbazen die je – tegen betaling, ook nog – vaardigheden leren om online te ondernemen. Denk aan dropshippen, appointment setting of video-editing.

Het CBS meldde recent dat het aantal jonge ondernemers is geëxplodeerd. De populairste branches? Online detailhandel (de dropshippers) en film- en tv-productie (de video-editors). Toeval? Ik denk het niet. Hoogste tijd dus om bedrijven wakker te schudden. Daarom deel ik drie aanbevelingen waar weinig over gesproken wordt, maar die werken als een trein.

#1 De tijd tikt door, dus start nou gewoon op TikTok

TikTok is hard op weg het meest gebruikte online medium onder Gen Z te worden. Ik gebruik bewust het woord ‘medium’ en niet ‘sociale medium’, omdat de eerste onderzoeken al laten zien dat veel Gen Z’ers liever TikTok als zoekmachine gebruiken dan Google.

Dat TikTok geen hogere wiskunde is, weet ik uit eigen ervaring. Toen ik vorig jaar startte met het organisch bereiken van Gen Z, had ik na een paar weken al 10.000 volgers en bereikte ik wekelijks bijna 100.000 mensen. Inmiddels zijn dat er een half miljoen.

De enige bedrijven die mij destijds bereikten, waren Calco en Skyscrapers met hun traineeships. Terwijl ik de perfecte prooi was: 26 jaar, net afgestudeerd en in het eerste jaar van mijn eigen onderneming. Een jaar dat ontzettend zwaar was; de gedachte om terug in loondienst te gaan, spookte dagelijks door mijn hoofd. Toch bleef het bij deze twee organisaties, die voor relatief lage advertentiekosten en met weinig concurrentie duizenden twintigers wisten te bereiken.

Daarnaast zoeken jongeren ook actief naar potentiële werkgevers op TikTok. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘traineeship’ komt in de zoekresultaten al snel ‘traineeship ABN Amro’ naar boven. Een veelgezochte zoekterm dus. Laaghangend fruit voor de bank, zou je denken. Maar wat doet ABN Amro zelf? De bank heeft op een blauwe maandag vier video’s gepost, waarin ze beleggen promoten onder jonge mensen.

Lees ook: Swipework wil TikTok van de arbeidsmarkt worden: ‘Generatie Z leest geen vacatures’

Dat bedrijven zo weinig van zich laten horen op TikTok, ligt overigens niet aan de Gen Z’ers die er werken. Die willen niets liever dan met de tijd meegaan en via social media laten zien hoe het eraan toegaat bij hun werkgever.

Als ik een euro kreeg voor elk gesprek waarin organisaties vertelden dat jonge medewerkers video’s, vlogs en TikToks wilden uploaden op de bedrijfspagina, maar dit werd afgekeurd door het management omdat het ‘niet paste bij de uitstraling van de organisatie’, zou ik nu genieten van een sabbatical op Bali.

#2 Geef gratis waarde weg

Als je er rationeel naar kijkt, is het verdienmodel van cursusbazen eigenlijk te gek voor woorden. Nog nooit lagen de banen zó voor het oprapen en toch investeren jongeren hun zuurverdiende geld in cursussen die ze leren online te ondernemen.

Het werkt, omdat de belofte die de cursusbazen doen zo aantrekkelijk is. Ze spelen perfect in op de verlangens van Gen Z: vrijheid, zelf bepalen waar en wanneer je werkt, vaardigheden leren waar enorm veel vraag naar is (ook wel ‘high-income skills’ genoemd) en dan ook nog eens goed verdienen. Dit verpakken ze vaak in snelle, catchy video’s (let op, video’s!) waarin ze verbazingwekkende omzetcijfers laten zien en werken vanaf het strand van Bali.

Lees ook: Digital nomad op Bali? Jongeren willen gewoon een vaste baan met goed salaris

Leg dat eens naast wat de meeste bedrijven beloven. Een ‘dynamische werkomgeving’ met een ‘marktconform salaris’, verpakt in twee A4’tjes die vaak nog droger zijn dan het gemiddelde studieboek.

Daarnaast zijn de cursusbazen niet vies van het weggeven van waarde. Via gratis trainingen op YouTube en (video)podcasts geven ze enorm veel tips en tricks weg, waardoor je als consument steeds verder overtuigd raakt. Ben je door alle gratis content heen en heb je nog twijfels? Dan is een vrijblijvende kennismaking met hun team vaak op dezelfde dag gepland. De sale is dan zo gemaakt.

Waarom nemen bedrijven dit model niet over? De meeste bedrijven die ik belde of mailde met sollicitatievragen namen niet op of mailden pas drie dagen later terug. Stel je eens voor dat een consultancybedrijf als Deloitte in plaats daarvan een gratis consulting course zou creëren. Waarbij je in vier tot acht uur aan videocontent de basis leert over het vak, inclusief framework dat je kunt toepassen in de dagelijkse praktijk.

Voeg er een (live) Q&A met een topconsultant of bestuurder aan toe, en Gen Z staat binnen no time voor je in de rij. En zelfs als ze eerst tóch gaan ondernemen of voor een andere partij kiezen, zullen ze Deloitte altijd onthouden als het bedrijf dat hen zoveel gratis waarde gaf. Reken maar dat ze die werkgever gaan aanbevelen.

#3 Gen Z heeft meer goede voorbeelden nodig. Laat zien dat je er een bent

Gen Z is niet per se op zoek naar een leider die zacht en gelijkwaardig is en alles met hen wil overleggen, bleek uit het meest recente internationale Gen Z-onderzoek. Ze zijn juist op zoek naar inspirerende leiders die bovenal rechtvaardig zijn. En ook die voorbeelden ziet de jeugd amper. Het zijn wederom de cursusbazen die hun resultaten, overwinningen en zakelijke advies delen op social media.

Terwijl er absoluut geen gebrek is aan inspirerende leiders. Neem bijvoorbeeld Bas van der Veldt van AFAS, de man die als een van de eerste werkgevers de vierdaagse werkweek invoerde – mét behoud van salaris. Als ik zijn LinkedIn-profiel bekijk, wil ik altijd meer. Hij noemt zichzelf ‘eindbas’ in plaats van ceo, deelt inhoudelijke maar bondige tips en komt in podcasts over als een sympathieke leider met visie.

Lees ook: Elke vrijdag betaald vrij, dat is vanaf 2025 de standaard bij Afas

Maar op het gebied van zichtbaarheid voor young professionals en toekomstige medewerkers is Bas nog geen eindbaas. Terwijl ik zeker weet dat veel jonge mensen zijn visie graag terug willen zien op hun tijdlijn. Als hij op de socials gaat vertellen waarom hij gelooft dat mensen in vier dagen net zo productief kunnen zijn als in vijf, denk ik dat hij zo viral gaat.

Bas is een exemplarisch voorbeeld van het tegengeluid dat young professionals moeten zien op social media, in plaats van de zoveelste dropshipper die ze voorschotelt dat het door AI nog nooit zo makkelijk is geweest om een online business te starten. Maar dan moet je jezelf natuurlijk wel laten zien.

Dus lieve organisaties, steek je kop boven het maaiveld uit, laat zien wat voor geweldig werk je doet en welke kennis je in huis hebt. Recent zag ik een quote voorbijkomen waarin stond dat succes de som van ‘competentie × zichtbaarheid’ is. Aan competentie in Nederland geen gebrek, maar als jonge mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze ook niet bij je solliciteren.

Lees ook deze columns van Laura Bas over generatie Z: