Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Steve Jobs wist het al: naar de wc gaan is goed voor innovatie

Vaak krijg je de beste ingevingen op de wc of onder de douche. Daar kun je ongestoord wegmijmeren, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Maar om tot echt goede ideën te komen, is nog iets anders nodig: afleiding.

creativiteit ontwikkelen innovatie

Freddy Anzures zat in het Apple-team dat werkte aan de allereerste ontwerpen van de iPhone. Anzures moest een oplossing verzinnen om de telefoon makkelijk te ontgrendelen zonder dat dat onbedoeld zou kunnen gebeuren, bijvoorbeeld in een broekzak.

Toen hij in het vliegtuig zat om zijn broer in New York te bezoeken, moest hij naar het toilet. Terwijl hij de wc-deur sloot met het typische schuifslot kreeg hij de ingeving om dit principe te gebruiken. Terug in San Francisco ontwierp hij de beroemde ‘slide to unlock’-functie.

Laten opborrelen van nieuwe ideeën

Hij was niet de enige bij Apple die inspiratie kreeg op de wc. Ook Steve Jobs ging in zijn begindagen graag naar het toilet op kantoor. Hij bungelde dan met zijn blote voeten in een teiltje met water waardoor hij kon ontspannen en rustig nadenken. De ideeën borrelden dan vanzelf op.

Lees ook: Oh jee, een rebel in je team! Maar is dat wel zo’n ramp?

De Japanse uitvinder Yoshiro Nakamatsu die duizenden patenten op zijn naam heeft staan, ging nog een stap verder. Hij had in zijn huis een speciaal op maat gemaakte ‘rustige ruimte’ laten bouwen waarin hij kon nadenken. Deze ruimte was in feite een toilet, betegeld met 24-karaat goud, waarvan hij geloofde dat het uitzendsignalen die zijn creativiteit blokkeerde.

Wc is creativiteitsboost voor muzikanten

Voor zangers blijkt het toilet ook heel inspirerend door de geweldige akoestiek, die vaak stimulerend werkt om liedjes te formuleren en te verbeteren. Zo gebruikte Ed Sheeran het toilet om in zijn beginjaren zijn songwriting-vaardigheden te verbeteren. Ondertussen is het dé plek waar hij muzikale magie weet te creëren. Vooral als hij in een hotel verblijft, is de badkamer de plek waar hij zijn inspiratie opdoet.

Door de ongedwongen sfeer borrelt het op toiletten van de creativiteit

Hij is niet de enige zanger met deze gewoonte. Ook Paul McCartney gebruikte het toilet graag voor het schrijven van Beatles-nummers. Het is niet precies bekend wélke nummers in het kleine kamertje allemaal zijn ontstaan, maar van één nummer weten we zeker dat hij dat op een wc heeft geschreven. Het nummer ‘Another Girl’ schreef hij tijdens een vakantie in Tunesië op het toilet. Dit nummer belandde op het album ‘Help’.

Ongestoord wegmijmeren

Maar het is niet alleen de goede akoestiek waarom muzikanten zo graag op de wc zitten. McCartney zei over zijn gewoonte: ‘De truc is om je even af zonderen, alleen te zijn en rust te creëren. Daar zijn toiletten perfect voor.’

Op de wc voelen wij ons heel vrij. Je zit daar gehurkt, in je eentje, zonder dat anderen aan je kop zitten te zeuren en zonder andere sociale druk. Je bent even weg uit je gewone leven en kunt ongestoord wegmijmeren. Door die ongedwongen sfeer borrelt het op toiletten van de creativiteit.

Lees ook: Wil je innoveren? Leer dan comfortabel te zijn met je oncomfortabel voelen

Alice Flaherty, een van de meest gerenommeerde neurowetenschappers die onderzoek doet naar creativiteit, beaamt dit. Zij geeft aan dat dopamine cruciaal voor ons is om creatief te zijn. Hoe meer dopamine er vrijkomt, hoe creatiever we zijn en hoe groter de kans op goede ideeën.

Dopamine komt vrij wanneer we iets doen dat ons een goed en ontspannen gevoel geeft, zoals naar de wc gaan, maar ook bijvoorbeeld het nemen van een warme douche of sporten. Maar er is meer nodig dan alleen dopamine. En dat is afleiding.

Incubatietijd voor ideeën

Als we ijverig gefocust zijn, is onze aandacht meestal naar buiten gericht, op de details van de problemen die we de hele dag door proberen op te lossen. Dit is nodig bij het analytisch oplossen van problemen, maar het verhindert ons juist de verbanden te ontdekken die tot vernieuwende en innovatieve inzichten kunnen leiden.

Wanneer onze geest op zijn gemak is, is de kans groter dat we de aandacht naar binnen richten. Dan komt er ruimte in je hoofd voor het maken van die verre associaties. Het is dus belangrijk als je lang en diep over een probleem of onderwerp hebt nagedacht het even te laten rusten. Wetenschappers noemen dit de incubatieperiode van ideeën.

De beste en meest creatieve ideeën lijken dus vooral te komen als je lekker ontspannen bent zodat er flink wat dopamine vrijkomt en je jouw gedachten laat afdwalen.

Lees meer columns van Simone van Neerven: