Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

9 manieren om die gewilde promotie binnen te slepen

Je werkt elke dag hard en wil dat het gezien wordt. Volg deze 9 tips om de kans te vergroten om promotie te maken.

promotie maken werk
Foto: Getty Images

‘Ik werk toch hard genoeg.’ Of: ‘Ik lever beter werk af dan die collega.’ De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat ze hard werken en kwaliteit leveren. Wanneer dit niet wordt opgemerkt door de leidinggevende, kan dat een punt van frustratie worden. Vooral als promotie maken hoog op je verlanglijstje staat.

Promotie maken: wanneer niet?

Nu is het niet altijd slim om een andere functie te accepteren. Soms helpen nieuwe verantwoordelijkheden je niet verder in je carrière. Of de baan past niet bij je vanwege persoonlijke omstandigheden. Of de extra uren werk wegen niet op tegen het loon. Bekijk dus goed of een promotie ook echt een verbetering is.

Lees ook: 5 situaties wanneer het slim om een promotie te weigeren

Maar voordat je een promotie kunt weigeren moet je natuurlijk eerst een aanbod krijgen. Hoe maak je jezelf onmisbaar binnen een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat je een medewerker met een unieke set vaardigheden wordt? Forbes geeft negen tips.

#1 Lever altijd uitmuntend werk

Het marketinggezegde underpromise and overdeliver is hier deels van toepassing. Vooral het laatste woord is cruciaal als je promotie wil maken – zorg dat je elke dag, bij elke taak uitmuntend werk levert. Als je werk niet altijd uitstekend is, zal het ook niet opvallen. Je wil niet ‘een van de velen’ op de werkvloer zijn, maar opvallen. Zoek daarom naar manieren om meer te leveren dan van je verwacht wordt.

Lees ook: Zo krijg je meer erkenning voor je werk zonder arrogant over te komen

#2 Word een expert

Wanneer je laptop crasht, loop jij natuurlijk direct naar de IT-expert toe voor hulp. Wil je zelf opvallen, dan moet jij expert worden op een gebied dat nog niet is ingenomen op kantoor. Kijk op welke gebieden een expert nodig kan zijn en ga je verdiepen. Mensen komen met problemen namelijk altijd naar de expert op dat gebied. Zorg wel dat je expertgebied aansluit op jouw vaardigheden, anders ga je forceren.

#3 Zie jezelf als interne consultant

Gedraag je niet alleen als medewerker, maar probeer mee te denken over hoe er extra waarde toegevoegd kan worden aan het bedrijf. Denk buiten je eigen takenpakket. Consultants krijgen dik betaald om advies te geven aan de top van het bedrijf, zeker wanneer de zaken er minder goed voor staan. Wanneer jij actieplannen gaat verzinnen om een situatie te verbeteren, word jij ook zo gezien.

#4 Maak jezelf zichtbaar

Projectgroepen genoeg in veel bedrijven. Het helpt om op te vallen als je je vaker aanmeldt voor vrijwillige projecten of taken. Vooral handig zijn de projecten waarbij je collega’s helpt met iets, waardoor zowel jouw vaardigheden als je managementstijl naar voren komen. Zoek vooral naar projecten waarbij verschillende afdelingen betrokken zijn, zodat je meer in de spotlight komt bij verschillende collega’s.

Lees ook: Thuis aan het werk, terwijl iedereen op kantoor is? Zo blijf je toch zichtbaar

#5 Deel je kennis

Deel de kennis die je hebt op jouw expertisegebied met collega’s. Organiseer bijvoorbeeld lunchsessies, waarbij je mensen tijdens het eten bijschoolt. Zo val je vooral op bij het hogere management. Ze zien zowel je presentatievaardigheden als je inhoudelijke kennis.

#6 Word een mentor

Mensen die meedoen aan een mentorprogramma – als mentor – hebben zes keer zoveel kans om promotie te krijgen dan mensen die dit niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van Sun Microsystems. Een goede reden om jezelf te benoemen tot mentor en verschillende mensen in je organisatie te gaan coachen.

#7 Help je collega’s

Wacht niet totdat iemand radeloos naar je toekomt, maar let op wanneer je zelf in kunt springen om iemand te helpen. Verwacht niet dat je daar meteen iets voor terug krijgt. Het werkt alleen als je de ander oprecht wil helpen.

Lees ook: Wanneer is het tijd om ontslag te nemen? 6 vragen om jezelf te stellen

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#8 Word spreker

Kijk ook naar opties om je kennis te verspreiden buiten je eigen bedrijf. Het helpt namelijk om zichtbaar te zijn binnen je vakgebied en branche. Word bijvoorbeeld spreker over een bepaald onderwerp bij een kennissessie voor mensen uit jouw branche.

#9 Ga bloggen

Hoewel een goed blog schrijven niet makkelijk is, is het wel een simpele manier om aandacht te krijgen van een breed publiek. Je kunt bijvoorbeeld voor de bedrijfswebsite schrijven, maar je zou ook een blog op je LinkedIn-pagina kunnen starten over jouw expertisegebied. Op die manier help je andere mensen, laat je zien wat je in huis hebt en verhoog je je kansen om promotie te maken.

Lees ook deze artikelen over promotie maken: