Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Thuis aan het werk, terwijl iedereen op kantoor is? Zo blijf je toch zichtbaar

Nu we steeds meer opschuiven richting hybride werken komt er een nieuwe uitdaging bij. Hoe zorg je dat je zichtbaar bent als iedereen op kantoor is, terwijl jij thuiswerkt?

zichtbaarheid hybride werken
Full length of young man jumping from white circle against coral background

Helemaal terug naar kantoor zal waarschijnlijk niet snel gebeuren. Hybride werken, deels thuis en deels op kantoor, zal waarschijnlijk blijven. En dat betekent niet alleen dat je weer een nieuwe balans moet vinden tussen werk en privé, maar ook dat je bewust met je zichtbaarheid om moet gaan. Als iedereen namelijk op kantoor werkt, maar jij zit thuis dan kan het lastig zijn om op te vallen.

Dorie Clarck, marketingspecialist en geeft les aan Duke University’s Fuqua School of Business, heeft bijna tien jaar lang onderzoek gedaan naar personal branding op werk. Op HBR schrijft ze dat ze vier oplossingen tegen is gekomen die je helpen om toch zichtbaar te blijven op werk.

1. Kom afspraken na

Voordat de coronacrisis uitbrak, heerste er nog weleens een stigma rond thuiswerken. Werken werknemers wel echt als ze thuis zijn? Twijfels daarover zijn inmiddels wel bij veel leiders weggenomen, maar volgens de onderzoeker moeten we er niet vanuit gaan dat dat zo blijft. Grote kans namelijk dat een leidinggevende weer in oude patronen vervalt als we weer meer naar kantoor gaan.

Clarck geeft daarom de tip: zorg dat je je deadlines haalt, en soms ook ruim van tevoren. Een voorbeeld: stuur ruim voor de deadline je input en zeg erbij dat je het eerder stuurt, zodat jullie meer tijd hebben om het door te nemen en eventueel te veranderen. Doe dit niet te vaak, anders verliest het weer z’n kracht. Iets wat ook altijd werkt: de zin ‘zoals beloofd’ toevoegen aan de mail. Het laat zien dat je je belofte nakomt.

2. Zorg voor sociale contacten

Op werk gaat het leren kennen van je collega’s vaak vanzelf. Je luncht samen, maakt een wandeling of komt elkaar tegen bij de koffieautomaat. Allemaal momenten om het ook over dingen te hebben die niet over het werk zelf gaan. Als je thuiswerkt is het belangrijk om in dat soort contact te investeren.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat online onderhandelingen meer kans van slagen hebben als er niet alleen inhoudelijk over werk gesproken wordt, maar als er ook persoonlijke informatie wordt uitgewisseld. Plan daarom eens een wandeling in of drink koffie via zoom. Of het één op één is of met een groep, maakt trouwens niet uit.

Lees ook: Leider opgelet: je oude skills voldoen niet meer in een hybride wereld

3. Wees zichtbaar

Zorg dat je af en toe naar kantoor komt. Het is ook vooral belangrijk om nieuwe werknemers te ontmoeten, zodat ze een gezicht bij je naam hebben. En als je online vergadert, zorg er dan altijd voor dat je camera aanstaat. Collega’s kunnen een beter beeld van je vormen als ze je zien tijdens een vergadering. Zorg trouwens ook voor een professionele achtergrond en goede verlichting.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Communiceer duidelijk

De kans is groot dat leidinggevenden sneller nieuwe ideeën en vragen roepen tegen collega’s die ook op kantoor zijn, dan dat ze je apart daarover slacken. Je doet er daarom goed aan om met je manager af te spreken hoe jullie communiceren. Zorg dat je weet via welk kanaal, wanneer jullie beide te bereiken zijn en wat voor verwachtingen je leidinggevende heeft qua reactietijd. Ook bijvoorbeeld ’s avonds of in het weekend.

Stel ook regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks, een één op één-afspraak voor zodat je je manager op de hoogte kunt houden van je vorderingen, vragen kunt stellen en verwachtingen kan verduidelijken.