Je moet ze met een lantaarntje zoeken op bèta-studies en in technische beroepen. Toch gaan vrouwen en techniek prima samen. Ze gaan er alleen anders mee om.
De grootste techbedrijven ter wereld studeren ijverig op de behoeften van vrouwen. Soms komen daar bijna beledigende producten uit voort. Nog steeds denken veel fabrikanten vrouwen wel over de streep te krijgen door hen dezelfde elektronica als de man aan te bieden, maar dan in een kleinere, rondere, roze en gebloemde variant.
Soms wordt er ook echt doorgedacht over de functionaliteit van elektronica. Vaak met hilarisch resultaat, zoals de minieme Samsung Ladyphone met menstruatiekalender én BMI-berekening. Later revancheerden de Koreanen zich met ladyphones die wél strak waren vormgegeven en voorzien waren van nuttiger functies. Wat bijvoorbeeld te denken van de Fake Call-knop: jezelf laten bellen om snel een gesprek of vergadering te kunnen onderbreken?
Valkuilen
Ook navigatie-apparatuur is zo’n categorie consumentenelektronica vol valkuilen. Een paar knappe koppen bij VDO Dayton bedachten bijvoorbeeld een paar jaar geleden dat vrouwen anders kaartlezen; ze draaien de kaart mee met de rijrichting. Daarom voorzag hun navigatiekastje in een man/vrouwknop; het noorden boven voor de heren, de rijrichting voor de dames. Een succes werd het niet.
Toch valt het niet te ontkennen: vrouwen gaan anders om met technologie dan mannen. Dat ziet ook antropologe Genevieve Bell, die bij techgigant Intel al 10 jaar lang een dagtaak heeft als Director of User Experience, waar ze een team leidt dat onderzoekt hoe consumenten met technologie omgaan. Vrouwen zijn een belangrijk onderzoeksobject, zei Bell recent in het zakenblad Fortune. “Ze stellen andere eisen aan technologie. Maar dat betekent niet dat we alles kleiner en rozer maken. We zitten niet te wachten op een girlification of technologies.”
Waar het dan wel om draait? Wereldwijd worden vrouwen overladen met taken: het huishouden, de (emotionele) zorg voor de hele familie en een baan: dan blijft er weinig tijd over om te spelen met technologie. Bell zegt er nog net niet bij dat mannen dat wél hebben, maar we voelen hem wel: technologie is gereedschap, geen speelgoed. “Technologie moet gewoon werken, zodra het uit de doos komt. Het moet bruikbaar zijn, en liefst bijdragen aan een druk leven vol multitasking.”
Allergisch
Vrouwen zijn allergisch voor techniek die niet voldoet, zegt ze. Maar dat betekent niet dat vrouwen een afkeer hebben van moderne technologie. Zo blijkt uit onderzoek van Facebook dat 64 vrouwen van hun gebruikers vrouw is. En Bell heeft nog meer opmerkelijke cijfers: zo blijken vrouwen in Korea vaker draadloos te internetten dan mannen, volgens Bell omdat vrouwen hun aandacht vaak van de ene taak naar de andere moeten verleggen. Andere voorbeelden: vrouwen in de VS vormen ruim 75 procent van de internetters als het gaat om religieuze en spirituele zaken, van het checken van kerkaanvangsttijden tot (delen van) de zondagse preek via sms. In Singapore en Maleisië zijn huishoudsters erg in trek, als ze verstand hebben van draadloos netwerken. Vaak worden ze daarvoor naar speciale trainingen gestuurd. In India is bovendien 80 procent van de internetcafés in handen van vrouwen, veelal micro-gefinancierd.
Hoera-cijfers
Maar dergelijke hoera-cijfers betekenen natuurlijk nog niet dat vrouwen en de technologiesector elkaars beste vrienden zijn. Afgezien van toppers als Xerox-ceo Ursula Burns, Facebook-coo Sheryl Sandberg, Meg Whitman (eBay) en Carly Fiorina (HP) zijn vrouwelijke bestuurders in de techbranche nog zeldzamer dan elders. Ook aan het ondernemersfront is de spoeling zó dun, dat onze eigen Claire Boonstra van Layar al meteen doorstootte tot de Most Influential Women in Technology-lijst van Fast Company.
Eigen bestwil
De VN Commission on the Status of Women maakt er volgend jaar dan ook werk van: de toegang van vrouwen in techniek en wetenschap moet omhoog. En voor fabrikanten is daarbij een belangrijke rol weggelegd. Zo participeerde onder meer Bang & Olufsen in Denemarken al in een project om productontwerp beter aan te sluiten op vrouwelijke behoeften. Anderen moeten volgen, ook voor hun eigen bestwil. “Mannen ontwerpen over het algemeen producten vanuit mannelijke vooroordelen. Ze benaderen de markt naar beste kunnen, maar als ze meer rekening zouden houden met hoe vrouwen met technologie omgaan, kunnen ze een gigantisch marktpotentieel ontsluiten”, sluit Bell hoopvol af.
In MT19 was sprake van Exendis. Bedoeld was: Enexis.
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online