Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen zijn dol op tech

Je moet ze met een lantaarntje zoeken op bèta-studies en in technische beroepen. Toch gaan vrouwen en techniek prima samen. Ze gaan er alleen anders mee om.


De grootste techbedrijven ter wereld studeren ijverig op de behoeften van vrouwen. Soms komen daar bijna ­beledigende producten uit voort. Nog steeds denken veel fabrikanten vrouwen wel over de streep te krijgen door hen ­dezelfde elektronica als de man aan te bieden, maar dan in een kleinere, rondere, roze en gebloemde variant.
Soms wordt er ook echt doorgedacht over de functionaliteit van elektronica. Vaak met hilarisch resultaat, zoals de ­minieme Samsung Ladyphone met menstruatie­kalender én BMI-berekening. Later ­revancheerden de Koreanen zich met ­ladyphones die wél strak waren vorm­gegeven en voorzien waren van nuttiger functies. Wat bijvoorbeeld te denken van de Fake Call-knop: jezelf laten bellen om snel een gesprek of vergadering te ­kunnen onderbreken?

Valkuilen

Ook navigatie-apparatuur is zo’n ­categorie consumentenelektronica vol valkuilen. Een paar knappe koppen bij VDO Dayton bedachten bijvoorbeeld een paar jaar geleden dat vrouwen anders kaartlezen; ze draaien de kaart mee met de rijrichting. Daarom voorzag hun ­navigatiekastje in een man/vrouwknop; het noorden boven voor de heren, de ­rijrichting voor de dames. Een succes werd het niet.
Toch valt het niet te ontkennen: vrouwen gaan anders om met technologie dan mannen. Dat ziet ook antropologe ­Genevieve Bell, die bij techgigant Intel al 10 jaar lang een dagtaak heeft als ­Director of User Experience, waar ze een team leidt dat onderzoekt hoe consumenten met technologie omgaan. Vrouwen zijn een belangrijk onderzoeksobject, zei Bell ­recent in het zakenblad Fortune. “Ze stellen andere eisen aan technologie. Maar dat betekent niet dat we alles ­kleiner en rozer maken. We zitten niet te wachten op een girlification of ­technologies.”
Waar het dan wel om draait? Wereldwijd worden vrouwen overladen met taken: het huishouden, de (emotionele) zorg voor de hele familie en een baan: dan blijft er weinig tijd over om te spelen met technologie. Bell zegt er nog net niet bij dat mannen dat wél ­hebben, maar we voelen hem wel: technologie is gereedschap, geen speelgoed. “Technologie moet gewoon werken, ­zodra het uit de doos komt. Het moet bruikbaar zijn, en liefst bijdragen aan een druk leven vol multitasking.”

Allergisch

Vrouwen zijn allergisch voor techniek die niet ­voldoet, zegt ze. Maar dat betekent niet dat vrouwen een afkeer hebben van moderne technologie. Zo blijkt uit onderzoek van Facebook dat 64 vrouwen van hun gebruikers vrouw is. En Bell heeft nog meer opmerkelijke cijfers: zo blijken ­vrouwen in Korea vaker draadloos te internetten dan mannen, volgens Bell omdat vrouwen hun aandacht vaak van de ene taak naar de andere moeten verleggen. Andere voorbeelden: vrouwen in de VS vormen ruim 75 procent van de internetters als het gaat om religieuze en spirituele zaken, van het checken van kerkaanvangsttijden tot (delen van) de ­zondagse preek via sms. In Singapore en ­Maleisië zijn huishoudsters erg in trek, als ze verstand hebben van draadloos netwerken. Vaak ­worden ze daarvoor naar ­speciale trainingen gestuurd. In ­India is bovendien 80 procent van de internetcafés in ­handen van vrouwen, veelal micro-gefinancierd.

Hoera-cijfers

Maar dergelijke hoera-cijfers betekenen natuurlijk nog niet dat vrouwen en de technologiesector elkaars beste vrienden zijn. Afgezien van toppers als Xerox-ceo Ursula Burns, ­Facebook-coo ­Sheryl Sandberg, Meg Whitman (eBay) en ­Carly Fiorina (HP) zijn vrouwelijke bestuurders in de ­techbranche nog zeldzamer dan elders. Ook aan het ondernemersfront is de spoeling zó dun, dat onze eigen Claire Boonstra van ­Layar al meteen doorstootte tot de Most ­Influential Women in ­Technology-lijst van Fast Company.

Eigen bestwil

De VN Commission on the Status of Women maakt er volgend jaar dan ook werk van: de toegang van vrouwen in techniek en wetenschap moet omhoog. En voor fabrikanten is daarbij een belangrijke rol weggelegd. Zo participeerde onder meer Bang & Olufsen in Denemarken al in een project om productontwerp beter aan te sluiten op vrouwelijke behoeften. ­Anderen moeten volgen, ook voor hun eigen bestwil. ­“Mannen ontwerpen over het algemeen ­producten vanuit mannelijke vooroordelen. Ze benaderen de markt naar ­beste kunnen, maar als ze meer rekening ­zouden houden met hoe vrouwen met technologie omgaan, kunnen ze een gigantisch marktpotentieel ­ontsluiten”, sluit Bell hoopvol af.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In MT19 was sprake van Exendis. Bedoeld was: Enexis.

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Staat je carrière stil? Zo weet je wanneer het tijd is voor een volgende stap

Als je het gevoel hebt dat je je werk zelfs slapend zou kunnen uitvoeren, wordt het tijd jezelf te disrupten. Met deze zeven tips blijf je groeien.

carriere nieuwe baan
Foto: Getty Images

Je zou Whitney Johnson een groei-expert kunnen noemen. Ze noemt zichzelf daarentegen liever deskundige op het gebied van persoonlijke disruptie.

De Amerikaanse is een veelgevraagd spreker, schreef meerdere boeken en geeft les aan de Harvard Business School. In een masterclass ter gelegenheid van de Presidents Summit, een grote businessconferentie komende maand in Kopenhagen, geeft ze tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Centraal in haar verhaal is de zogeheten S-curve, een grafiek die een groeipatroon voor je carrière weergeeft. Het is volgens Johnson belangrijk om vast te stellen waar je staat op die S-curve, omdat je dan veel effectiever je capaciteiten kunt inzetten om te groeien. ‘Elke keer wanneer je iets nieuws start, een nieuwe baan, een nieuw project of bedrijf, sta je onder aan de S-curve. Dat is een lanceerplatform,’ legt ze uit.

Zo werkt de S-curve

‘Groei gebeurt wel degelijk op deze plek, alleen is dat niet tastbaar. Je kunt je daardoor gefrustreerd voelen of beginnen te twijfelen aan jezelf. Het gaat traag, maar dit is wel het begin van je pad naar groei,’ zegt Johnson. ‘Je gaat namelijk aan het werk, doet de nodige inspanningen, waardoor je met de S-bocht mee omhoog gaat. Halverwege komt je op de sweet spot uit. Je voelt je opgewonden over je werk, het gaat eenvoudiger, maar niet te gemakkelijk. Dit is de plek waar je wil zijn.’

Beland je boven aan de S-curve, dan bevind je je in de fase van mastery. ‘Je hebt de ervaring, je weet dat je erg goed bent in wat je doet, maar je begint je wel te vervelen. Je hebt je plateau bereikt. Je wil het eigenlijk niet meer doen, je wilt iets nieuws. Als je het in je slaap kan doen, dan is dat een belangrijk signaal om van S-curve te veranderen.’

Tips naar succes

De groei-expert heeft zeven tips om telkens opnieuw succesvol door een S-curve te bewegen:

#1 Neem het juiste risico

Er is een verschil tussen marktrisico en concurrentierisico. Als je een leuke baan najaagt bij een sexy bedrijf ben je daarin meestal niet alleen. Een uitdagende functie betekent veel concurrentie.

Slimmer is het daarom om te kiezen voor marktrisico. Misschien zie je daar op het eerste gezicht geen leuke banen in het verschiet, maar het betekent wel dat er daar ook een stuk minder competitie is. De kans op succes ligt volgens Johnson daardoor zes keer hoger.

‘Onthou dat om te bepalen wanneer je welk risico neemt: amateurs compete and professionals create’, zegt ze. ‘Je focust op wat je kan creëren, niet op de concurrentie. Waar kan je spelen, waar anderen niet aan het spelen zijn, wanneer je omhoog wil gaan op de S-curve? Wat is je niche?’

#2 Bepaal je sterktes

Waarmee onderscheid je je ten opzichte van anderen? Een open deur, geeft Johnson toe, want natuurlijk speel je voor een volgende carrièrestap in op je sterktes. Maar wat zijn die eigenlijk? ‘Je gebruikt ze waarschijnlijk op de automatische piloot, zonder er veel energie in te steken. Daardoor zijn die sterktes misschien niet zichtbaar voor jezelf. Zelfs als je ze wel ziet, doe je ze waarschijnlijk zo makkelijk dat het geen waarde voor je heeft.’

Als je niet weet welke sterktes je hebt, vraag jezelf dan af waaraan je je ergert bij andere mensen. ‘Waarom lukt iets hen niet, terwijl het jou zo makkelijk afgaat? Dat is al een clou. Vraag jezelf ook af welke complimenten je afwimpelt. Als je de volgende keer een compliment krijgt, schrijf dan op waarover het ging. Dat is namelijk je superpower.’

#3 Omarm je beperkingen

Johnson: ‘Je krijgt in de S-curve vaak het gevoel “had ik maar meer geld, meer tijd, meer mensen, een begripvolle baas, dan krijg ik alles voor elkaar”. Maar het is een natuurkundige wet dat je ergens tegenaan moet botsen om voldoende beweging te krijgen.’

Johnsons tip is om die beperkingen juist als een gereedschap te beschouwen. Gereedschap om iets te creëren. ‘Kijk naar de coronacrisis. Wat werd er toen plotseling allemaal mogelijk? Ondanks alle ellende zijn daar zijn ook goede dingen uit voortgekomen.’

#4 Manage je verwachtingen

Je begint elke keer aan een nieuwe S-curve op basis van je hypotheses. Dit is wat je moet doen, die actie is daar nodig en ga zo maar door. ‘Maar dat is je brein dat gewoon een voorspellend model runt. Veel van die voorspellingen kloppen niet in de praktijk’, zegt de Amerikaanse.

Hoe langer je in de S-curve actief bent, hoe accurater je voorspellingen worden. Je worstelt met het managen van je verwachtingen wanneer je het werkwoord ‘zou’ begint te gebruiken. Johnson: ‘Als je tegen jezelf zegt dat dingen anders zouden moeten zijn, dan is er een kloof tussen verwachtingen en de realiteit. Je vraagt je af waarom iets gebeurt in plaats van dat je je afvraagt wat je eraan gaat doen. Dan word je een slachtoffer. Je zakt terug naar beneden in de S-curve.

Als je omhoog wil op de curve moet je volgens Johnson een manier vinden om jezelf te blijven verbazen. ‘Dat is perfect mogelijk. Stel jezelf telkens de vraag: “Wat heb ik geleerd?” Je kan elke dag iets bijleren. Verwijder het werkwoord “zou” uit je vocabulaire.’

#5 Zet een stap terug om te groeien

Persoonlijke disruptie gaat ook over een stap zijwaarts zetten, is de opvatting van Whitney Johnson. ‘Maar zo’n stap kan wel als een katapult werken. Ik heb het tot nu toe vooral over mobiliteit in je carrière gehad, maar er is een andere zeer belangrijke stap. Dat is rusten en reflecteren. Je zet een stap terug om te rusten of om na te denken. Of om uit te zoomen en het grotere plaatje te zien. Denk na over hoe rust je kan helpen om sneller te groeien.’

#6 Gebruik falen positief

We maken altijd en overal fouten, maar het gaat erom hoe we ons daarbij voelen, benadrukt Johnson. ‘We voelen ons vaak beschaamd en daarmee limiteer je je disruptie. Of je je ervaringen nu als falen ziet of als succes, het is altijd jouw keuze.’

Haar advies is om je minder snel te schamen. ‘Ik vind dat je jezelf beter de vraag kunt stellen: “Heb ik gefaald of heb ik geleerd?” Zie falen slechts als feedback om de dingen een volgende keer op een andere manier te doen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 Durf te ontdekken

Ben je onzeker om in een nieuwe wereld te stappen? Vraag aan collega’s of je naasten wat je doet als je je onzeker voelt. ‘Volgens mijn man word ik hyperkritisch en ga ik micromanagen. Maar ik ben hem dankbaar voor die informatie, want ik weet nu waar ik aan moet werken. Zet de stap, vraag feedback en pas je aan.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Johnson: ‘Besef dat het een goede zaak is dat je aan iets nieuws begint. Wanneer je continu aan het presteren bent, leer je eigenlijk niets. Schakel dus over naar experimenteren. Zeg tegen jezelf dat je experimenten runt en dat je ervan kan leren. Learn, leap, repeat.

Lees meer over carrière maken: