Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen zijn dol op tech

Je moet ze met een lantaarntje zoeken op bèta-studies en in technische beroepen. Toch gaan vrouwen en techniek prima samen. Ze gaan er alleen anders mee om.


De grootste techbedrijven ter wereld studeren ijverig op de behoeften van vrouwen. Soms komen daar bijna ­beledigende producten uit voort. Nog steeds denken veel fabrikanten vrouwen wel over de streep te krijgen door hen ­dezelfde elektronica als de man aan te bieden, maar dan in een kleinere, rondere, roze en gebloemde variant.
Soms wordt er ook echt doorgedacht over de functionaliteit van elektronica. Vaak met hilarisch resultaat, zoals de ­minieme Samsung Ladyphone met menstruatie­kalender én BMI-berekening. Later ­revancheerden de Koreanen zich met ­ladyphones die wél strak waren vorm­gegeven en voorzien waren van nuttiger functies. Wat bijvoorbeeld te denken van de Fake Call-knop: jezelf laten bellen om snel een gesprek of vergadering te ­kunnen onderbreken?

Valkuilen

Ook navigatie-apparatuur is zo’n ­categorie consumentenelektronica vol valkuilen. Een paar knappe koppen bij VDO Dayton bedachten bijvoorbeeld een paar jaar geleden dat vrouwen anders kaartlezen; ze draaien de kaart mee met de rijrichting. Daarom voorzag hun ­navigatiekastje in een man/vrouwknop; het noorden boven voor de heren, de ­rijrichting voor de dames. Een succes werd het niet.
Toch valt het niet te ontkennen: vrouwen gaan anders om met technologie dan mannen. Dat ziet ook antropologe ­Genevieve Bell, die bij techgigant Intel al 10 jaar lang een dagtaak heeft als ­Director of User Experience, waar ze een team leidt dat onderzoekt hoe consumenten met technologie omgaan. Vrouwen zijn een belangrijk onderzoeksobject, zei Bell ­recent in het zakenblad Fortune. “Ze stellen andere eisen aan technologie. Maar dat betekent niet dat we alles ­kleiner en rozer maken. We zitten niet te wachten op een girlification of ­technologies.”
Waar het dan wel om draait? Wereldwijd worden vrouwen overladen met taken: het huishouden, de (emotionele) zorg voor de hele familie en een baan: dan blijft er weinig tijd over om te spelen met technologie. Bell zegt er nog net niet bij dat mannen dat wél ­hebben, maar we voelen hem wel: technologie is gereedschap, geen speelgoed. “Technologie moet gewoon werken, ­zodra het uit de doos komt. Het moet bruikbaar zijn, en liefst bijdragen aan een druk leven vol multitasking.”

Allergisch

Vrouwen zijn allergisch voor techniek die niet ­voldoet, zegt ze. Maar dat betekent niet dat vrouwen een afkeer hebben van moderne technologie. Zo blijkt uit onderzoek van Facebook dat 64 vrouwen van hun gebruikers vrouw is. En Bell heeft nog meer opmerkelijke cijfers: zo blijken ­vrouwen in Korea vaker draadloos te internetten dan mannen, volgens Bell omdat vrouwen hun aandacht vaak van de ene taak naar de andere moeten verleggen. Andere voorbeelden: vrouwen in de VS vormen ruim 75 procent van de internetters als het gaat om religieuze en spirituele zaken, van het checken van kerkaanvangsttijden tot (delen van) de ­zondagse preek via sms. In Singapore en ­Maleisië zijn huishoudsters erg in trek, als ze verstand hebben van draadloos netwerken. Vaak ­worden ze daarvoor naar ­speciale trainingen gestuurd. In ­India is bovendien 80 procent van de internetcafés in ­handen van vrouwen, veelal micro-gefinancierd.

Hoera-cijfers

Maar dergelijke hoera-cijfers betekenen natuurlijk nog niet dat vrouwen en de technologiesector elkaars beste vrienden zijn. Afgezien van toppers als Xerox-ceo Ursula Burns, ­Facebook-coo ­Sheryl Sandberg, Meg Whitman (eBay) en ­Carly Fiorina (HP) zijn vrouwelijke bestuurders in de ­techbranche nog zeldzamer dan elders. Ook aan het ondernemersfront is de spoeling zó dun, dat onze eigen Claire Boonstra van ­Layar al meteen doorstootte tot de Most ­Influential Women in ­Technology-lijst van Fast Company.

Eigen bestwil

De VN Commission on the Status of Women maakt er volgend jaar dan ook werk van: de toegang van vrouwen in techniek en wetenschap moet omhoog. En voor fabrikanten is daarbij een belangrijke rol weggelegd. Zo participeerde onder meer Bang & Olufsen in Denemarken al in een project om productontwerp beter aan te sluiten op vrouwelijke behoeften. ­Anderen moeten volgen, ook voor hun eigen bestwil. ­“Mannen ontwerpen over het algemeen ­producten vanuit mannelijke vooroordelen. Ze benaderen de markt naar ­beste kunnen, maar als ze meer rekening ­zouden houden met hoe vrouwen met technologie omgaan, kunnen ze een gigantisch marktpotentieel ­ontsluiten”, sluit Bell hoopvol af.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In MT19 was sprake van Exendis. Bedoeld was: Enexis.

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Bedrijfscultuur creëren? Dat kan in 4 stappen: ‘Gedrag weegt even zwaar als resultaten’

Startups kunnen zich onderscheiden van grote bedrijven door een unieke cultuur, maar hoe zet je die neer? Vlerick-professor Veroniek Collewaert legt in de Werkprofessor-podcast uit haar vierstappenmodel uit.

veroniek collewaert werkprofessor

Het had de sfeer van een nachtclub. Veroniek Collewaert stapte een jaar of vier jaar geleden binnen bij het hoofdkantoor van Uber in San Francisco. De neonverlichting en donkere ruimtes gaven haar het gevoel dat ze in een discotheek was beland.

‘Er is wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat als je mensen in slecht verlichte kamers steekt, dat dat leidt tot onethisch, egoïstisch gedrag. Dat is misschien niet het slimste om te doen als samenwerken een van de kernwaarden is’, zegt Collewaert in de Werkprofessor-podcast.

Collewaert is professor ondernemerschap aan Vlerick Business School, oprichter en directeur van zowel Vlerick Scale Up Centre als oprichter en academisch directeur van European Scale Up Institute.

In de podcast vertelt ze over het belang van het opbouwen van een sterke bedrijfscultuur. Startups zich kunnen onderscheiden van grote bedrijven door een unieke bedrijfscultuur op te zetten. Alleen de vraag is, gaat zoiets in zijn werk? Daarvoor heeft Collewaert een vierstappenmodel ontwikkeld, samen met professor Andreea Gorbatai.

4 stappen voor bedrijfscultuur

Stap één is het articuleren van de shared mindset. Wat is jouw cultuur nu eigenlijk? Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Het formuleren van waarden kan soms vaag blijven, dus zorg ervoor dat ze concreet en actiegericht zijn. Ook moet de formulering van de gewenste cultuur actie-ondernemend zijn. Kijk daarbij verder dan alleen de ‘hollow slogans’ en zet echt iets neer wat daadwerkelijk betekenis heeft.

Stap twee gaat over het verspreiden van de cultuur. Dit wordt nog vaak gedaan door simpelweg de blaadjes aan de muur te hangen. Collewaert geeft als tip: ‘Ga proactief momenten zoeken om mensen echt samen te brengen.’ Zo houd je elkaar verbonden met elkaar en met je bedrijf. De cultuurwaarden moeten niet alleen in woorden, maar ook in daden terugkomen.

Daarna volgt het verankeren van de cultuur in hr-processen, zoals werving, onboarding en prestatie-evaluaties. Als dit niet gebeurt, is het moeilijk is om deze levendig te houden. Dit kan bijvoorbeeld in het werven van nieuwe medewerkers, waar je als recruiter goed moet kijken of je iemand aanneemt gebaseerd op de culture fit of social fit.

Tot slot: een cultuur is nooit statisch. Het is noodzakelijk om deze regelmatig te evalueren en aan te passen aan veranderingen binnen en buiten het bedrijf. Zo dus ook bij medewerkers. Als iemand wel presteert, maar niet past binnen de cultuur, moet dit meegenomen worden. ‘Als je echt serieus bent over cultuur, moet je naar alle twee kijken en moeten ze een gelijk gewicht hebben.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Performance = results + behaviour – Collewaert benadrukt dat prestaties niet alleen moeten worden gemeten in resultaten, maar ook in hoe medewerkers zich gedragen volgens de kernwaarden of normen en waarden van het bedrijf.
  • Culture fit versus social fit – Bedrijven hebben soms de neiging om nieuwe medewerkers te selecteren op basis van hoe goed ze ‘passen bij een team’. Dit gaat vaak over persoonlijke overeenkomsten of een vlotte omgang. Iemand kan sociaal gezien goed klikken met collega’s, maar als hun gedrag of werkhouding niet in lijn ligt met de waarden van het bedrijf, kan dat op de lange termijn schadelijk zijn.
  • Actiegerichte kernwaarden – Definieer kernwaarden in actiegerichte termen, zodat duidelijk is welk concreet gedrag verwacht wordt in de organisatie.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.