Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Sandd

Postbedrijf Sandd voert een consistente strategie van gecontroleerde groei, gebaseerd op de pijlers menskracht, eenvoud en (aandacht voor) de klant. Met nieuwe aandeelhouders en een solide financiële basis gaat Sandd zijn footprint in de markt voor geadresseerde post en het mkb de komende jaren uitbouwen.


Sandd bouwt gestaag door aan zijn marktpositie als postbedrijf met de beste prijs-kwaliteitverhouding. “Kwaliteit moet een randvoorwaarde voor dienstverlening zijn”, meent Sandd-CEO Gert-Jan Morsink. Het is een randvoorwaarde die in de organisatie geborgd wordt door de focus op eenheid van mensen, processen en systemen.
“Sandd onderscheidt zich ten opzichte van marktpartijen zoals TNT Post en DHL met de beste prijs-kwaliteitpropositie”, benadrukt Morsink. “Die positie gaan we de komende jaren verder uitbouwen. Dankzij onze lean-and-mean organisatie konden we snel schakelen toen de markt voor poststukken onder de vijftig gram vorig jaar werd geliberaliseerd. We zijn in staat om snel en professioneel te schakelen en service level agreements op maat af te spreken.”

Voorbereidende fase

In de voor Sandd relatief nieuwe markt voor transactiepost heeft dat per 1 januari 2010 geleid tot het overnemen van alle transactiepost van een grote bank. “We hebben meer klanten, maar dit is de eerste grote zakelijke klant waarmee we bewijzen dat we in staat zijn om onze logistieke en ICT-systemen en bijbehorende processen voor transactiepost goed aan te sluiten op die van onze klanten. We zijn tevens in de voorbereidende fase met een aantal andere banken en verzekeraars – de sectoren waar toch het grote volume in transactiepost zit.”

Gecontroleerde groeiambities

De lange voorbereidingstijd is volgens Morsink vrij logisch. “We hebben duidelijke groeiambities, maar willen gecontroleerd groeien. Zeker bij transactiepost speelt er een aantal zaken mee dat deze tak van sport complexer maakt dan bijvoorbeeld het bezorgen van tijdschriften en catalogi. Privacygevoeligheid van de informatie bijvoorbeeld. Denk daarbij aan polissen en facturen. Maar er zijn ook klanten die hun printwerk hebben uitbesteed aan dochters van TNT. Dat maakt de samenwerking er niet eenvoudiger op. Daarnaast heeft elke klant andere processen, een andere bedrijfsvoering en andere coderingen voor poststukken. Daardoor wordt er ook veel tijd besteed aan de voorbereiding met onze klanten. Zorgvuldigheid gaat voor alles.”

Stap naar mkb-markt

In de tweede helft van 2010 gaat Sandd zijn volume in transactiepost fors uitbouwen. Die basis is nodig om de volgende stap te kunnen zetten, naar de mkb-markt. Een grote, maar gefragmenteerde markt. Morsink: “Volumes van een half miljoen poststukken per jaar vergen een andere logistieke aanpak dan van bijvoorbeeld enkele tientallen miljoenen poststukken voor één organisatie. We zullen dan ook een zekere standaardisatie doorvoeren in ons maatwerk, hoewel er voldoende ruimte zal blijven voor de behoeften van elke klant.”

Zorgvuldig schakelen

Vanaf 2011 gaat Sandd de mkb-markt op. Morsink hierover: “We ontwikkelen daarvoor momenteel een aantal noviteiten op het gebied van logistieke processen en zoeken er de juiste strategische partners bij in logistiek en ICT. We willen ook daarin zorgvuldig schakelen.”
Sandd heeft, benadrukt Morsink, zeer duidelijke ambities. “We willen er echter ook zeker van zijn dat we ze kunnen waarmaken. Dit jaar verwachten we een groei in volume van vijftien procent. Minder dan we eerder hadden verwacht, maar een goede ontwikkeling in het licht van de afkalvende markt voor poststukken.”

Solide financiële basis

Overigens heeft Sandd een zeer solide financiële basis om zijn groeiambities – een marktaandeel van twintig tot vijfentwintig procent – waar te maken. Morsink: “Recent zijn we volledig overgegaan in handen van nieuwe aandeelhouders, die onze groeistrategie ondersteunen. We hebben nieuw vermogen van tien miljoen euro, waarmee we zeker in staat zijn om onze strategie de komende jaren in praktijk te brengen. Want voordat we groeien, moeten we eerst investeren.”

Sandd BV

IJsseldijk 2, 7325 WZ Apeldoorn
Postbus 10071, 7301 GB Apeldoorn
Telefoon: (055) 368 25 25
Fax: (055) 368 25 26
E-mail: [email protected]
www.sandd.nl
 

Nederlandse founders in Silicon Valley scoorden 543 miljoen aan funding in 2024

Nederlandse founders in Silicon Valley hebben in 2024 ruim 543 miljoen dollar opgehaald, blijkt uit een analyse van ondernemersgroep DutchTechX. De grootste klapper kwam op naam van Alex Mans, die met Flyr 225 miljoen dollar scoorde.

max huisman alex mans douwe kiela said ouissal
Vlnr: Max Huisman (Prolific Machines), Alex Mans (Flyr), Douwe Kiela (Contextual AI) en Said Ouissal (Zededa).

Hij haalde op zijn 14e zijn vwo-diploma in Weert en vertrok op zijn 22e naar Silicon Valley. Nu is Alex Mans ceo van een snelgroeiend miljoenenbedrijf: Flyr.

Mans wil luchtvaartmaatschappijen moderniseren met geavanceerde software en AI-technologie. Flyr levert onder meer systemen voor automatische prijsbepaling, revenue management en reserveringen.

Flyr telt inmiddels zo’n 750 medewerkers verspreid over kantoren in zes landen. Dertig luchtvaartmaatschappijen zijn klant, waaronder Delta, Hawaiian, JetBlue, Avianca, Virgin Atlantic en Air France. En daar moeten nog meer bijkomen.

Voor die groei haalde hij in 2024 verse brandstof op, in een geldronde van maar liefst 225 miljoen dollar. Puntje van orde: hij regelde ook 70 miljoen dollar aan krediet, waarmee hij in feite 295 miljoen in kas kreeg.

Lees meer: Met 295 miljoen dollar wil dit wonderkind uit Weert luchtvaart-dino’s disrupten

11 startups met Nederlandse founder

Het maakt Mans tot de koploper in het overzicht van Nederlandse founders in Silicon Valley (of om preciezer te zijn de Bay Area) die in 2024 geld wisten op te halen bij investeerders. Samen scoorden in totaal elf startups met ten minste één Nederlandse oprichter 543 miljoen dollar. Dat is ruimschoots een verdubbeling ten opzichte van 2023, toen er 231 miljoen werd opgehaald door zeven – deels dezelfde – bedrijven.

De nummers twee en drie onder de best gefunde startups met oranje roots waren AI-startup Contextual AI van Douwe Kiela, dat vanuit Mountain View in augustus 80 miljoen dollar aantrok en Zededa, de scaleup uit Santa Clara waarmee Said Ouissal een besturingssysteem levert voor zogeheten edge computing. Hij tankte vorig jaar februari 72 miljoen dollar, nadat hij in 2022 al eens 26 miljoen had opgehaald.

AI-toepassingen en biotech

De in de States gevestigde Nederlandse ondernemers profiteerden van de interesse in AI en de toepassingen daarvan in de gezondheidszorg en biotech. Dat concludeert Oliver Binkhorst, die met DutchTechX de investeringen op de voet volgt als matchmaker tussen founders en venture capital-investeerders.

'Het zijn vrijwel allemaal groeirondes van startups die eerder al funding ophaalden, series A tot en met D. Je ziet dat de markt zich aan het herstellen is na de erbarmelijke jaren 2022-2023.'

De Dutchies volgen inderdaad grofweg de hele markt voor startupkapitaal, want ook voor deze groep was 2024 het op een na beste jaar na de bonanza van 2021. Toen haalden Nederlandse founders bijna een miljard dollar uit de markt.

'Nederlanders in trek bij Amerikaanse investeerders'

Binkhorst, die met DutchTechX onder meer diners en Silicon Valley-trips langs grote namen organiseert, heeft contact met meer dan dertig Nederlanders die in de omgeving van San Francisco aan de weg timmeren. 'Een relatief klein clubje, maar alweer een stuk groter dan een jaar of tien geleden. Elk jaar komen er wel een paar startups bij, al zijn er ook oprichters die weer terugkeren naar Nederland.'

'Maar Nederlanders zijn erg in trek bij Amerikaanse investeerders, ook als ze in hun eigen land actief zijn. Bij de grootste investeringsrondes in Nederland waren het afgelopen jaar ook Amerikanen in de lead.' Binkhorst doelt op de klappers die onder meer Cradle, DataSnipper en Nearfield Instruments maakten.

Nederlandse startups vaker naar de VS

Een interessante observatie, omdat onlangs weer eens werd bevestigd dat Nederlandse startups het gebrek aan investeringskapitaal zien als barrière voor succes. Ze zouden vaker hun heil zoeken in de VS, waar anders wordt aangekeken tegen risico's en de komende jaren een regime wordt verwacht dat vriendelijk is voor AI- en andere techstartups.

Lees ook: Deze Nederlander bouwt in Silicon Valley aan een eiwitrevolutie

Merkt Binkhorst iets van die trek naar zijn werkgebied? 'Zeker, ik ervaar persoonlijk de afgelopen jaren veel meer interesse uit Nederland, van startups die ik laat kennismaken met de belangrijkste Amerikaanse techfondsen en accelerator Y Combinator. De programma's die ik ontwikkel voor oprichters en ceo's worden enthousiast ondersteund door die vc's. Dat geeft wel aan dat ze graag in contact komen met Nederlandse startups.'

Amerikaanse kapitaal trekt naar Nederland

Dat is nog wel een tip voor deze kant van de oceaan: wees vooral voorbereid als er een mailtje binnenkomt dat te mooi lijkt om waar te zijn. 'Echt waar: Amerikanen vragen mij geregeld om eens uit te zoeken hoe ze die en die Nederlandse startup te pakken kunnen krijgen, omdat het ze via de gebruikelijke kanalen maar niet lukt.'

Lees ook: Said Ouissal maakt als Nederlandse ondernemer furore in Silicon Valley met Zededa

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat gevoelde gebrek aan kapitaal in Nederland wil Binkhorst graag nuanceren. 'Venture capital-investeerders hebben steeds grotere fondsen en dat geld moet ergens naartoe. Ze zien kansen in Nederland. Voor hun is dat een opkomende markt, met veel first-time founders, dus daar trekken ze ook naartoe.'

'Die instroom van Amerikaans geld kun je als concurrentie zien voor lokale vc's of al die overheidsfondsen. Maar het wordt toch vooral gevoed door het grootste verschil in houding tussen Amerikaanse en Nederlandse investeerders: optimisme versus pessimisme. Amerikanen vragen: wat kan er allemaal goed gaan met deze startup? Nederlanders kijken vooral naar wat er fout kan gaan.'

Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt? ‘De grote mond is nu wel weg’

Premium - Jumbo presenteerde zich jarenlang als grote uitdager van Albert Heijn, maar levert nu voor het derde jaar op rij marktaandeel in. Is de aanval op de Zaanse concurrent definitief mislukt? Nee, zeggen deskundigen, maar de klappen van afgelopen jaren hebben het Brabantse familiebedrijf wel meer nederigheid bijgebracht.

jumbo albert heijn supermarkt strijd
Het distributiecentrum van Jumbo in het Brabantse Veghel. Foto: Karol Serewis/Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Chapter haalt 3 miljoen op voor AI-hulpje voor monteurs: ‘Installatiewerk lijkt steeds meer op IT’

De Amsterdamse startup Chapter heeft 3 miljoen euro opgehaald om met AI installateurs te helpen bij het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen. 'We willen de energietransitie versnellen', zegt mede-oprichter André Haardt, die eerder naam maakte met Squla.

chapter rutger laman trip andré haardt
Rutger Laman Trip (L) en André Haardt willen met Chapter de energietransitie versnellen.

Een wereld die verduurzaamt heeft meer installateurs nodig. Maar nog belangrijker: de huidige installateurs moeten efficiënter kunnen werken. Met die gedachte haalt het Amsterdamse techbedrijf Chapter 3 miljoen euro op bij investeerders Rubio Impact Ventures en CapitalT.

Het bedrijf van voormalig Squla-oprichter André Haardt en Rutger Laman Trip wil met kunstmatige intelligentie de energietransitie versnellen. ‘We zien dat installateurs steeds meer moeite hebben met de toenemende complexiteit van hun werk’, zegt Haardt.

Complexe energiesystemen

Waar consumenten vroeger alleen zonnepanelen wilden, vragen ze nu om complete installaties met warmtepompen, thuisaccu’s, laadpalen en energiebeheersystemen. Deze apparaten komen van verschillende fabrikanten en werken niet altijd goed samen. Dat leidt tot meer vragen en problemen tijdens de installatie.

‘Het installatiewerk lijkt steeds meer op IT’, aldus Haardt. ‘We hebben monteurs gesproken die twintig apps van fabrikanten op hun telefoon hebben met montagehandleidingen en andere informatie. Ze weten gewoon niet waar ze moeten beginnen.’

Aan de andere kant krijgen de fabrikanten steeds meer service- en storingsvragen binnen van technici. Ze bieden wel trainingen en handleidingen aan via een app, maar die zijn vooral gericht op hun eigen product – niet op het oplossen van problemen bij complexe installaties waarin hard- en software van verschillende leveranciers moet samenwerken. ‘De huidige communicatiemiddelen voldoen niet meer’, concludeert Haardt.

Kennisbank in je broekzak

Dat probleem lost Chapter op, met een kennisbank die draait op AI van OpenAI en Google Gemini. Het model is getraind met duizenden documenten, van productinformatie en instructievideo’s tot trainingsmateriaal van de fabrikanten.

Loopt een monteur tegen een probleem aan, dan stelt hij of zij een vraag aan de app. De chatbot kan tot 80 procent van de vragen direct afhandelen, claimt Chapter. Dat scheelt belletjes met de klantenservice van de fabrikant. Die kan zich daardoor richten op complexere vragen.

De app is geïntegreerd met diverse kanalen, zoals het CRM-systeem van de fabrikant. En de kennis is beschikbaar in meerdere talen. Een monteur uit Polen kan in het Pools een vraag stellen aan een Nederlandstalige handleiding en het antwoord weer in het Pools terugkrijgen, legt Haardt uit. Via een aparte monteurs-app (‘Een soort zakelijke WhatsApp’) kunnen monteurs ook met elkaar praten in verschillende talen.

‘We willen het werk in deze sector democratiseren’, zegt Haardt. ‘Zodat mensen met andere achtergronden ook kunnen bijdragen aan de energietransitie.’

Van onderwijs-app naar energietransitie

Haardt is geen onbekende in de Nederlandse techwereld. In 2009 richtte hij het online leerplatform Squla op, dat uitgroeide tot een van Europa’s meest toonaangevende onderwijsplatformen. Miljoenen schoolkinderen verbeterden hiermee hun leerprestaties. In 2020 verkocht hij het bedrijf aan investeringsmaatschappij NPM Capital.

Met Chapter sloeg hij in 2021 een nieuwe weg in, al bleef Haardt actief in de edtech. Het bedrijf begon als een platform om mensen om te scholen naar werk in de energiesector, via hapklare digitale opleidingen. Dat bleek lastig schaalbaar.

Dus verschoof de focus naar het ondersteunen van bestaande installateurs, die worstelen met de toenemende complexiteit van hun werk. ‘Toen we nauwer gingen samenwerken met installatiebedrijven werd het steeds duidelijk dat daar een bottleneck zit die ervoor zorgt dat de energietransitie stokt’, aldus Haardt.

Van pilots naar licentiemodel

Chapter werkt inmiddels samen met twintig installatiebedrijven in Nederland, goed voor honderden monteurs. Die hebben toegang tot documentatie van meer dan honderd fabrikanten die is verwerkt in de kennisbank.

Met een deel van de fabrikanten heeft Chapter een samenwerking. Zij kunnen zelf materiaal aanleveren en hun klantenservice integreren in de app. Dat gaat nu nog om pilots van drie maanden, om ze te laten ervaren hoe het systeem werkt. De fabrikanten krijgen onbeperkt toegang tot het platform en kunnen dat ook aanbieden aan installatiebedrijven met wie ze samenwerken.

chapter team
Het team van Chapter. Foto: Chapter

Dit jaar wil Haardt nog meer fabrikanten strikken voor zo’n proefperiode en ze uiteindelijk overtuigen om een licentie af te sluiten. ‘Dat zal een model naar gebruik zijn’, legt hij uit. ‘Een combinatie van het aantal medewerkers dat het gebruikt en een aantal credits. Dat zie je vaker bij AI-bedrijven.’

En Chapter kijkt voorzichtig al naar Frankrijk en Duitsland. Verschillende fabrikanten willen de AI-oplossing uitrollen in meerdere landen om lokale installateurs te helpen.

Nederlandse investeerders

In de zoektocht naar financiering sprak Haardt met investeerders uit verschillende sectoren – van climate tech en edtech tot HR – in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam hij uit bij CapitalT en Rubio Impact Ventures: twee Nederlandse partijen.

‘Het is fijn dat ze hier zitten’, zegt Haardt. ‘Maar ze opereren internationaal. Hun portfoliobedrijven zitten door heel Europa, en soms ook daarbuiten. En het zijn investeerders die kunnen meegroeien met het bedrijf.’

Maar de doorslag gaf de feeling met het ondernemerschap van beide investeerders. Haardt had veel contact met Ilonka Jankovich, partner bij Rubio en zelf voormalig ondernemer. En Janneke Niessen startte en verkocht twee techbedrijven, voordat ze samen met Eva de Mol CapitalT begon.

‘Ik heb weleens investeerders gehad waarbij het al snel alleen maar over de cijfertjes en financiën ging’, zegt Haardt. ‘In deze fase is het vinden van de juiste product-market fit en distributiekanalen veel belangrijker. Daar hebben zij veel ervaring mee.’

Chief product officer van Squla

En die 3 miljoen euro? Die gaat Chapter voornamelijk gebruiken om het product verder te ontwikkelen. Bij de vijftien medewerkers ‘komt nog wel het een en ander aan mensen bij’, aldus Haardt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Oktober vorig jaar startte Peter Hofstede als chief product officer, die bij Squla dezelfde functie vervulde. ‘Hij heeft bij ons in recordtijd een team opgebouwd van AI-specialisten, developers en content-experts.’

Hofstede hoefde niet lang na te denken over het aanbod. ‘Hij had net een dramatisch project thuis achter de rug, met zonnepanelen en een warmtepomp, dat was misgegaan’, vertelt Haardt. ‘Toen ik hem uitlegde wat ik aan het doen was, begreep hij het helemaal.’