Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Advertorial – Sandd

Postbedrijf Sandd voert een consistente strategie van gecontroleerde groei, gebaseerd op de pijlers menskracht, eenvoud en (aandacht voor) de klant. Met nieuwe aandeelhouders en een solide financiële basis gaat Sandd zijn footprint in de markt voor geadresseerde post en het mkb de komende jaren uitbouwen.


Sandd bouwt gestaag door aan zijn marktpositie als postbedrijf met de beste prijs-kwaliteitverhouding. “Kwaliteit moet een randvoorwaarde voor dienstverlening zijn”, meent Sandd-CEO Gert-Jan Morsink. Het is een randvoorwaarde die in de organisatie geborgd wordt door de focus op eenheid van mensen, processen en systemen.
“Sandd onderscheidt zich ten opzichte van marktpartijen zoals TNT Post en DHL met de beste prijs-kwaliteitpropositie”, benadrukt Morsink. “Die positie gaan we de komende jaren verder uitbouwen. Dankzij onze lean-and-mean organisatie konden we snel schakelen toen de markt voor poststukken onder de vijftig gram vorig jaar werd geliberaliseerd. We zijn in staat om snel en professioneel te schakelen en service level agreements op maat af te spreken.”

Voorbereidende fase

In de voor Sandd relatief nieuwe markt voor transactiepost heeft dat per 1 januari 2010 geleid tot het overnemen van alle transactiepost van een grote bank. “We hebben meer klanten, maar dit is de eerste grote zakelijke klant waarmee we bewijzen dat we in staat zijn om onze logistieke en ICT-systemen en bijbehorende processen voor transactiepost goed aan te sluiten op die van onze klanten. We zijn tevens in de voorbereidende fase met een aantal andere banken en verzekeraars – de sectoren waar toch het grote volume in transactiepost zit.”

Gecontroleerde groeiambities

De lange voorbereidingstijd is volgens Morsink vrij logisch. “We hebben duidelijke groeiambities, maar willen gecontroleerd groeien. Zeker bij transactiepost speelt er een aantal zaken mee dat deze tak van sport complexer maakt dan bijvoorbeeld het bezorgen van tijdschriften en catalogi. Privacygevoeligheid van de informatie bijvoorbeeld. Denk daarbij aan polissen en facturen. Maar er zijn ook klanten die hun printwerk hebben uitbesteed aan dochters van TNT. Dat maakt de samenwerking er niet eenvoudiger op. Daarnaast heeft elke klant andere processen, een andere bedrijfsvoering en andere coderingen voor poststukken. Daardoor wordt er ook veel tijd besteed aan de voorbereiding met onze klanten. Zorgvuldigheid gaat voor alles.”

Stap naar mkb-markt

In de tweede helft van 2010 gaat Sandd zijn volume in transactiepost fors uitbouwen. Die basis is nodig om de volgende stap te kunnen zetten, naar de mkb-markt. Een grote, maar gefragmenteerde markt. Morsink: “Volumes van een half miljoen poststukken per jaar vergen een andere logistieke aanpak dan van bijvoorbeeld enkele tientallen miljoenen poststukken voor één organisatie. We zullen dan ook een zekere standaardisatie doorvoeren in ons maatwerk, hoewel er voldoende ruimte zal blijven voor de behoeften van elke klant.”

Zorgvuldig schakelen

Vanaf 2011 gaat Sandd de mkb-markt op. Morsink hierover: “We ontwikkelen daarvoor momenteel een aantal noviteiten op het gebied van logistieke processen en zoeken er de juiste strategische partners bij in logistiek en ICT. We willen ook daarin zorgvuldig schakelen.”
Sandd heeft, benadrukt Morsink, zeer duidelijke ambities. “We willen er echter ook zeker van zijn dat we ze kunnen waarmaken. Dit jaar verwachten we een groei in volume van vijftien procent. Minder dan we eerder hadden verwacht, maar een goede ontwikkeling in het licht van de afkalvende markt voor poststukken.”

Solide financiële basis

Overigens heeft Sandd een zeer solide financiële basis om zijn groeiambities – een marktaandeel van twintig tot vijfentwintig procent – waar te maken. Morsink: “Recent zijn we volledig overgegaan in handen van nieuwe aandeelhouders, die onze groeistrategie ondersteunen. We hebben nieuw vermogen van tien miljoen euro, waarmee we zeker in staat zijn om onze strategie de komende jaren in praktijk te brengen. Want voordat we groeien, moeten we eerst investeren.”

Sandd BV

IJsseldijk 2, 7325 WZ Apeldoorn
Postbus 10071, 7301 GB Apeldoorn
Telefoon: (055) 368 25 25
Fax: (055) 368 25 26
E-mail: [email protected]
www.sandd.nl
 

De eerste circulaire fosfaatfabriek van Nederland komt in Moerdijk: ‘We zijn nog steeds on track’

SusPhos sleepte in november 2023 de Challenger-award binnen als grootste uitdager van de gevestigde orde. Oprichter en ceo Marissa de Boer heeft sindsdien haar startup uitgebouwd tot een bedrijf met 'slagkracht'. En die circulaire fosfaatfabriek? Die komt er. 'We gaan het nu echt doen.'

marissa de boer susphos
Foto: SusPhos

Bijna een jaar geleden won SusPhos de Challenger-award, de prijs voor ondernemingen die de grootste uitdagers zijn van de gevestigde orde. Ceo en medeoprichter Marissa de Boer liet in november in een sterke pitch de founders van AquaBattery en Nicolab achter zich.

De uitdaging die ze met haar groene chemiebedrijf aangaat, is dan ook behoorlijk: als het aan De Boer ligt, blijft geen korrel meer ongebruikt van het slibas dat resteert als we ons rioolwater zuiveren.

Ze is met haar startup SusPhos hard op weg om te bewijzen dat dat ook kan, daarvan overtuigde ze de jury. ‘Ze heeft haar wetenschappelijke onderzoek knap omgezet in een bedrijf en pakt slim een rol in de keten op plekken die cruciaal zijn voor het slagen van haar businessmodel’, aldus het juryrapport.

Lees ook het interview met Challenger50-winnaar Marissa de Boer: ‘Ik wist gelukkig niet waar ik aan begon’

In de aanloop naar de Challenger50 van 2024 zijn we benieuwd hoe het De Boer en SusPhos sinds de awarduitreiking is vergaan.

Circulaire fosfaatwinning uit rioolslibas

Destijds draaide al een pilotfabriek bij een rioolwaterzuivering in Leeuwarden, de plek waar haar bedrijf is gevestigd, met de technologie van SusPhos. Het Friese bedrijf heeft een gepatenteerde chemische technologie ontwikkeld waarmee zuiver fosfaat wordt teruggewonnen uit rioolslibas. Wat daarna nog resteert aan vaste stof, kan worden toegepast als alternatief voor cement. ‘We maken twee producten en er is geen afvalstroom, dat onderscheidt ons van de rest’, aldus De Boer.

Circulaire fosfaatproductie in Nederland heeft niet alleen milieuvoordelen, het verkleint de afhankelijkheid van (fosfaat)mijnen in landen als China, Marokko en Rusland. Bovendien komt er in veel landen wetgeving aan die verplicht om fosfaat uit rioolslib te halen. Duitsland is daarmee in 2029 een van de eerste, samen met Oostenrijk en Zwitserland.

Dat er ook voor een cementvervanger een markt is, moge duidelijk zijn: cement en beton zijn CO2-intensieve bouwmaterialen met een behoorlijke negatieve impact. Hier behaalt SusPhos potentieel flinke klimaatwinst met zijn product.

Lees ook: Paebbl haalt 25 miljoen euro op om CO2 voor altijd vast te leggen in beton

SusPhos bouwt fabriek met slibverwerker SNB

De fosfaatfabriek op volledige schaal kon er dus niet snel genoeg komen. En wat dat aangaat, heeft De Boer grote stappen gezet. ‘Het was natuurlijk een groot feest om zo’n prijs te winnen en ik kreeg verrassend veel reacties, ook uit het buitenland. Maar het feest is daarna eigenlijk tot vandaag doorgegaan. We zijn nog steeds on track. Maar vergeleken met vorig jaar zitten we nu in de fase dat we het echt doen, in plaats van te vertellen wat we willen gaan doen.’

De grootste mijlpaal kwam namelijk afgelopen voorjaar. SusPhos sloot een overeenkomst voor de bouw van een eerste circulaire fabriek met SNB, de Brabantse slibverwerker die de grootste is van Nederland. Die fabriek, SusPhos One, komt op het terrein van SNB op de Moerdijk te staan. De partners worden dus letterlijk buren en er hoeft niet met slib hoeft te worden gezeuld.

susphos snb marissa de boer
SNB en SusPhos gaan samen circulair fosfaat terugwinnen. Foto: SNB

Klap van investeerders in Q2 2025

Samen met SNB en ingenieursbureau Bilfinger Engineering wordt nu de fabriek ontworpen, die SNB straks gaat managen en onderhouden. Als alles volgens plan gaat, kan eind dit jaar de vergunning worden aangevraagd voor de bouw. En dan wordt het echt spannend: krijgen SusPhos en partners de financiering rond?

‘Daar moet in het tweede kwartaal van 2025 een klap op van de investeerders’, zegt De Boer. Met redelijk wat zelfvertrouwen: ‘We kijken welke het beste bij dit project passen. Het mooiste is als partijen ook zelf kennis en ervaring kunnen inbrengen. Daarbij houden we er rekening mee dat dit onze eerste fabriek is, waarmee, als die goed draait, de wereld voor ons opengaat. Met name in de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, red.) liggen kansen door de aankomende wettelijke verplichting daar. Maar de grootste gemene deler zal een focus op impact en duurzaamheid zijn.’

EIC tekent deels voor fabriek van 50-100 miljoen

Het helpt dat al een belangrijke eerste partij heeft getekend voor een deel van de 50 tot 100 miljoen euro die de fabriek gaat kosten: de Brusselse deeptechinvesteerder European Innovation Council. Die verschaft een mix van subsidie en kapitaal.

Wat financiering betreft, was een tweede hoogtepunt sinds de Challenger50 de lening die SusPhos in september kreeg van NWB Waterinnovatiefonds, waarachter de Nederlandse waterschappen staan. ‘Daar zijn we ontzettend blij mee en ook trots op. Het zijn onze klanten, en ook zij zijn actief op zoek naar duurzame oplossingen.’

Voor een sterke investeringscase moet SusPhos vanzelfsprekend wel hard kunnen maken dat er afnemers zijn voor de producten die uit de nieuwe fabriek komen. ‘Die business development is alweer een stuk verder gevorderd dan vorig jaar’, zegt De Boer.

Circulair fosfaat en cementvervanger

Wat het fosfaatproduct betreft, wordt er met genoeg partijen gesproken. Of klanten straks een hogere prijs voor het duurzame circulaire fosfaat betalen dan voor het doorsnee fossiele spul, daarover laat De Boer niet het achterste van haar tong zien. ‘Maar het is hoe dan ook een ontzettend mooie storyline voor de klant: je sluit de keten, je hebt een mooi product dat in Nederland lokaal wordt gemaakt. Niet in mijnen ver weg, maar via urban mining.’

De duurzame cementvervanger ontmoet ook grote interesse in de markt, al moet die nog bewijzen dat het voldoet aan de eisen die de bouwwereld aan cement en beton stelt. ‘Daarin steken we enorm veel tijd en energie, en er zijn partijen die voor ons testen hoe een stuk beton met ons materiaal zich houdt onder twintig jaar zure regen en andere invloeden.’

SusPhos van startup naar ‘echt’ bedrijf

marissa de boer challenger50 susphos winnaar
Marissa de Boer van Susphos won in 2023 de Challenger50 en ontving dus de (lelijke) wisselbeker. Foto: Tristan Fopma

Al met al, zegt de SusPhos-oprichter, is haar bedrijf geëvolueerd van een startup naar een ‘echt bedrijf’. ‘Betrouwbaar, gedegen, bezig een fabriek te realiseren. We zijn een stuk groter geworden en mijn dagen zien er anders uit dan eerst. Ik ben veel meer manager geworden, ook dankzij de sterke mensen die erbij zijn gekomen die veel dingen van me overnemen. Vroeger was ik bij alles betrokken en dat moest natuurlijk ook wel. Nu vind ik het eigenlijk wel leuk als ik zie dat andere mensen iets beter kunnen dan ik.’

Legt een groter bedrijf dat dichter bij grootschalige productie is ook meer druk op een leider? ‘Het zou niet goed zijn als ik nu vaker wakker zou liggen. Mijn werk is anders, maar mijn team neemt ook verantwoordelijkheid over en je groeit mee met je bedrijf. Lange dagen, die blijf ik weleens maken uit enthousiasme, dat is niet veranderd. We knalden in het begin, maar nu knallen we nog steeds, met meer mensen, meer financiering en meer slagkracht.’

Gesprekken over volgende fabrieken

‘Of ik die tijd mis? Het zijn fases, net als de periode daarvoor dat we alleen maar in het lab zaten. Nu vind ik het leuk om die fabriek gedegen neer te zetten, slagkracht te creëren voor de toekomst en de strategie te ontwikkelen. We hebben niet alleen de focus op deze fabriek, we spreken ook al met partijen over de volgende fabrieken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is een langetermijnspel. Maakt dat je als ondernemer met zo’n veelbelovende technologie in handen niet af en toe ongeduldig? ‘Jawel. Ik kan daardoor soms best vervelend zijn, want mijn geduld kent zijn limieten. Ik ben nu eenmaal enthousiast, ik wil dat dit gerealiseerd wordt en kan niet tegen bureaucratie. Maar we werken nu eenmaal samen met grote, soms publieke partijen aan een chemische fabriek, dat is niet iets wat je even snel in elkaar zet. Dus jammer Marissa: jij wil wel snel, maar af en toe moet je even op je handen zitten.’

Begin november publiceert MT/Sprout de Challenger50 van 2024.

Gaan na Doppio meer fatbikemakers failliet? ‘Het is een cowboymarkt geworden’

Urban Mobility, het bedrijf achter het Nederlandse fatbikemerk Doppio, is failliet. De fietsfabrikant worstelde met de toestroom van illegale modellen en het slechte imago van de stevige tweewielers. Een voorbode voor meer faillissementen? 'In een snelle groeimarkt zijn er altijd spelers die het niet redden.'

doppio fatbike failliet
Urban Mobility, het bedrijf achter de elektronische tweewielers van Doppio, heeft deze week het faillissement aangevraagd. Foto: Doppio

Fatbikemaker Urban Mobility is snoeihard op een muur gebotst. Het bedrijf achter de elektronische tweewielers van Doppio heeft deze week het faillissement aangevraagd, volgens oprichter Peter Eiselin wegens ‘aanhoudende financiële problemen’. Dat schrijft hij in een brief aan de aandeelhouders, die in handen is van RTL.

Terugkijkend werd de genadeklap volgens Eiselin al in 2023 uitgedeeld, toen ANWB aankondigde dat er een streep door de polissen voor fatbikes ging. Er viel niet tegenop te verzekeren, zo vaak werden ze gejat. Omdat veel fatbikes eenvoudig kunnen worden opgevoerd, wat ook veel gebeurt, is het risico op ongelukken bovendien veel groter.

Zorgen bij ziekenhuizen

Artsen waarschuwen al langer voor de gevolgen. Sinds de opkomst van dit fietsequivalent van de Hummer zien ziekenhuizen een toename van het aantal kinderen en tieners met ernstig letsel. Bij veel van die ongevallen zouden fatbikes zijn betrokken. Harde cijfers ontbreken nog, daarom zijn ziekenhuizen sinds deze week aan het turven.

ANWB besloot zijn vingers er niet langer aan te branden. Vervolgens kickten ook Univé, Centraal Beheer, Allianz en ASR de verlieslatende portefeuille (tijdelijk) uit het pakket. Centraal Beheer verzekert de fietsen inmiddels weer. Andere verzekeraars (onder andere Interpolis, Fietszeker en Enra) zijn nooit met de polissen gestopt.

Lees ook: Fatbikes blijven booming business, ondanks dat ANWB stopt met verzekeren

Het bleek een klap die Urban Mobility niet te boven kwam. Doppio opereert veel op de leasemarkt. Leasemaatschappijen vreesden dat ze de fietsen niet meer binnen de leaseprijs konden verzekeren en dat maakte ze terughoudender. ‘Waardoor een groot deel van de markt verdween en de verkoopcijfers terugvielen’, schrijft Eiselin.

Snelle groeimarkt

Is Doppio een uitzonderlijk geval of is er meer aan de hand? ‘Fatbikes zijn in korte tijd razendsnel in populariteit gestegen’, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. ‘En in zijn algemeenheid kun je zeggen: als er ergens een snelle groeimarkt is, haken veel partijen daarop aan, waarvan een deel het niet redt.’

Het is een cowboymarkt geworden, ziet Marcel Buskermolen, senior consultant bikes bij marktonderzoeker NielsenIQ/GfK. Hij is niet geheel verrast dat juist Doppio in die ratrace het onderspit heeft gedolven.

‘Ik vermoed dat ze het hebben verloren op keuzes en strategie’, zegt hij. ‘In plaats van verkoop via fietsspecialisten lijkt het erop dat Doppio ervoor koos om de distributie – en dus ook de service – in eigen hand te houden. Via de eigen winkels en webshop, en middels leasecontracten, maar die zijn in Nederland voor e-bikes nog niet echt gemeengoed. De overheid doet ook weinig om die optie aantrekkelijker te maken.’

Daarmee heeft de fatbikeproducent zich volgens de marktkenner kwetsbaar gemaakt. Buskermolen: ‘Consumenten willen de fietsen kunnen testen en ze willen ergens terecht kunnen als problemen zijn. En dan het liefst bij een servicepunt in de buurt.’

Ander punt is dat Doppio zich in een enorm competitieve markt als premium- en kwaliteitsmerk positioneerde. Met bijbehorend prijskaartje: de fietsen gaan vanaf 2.500 euro over de toonbank.

‘De fietsen met verlengde zadels waren meer bedoeld voor gezinnen met kinderen, ziet Buskermolen: ‘Maar wie rijden er vooral op fatbikes? Jongeren tussen de twaalf en twintig jaar. Die hebben dat geld niet zomaar op de plank liggen en bovendien, waarom zouden ze zo’n bedrag spenderen als je er voor duizend euro al eentje hebt? Dan heb je misschien een product van mindere kwaliteit, maar dat is voor die doelgroep niet het belangrijkste. De fiets moet vooral cool zijn, het merk doet er minder toe.’

Feitelijk een brommer

Terwijl het zes jaar geleden zo veelbelovend begon voor de Amsterdamse fietsenmaker. Oprichter Eiselin zag een gat in de markt: een crossover tussen de e-bike en scooter, die met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur wél op het fietspad mocht. Snorfietsen waren immers verbannen naar de rijbaan en dan moest je ook nog zo’n onflatteuze helm op.

Ander voordeel: een zadel waarop je met z’n tweeën kon zitten, iets dat in fietsenland voorheen alleen was voorbehouden aan de tandem.

Zoals dat gaat met innovaties pikte de hippe randstedelijke voorhoede de fatbike als eerste op. Daarna kregen ook jongeren de fiets op de radar en werden scooters massaal ingeruild voor fatbikes. Belangrijk verschil: die hebben geen leeftijdsgrens. Zet er een gaspedaal op en voer ze op en je hebt feitelijk een brommer, maar dan eentje waarop je ook onder de zestien jaar kunt rondscheuren.

‘De fatbikes zijn niet het probleem, maar degenen die erop rondrijden’, knikt hoogleraar Bert van Wee. ‘Jonge mensen kunnen risico’s slechter inschatten en bovendien zijn ze vaak afgeleid door hun smartphones.’

De wettelijk toegestane motorsterkte voor fatbikes is 250 watt, waarmee je niet sneller gaat dan 25 kilometer per uur. De tieners die op straat met 40 kilometer of meer voorbij zoeven, rijden op modellen met zwaardere motoren. Hoewel illegaal in Nederland, worden die op grote schaal geïmporteerd.

Een probleem waar overheden langzaam grip op krijgen. De populaire Ouxi V8-fatbike (750 watt), een Chinees merk, werd deze maand door de Europese Commissie verboden. In Nederland laat de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn tanden zien door beslag te leggen op ruim 16.500 illegale Chinese fatbikes.

Negatieve publiciteit

Mooi, zegt ondernemer Niels Willems, want die opgevoerde fatbikes zijn hem een doorn in het oog. Hij is oprichter van elektrische wielerproducent Brekr en woordvoerder van het convenant Veilige Fatbikes, een samenwerkingsverband van Nederlandse fatbike-producenten, waarvan ook Doppio deel uitmaakte.

Lees ook: Deze 5 Nederlandse fatbikes rollen uit met dikke banden

De lobbyclub is in het leven geroepen om illegale dealers te boycotten en als uitgestoken hand naar de overheid. ‘Wij houden ons braaf aan de regels’, zegt hij. ‘Maar anderen doen dat niet en verpesten daarmee de markt. We waren er klaar mee om vanaf de zijlijn toe te kijken.’

Want ook Nederlandse fatbikeproducenten zien de problemen. ‘In de basis zijn fatbikes veilige fietsen’, zegt Willems. ‘Dankzij de brede banden heb je meer grip, een lager en dus stabieler zwaartepunt en kun je je voeten direct op de grond zetten als je zwenkt of bijna valt. Maar de illegale import heeft het imago een enorme deuk gegeven.’

Volgens Peter Eiselin heeft de negatieve publiciteit van de laatste tijd bijgedragen aan het faillissement van Urban Mobility; ook daarom zouden consumenten de fietsen niet meer willen hebben.

Of de verkoop werkelijk is ingestort, is volgens Buskermolen (NielsenIQ/GfK) moeilijk te staven. ‘We nemen de fatbike nog niet als aparte categorie mee bij onze point-of-sales-metingen en in de GfK E-Bike Monitor. Het landschap is te divers, de doelgroep te afwijkend. Die cijfers hebben we vanaf volgend jaar in kaart.’

Leeftijdsgrens en helmplicht

Een brede Kamermeerderheid steunde deze week een motie om een leeftijdsgrens van veertien jaar en een helmplicht in te stellen voor fatbikes. Willems is groot voorstander van een minimumleeftijd, maar een helmplicht ziet hij niet zitten.

Lees ook: Fatbikes zijn een probleem waarvoor niemand verantwoordelijkheid neemt

‘De snorfiets is door de helmplicht bijna uitgestorven’, zegt hij. ‘Die mensen rijden nu op fatbikes. Als je fatbike-rijders verplicht om een helm te dragen, stappen die ook gewoon weer over naar een ander voertuig.’

En dat is natuurlijk slecht voor de business. Ja, riposteert Willems, maar het is ook geen oplossing. ‘Fabrikanten gaan eromheen werken, die komen met fatbikes die op papier geen fatbikes zijn. Doordat de banden net iets dunner zijn, bijvoorbeeld. Dan gaat zo’n helmplicht al niet meer op.’

Om zijn punt te onderstrepen, kwamen de in het convenant verenigde fabrikanten vorige week met zo’n alternatief: de skinnybike. Willems: ‘Wij willen die fiets helemaal niet maken. Maar wij hebben ook een business te runnen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Here to stay

Toch stelt hij ondanks alle commotie nog steeds goede zaken te doen. ‘En dat geldt ook voor collega’s die ik spreek. Wij hebben ook een ander verdienmodel dan Doppio. Ons aanbod is breder dan fatbikes alleen, bovendien zijn we niet alleen afhankelijk van de leasemarkt en van Nederland. We zijn in totaal in zeven landen in Europa actief, vooral in Duitsland en Frankrijk, en daar staat de fatbike in een veel positiever daglicht.’

De afgelopen drie jaar was er enorm veel vraag naar de fietsen, dan moet je af en toe ook tegen een stootje kunnen, meent Willems. ‘Maar de fatbike is here to stay. De auto wordt uit steeds meer steden geweerd, mensen gaan op zoek naar andere oplossingen. Momenteel zien we een lichte dip in de verkopen, maar dat komt door het seizoen. Het wordt kouder, mensen zijn minder buiten. Vanaf april verwachten we weer een piek.’

Dit energiebedrijf focust voortaan op huiseigenaren die wél kunnen verduurzamen

Omdat huiseigenaren wel massaal warmtepompen, zonnepanelen, elektrische auto’s, laadpalen en thuisbatterijen aanschaffen en huurders dat niet kunnen, ontstaat een tweedeling in de maatschappij. Energiebedrijf Frank Energie focust zich voortaan als eerste in Nederland op huiseigenaren die hun woning wel kunnen verduurzamen.

hans van der woude frank energie
Hans van der Woude, ceo van Frank Energie: 'Het is onvermijdelijk dat iedereen die elektrificeert naar een dynamisch contract zal moeten.'

Via slimme apps en tools kan het energiebedrijf de energieopwekking van zonnepanelen, de opslag in batterijen, het opladen van de elektrische auto en het energieverbruik van warmtepompen en andere huishoudelijke apparaten slim aansturen en op elkaar afstemmen. Zo helpt Frank Energie huiseigenaren om meer geld te verdienen met hun stroom en batterij, meer energie te besparen en tegelijkertijd onbalans en (later) netcongestie op het Nederlandse elektriciteitsnet op te lossen.

‘Mensen denken vaak dat de groene optie wat duurder is. Nu hebben we de unieke situatie dat je met de groene optie ook het meeste kunt besparen en verdienen’, zegt Hans van der Woude, ceo van Frank Energie.

Meer dynamische contracten

Frank Energie is een van de grootste aanbieders van dynamische energiecontracten. Daarbij wordt de prijs bepaald aan de hand van de handelsprijzen, waardoor de stroom- en gasprijzen elk uur (stroom) en elke dag (gas) kunnen veranderen. Volgens cijfers van de ACM hebben inmiddels 343.000 (5 procent) huishoudens zo’n contract, vijf keer zoveel als anderhalf jaar geleden.

Zo’n contract biedt de mogelijkheid om stroomverbruik te verplaatsen of stroom op te slaan in de thuisbatterij op momenten dat het goedkoop is, of zonnestroom terug te leveren als de stroomprijs het hoogst is en de elektrische auto op te laden als de prijs laag is.

Geld verdienen

Met de batterij kunnen mensen ook handelen op elektriciteitsmarkten. Omdat de groene stroomprijzen momenteel relatief laag zijn, verdient die batterij meer geld op de onbalans- of straks op de netcongestiemarkt. Daar betalen netbeheerders om met meer of minder stroom het net in balans te houden, of vraag en aanbod van stroom beter op elkaar af te stemmen om overbelasting van het net te voorkomen.

Alle prijzen, alle handel, energie-opwek en verbruik, teruglevering en het laden van batterij of auto is bij Frank Energie te volgen en in te stellen via een app.

frank energie diagram
Een schematische weergave van hoe alles wordt aangestuurd. Bron: Frank Energie

Om het klimaat te redden wil Nederland zijn CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent en in 2050 met 95 procent terugdringen. Dat betekent dat het land van het gas en andere fossiele brandstoffen af moet en massaal overstapt op groene stroom.

Inmiddels hebben 2,6 miljoen woningen zonnepanelen op het dak liggen, hebben tussen de 5.000 en 10.000 mensen een thuisbatterij, waren er eind vorig jaar 568.000 warmtepompen geïnstalleerd en rijden er bijna 500.000 elektrische auto’s rond.

Tweedeling in de maatschappij

Door deze energietransitie ontstaat een scheiding in de samenleving tussen mensen die wel en niet mee kunnen. ‘Die tweedeling is realiteit in Nederland. Dat is best problematisch en daarom is het ook een groot politiek thema’, zegt Van der Woude.

Aan de ene kant zitten de mensen die kunnen verduurzamen en veel geld en energie kunnen besparen. Aan de andere kant heb je de mensen die vanuit een huursituatie niet kunnen verduurzamen en structureel meer moeten betalen voor hun energie. Je kunt en mag soms niet eens investeren in een huis dat niet van jou is. Dat draagt bij aan een vorm van ongelijkheid.

‘De andere helft van Nederland, de huiseigenaar die vooroploopt in de energietransitie, zal soms wel zeven keer zoveel stroom door zijn of haar huishouden zien gaan als een huurder. Voor dit profiel volstaat een ouderwetse leverancier niet meer’, aldus Van der Woude. ‘Daarom kiezen wij vanuit onze rol als duurzame energieaanbieder voor de mensen die wel kunnen verduurzamen. Daar maken wij diensten en producten voor.’

Energiemarkt transformeert

Frank levert ‘moderne energie voor de slimme huiseigenaar’. Dat betekent overigens niet dat de huurder niet meer welkom is bij Frank, voegt Van der Woude toe. Frank Energie ziet dat de huidige energiemarkt transformeert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Dit is een totaal ander model dan wat we vroeger hadden. Het is onvermijdelijk dat iedereen die elektrificeert naar een dynamisch contract zal moeten. Het is alleen de vraag hoe snel dat vuurtje doorgaat. Maar bijna 350.000 mensen is een goed begin’, stelt hij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel verscheen eerder op Change Inc., het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven. Change Inc. is onderdeel van de MT MediaGroep, net als MT/Sprout.

Lees ook deze artikelen op Change Inc.: