Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Logica

One Logica: ‘all out’ richting klant  

Hoe kan ik de enorme leverage die ICT mij biedt optimaal benutten, met zo min mogelijk kosten en liefst ook zonder risico? Ecosystemen geven ongekende slagkracht. Leg samen met Logica de juiste verbindingen, en u creëert uw eigen succes.

 

Wilbert Kieboom lacht. De CEO van Logica Benelux kent de behoeften van klanten – ‘they want it all, and they want it now’. Als reactie op de crisis hebben veel organisaties de afgelopen tijd nauwelijks in innovatie geïnvesteerd. Nu de markt zich weer herstelt, laat dat zich voelen. En ICT is alweer een grotere rol gaan spelen. Snelheid en een efficiënte procesinrichting tegen zo laag mogelijke kosten bepalen het succes van organisaties meer dan ooit.
Hoe heeft Logica zich de afgelopen tijd ontwikkeld? “Eigenlijk zijn wij gewoon doorgegaan met wat wij van nature doen: innoveren. In uitgebreid onderzoek lieten klanten ons weten dat wij zonder meer de beste, meest creatieve mensen hebben. Innovatie, betrokkenheid en loyaliteit noemen zij als onze sterkste kanten. Die aspecten hebben wij de afgelopen tijd in allerlei intensieve trajecten organisatiebreed versterkt en verdiept. We hebben ons merk een nieuwe betekenis gegeven, zowel intern als extern. Met als motto ‘brilliant together’. Het is onze aangescherpte merkstrategie: dicht op de klant, samen met de klant en met kennis van diens ecosysteem. Iedereen bij ons is ervan doordrongen dat wij, juist ook bij hoge kwaliteit, nooit sterker kunnen zijn dan onze zwakste schakel. Bovendien hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de toekomstwensen van onze klanten en de markt.”

Toekomstwensen

En? “Klanten blijken behoefte te hebben aan bestendige relaties voor de lange termijn, met experts die alles weten van hun branche. Na een periode van versnippering van krachten en kennis blijken klanten in de toekomst liever met één partij in zee te gaan. Een langetermijnrelatie betekent meer wederzijds commitment, kwaliteit, toekomst creëren, sectorinnovatie, technische innovatie, strategie, samen een roadmap kunnen maken, kortom: oneindig veel meer toegevoegde waarde. Samenwerken met Logica geeft strategisch voordeel, inzicht in sectorinnovatie en technologische voorsprong. Bovendien kunnen klanten hun voordeel doen met ons ecosysteem.”

Ecosysteem

Hoe moeten we dat zien? “Klanten vragen of wij deel kunnen zijn van hun ecosysteem; hun netwerk, hun markt en alles wat daar deel van uitmaakt. Netwerken wérkt, het is zo oud als de mens. Het gaat nu alleen een fiks stuk sneller. Wie er het beste in slaagt om de juiste verbindingen te leggen, zal nu en in de toekomst als sterkste uit de bus komen. Dus dat is wat wij doen: verbindingen leggen. Intern en extern. Klanten kunnen ervoor kiezen om deel te worden van ons ecosysteem: ons netwerk, onze kennis. Het delen en dus vermenigvuldigen van expertise is een gemeenschappelijk belang, dat voor alle partijen een enorme – exponentieel groeiende – slagkracht oplevert."

Innovatie als vak

Waarom is Kieboom zo zeker van Logica’s succes? “Altijd de beste mensen aan boord hebben is onze speerpunt. Innovatie is ons vak, en het is oneindig veel meer dan R&D. Het is zorgen dat je altijd op alle gebieden state of the art bent. Mensen worden standaard niet voor 100% ingeroosterd; gemiddeld besteden zij 20% van hun tijd aan hun ontwikkeling en aan innovatie.”
Ook op de lange termijn is Kieboom zeker van zijn zaak, omdat de wensen en eisen van klanten bij Logica direct worden gekoppeld aan persoonlijke targets van zijn mensen: “Met een aantal klanten wordt meer dan eens per kwartaal op het hoogste niveau geëvalueerd. Op basis van die evaluaties wordt bijgestuurd, zodat de frequentie ervan in de loop der tijd kan dalen.”
En wat heeft Logica verder te bieden? “Wij zijn écht internationaal. Overal een vestiging hebben is iets anders dan internationaal samenwerken. De sterke punten in de verschillende landen waar Logica zit, overlappen elkaar niet, maar vullen elkaar aan. Voor heel Europa hebben wij onze business verticaal verdeeld in sectoren, en horizontaal hebben wij daar onze drie resources in aangebracht: consultancy, systeemintegratie en outsourcing. De zwaartepunten van onze resources liggen op verschillende plekken, verspreid over de wereld. Nieuw daarbij is dat wij daarom alle mensen en kennis met elkaar in verbinding hebben gebracht via gerichte internationale platforms; een ongekende mapping van kennis. Dus toegang tot ons ecosysteem betekent toegang tot de meest actuele kennis, weten hoe je markt ervoor staat, weten wat de laatste ontwikkelingen zijn, te allen tijde je concurrentiepositie kunnen bepalen. En desgewenst toegang tot slimme tools.”
Zoals? “Future Insight. De accuratesse van internetpeilingen groeit, en is nu vaak al indrukwekkend. Bovendien bepaalt de opinie van de meerderheid in toenemende mate waar we naartoe gaan. Met Future Insight kunnen klanten gewoon, direct, sleutelvraagstukken peilen. Dan heb je direct informatie over de huidige status-quo, in plaats van dat je over drie maanden weet hoe men er zes maanden geleden over dacht. Het is informatie die je nú nodig hebt om snel te kunnen ageren.”
Wat hij hier zelf het mooiste aan vindt? “Dat we eindelijk ‘all out’ kunnen gaan. Het zijn allemaal schitterende aspecten die allang in onze organisatie zaten. Maar nu hebben we de juiste verbindingen gelegd. Met onze kennis, kwaliteit, loyaliteit én creativiteit gaan wij de wereld veroveren. We gaan all out richting klant.”

Logica

Prof. W.H. Keesomlaan 14, 1183 DJ Amstelveen
Telefoon: (020) 571 30 00
Fax: (020) 503 30 18
E-mail: [email protected]
www.logica.nl
 

Source.ag wil eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden

In samenwerking met B. Amsterdam - Met 37 miljoen euro aan investeringen en klanten in 18 landen werkt het Amsterdamse Source.ag aan een ambitieuze missie: wereldwijde voedselzekerheid vergroten door AI. 'We willen de eerste Nederlandse Agtech-unicorn worden.’

Voor zijn start als ondernemer, werkte Rien Kamman bijna 10 jaar voor de Boston Consulting Group (BCG). ‘Daar liet ik decision support systems voor typisch grote industrieën bouwen’, vertelt Kamman. ‘Ik zag dat je met de juiste AI-toepassingen héél veel waarde kunt creëren, zoals voor een vloot vliegtuigen of een staalproducent, maar dat frustreerde mij op een gegeven moment ook wel. Zulke krachtige technologie, waarom werd die zo weinig gebruikt voor toepassingen met maatschappelijke waarde?’

Die vraag liet hem niet meer los. In 2020 nam hij samen met compagnon Ernst van Bruggen ontslag en trokken ze een jaar lang door het Westland. Samen op onderzoek. ‘Ik ben er wel grijs van geworden’, lacht hij. ‘Want op een gegeven moment heb je nog maar twee maanden spaargeld, maar wél een hypotheek en twee kinderen. Het risico betaalde zich gelukkig uit: precies op tijd haalden we de eerste investeringen binnen.’

AI in de kas

Zo werd Source.ag in hetzelfde jaar nog geboren. De Agriculture Technology (AgTech)-scaleup ontwikkelt AI- en datasystemen die glastuinders helpen hun productie te optimaliseren. ‘We maken gebruik van plantenbiologie-simulaties die rekening houden met verschillende zaadvarianten, genetica en locaties’, vertelt Kamman. ‘Onze software ondersteunt telers bij belangrijke beslissingen zoals het bepalen van het optimale startmoment van het seizoen, oogsttiming en teeltstrategieën — zónder dat er een investering in nieuwe hardware nodig is.’

‘Door bestaande kastechnologie te combineren met onze AI-gestuurde inzichten, helpen we telers hun output te maximaliseren met minimale grondstoffen’, aldus Kamman. ‘We richten ons specifiek op professionele kastelers die al gewend zijn aan hoogwaardige technologie, maar hun beslissingen nog grotendeels op ervaring baseren.’

Van ervaring naar data

‘Door onze systemen kunnen telers sneller het optimum bereiken in nieuwe situaties’, vertelt Kamman. ‘Bijvoorbeeld: een Nederlandse tomatenteler die uitbreidt naar Frankrijk hoeft niet jaren te experimenteren om de ideale teeltstrategie te vinden voor dat andere zonprofiel: onze software kan verschillende scenario’s risicovrij simuleren. We slaan een brug tussen puzzelstukjes academisch onderzoek en praktijkkennis. Dat vangen we in software en systemen die het schaalbaar maken.’

Voedselproductie fundamenteel anders aanpakken

Het is voor Kamman onderdeel van een onderliggende intrinsieke motivatie. ’Source.ag bestaat omdat toegang tot groente en fruit een basisrecht zou moeten zijn, maar dat is nu niet het geval’, zegt Kamman. ‘Met 800 miljoen mensen die te weinig calorieën binnenkrijgen en 3 miljard mensen die onvoldoende toegang hebben tot groente en fruit — zelfs in Europa en Noord-Amerika — moeten we de voedselproductie fundamenteel anders aanpakken.’

A billion dollar company

Die maatschappelijke missie vertaalt zich ook in harde groeicijfers. Source.ag ondersteunt momenteel 300 telers in ongeveer 18 landen, die samen één miljard kilogram groenten en fruit produceren voor zo’n 60 miljoen consumenten. En in vier jaar tijd heeft Source.ag via drie investeringsrondes opgehaald, ter waarde van 37 miljoen euro.

Maar de ambitie reikt verder, zegt Kamman. ‘We willen zo snel mogelijk naar een billion dollar company that reaches a billion people positively. Misschien is dat de innerlijke Amerikaan die in mij spreekt, door mijn tweejarige ervaring in New York, maar ik denk dat we soms wel groter mogen durven dromen. Voor Source.ag hebben de ambitie om de eerste Nederlandse AgTech-unicorn te worden, maar wél met een positieve impact op de wereld.’

‘Dat maakt het ook wel heel clean. Niet iets heel slechts doen voor de wereld en af en toe wat doneren. Als wij ons doel bereiken, betekent het dat we een positieve impact hebben op het inkomen van boeren én op voedselproductiviteit. Omzet is niets anders dan dat je waarde voor je klanten levert en zij bereid zijn om een stukje waarde terug te geven.’

Constante transformatie

De groei van twee naar honderd medewerkers in vier jaar tijd vraagt om continue aanpassing. ‘Je bent de facto iedere zes tot negen maanden een ander bedrijf’, zegt Kamman. ‘We zijn begonnen in een klein kantoor in de hoek van de eerste verdieping, en konden steeds een stukje erbij nemen naarmate we groeiden. Nu zitten we op de vierde verdieping in een groot kantoor. Die flexibiliteit was onmisbaar, want als startende onderneming weet je nooit precies hoe snel je gaat groeien.’

Die groei vraagt wel om een bepaalde mentaliteit, zegt Kamman. ‘Je moet snel durven accepteren dat het niet meer hetzelfde bedrijf is. In het begin was ik een founder, nu ben ik een CEO, verantwoordelijk voor honderd medewerkers en driehonderd klanten. Dat vind ik ook heel erg leuk, maar het is ook de uitdaging. Je moet jezelf rigoureus iedere zes tot negen maanden blijven uitvinden.’

Voortrekkersrol Nederland

Vanuit het kantoor in B. Amsterdam kijkt Kamman verder dan alleen de groei van zijn eigen bedrijf. Hij ziet in de uitdaging van wereldwijde voedselzekerheid een sleutelrol voor Nederland. ‘We staan bekend om onze inventieve oplossingen op gebied van waterbouw én watermanagement, maar we hebben hier ook zoveel zaadveredelaars, hardwarebouwers, kasbouwers, klimaatsystemen en sensoren.’

‘We hebben hier alle puzzelstukjes in huis om wereldwijd impact te maken op voedselzekerheid’, concludeert Kamman. ‘We kunnen het niet alleen, maar Nederland kan een voortrekkersrol spelen om die drie miljard mensen te helpen.’

AI-agent Cara neemt verkopers werk uit handen: ‘Klanten zoeken kun je gewoon automatiseren’

De Nederlandse startup Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-oplossing die zoekt naar potentiële klanten en e-mails verstuurt. In tegenstelling tot Amerikaanse partijen houdt de slimme sales agent rekening met Europese cultuurverschillen. 'We hebben de kans om marktleider in Europa te worden.'

sparkbase cara ai sales agent jan de wulf klaas foppen
Jan De Wulf (links) en Klaas Foppen bouwen met Sparkbase de AI-verkoopassistent Cara.

Wat is Sparkbase?

Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-agent voor sales die verkopers helpt bij het vinden en benaderen van potentiële klanten. Waar andere AI-tools vaak werken met standaard databases en massale mailings, onderscheidt Cara zich door realtime onderzoek te doen naar bedrijven via websites, sociale media en nieuwsberichten.

‘Een kunsthandelaar vertelde ons dat ze normaliter handmatig moet zoeken welke bedrijven nieuwe kantoren openen en welke directeuren affiniteit hebben met kunst. Dit kunnen we nu volledig automatiseren’, legt medeoprichter en ceo Jan De Wulf uit. Cara bezoekt bedrijfswebsites, nieuwssites en LinkedIn-profielen en maakt een samenvatting van de meest kansrijke prospects.

De AI-agent schrijft vervolgens gepersonaliseerde e-mails, waarbij rekening wordt gehouden met culturele verschillen. In Europa komt er meer voorwerk kijken bij het benaderen van mensen, zegt De Wulf. ‘In de VS zien we AI-oplossingen die vooral gericht zijn op snelheid en volume, maar wij pakken het anders aan. In Europa verwachten klanten meer diepgang en een persoonlijke benadering. Niemand vindt sales erg op het moment dat je een probleem kunt oplossen.’

Een voorbeeld: voor een AI-receptionist in Amsterdam zoekt Cara via Google Maps alle restaurants, vindt de eigenaren en checkt op hun websites welke reserveringssystemen ze gebruiken. ‘Dan refereert ze in haar outbound e-mail van: hé, ik zie dat je dit nu gebruikt, dus je bent wel tech-savvy. Om te voorkomen dat je reserveringen mist, raden wij aan om te kijken naar ons voorstel’, vertelt De Wulf.

Overigens verstuurt Cara altijd mails uit naam van iemand anders. De ontvanger ziet niet dat de tekst is opgesteld door kunstmatige intelligentie. De eerste maand kijken klanten vaak nog mee, ook om de mails te finetunen, zegt De Wulf. Als ze zien dat het goed zit, laten ze die controle zitten.

Lees ook: Waarom AI-projecten floppen en hoe leiders dit kunnen voorkomen

Wie zitten erachter?

De Belg Jan De Wulf (37) en de Nederlander Klaas Foppen (30). De oprichters leerden elkaar kennen via startup-incubator Antler.

De Wulf werkte eerder in sales- en marketingfuncties bij Google, Red Bull en Snapchat. Daar zag hij hoe veel verkooptaken geautomatiseerd konden worden. Medeoprichter Foppen heeft een achtergrond in de computerwetenschappen en vervulde verschillende technische functies bij startups als Harver, Foodsy en Podvine.

‘Toen ChatGPT uitkwam, dacht ik aan al het werk dat ik bij Google had gedaan’, vertelt De Wulf. ‘Dit kan je gewoon automatiseren.’ Foppen was aanvankelijk sceptisch: ‘Ik dacht: dit kan toch iedereen? Dat was niet zo.’

In januari 2023 hakte het duo de knoop door om ervoor te gaan. Voor De Wulf was het zijn eerste stap als fulltime ondernemer, al zat het ondernemerschap er altijd al in. ‘Vroeger kopieerde ik cd’s die ik verkocht op het schoolplein. En toen ebay.be net was gelanceerd, verkocht ik van alles. Ook een paar schoenen van mijn vader die ik dacht dat hij niet meer nodig had. Daar hebben we wel even een discussie over gehad’, lacht hij.

Wie zitten op Sparkbase te wachten?

Sparkbase richt zich op het mkb, startups en scaleups. De oprichters kozen bewust niet voor grote corporates, omdat het vaak maanden duurt om daar binnen te komen. ‘We willen sneller de omzet opbouwen en sneller feedback van onze klanten krijgen’, zegt De Wulf.

De focus ligt op drie sectoren: b2b-softwarebedrijven, hr-toepassingen en digitale bureaus voor e-commerce.  Het was nogal een proces van vallen en opstaan om tot die verticals te komen. De verleiding was in het begin groot om elke klant aan te nemen.

‘We kregen een aanvraag van een chocoladefabriek: hier is 500 euro per maand om ons te helpen met uitbouw en sales naar winkels en horecazaken. Daar kan je geen nee tegen zeggen, toch?’, zegt De Wulf.

Uiteindelijk bleek dat soort klanten niet geschikt voor de lange termijn. Ofwel de AI-agent levert niet de gewenste resultaten, ofwel het werkt wel en dan haken de bedrijven snel af. ‘Oké, we hebben weer tien klanten gevonden. Doei!’

Sparkbase focust zich nu vooral op klanten uit de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, maar er is ook interesse uit andere landen. ‘We zijn in gesprek met een grote Duitse partij, een toeleverancier voor de auto-industrie’, vertelt De Wulf. ‘Nu het daar minder goed gaat, zijn ze op zoek naar nieuwe toepassingen. Daarvoor zijn nieuwe klanten nodig.’

Wat is het verdienmodel?

Klanten betalen een vast bedrag per maand voor toegang tot Sparkbase. Er zijn drie pakketten. Het goedkoopste kost net geen 2.000 dollar per jaar, voor het duurste ben je bijna 5.500 dollar kwijt. Hoe meer je betaalt, hoe meer onderzoek er gedaan wordt, hoe gerichter de e-mails zijn en hoe meer ze op het juiste moment geautomatiseerd verstuurd worden.

‘De kwaliteit is best hoog voor de pricing die we hebben, maar het is een bewuste strategie om klanten binnen te halen volgens het ‘land and expand’-principe’, aldus De Wulf.

Lees ook: 7 strategieën om de prijs van je product of dienst te bepalen

Hoever is Sparkbase?

Tussen april en de zomer van 2024 bouwde Sparkbase de eerste versie van Cara. Daarmee werd bewezen dat het concept werkt. Inmiddels draait versie 2.0 en hebben ruim 300 bedrijven zich aangemeld, waarvan er zo’n honderd echt actief zijn. Daaronder bekende namen als neobank Revolut, consultancyfirma BCG en drukwerkservice HelloPrint.

De techniek bestaat uit verschillende ‘mini-agents’ die specifieke taken uitvoeren, legt Foppen uit. Daarbij maakt Sparkbase gebruik van verschillende large language models: voor het samenvatten Llama van Meta, voor het redeneren ChatGPT van OpenAI en Claude van Anthropic voor het schrijven van e-mails.

‘Wij zoeken het beste model voor een specifieke taak’, zegt Foppen. ‘Dat betekent dat we de hele tijd bezig zijn met die modellen vinden en optimaliseren. Wat werkt wel en wat werkt niet?’

Taal is daarbij een extra horde. In principe zijn de gebruikte AI-diensten beschikbaar in alle grote talen. Maar Engels is leidend, heeft Foppen gemerkt, omdat dat model getraind is op een veel grotere dataset. ‘We besteden veel tijd aan instructies en het verfijnen van de technologie om bijvoorbeeld het Nederlands en Frans goed te krijgen. Dat vergt veel nuance.’

Het achtkoppige team (vier in loondienst, vier freelancers) werkt vanuit het kantoor in Amsterdam. Eind volgend jaar is het personeelsbestand hopelijk verdubbeld en is Cara weer een stuk slimmer. Doel is om de sales agent volledig autonoom te laten functioneren. Foppen: ‘Dat je haar een target kan geven: haal voor mij tien nieuwe klanten binnen. En dat ze zelf beredeneert en beslist wat de beste manier daarvoor is.’

Nog geld nodig?

Na de conceptfase haalde Sparkbase een eerste investering op bij Quantum Leap Capital. Dat fonds is opgericht door Mike de Boer, mede-oprichter en voormalig cfo van Knab, en André Grimbergen, mede-oprichter van Albelli.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vanaf januari start Sparkbase de zoektocht naar nieuw kapitaal. Een specifiek bedrag willen Foppen en De Wulf niet noemen. ‘We denken aan een behoorlijk grote ronde.’

Aan interesse geen gebrek, zeggen de oprichters. Wekelijks komen er nu al drie tot vijf verzoeken binnen van durfinvesteerders. De blik is daarbij gericht op Europa, zegt De Wulf. ‘Het zou makkelijker zijn om het in de VS op te halen, maar we willen in Europa blijven. Hier hebben we de kans om marktleider te worden.’

Legacy software moderniseren? Zo doe je het zonder risico’s

In samenwerking met Codeless - Ongeveer twee derde van álle IT-projecten faalt. 'Volstrekt onnodig', stelt Mike Sier van Codeless. Het softwarebedrijf boekt consequent succesvolle resultaten bij het moderniseren van verouderde bedrijfssoftware. 'Het gaat er niet om dat er géén risico's bestaan, maar dat wij elk risico in kaart brengen, met de opdrachtgevers analyseren, bespreken en mitigeren in het project.'

mike sier codeless legacy software
Mike Sier is commercieel directeur bij Codeless.

Geen beschikbare updates meer, uitgesteld onderhoud en beperkte ondersteuning vanuit de leverancier: het zijn slechts enkele voorbeelden van situaties die kunnen leiden tot legacy software. Dit zijn oudere of verouderde technologieën en applicaties die nog steeds binnen organisaties worden gebruikt en vaak lastig te moderniseren zijn.

Dat is dan ook precies waar Codeless, het 35 jaar oude familiebedrijf uit Dordrecht, zich in specialiseert. ‘Wij moderniseren legacy software tegen een fixed price’, vertelt Mike Sier, commercieel directeur bij Codeless. ‘Verouderde software heeft niet alleen impact op technische processen. Het vormt vaak een obstakel voor strategische bedrijfsdoelstellingen. Denk aan een gebrek aan flexibiliteit en schaalbaarheid van de bestaande applicatie. Onze aanpak richt zich daarom niet alleen op modernisering, maar ook op toekomstbestendigheid.’

Legacy niet op tijd geagendeerd

Volgens Sier is het ontbreken van een tijdige agendering van legacy-modernisering een terugkerend probleem. ‘Soms zitten we aan tafel met ondernemers die aanzienlijke verliezen hebben geleden omdat hun IT-project echt uit de hand liep’, vertelt hij. ‘Het gebeurt regelmatig dat bedrijven bij ons komen met software die end-of-life is. Het is te laat geagendeerd.’

De oplossing ligt volgens Sier in een vaste én bewezen methodiek. ‘Die methode, ‘Slim Software Nabouwen’, is speciaal ontwikkeld om bedrijven zonder risico’s door het moderniseringsproces te loodsen, aan de hand van vier fasen: uitlijning, nabouwen, optimaliseren én innoveren.’

Volledig uitgelijnd

‘In de eerste fase zorgen we voor volledige alignment tussen stakeholders’, stelt Sier. ‘Dan praat je met business, key users, finance, C-level of aandeelhouders. We willen praten over je uitdagingen. Wat wil je over twee of drie jaar? Wat zijn de uitdagingen en wat wordt de businesscase? Vervolgens bouwen we de bestaande software opnieuw in moderne technologieën, waarbij de bedrijfsprocessen en kennis van medewerkers behouden blijven.’

‘Pas daarna richten we ons op optimalisatie en innovatie. Belangrijk hierbij is dat alle betrokken partijen vanaf het begin worden meegenomen. Naast technische specialisten speelt ook het managementteam een sleutelrol. De methode voorkomt dat er onderweg keuzes worden gemaakt die niet in lijn zijn met de bedrijfsstrategie.’

Risico’s kennen én beheersen

‘Te vaak zien we dat alle risico’s van een IT-project worden doorgeschoven naar de ondernemer’, benadrukt Sier. ‘Denk aan offertes waarbij een groot deel van het budget opgaat aan onderzoek. Dat is geen haalbare aanpak. Wij draaien dit om: we delen de verantwoordelijkheid, bespreken en mitigeren risico’s en nemen stap voor stap de uitdagingen door.’

Hoewel Codeless spreekt over ‘risicoloze IT-projecten’, nuanceert Sier deze term. ‘Het gaat er niet om dat er géén risico’s bestaan, maar dat wij elk risico transparant in kaart brengen, zorgvuldig analyseren en proactief beheersen. Voordat we overgaan tot implementatie, hebben we elk detail grondig doorgesproken en geëvalueerd.’

‘Ons implementatieplan is gestructureerd in heldere fasen die mogelijke obstakels tot een minimum beperken. We geloven in volledige openheid: alles wat we doen, is vooraf besproken en uitvoerig getest. Onze klanten krijgen géén verrassingen, alleen een zorgvuldig voorbereid traject, waarin stilstand geen optie is. We zorgen ervoor dat alle bedrijfsprocessen blijven draaien terwijl we moderniseren en garanderen een succesvolle go-live.’

Duurzame relaties, geen snelle winst

‘Duurzame relaties ontstaan niet alleen door succesvolle implementaties, maar ook door eerlijk advies’, zo stelt Sier. ‘Als een standaard softwareoplossing beter past voor een relatie, zullen we dat altijd aangeven. Het gaat immers om een duurzame relatie, niet om snelle winst.’

Die focus op duidelijkheid vertaalt zich ook naar de manier waarop Codeless communiceert met klanten. ‘Een realistische planning is essentieel’, stelt Sier. ‘Als er geen fixed price kan worden aangeboden, of een deadline niet haalbaar is, dan moet dat direct geadresseerd worden. Transparantie voorkomt teleurstellingen.’

Speeltuin versus realiteit

Eén van de grootste valkuilen bij IT-projecten is volgens Sier dat het een ‘speeltuin’ wordt. ‘Iedereen vindt het leuk, denkt er iets van te weten en heeft een nice-to-have. Wij hebben dat leergeld ook betaald. Dan wil iedereen wat en ineens is het een Ferrari. Maar de klant kan die Ferrari niet betalen en erger nog: er niet in rijden.’

‘Wij hebben een klant gehad die wilde 172 dingen in de applicatie gebouwd hebben toen we klaar waren’, zegt Sier ‘De changelist was net zo groot als het project zelf. Uiteindelijk zijn er 42 overgebleven. Ben je dan een dief van je eigen portemonnee? Misschien, maar het rendement voor de lange termijn is beter.’

Alle stakeholders aan tafel en total cost of ownership

Een succesvolle IT-implementatie begint bij het betrekken van de juiste stakeholders, vroeg in het proces. Codeless richt zich daarom op het volledige plaatje: de total cost of ownership.

‘De initiële investering is slechts een startpunt’, zegt Sier. ‘Elementen als de licenties, hosting, onderhoud, support én de eigen bezetting zijn net zo belangrijk als de initiële implementatie. Het is essentieel om niet alleen te kijken naar de korte termijn, maar ook naar de langetermijnimpact. Hoe blijft de oplossing schaalbaar? Wat zijn de implicaties voor de operationele kosten versus the return on investment (ROI)? Dit zorgt voor een solide businesscase en voorkomt verrassingen later in het traject.’

‘Ons software kent geen grenzen’

De Slim Software Nabouwen-methodiek werpt zijn vruchten af. Codeless groeide in de laatste jaren van 50 naar 100 medewerkers en ook weten steeds meer grote partijen het bedrijf te vinden. ‘Onze software kent eigenlijk geen grenzen’, stelt Sier. ‘Maar het is aan ons om samen met klanten koers te houden en een heldere, realistische langetermijnstrategie uitstippelen.’

‘We hebben talrijke praktijkvoorbeelden en ervaringen verzameld’, zegt Sier. ‘De kennis die we bij het ene project opdoen, kunnen we direct toepassen bij het volgende. Na afloop van elk project analyseren we kritisch: wat kan er efficiënter? Waar zijn we tekortgeschoten? Onze filosofie is continue verbetering. We meten elk aspect van onze werkzaamheden en sturen onze aanpak voortdurend bij. Ons doel is alleen succesvolle softwaretrajecten op te leveren en de beste software te maken voor bedrijven en hun ambities.

Met de Slim Software Nabouwen-methode vernieuwt Codeless verouderde software tegen een vaste prijs, gegarandeerd binnen budget en binnen het afgesproken tijdsbestek. Ze leveren een exacte kopie zonder broncode-toegang, met minimale operationele verstoring. Ontdek hoe Codeless jouw legacy-systemen succesvol kan moderniseren en bekijk klantcases op Codeless.com.

Connected data en AI: zó haal je meer rendement uit je business

In samenwerking met Bright Digital - Betere businessbeslissingen nemen en sneller inspelen op klantbehoeften? Zorg voor de juiste inzichten door je CRM te integreren met de rest van je organisatie. En verdiep je in de groeiende mogelijkheden van AI, zegt commercieel directeur Henry van Olst van Bright Digital. 'AI zorgt momenteel voor een enorme versnelling binnen RevOps.'

revops bright digital henry van olst
Foto: ChatGPT

Steeds meer bedrijven kiezen voor RevOps (Revenue Operations) om de samenwerking binnen hun commerciële processen te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. De manier waarop RevOps wordt ingevuld verschilt in de praktijk, merkt commercieel directeur Henry van Olst van HubSpot-agency Bright Digital.

‘In de basis komt RevOps altijd neer op het planmatig weghalen van bottlenecks over de as van marketing, sales en customer service. Uiteindelijk wil je simpelweg dat zoveel mogelijk deals zo snel mogelijk worden getekend, en dat de klant vervolgens zo tevreden mogelijk is.’

Goed inzicht is cruciaal

Om deze RevOps-doelen te kunnen bereiken, is inzicht nodig. Van Olst: ‘Waar loopt er zand in de motor? En waar moet er misschien net wat meer olie bij, zodat het lekkerder gaat lopen? Als je dat weet, kun je gerichte procesoptimalisaties doorvoeren en gefundeerde keuzes maken. Waar zet je als bedrijf op in en waarop juist niet? Goed inzicht, op basis van kwalitatief hoogwaardige data, is cruciaal om de juiste prioriteiten te kunnen stellen.’

Datakwaliteit

En juist bij die datakwaliteit, dáár gaat het vaak nog mis, ziet Van Olst. ‘Wat is de gemiddelde doorlooptijd van het orderproces? Wat kopen je klanten wel en wat niet? Hoe hangt dit samen met andere klantkenmerken? Deze en tal van andere datapunten vormen de basis voor je analyse, maar die zijn lang niet altijd in elke organisatie goed op orde. Daardoor ontbreekt een goed fundament voor RevOps.’

Primaire systemen

Data worden accurater naarmate je dichter bij ‘het hart’ van de organisatie komt, vervolgt Van Olst. ‘Niet voor niets wordt een CRM-platform als HubSpot, dat van oudsher vaak als apart eiland fungeerde, steeds vaker gekoppeld aan de primaire systemen van een organisatie, zoals het boekhoudpakket, het ERP-systeem of het ordermanagementsysteem. Juist in deze systemen worden data vaak gevalideerd, door een externe accountant bijvoorbeeld. Dat maakt ze extra betrouwbaar.’

Connected CRM

Een ‘connected CRM’ haalt kortom data op uit de gehele operatie. Wat is de daadwerkelijke omzet per klant? Wat zijn de daadwerkelijke omloopsnelheden in de salesfunnel? Welke productgroepen lopen het best en welke juist niet?

Bedrijven die RevOps écht goed willen implementeren, ontkomen volgens Van Olst niet aan zo’n connected CRM-platform. ‘Maar: ook dan is het belangrijk om in al die primaire systemen je data up-to-date te houden. Maak vooral iemand binnen je organisatie verantwoordelijk voor het actueel houden van je data.’

Kunstmatige intelligentie

Intussen heeft de voortrazende AI-trein ook de wereld van CRM bereikt. Recent introduceerden leveranciers als Salesforce, Microsoft en HubSpot gerichte AI-toepassingen om het hele proces van datagedreven CRM verder te verfijnen.

Zo presenteerde HubSpot onlangs zijn AI-engine Breeze, die commerciële teams helpt om hun productiviteit te verhogen en werkprocessen te vereenvoudigen. Parallel daaraan kan data intelligence-oplossing Breeze Intelligence data verrijken en koopintenties analyseren, zodat bedrijven gerichter prospects kunnen identificeren en conversies kunnen verbeteren.

Laaghangend fruit

De ontwikkelingen gaan momenteel – zoals het cliché luidt – écht razendsnel, schetst Van Olst. ‘De basis van RevOps is en blijft dat je je tijd en geld zo slim mogelijk inzet, op basis van datagedreven inzichten, voor een zo hoog mogelijk rendement. Daar verandert uiteraard niets aan.’

Maar: AI zorgt momenteel voor een enorme versnelling van dit proces, door voortdurend te identificeren waar het ‘laaghangend fruit’ zich bevindt. Welke potentiële deals zou je met minimale effort kunnen verzilveren? Welke kansrijke contacten heb je al een tijdje niet meer gesproken? Welke customer support-tickets dien je snel op te lossen voor een hogere klanttevredenheid?

‘Een platform als Breeze komt voortdurend met tal van aanbevelingen, die je meteen kunt doorvoeren voor een zo groot mogelijke commerciële winst’, aldus Van Olst.

AI-agents

Bij het vervolgens doorvoeren van dit soort optimalisaties worden volgens Van Olst steeds vaker zogenoemde AI-agents ingezet. Deze virtuele, door AI aangedreven ‘teamleden’ ondersteunen commerciële teams door razendsnel specifieke taken uit te voeren; van het analyseren van social media en het uitvoeren van leadonderzoek, tot het 24/7 versturen van geautomatiseerde reacties op supportverzoeken en het produceren van content in de tone of voice van de klant.

CRM en marketing automation gaan daarmee echt een nieuwe fase in, denkt Van Olst. ‘Veel handmatig werk is in de afgelopen tien jaar al geautomatiseerd, en AI zal die ontwikkeling verder versnellen. Jezelf als commercieel directeur verdiepen in dit soort ontwikkelingen is denk ik cruciaal als je niet achterop wil raken. Op dit moment zijn er nog maar weinig bedrijven die AI écht geïntegreerd hebben in hun commerciële processen, dus daar liggen nog tal van kansen om jezelf te onderscheiden. Laat je vooral goed adviseren op dit vlak.’

‘Tegelijkertijd is het belangrijk om de basis van het werk niet uit het oog te verliezen. Het optimaliseren van je commercieel proces begint met het op orde houden van je core-data. Je kunt wel allerlei torenhoge ambities rondom AI formuleren, als je CRM- of marketingplatform nog altijd niet gekoppeld is aan je andere basissystemen, loop je feitelijk nu al achter. Dat is dus een goed startpunt voor iedereen die écht optimaal rendement uit zijn business wil halen.’