Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – de Baak

De ontwikkelingen in wereldsteden zoals Shanghai en Singapore gaan bijna sneller dan het geluid. Vandaag delen Willie Yeo van Human Insight en Harry Starren van de Baak hun internationale bevindingen met managers en ondernemers die hun handelsgeest willen aanscherpen en hun horizon willen verbreden.
 

Harry Starren, Algemeen Directeur van de Baak management- en opleidingscentrum, vraagt het gezelschap een moment van stilte om na te denken over de vraag: wat is hiervan waardevol voor mij? Hij refereert aan de kennis over de economische tendenzen in Shanghai en Singapore, die Willie Yeo, Managing Director van Human Insight, het eerste uur met de managers en ondernemers heeft gedeeld.
Deze vraag alleen al weerspiegelt waar de Baak voor staat. Want de Baak is dé plek voor leiders, ondernemers en professionals die op zoek zijn naar inspiratie, motivatie, kennis en inzicht. Het is ook een plek vol paradoxen. De Baak biedt de rust om stil te staan bij jezelf en de omgeving, maar tegelijkertijd is het een springlevende omgeving, waar altijd wat gebeurt. De Baak leert je te leren, een vermogen dat een leven lang meegaat. Het biedt korte en lange opleidingstrajecten aan, in grote en kleine groepen en individueel. Daarnaast ook trajecten op maat.
Starren vertelt het gezelschap, voordat hij het woord geeft aan een van de managers, dat de Baak al een aantal jaar in Shanghai, China is gevestigd. De organisatie ter plekke is continu op zoek naar meer lokale ervaring. In Willie Yeo en Human Insight heeft de Baak uiteindelijk de perfecte partner gevonden. Starren knikt dankbaar en zegt: “He knows the market.”
“Bovendien”, vult Starren aan, “delen we de passie voor organisaties. We zochten een Chinese partner, maar kunnen ons geluk niet op met een Singaporese partner die de Chinese en Shanghaise markt door en door kent. Want Singapore is nog steeds de eerste ‘hub’ met Europa. Eigenlijk is Human Insight voor ons als het ware die eerste hub.”
In 2000 is Human Insight opgericht met de intentie om praktische organisatorische voordelen te leveren, gebaseerd op visionaire wetenschappelijke organisatiekunde. Een netwerk van consultancyorganisaties en partners vormt deze groep. Human Insight werkt met CEO’s die de bevindingen met methodologieën en ideeën in de praktijk brengen. De benadering van Human Insight verdiept de dimensies van strategie, systeemdenken en culturele onafhankelijkheid in vergelijking tot andere methoden.

Succesvolle mensen

Starren vervolgt: “Human Insight is afkomstig uit Londen en is zo verbonden met Nederland.” Ja, vindt Starren, de Baak en Human Insight zijn lookalikes als je naar de achtergrond en de geschiedenis van beide organisaties kijkt. “Ook op het mentale vlak volgen we dezelfde strategische lijnen. Onze visie is om een winnend team juist te veranderen. Want wij willen zo succesvolle mensen helpen om nog succesvoller te worden. Wij delen graag onze kennis en voegen zo waarde toe.”
Yeo knikt vriendelijk. “De economie qua onderwijs en opleidingen in Shanghai is veel groter dan die in Nederland. Meer dan zesduizend bedrijven, waarvan de meeste zzp’ers, zijn betrokken bij het onderwijs- en opleidingensegment.”
Geïnspireerd vertelt Starren dat het de ambitie van de Baak is om de wereld te helpen. “De wereld is een ‘two seconds economy’ en dat maakt dat de wereld van een G20 versus één, de Verenigde Staten, intussen is veranderd in een G2-wereld. Namelijk bestaande uit China én de Verenigde Staten.”

Eyeopener

Terug naar de managers en ondernemers. Wat is waardevol voor hen? De eerste die het woord neemt zegt: “Het economische belang van Singapore is echt een eyeopener voor mij.” Een ander zegt: “Jullie contacten, jullie waardevolle inzichten, creëren bij mij de zogenaamde meaning for action. Die grote mogelijkheden in China zijn fantastisch. Singapore kun je dan zien als een soort springplank om met een project te beginnen en al doende te leren.” Starren deelt zijn gedachte. “Het is ook niet nodig dat we de hele Aziatische markt veroveren. Er is genoeg voor iedereen.”
Dan wordt besproken dat zowel Singapore als China zeer gefocust zijn, wat zo belangrijk is voor de eigen ontwikkeling. Starren: “Met name in het kader van het referentieframe is dit zichtbaar: China verandert, het wordt ook internationaler. Net als Europa.”

Global market

Yeo: “Alles is mogelijk in China; je moet alleen de weg weten. En om die weg echt te kennen en te doorgronden, moet je daar zijn. Denk maar aan het voorbeeld van de olifanten. Olifanten bewegen gemakkelijk, dus ze van richting laten veranderen is in principe eenvoudig. Alleen lukt het je niet door te duwen.”
Starren voegt eraan toe: “Wist je dat Singapore het enige land is waar alle Fortune 500-bedrijven zijn gevestigd? Oftewel: als je Europa en de wereld wilt ontmoeten, dan ga je naar Singapore. Want daar bevindt zich de global market, en nergens anders!” Met een lach op het gezicht knipoogt hij: “Al is er tegenwoordig ook een Baak-management- en opleidingscentrum in Antwerpen.”

de Baak BV

Koningin Astridboulevard 23, 2202 BJ Noordwijk
Postbus 69, 2200 AB Noordwijk
Telefoon: (071) 369 01 00
Fax: (071) 369 02 76
E-mail: [email protected]
www.debaak.nl
 

Topman Marcel Oosterwijk maakte van Lidl een beeldbepalende speler, maar bleef zelf onzichtbaar

Premium - Algemeen directeur Marcel Oosterwijk maakte van Lidl de derde supermarkt van Nederland – zonder zelf op de voorgrond te treden. Nu schuift de topman na 27 jaar door naar het internationale hoofdkantoor. ‘Dit is zijn levenswerk.’

marcel oosterwijk lidl
Marcel Oosterwijk, vertrekkend algemeen directeur van Lidl Nederland. 'Hij is heel uitgesproken en duidelijk in wat hij wil.' Foto: Lidl

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Bas van der Veldt (Afas) geeft zijn bedrijf deels weg: ‘Aandeelhouders zitten er te vaak in voor zichzelf’

De families Mars en Van der Veldt, eigenaren van Afas, hebben onlangs 30 procent van hun bedrijf aan goededoelenstichtingen geschonken. Bas van der Veldt wil er andere ondernemers mee inspireren. 'Mkb-bedrijven doen in verhouding veel meer dan de allergrootste bedrijven die heel veel winst draaien.'

afas bas van der veldt piet mars donatie goede doel

Afas draait uitstekend. Op een omzet van 325 miljoen euro werd vorig jaar 127 miljoen euro winst gemaakt, een marge waar de meeste ondernemers alleen van kunnen dromen.

Het bedrijf doneerde al circa 3 procent van zijn omzet aan een eigen goededoelenstichting Afas Foundation. De families achter het bedrijf, ooit opgericht door Piet Mars en Ton van der Veldt, hadden elk hun eigen stichting waarmee ze zich inzetten voor de wereld. Nu zetten ze een bijzondere nieuwe stap. ‘We baalden al een tijdje van de periodieke schenkingen waarop je je van de fiscus moet vastleggen als je grotere bedragen wilt weggeven’, vertelt ceo Bas van der Veldt. ‘We wilden flexibeler zijn in onze donaties.’ En dat laatste is nu geregeld.

30 procent Afas-aandelen naar goede doelen

De Afas-eigenaren dragen 30 procent van hun aandelen over aan de stichtingen Contribute en Pharus, die (deels) worden bestuurd door de families. ‘We waren het er heel snel over eens’, zegt Van der Veldt.

Volgens hem is het ‘echt significant’ wat nu naar stichtingen gaat. ‘Ook blijft er voldoende over voor de aandeelhouders om in de toekomst flexibel te zijn, als we een grote som opzij moeten zetten voor een pand of een sponsorschap.’ Of een grote overname, bijvoorbeeld? ‘Nee, grote overnames, daar zijn we niet zo van.’

De stichtingen krijgen geen stemrecht, maar zullen als aandeelhouders jaarlijks dividend ontvangen, naar verwachting zo’n 20 miljoen euro per jaar. ‘Dat is pakweg drie keer zoveel als we tot nu toe konden weggeven.’ Dat komt naast de 10 miljoen die jaarlijks naar de Afas Foundation zal blijven gaan.

Volgens analisten vertegenwoordigen de aandelen een waarde van meer dan 600 miljoen euro. ‘Maar dat vermogen is niet het punt. Daar kun je niks mee, want het bestaat alleen op papier. Terwijl: dat dividend, dat gaat over honderden miljoenen de komende jaren.’

‘Als het je goed gaat, moet je ook delen’

Het is geen onderdeel van de beslissing geweest, zegt Van der Veldt, maar het nieuwe politieke klimaat speelde wel in het achterhoofd mee. ‘We hebben in Nederland gekozen voor een vrij bijzonder rechtssysteem, dat flink snoeit in allerlei mooie dingen die we zouden moeten doen in het buitenland. Daarom is het extra mooi juist nu deze stap te zetten: we nemen onze verantwoordelijkheid. Als het je goed gaat, moet je ook delen.’

bas van der veldt afas software
Ceo Bas van der Veldt van Afas: ‘Als we geen value for money leveren, hadden mijn klanten ons allang eruit gekieperd.’

De stichtingen bestaan al veel langer en hebben al verschillende projecten gesteund. Zo werden menstruatiecups uitgedeeld in Afrika, waardoor meisjes vaker naar school kunnen gaan. Van der Veldt: ‘Empowerment van vrouwen en meisjes in Afrika vinden we belangrijk. Seksueel geweld in Afrika is een diepgeworteld probleem waar echt iets aan moet gebeuren.’

Ook is met geld van de stichtingen door het Wereld Natuur Fonds een natuurgebied ‘ter grootte van Gelderland’ aangekocht in Kazachstan voor de herintroductie van tijgers.

Andere ondernemers inspireren

De actie van Afas staat niet op zichzelf, maar is zeldzaam in Nederland. In het buitenland ging Patagonia-oprichter Yvon Chouinard nog een stap verder: de Canadees schonk in 2022 zijn hele bedrijf aan een goed doel. Sindsdien wordt Patagonia wereldwijd aangehaald als voorbeeld van hoe het ook kan.

Lees ook: Net zo activistisch worden als Patagonia? 5 lessen voor ondernemers

Wil Van der Veldt in eigen land andere ondernemers inspireren? ‘Ja, natuurlijk! Ik krijg massaal positieve reacties van ondernemers. Sowieso spelen onze stichtingen elk jaar wel een paar initiatieven door aan andere ondernemers die iets willen steunen.’

Einde geefregeling raakt steward owned-bedrijven

De timing van de Afas-actie is niet helemaal willekeurig. In 2024 bestond nog de regeling ‘geven uit de vennootschap’, die per 1 januari 2025 alweer is afgeschaft. Een gift als die van de families Mars en Van der Veldt wordt voortaan weer beschouwd als een gewone winstuitkering, waarover 31 procent dividendbelasting moet worden betaald.

Van der Veldt. ‘Als we dat nu zouden willen doen, zouden we honderden miljoenen euro’s belasting moeten betalen. Dat geld hebben we niet. Daarom zouden we aandelen moeten verkopen en dat willen we niet.’

Het is niet alleen jammer voor ondernemers die aandelen willen schenken, de afschaffing van de geefregeling door het kabinet-Schoof maakt het ook lastiger om een bedrijf om te zetten in een steward-owned vennootschap. Ook daarbij worden de aandelen geschonken aan een stichting met een maatschappelijke doelstelling. Gijsbert Koren, die zich met We Are Stewards inzet voor die nieuwe vorm van eigenaarschap, heeft daarover alarm geslagen rond de behandeling van het nieuwe belastingplan.

‘Helaas heeft een motie om een uitzondering te maken voor steward ownership het niet gehaald’, zegt Koren. En inderdaad, het is vorig jaar druk geweest bij notarissen die een aandelenoverdracht moesten regelen zonder schenkbelasting. ‘We zaten zelf letterlijk op 31 december met een klant bij de notaris.’

Telecombedrijf Voys is een bekend voorbeeld van een bedrijf dat vorig jaar steward-owned werd, net als groenvoorzieningsbedrijf Donker Groep en pompoenkweker De Terp. ‘Er zit nog altijd een stijgende lijn in het aantal bedrijven dat steward-owned wordt. Voor startups is het goed te doen, en ook voor de wat kleinere bedrijven. Maar als het gaat over ondernemingen die al langer bestaan en een grote waarde hebben, is het dit jaar weer een stuk lastiger geworden om het te regelen.’

Lees ook: 6 misverstanden over steward ownership: ‘Winst maken is wel degelijk mooi en relevant’

Het hoeft volgens Van der Veldt ook niet altijd om miljoenen te gaan. ‘Gelukkig heeft Nederland veel mkb-bedrijven. Daar moeten de goede doelen het ook van hebben, als ik kijk naar sommige grote bedrijven en hoe weinig die van hun winst weggeven. En dan toch heel trots zijn. Tja, hun aandeelhouders, en daaronder zitten ook de pensioenfondsen bij, willen dividend zien. Ze zitten er vooral in voor zichzelf, niet om de wereld beter te maken.’

Geen klantenkorting uit de winst

Als aandeelhouders hebben de Afas-families het zo goed, dat ze een derde van hun vermogen kunnen weggeven. Maar hoe zit het met die andere stakeholder, de klant? Zouden de prijzen niet omlaag kunnen bij zulke winstmarges?

‘Die vraag krijg ik inderdaad af en toe van klanten. Maar we opereren in een stevig concurrerende markt met 300 boekhoudpakketten. Als we geen value for money leveren, hadden onze klanten ons allang eruit gekieperd. Onze resultaten zijn het gevolg van een dondersgoed pakket plus dienstverlening en het feit dat we een bedrijf zijn met een hart.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat valt niet te onderschatten, zegt Van der Veldt. De vrijgevigheid van Afas spreekt klanten aan, en zeker ook werknemers die graag bij een bedrijf met purpose werken. Zo is iets wat de families bij de start van hun bedrijf stil hielden een strategisch voordeel geworden. ‘We wilden ons in de beginjaren niet schuldig maken aan borstklopperij, tot op een gegeven moment steeds vaker de vraag kwam: het gaat zo ontzettend goed daar, waarom doen jullie niets aan goede doelen? Sindsdien zijn we daar transparant over.’

Vierdaagse werkweek maakt productiever

Kort geleden speelde Van der Veldt zich nog in de kijker met een andere zet die zijn bedrijf deed met het oog op de te verwachten productiviteitsgroei dankzij AI maar ook om iets terug te geven aan de werknemers. Afas voerde dit jaar een vierdaagse werkweek in, met behoud van salaris. Elke vrijdag is ‘ontwikkeldag’ voor alle collega’s. Inclusief de ceo.

‘Het voordeel is dat er minder binnenkomt die dag’, zegt Van der Veldt. ‘Ik doe wel een paar uurtjes de laptop open en als er iets speelt bij klanten, zijn we er gewoon.’

Lees ook: Elke vrijdag betaald vrij, dat is vanaf 2025 de standaard bij Afas: ‘Dat geeft echte rust’

Na vier van die korte werkweken is hij niet ontevreden. ‘Ik heb ze zelf, enigszins gespreid, aan mezelf en de ontwikkeling om me heen kunnen besteden. En ik zie voorzichtig bewijs van wat we vooraf al vermoedden: onze mensen worden juist productiever. Ik ben alleen nog niet toegekomen aan gitaarspelen.’

Spanningen op de werkvloer escaleren sneller: ‘Zolang niemand stop zegt, gaat het door’

Een team dat vastloopt in onderlinge spanningen. Een leidinggevende die te laat ingrijpt. En een organisatie die daarvan de rekening betaalt. Expert Silvia Prins ziet dat conflicten op de werkvloer steeds sneller escaleren. 'We worden er niet beter in.'

silvia prins de werkprofessor

‘Wat mij vooral opvalt is dat conflicten heel lang blijven liggen’, zegt Silvia Prins. ‘Leidinggevenden hebben moeite om de signalen vroeg op te pikken en snel actie te ondernemen. Daardoor escaleren conflicten vanzelf en worden de problemen steeds groter.’

Als expert in conflicthantering, teamcoaching en leiderschap ziet Prins de laatste jaren een zorgwekkende trend. Organisaties worstelen steeds meer met spanningen die uit de hand lopen, terwijl de oplossing vaak simpel kan zijn: vroeg ingrijpen en het gesprek aangaan.

Oude manieren

Prins weet waar ze het over heeft. Na haar promotie in de organisatiepsychologie aan de KU Leuven richtte ze in 2006 Circles for Connection op, een bureau dat organisaties begeleidt bij het creëren van gezonde samenwerkingsdynamiek. In de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar ervaring met conflicthantering.

‘Veel mensen zitten vast in hun oude manieren van omgaan met ruzies en irritaties’, legt ze uit. ‘Ze maken grapjes, negeren dingen of zwijgen voor de lieve vrede. Daardoor gaan ze het conflict niet aan. De emmer loopt steeds voller, tot het op een gegeven moment ontploft.’

Om te begrijpen hoe conflicten escaleren, gebruikt Prins de escalatieladder van Glasl. Deze ladder beschrijft negen stappen van oplopende spanning. ‘In de eerste drie stappen, de groene fase, kan een leidinggevende nog zelf ingrijpen. Daarna heb je een externe bemiddelaar nodig. En in de laatste fase willen mensen niet meer met elkaar praten.’

Warme en koude conflicten

Prins maakt onderscheid tussen ‘warme’ en ‘koude’ conflicten. ‘Warme conflicten zijn zichtbaar, met drama en gedoe. Die zijn eigenlijk makkelijker aan te pakken. Koude conflicten zijn veel lastiger – die zitten onder de radar, maar escaleren onzichtbaar. Dan is er dertig jaar geleden iets gebeurd en ontploft ineens de boel. Niemand had door dat het al zo lang speelde.’

Het is een misverstand dat je spanningen op het werk kunt negeren, benadrukt Prins. ‘Sommige mensen zeggen: hou je gevoeligheden lekker thuis, op het werk kom je om te werken. Maar deze dingen staan juist in de weg van goede samenwerking en relaties.’

Peaceful Rebel

Om organisaties te helpen ontwikkelde ze de ‘Peaceful Rebel’-methodiek, met vier modules die stapsgewijs helpen bij het herkennen en oplossen van conflicten. Van het vroegtijdig signaleren van spanningen tot het begeleiden van teams die beschadigd zijn door langdurige conflicten.

‘Iedereen heeft het mandaat om aan de bel te trekken’, zegt Prins. ‘Als teamlid kun je aangeven dat een situatie onhoudbaar is geworden. Of dat je er last van hebt. Zolang niemand stop zegt, gaat het door.’

Haar belangrijkste advies? ‘Moed is het kernwoord. De moed om dingen onder ogen te zien, om ze te benoemen, om moeilijke situaties aan te pakken. Daar zie ik veel mensen op vastlopen – ze durven niet, het voelt niet veilig genoeg, ze weten niet hoe. En dan ontstaan er allerlei gekke dynamieken uit die angst.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Moed is essentieel – Het aangaan van conflicten vraagt om lef. Leidinggevenden en medewerkers moeten de moed hebben om moeilijke gesprekken niet uit de weg te gaan, maar juist te benutten voor groei en verbinding.
  • Vroegtijdig signaleren voorkomt escalatie – Conflicten verdwijnen niet vanzelf. Door tijdig in te grijpen en open communicatie te stimuleren, kunnen organisaties veel grotere problemen voorkomen.
  • Goede conflicthantering draagt bij aan een gezondere organisatie én samenleving – Door beter om te leren gaan met conflicten op de werkvloer, ontwikkelen medewerkers ook vaardigheden die bijdragen aan gezondere relaties en samenlevingen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.