Ondanks een zich voorzichtig herstellende economie letten veel bedrijven en organisaties terecht nog steeds op de kosten van het wagenpark. Athlon Car Lease speelt met drie flexibele producten in op die veranderende behoefte in de autoleasemarkt.
De vraag die elke financieel verantwoordelijke zich op dit moment stelt is: zet het economisch herstel door en krijgen we op den duur weer wat meer financiële armslag? Zolang het antwoord op deze vraag waarschijnlijk nog enige tijd op zich zal laten wachten, is het zaak om kritisch naar de uitgaven te blijven kijken. Dat geldt zeker voor het wagenparkbeheer, dat voor iedere organisatie nog altijd een substantiële kostenpost vertegenwoordigt. Zo is het daadwerkelijke gebruik van het aantal leasewagens de afgelopen tijd wel afgenomen en zijn veel contracten verlengd om kosten te besparen, maar blijven de langlopende leasecontracten veelal bestaan. Veel van de verlengde contracten dienen nu vervangen te worden. Voor Athlon Car Lease was dat aanleiding om naast de twee al bestaande flexibele oplossingen weer een nieuw product te lanceren dat tegemoetkomt aan de behoefte van een flexibeler en goedkoper wagenparkbeheer, namelijk Athlon Short Lease.
Besparingen
Bruce van Egmond, commercieel directeur van Athlon Car Lease, licht de drie flexibele producten toe: “De meest flexibele oplossing bieden we met Athlon Car Lease Rental Services, waarmee aan bestaande klanten de mogelijkheid wordt geboden om voor kortere tijd auto’s te huren. Dit product is ten opzichte van operational lease relatief duur, maar bij een zeer tijdelijke behoefte is hiermee de flexibiliteit het hoogst. Athlon Car Lease Rental Services beschikt over een eigen verhuurvloot met ruim drieduizend voertuigen van diverse merken en typen in diverse klassen. Voor onze klanten is het gunstig dat ze bij Athlon Car Lease ook auto’s kunnen huren voor de periode van één dag tot een jaar, omdat wij de verhuur geheel in eigen beheer doen. Het voordeel hiervan is onder andere dat managementinformatie en facturatie van huurauto’s geïntegreerd kunnen worden met het reguliere wagenpark. Een ander voordeel van kortetermijnverhuur is dat als de klant langer van de auto gebruik wil maken, het tarief automatisch wordt aangepast – ongeacht de periode die van tevoren is afgesproken. Voor grotere wagenparken is poolbeheer in combinatie met verhuur mogelijk, waarbij we gebruikmaken van een vaste leaseautopool in combinatie met losse verhuur. Zo wordt onnodige stilstand voorkomen, met aanzienlijke besparingen op de totale vervoerskosten.”
Gunstig tarief
“Ons nieuwe product is Athlon Short Lease, dat als flexibele leaseoplossing voor een jaar kan worden ingezet”, vervolgt Van Egmond. “Het voordeel hiervan is dat de klant voor een relatief gunstig tarief een gloednieuwe auto ter beschikking krijgt. Uiteraard heeft de leaserijder ook voldoende keuze uit de schonere 14%- of 20%-bijtellingsklasse. Athlon Short Lease speelt snel en eenvoudig in op de mobiliteitsbehoefte van medewerkers die bijvoorbeeld op projectbasis of met een tijdelijk dienstverband van één jaar werken. Met Athlon Short Lease kunnen deze medewerkers op korte termijn een nieuwe, geheel op hun eigen wensen afgestemde leaseauto krijgen. De Athlon Short Lease-maandtarieven liggen lager dan de huurtarieven, maar hoger dan die van het traditionele leasecontract. De derde flexibele oplossing is Athlon Releasing, waarbij auto’s van maximaal twee jaar oud voor een kortere of langere periode kunnen worden geleased. Omdat het om gebruikte auto’s gaat die uiteraard in uitstekende staat verkeren, zijn de tarieven hiervan uitermate gunstig. Onze klanten kunnen altijd het actuele aanbod terugvinden op www.releasing.nl.”
Voor welke ondernemingen en organisaties zijn deze producten bedoeld? Van Egmond: “De producten zijn geschikt voor alle soorten bedrijven en organisaties, van groot tot klein. Juist als het gaat om het prijstechnisch zo gunstig mogelijk invullen van de actuele behoefte, kan een slimme combinatie van deze drie oplossingen veel geld besparen. De accountmanagers van Athlon Car Lease zetten zich dagelijks enthousiast in om het wagenparkbeheer een stuk eenvoudiger én goedkoper te maken. Zij houden nauwkeurig bij hoe het wagenparkgebruik van een organisatie verloopt en hoe met behulp van flexibele producten dit gebruik kan worden geoptimaliseerd. Juist vanwege het feit dat Athlon Car Lease de gunstigste combinatie kan bieden van verhuur, short lease en releasing naast operational lease, kan de klant voor elke behoefte de beste kwaliteit voor de beste prijs krijgen.”
Duurzaam Mobiliteitsplan
Athlon Car Lease staat bekend om zijn aandacht voor het milieu. Zijn deze flexibele producten hieraan gerelateerd? Van Egmond: “Uiteraard speelt ons Duurzaam Mobiliteitsplan hierin een grote rol. Als grootste leasemaatschappij spelen we een voortrekkersrol in de discussie rond mobiliteit en reiken we er concrete oplossingen voor aan. We maken ons sterk voor een andere kijk op mobiliteit en we nemen daarmee ook onze verantwoordelijkheid voor een beter milieu. Daarom wordt altijd goed gekeken naar de werkelijke behoefte van onze klanten en daar wordt de juiste combinatie van oplossingen bij gezocht. De drie flexibele producten kunnen daar allemaal deel van uitmaken, maar een NS-Business Card kan ook in de combinatie worden opgenomen. Onze flexibiliteit beperkt zich dus niet tot de portemonnee, maar levert ook een bijdrage aan duurzame mobiliteit en daarmee aan het klimaat.”
Van winkelvloer tot datagoudmijn: VodafoneZiggo vindt winkels opnieuw uit met IoT
In samenwerking met Vodafone Business - Met slimme sensoren en data-analyses onderzoekt VodafoneZiggo hoe klanten zich door hun winkels bewegen. Een IoT-pilot in de vestiging op het Bijlmerplein in Amsterdam moet uitwijzen hoe het nieuwe winkelconcept presteert en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Waar veel winkelketens de afgelopen jaren hun deuren sloten, blijft de fysieke winkel voor VodafoneZiggo een hoeksteen van hun strategie. ‘Onze winkels zijn niet alleen een belangrijk verkoopkanaal, maar vooral ook een plek waar klanten met servicevragen terecht kunnen’, vertelt Hein van Hell, Channel Manager bij VodafoneZiggo. ‘Met bijna 100 winkels in Nederland zijn we in het hele land beschikbaar.’
‘Juist in een tijd van chatbots en AI is persoonlijk contact waardevol’, stelt Van Hell. ‘In onze winkels kunnen klanten de Ziggo-entertainmentpropositie echt ervaren. Denk aan onze exclusieve UEFA-voetbalrechten. En voor Vodafone-klanten is het natuurlijk fijn om een nieuwe telefoon eerst even vast te kunnen houden’
Van onderbuikgevoel naar concrete data
Tot nu toe waren in de winkels alleen eenvoudige bezoekerstellers aanwezig, die registreerden hoeveel klanten er binnenkwamen. ‘Voorheen was alles vooral gebaseerd op een select aantal kwalitatieve inzichten’, vertelt Van Hell. ‘We deden wel eens onderzoeken met interviewers in de winkels, maar heel datagedreven was dat nog niet.’
Om beter te begrijpen hoe klanten de winkel gebruiken, schakelde VodafoneZiggo via de Internet of Things (IoT) Challenge van Vodafone Business de hulp in van sensorleverancier PFM. ‘We zien vaak dat retailers wel een gevoel hebben bij wat er in hun winkels gebeurt, maar dat gevoel niet kunnen staven met harde cijfers’, zegt Bart Schmitz, directeur bij PFM. ‘Wij helpen dat onderbuikgevoel om te zetten in concrete inzichten.’
‘Practice what you preach’
Binnen een pilot van 100 dagen verbindt de challenge een technologieleverancier met een corporate die een innovatief vraagstuk wil oplossen. ‘Deelname voor ons is ook vanuit het idee: practice what you preach’, zegt Van Hell. ‘Vodafone Business heeft ontzettend veel mooie IoT-oplossingen én partners, waarom zouden we dat netwerk zelf niet gebruiken?’
‘Het mooie aan dit initiatief is dat er veel gestimuleerd wordt op en rondom innovatie’, zegt Schmitz. ‘Vanaf dag één wordt aangegeven: laten we dingen doen die voor partners nieuw zijn, niet alleen voor de locatie. We zijn op zoek naar iets vernieuwends.’
Privacyvriendelijke sensoren
Dat vernieuwende kwam in deze case als een netwerk van privacyvriendelijke sensoren in de VodafoneZiggo-winkel aan het Bijlmerplein. Dat netwerk brengt nauwkeurig in kaart hoe bezoekers zich door de winkel bewegen. Van Hell: ‘Door gebruik van GDPR-conforme radartechnologie en overhead sensoren kunnen we, zonder persoonlijke identificatie, zeer nauwkeurig bewegingspatronen en demografische informatie verzamelen.’
Van inzicht naar actie
De metingen leiden tot interessante ontdekkingen. Zo blijkt dat 60 tot 65% van de bezoekers via de linkerkant van het Bijlmerplein binnenkomt. Die kennis gebruikt VodafoneZiggo nu voor gerichte communicatie op hun geveldisplays. ‘Deze technologie geeft ons ongekend inzicht in looproutes, verblijfsduur per zone en algemene traffic-flows. Deze data stelt ons in staat om ons productaanbod en winkelindeling te optimaliseren, benchmark-analyses tussen filialen uit te voeren en uiteindelijk een betere winkelervaring te creëren voor al onze bezoekers.’
‘Wat wel opvallend is: onze handset-displays werden beperkter gebruikt dan we hadden gedacht’, vertelt Van Hell. ‘Daardoor hebben we de keuze gemaakt voor verdere ontwikkeling: hoe kunnen we het meer laten opvallen? De displays staan nu best wel aan de zijkant en achterkant.’
Binnen een week resultaat boeken
‘De samenwerking heeft ons veel geleerd over datagedreven winkeloptimalisatie’, zo reflecteert Van Hell. ‘PFM’s expertise in het verzamelen en analyseren van data was cruciaal — het is specialistisch werk dat je niet zomaar even zelf doet: ik kan ook niet zomaar even een dashboard bouwen. Het belangrijkste is dat ze ons hielpen de juiste vragen te stellen: wat willen we precies weten en welke data hebben we daarvoor nodig?’
Voor toekomstige projecten deelt Van Hell drie belangrijke inzichten. ‘Begin met heldere doelstellingen, maak de potentiële opbrengst vooraf inzichtelijk en durf sneller te schakelen’, zo stelt hij. ‘Vooral dat laatste is verfrissend. Soms zit je vast in bestaande werkwijzen, terwijl je ook binnen een week resultaat kunt boeken als je het anders aanpakt.’
Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.
Maak kennis met My V-Hub
Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.
Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.
Giels Brouwer casht met SciSports: ‘Zonder data voor transfers heb je nu echt een nadeel’
Giels Brouwer casht met SciSports. Zijn bedrijf, in 2017 nog Challenger van het Jaar, is verkocht aan Vanad Group. Een terugblik met de co-founder op twaalf jaar ondernemen. 'Ons datasysteem zag als eerste de potentie van Wout Weghorst.'
‘Toen SciSports in 2012 werd opgericht, waren we drie naïeve voetbalnerds. Het kon twee kanten opgaan: de voetbalindustrie disrupten of bankroet gaan.’ Zo begint de LinkedIn-post van Giels Brouwer, waarmee hij deze week de exit aankondigt. Nu was hij operationeel al sinds 2020 niet meer bij SciSports betrokken maar de verkoop van zijn aandelen luidt nu echt het definitieve einde in.
Terug naar de start in 2011. Brouwer studeert aan de Universiteit Twente en raakt verslingerd aan het spelletje Football Manager. Spelers kruipen hier in de huid van een voetbaltrainer van een zelfgemaakt team. Ze bepalen de tactiek, gaan over de trainingsschema’s en regelen de transfers. Een presentatie van FC Twente-voorzitter Joop Munsterman op de universiteit brengt Brouwer op een idee.
Onderzoek bij FC Twente
‘Hij vertelde over het runnen van de club en de manier waarop spelers werden aangetrokken. Dat was een heel subjectief en tamelijk ouderwets proces, met scoutingsrapporten. Data en spreadsheetmanagement speelden bij transfers nog nauwelijks een rol.’
Brouwer vraagt zich daarna het volgende af: zijn de dataprincipes van Football Manager toepasbaar op het echte voetbalveld? En kunnen clubs hun transferbeleid hiermee efficiënter inrichten? Hij besluit er zijn scriptie aan te wijden. FC Twente wordt de club waar hij dat gaat onderzoeken.
‘Ons eerste model was vrij simpel. We keken naar de spelers in het veld, op welke positie ze stonden, wie scoorden en langs welke schijven die aanval ging. Zo konden we de invloed van een speler op het resultaat in kaart brengen’, legt hij uit. ‘Gaandeweg werd het systeem steeds slimmer. Zo waren we bijvoorbeeld al snel in staat om ook de invloed van een pass te beoordelen.’
Toch wordt niet FC Twente, maar buurman Heracles de eerste betalende klant van de startup. En die club vindt dankzij de software van SciSports al snel een buitenkansje: Wout Weghorst. Op dat moment nog bankzitter bij FC Emmen.
‘Maar wij zagen zijn statistieken en die waren buitengewoon. In de speeltijd die hem gegund werd, bleek hij bij heel veel belangrijke goals betrokken. Het scoren van de 1-0 telt in ons systeem bijvoorbeeld zwaarder mee dan een 4-0.’
‘Heracles kocht Weghorst eigenlijk als derde optie in de spits. Binnen een maand was hij de nieuwe aanvalsleider van de club en zat hij bij Jong Oranje. Je kunt dus wel zeggen dat SciSports als eerste de potentie van Wout Weghorst heeft ingezien.’
Moneyball
Nog zo’n succesnummer is de samenwerking met KRC Genk. De provincieclub wordt in 2019 kampioen van België. ‘Hun aankoopbeleid was voor een groot deel gebaseerd op onze software. De spelers die zij in de jaren na het kampioenschap verkochten, leverden samen meer dan 80 miljoen euro op.’
Het zijn voorbeelden die doen denken aan het legendarische honkbalteam Oakland Athletics. Billy Beane is daar begin deze eeuw de algemeen directeur. Samen met de jonge econoom Peter Brand smeedt hij een ploeg op basis van statistieken. Hun aankopen leveren ze onwaarschijnlijke successen op. Dat verhaal wordt verfilmd in 2011: Moneyball, met Brad Pitt als Billy Beane.
Experimenteren met verdienmodellen
Het eerste verdienmodel van SciSports is gebaseerd op spelersrapporten. Een club koopt bijvoorbeeld een linksback op basis van het advies van SciSports. Wordt deze speler verkocht dan ontvangt het bedrijf een percentage van de transfersom. ‘Onze verdiensten lagen daardoor veel te ver in de toekomst. Daarom was dit geen houdbaar verdienmodel’, weet Brouwer.
Het bedrijf experimenteert nog met een fee per adviesrapport, maar maakt uiteindelijk de shift naar een SaaS-model. Daarmee bedient het inmiddels tal van clubs in vrijwel alle grote competities. Maar als zoveel voetbalmanagers de tool gebruiken, welk voordeel halen ze er dan nog uit?
‘Je moet het omdraaien: als je geen data gebruikt voor transfers, dan heb je echt een nadeel. Een speler als Haaland wil natuurlijk iedereen hebben. Op de niveaus daaronder zijn er veel meer spelers waar je uit kunt kiezen. Dan moet je vooral kijken naar een spelersprofiel dat bij jouw speltype past.’
Vanad Group nieuwe eigenaar
SciSports wordt in 2011 opgericht door Giels Brouwer, Anatoliy Babic en Remco van der Veen. Het bedrijf is nu ingelijfd door Vanad Group, een IT-bedrijf met ruim 1500 medewerkers dat wordt geleid door Arthur Nederlof, eerder vice-president van Oracle en board director van Exact. De aanvoerdersband van SciSports zit nu inmiddels vier jaar om de arm van Vincent van Renesse van Duivenbode. Hij blijft na de overname aan als ceo en heeft zijn pijlen gericht op de Noord-Amerikaanse markt.
Startups scouten
SciSports heeft Brouwer de afgelopen twaalf jaar op veel bijzondere plekken gebracht. Hij bezocht clubs in meer dan veertig landen, bekeek Champions League-duels vanuit de meest chique skyboxen en sprak met tientallen clubvoorzitters en technisch managers. Ook spelers bleken geïnteresseerd.
‘We zijn bij Memphis Depay thuis geweest. Hij speelde toen nog voor Manchester United en was benieuwd of wij hem konden adviseren over een nieuwe club, die bij zijn manier van spelen zou passen. Hij zou uiteindelijk kiezen voor Olympique Lyon, één van de vijf namen die uit het advies van SciSports was gerold.’
Brouwer verruilde in 2020 zijn actieve rol bij SciSports voor de functie van cto bij Unknown Group. Zijn kennis over scouten zet hij nu in voor venture capital en corporates. ‘Ik heb voor Unknown Group een platform ontwikkeld waarmee ze snel de juiste startups in het vizier krijgen. Dat project is in april van dit jaar losgetrokken en als spin-out doorgegaan.’
Ook met dat nieuwe scoutingplatform Akela Hub, waar hij nu ceo van is, gaat het hem voor de wind. Met Unilever, ENI en Hyundai heeft de startup al een paar grote namen aan boord kunnen trekken.
Zo zet je net zo succesvol je persoonlijke merk in als Pieter Zwart en Manon van Essen
Wil jij als founder je business een boost geven? Zet dan jezelf neer als strategisch merk. Expert Georgina Rutherford geeft je vijf stevige tips om net zo succesvol te worden met je eigen personal branding als Pieter Zwart, Mark de Boer en Manon van Essen.
Mark de Boer (Upfront), Manon van Essen (Vitamines.com), Tim van der Wiel (GoSpooky), Valentijn van Santvoort (Holie), Tess Scholten en Britt Messing (For You Agency), Pieter Zwart (Coolblue) en Julia Brand (Clay And Glow).
Dat lijkt een willekeurige opsomming van ondernemers, maar ze hebben wel degelijk iets gemeen. Volgens Georgina Rutherford (31) zijn ze allemaal sterk in personal branding. Wat is dat? ‘Heel plat gezegd is dat jezelf neerzetten als merk.’
‘Dat doe je door heel consistent je expertise te delen en jouw unieke perspectieven. Daarmee vergroot je je autoriteit in de industrie, maar ook je betrokkenheid, je betrouwbaarheid en je zichtbaarheid voor jouw doelgroep.’
Koop van mij of huur mij in, dat is een verkeerde aanpak. Veel te pusherig. ‘Het is veel meer: dit ben ik, hier geloof ik in en dit is hoe ik jou kan helpen. Dat is een heel krachtige tool om kansen naar je toe te trekken.’
Strategische must have
Rutherford is co-founder van Personally, sinds 2023 een personal branding bureau voor ondernemers. Het is een nog vrij nieuwe tak van sport, maar voor haar is het de logische opvolger van pr en influencer marketing. Tien jaar geleden was ze er al mee bezig bij IMA, een agency voor influencer marketing.
‘Niemand wist toen wat het was’, vertelt ze tegen MT/Sprout. Ze moest bedrijven nog echt aan het handje nemen om ze wegwijs te maken in de wereld van influencers. Influencer marketing is inmiddels volledig ingeburgerd.
De expert voorspelt nu hetzelfde voor personal branding. Dat wordt een ‘strategische must have’. De Britse serieel ondernemer Steven Bartlett (Dragons Den UK) heeft bijvoorbeeld al een personal brand manager in dienst. Ook in de VS schieten de personal brand managers als paddenstoelen uit de grond.
Je eigen merk inzetten voor je groeistrategie is vooral voor founders enorm belangrijk, geeft ze aan. Die hebben nog niet de middelen, maar ze hebben wel zichzelf én een bekend platform om te beginnen: LinkedIn. ‘Daar bloeien bedrijven, worden communities gebouwd. Daar is heel wat zakelijke groei te halen.’
Waarom werkt personal branding? ‘We zijn al doodgegooid met advertenties. Mensen willen iets voelen, we willen herkenbaarheid. Mensen volgen mensen.’ Toch is personal brandig geen ego-dingetje, benadrukt ze.
‘Kijk naar mij en naar wat ik aan het doen ben, dat is meer voor influencers. Het is juist de bedoeling dat je met jouw kennis en ervaring waarde creëert voor anderen. Dat er wat van je te leren valt, of dat je mensen weet te inspireren.’
Wie voldoende tijd steekt in het bouwen aan zijn of haar persoonlijke merk – minstens 5 tot 7 uur per week – krijgt er ook veel voor terug. Kansen, talent, klanten, maar ook data… ‘Je hebt direct contact met je doelgroep. Je kunt er dus ook hele goede feedback ophalen.’
Ook veel investeerders zitten op LinkedIn, voegt Rutherford eraan toe. En die zijn echt op zoek. ‘Ik hoorde laatst van een investeerder dat veel jonge ondernemers bang zijn om hem een berichtje te sturen. Terwijl hij dat wel graag zou willen. Maar generatie Z vindt LinkedIn best eng. Zij denken dat het een platform is waar je eerst wat voor bereikt moet hebben.’
Nu hebben startende ondernemers hun handen al meer dan vol. Waarom zouden ze er nog meer werk bij pakken? ‘Als je geen stem hebt als founder, dan laat je het dus aan anderen over om je verhaal te vertellen. Via de pers, radio, of tv, maar eigenlijk ben jij het verhaal van het bedrijf. Dat is veel waardevoller.’
‘Jij bent de onderscheidende factor. Door jezelf als autoriteit en het gezicht van je bedrijf te laten zien, kun je echt je bedrijf laten groeien. Dat beseffen heel veel founders nog niet.’ Werk aan de winkel dus. Daarbij mag ook best de kunst worden afgekeken van founders die het wel goed doen.
Voor MT/Sprout zoomen we in op praktische hapklare tips en op twee rolmodellen: Mark de Boer, founder van Upfront, en Manon van Essen, co-founder van Vitamines.com, founder van Magioni en Dragon op tv.
#1 Zorg dat je weet wie je bent
Weet wie je bent, dat klinkt heel simpel, maar veel founders nemen daar niet echt de tijd voor. Zorg dat je je persoonlijke visie, missie, passie, positionering en waarde(n) op papier krijgt. Waar geloof je in, hoe is het allemaal begonnen, wat wil je uitstralen?
‘Het is heel belangrijk dat een founder zich empowered voelt om zijn verhaal te kunnen vertellen. Dat gaat ook over voldoende zelfvertrouwen ontwikkelen, een verhaal heel goed op papier krijgen. En daar ook echt in geloven en achterstaan. Dat is best wel een proces.’ Maar als je dat eenmaal helder hebt, dan kun je al starten voordat je business van de grond is.
‘Mark de Boer is vanaf de eerste minuut begonnen met zijn verhaal en zijn proces te delen. Al in 2020 postte hij op LinkedIn een foto van hun eerste sample. Wij gaan een nieuw product lanceren, dit is de verpakking, wat vinden jullie ervan? Hij spreekt zijn doelgroep ook direct aan, dat is echt megabelangrijk.’
Perfectie is daarbij niet nodig, je hoeft niet te investeren in gelikte videootjes of strak gestyled te poseren voor foto’s. ‘Veel mensen denken dat, maar het is juist waardevoller als je persoonlijkheid door je posts heen schijnt. Dat is wat jou anders maakt. Dat is waarom mensen jou gaan volgen. Dat gaat je onderscheiden. Mark doet dat heel goed.’
#2 Communiceer via de juiste kanalen
Definieer je contentpijlers. Eenvoudiger gezegd: weet wie je publiek is en waar je doelgroep te vinden is. Welke sociale media zoeken ze op? Wat zijn hun problemen? Hoe ga je dat voor ze oplossen?
Misschien is LinkedIn al voldoende voor je om je impact te vergroten en te versterken. Je kunt ook de pers opzoeken, meedoen aan podcasts, of op een podium gaan staan. ‘Misschien ben jij wel een hele goede spreker. Dan is het belangrijk dat je ook een persoonlijke website hebt.’
Manon van Essen heeft bijvoorbeeld zo’n eigen website. ‘Ze heeft daarnaast ook een grote Instagram-following. En ze ziet het belang van Linkedin.’ Wat ze op die platforms deelt, verschilt ook. Dat is aangepast aan de doelgroep.
#3 Investeer in tweerichtingsverkeer
Personal branding is geen eenrichtingsverkeer. ‘Veel founders denken dat sociale media een soort prikbord zijn. Maar het zijn geen passieve kanalen waarop je af en toe een selfie plaatst. Een personal brand bouwen gaat over over engagement krijgen.’
Praten met de mensen die comments geven en echt in discussie gaan, levert je punten op bij het algoritme van LinkedIn. Zet je pitch online, stuur dm’s uit, breid je netwerk uit. Ga actief op zoek naar de mensen die je wil volgen.
Kun je niet gewoon een AI-bot voor je aan het werk zetten? ‘Nee, mensen weten meteen wat een AI-comment is. Daar wordt zo doorheen geprikt. Ze zijn daar ook heel uitgesproken over. LinkedIn is geen plek voor fake AI-comments. Mensen zijn daar om echte connecties maken.’
Je laat in je verhalen graag je bedrijf shinen: dit is wat we doen, dit zijn nieuwe klanten… Maar denk niet alleen vanuit je bedrijf en je producten. Wie je bent en waar je in gelooft, is even belangrijk, geeft Rutherford aan.
Zorg dus voor een goede afwisseling. ‘Je moet mensen verhalen vertellen waar ze door geraakt worden, ze verbinden en betrekken.’ Mark de Boer heeft zo’n hele mooie balans tussen professionele en persoonlijke content, vindt ze.
‘Hij deelt niet alleen het resultaat, maar ook het proces. Hij neemt zijn publiek mee achter de schermen. Hij wisselt een breed scala aan onderwerpen af: over het belang van een mede-oprichter tot het openen van een nieuwe winkel.’
‘Hij heeft daarin ook een hele goede mix: korte en langere video’s, lange teksten, foto’s van zichzelf, persmomenten. Diversiteit in content is superbelangrijk.’
#5 Deel resultaten
Social proof is tussen alle bagger die op sociale media verschijnt enorm belangrijk. Mensen moeten je vertrouwen. Dat bouw je op met bewijs. Deel je resultaten, zorg voor goede testimonials, zet je klanten in de spotlights. Wat heb je voor je klanten gedaan? Wat heeft dat voor die klanten opgeleverd?
Manon van Essen bouwt dat vertrouwen op een andere manier op, vertelt Rutherford. ‘Met kwetsbaarheid. Ze laat heel veel van zichzelf zien in haar content. Ze vertelt niet alleen over de hoogtepunten. Ze deelt heel vaak hoe ze struggelt als ondernemer en hoe ze daarmee omgaat.’
Wat bij haar ook speelt, is de kracht van de herhaling. Ze is heel consistent. ‘Manon heeft veel in de pers gestaan. Ze is een rolmodel voor vrouwelijke ondernemers. Heel veel jonge meiden kijken echt naar haar op. Daar houdt ze ook rekening mee wanneer ze content deelt.’
Challenger-winnaar Nostics mikt op Amerikaanse miljoeneninvestering: ‘Daar willen we als eerste lanceren’
Nostics werd door MT/Sprout uitgeroepen tot Challenger van het Jaar. Co-founder en coo Eva Rennen over de testkits die met nanotechnologie en AI snel bacteriële infecties kunnen analyseren buiten het lab. 'Onze oplossing kan een enorme impact hebben op plekken met beperkte toegang tot gezondheidszorg.'
Eva Rennen pitcht voor Nostics op het Challenger50-event van MT/Sprout. Foto: Burak Goraler
Zo win je de Challenger50 Award, zo zit je in het vliegtuig naar San Diego voor nog veel meer pitches. Eva Rennen, medeoprichter en coo van Nostics, dat door MT/Sprout is uitgeroepen tot Challenger van het Jaar, heeft letterlijk geen tijd gehad om het winnen van de (lelijke) beker te vieren met haar team. ‘Dat was donderdag toevallig op uitje tijdens mijn pitch, dus ze hebben zeker een extra biertje genomen op onze winst.’
Rennen is in San Diego om daar te netwerken met investeerders met een focus op life science- en medtechbedrijven zoals het hare. Nostics ontwikkelt testkits waarmee je bacteriële infecties kunt diagnosticeren zonder dat het materiaal naar het lab hoeft. Dat lab is namelijk een handzaam apparaatje – denk een ouderwetse pinterminal – waar de testcartridge van Nostics ingaat om vast te stellen of er sprake is van blaasontsteking.
Waarom dat belangrijk genoeg is om Nostics uit te roepen tot challenger van 2024? De jury: ‘De bestrijding van infectieziekten wereldwijd, en vooral in de derde wereld, en de strijd tegen onnodig toedienen van antibiotica is een grote en glasheldere missie waarvoor Eva Rennen en haar team een duidelijke weg hebben uitgestippeld. Met een product dat een massale vraag kan uitlokken zodra het op de markt is, met stevige marges bovendien.’
Als een urine-, bloed of speekselsample niet naar een lab hoeft, scheelt dat tijd en is er een testresultaat voordat antibiotica wordt voorgeschreven. Maar belangrijker nog: er zijn in bijvoorbeeld rurale gebieden in de VS en zeker in ontwikkelingslanden veel ziekenhuizen en artsenposten waar niet eens toegang is tot zo’n lab. Als in die uithoeken patiënten tijdig een diagnose gesteld kunnen krijgen, scheelt dat echt mensenlevens en onnodige toediening van antibiotica.
De resistentie daartegen neemt snel toe, en is een mondiaal maatschappelijk probleem. Rennen: ‘Onze oplossing kan een enorme impact hebben op plekken met beperkte toegang tot gezondheidszorg.’
‘Het was echt heel bijzonder om mee te maken, vooral als je kijkt naar de bedrijven die in de Challenger50 staan en de andere finalisten. (Carbyon en Cradle, red.)’, zegt Rennen over het winnen van de award. ‘Voor ons is het heel cool om bevestigd te zien hoe hard ons team werkt en waar we naartoe gaan.’
Ceo afkomstig van Philips en Siemens
De beker staat nu nog thuis bij de Nostics-oprichter, die na een weekendje surfen samen met ceo Jeroen Nieuwenhuis de investeerders opzoekt aan de Amerikaanse westkust. Nieuwenhuis is sinds een goed jaar aan boord, na een carrière in de medtech bij onder meer Philips en Siemens.
‘Congres is een groot woord, het is meer een meetup met een select clubje investeerders en ondernemers, die de kans krijgen een relatie op te bouwen. Het heeft tegenwoordig niet meer zoveel zin om langs allerlei kantoren van venturecapitalbedrijven te reizen. Die doen ook steeds meer op afstand, maar het blijft belangrijk om elkaar in het echt te ontmoeten.’
Voorkeur voor Amerikaanse investeerder
Afgezien van dat dagje de stress eruit surfen is het serieuze business. Nostics is bezig met het ophalen van een nieuwe investeringsronde en zoekt daarvoor liefst een Amerikaanse investeerder. ‘De VS is een belangrijke afzetmarkt voor ons, daar willen we als eerste lanceren. We willen ook graag ‘slim geld’, bij voorkeur van investeerders die ook hun ervaring en netwerk kunnen inzetten om ons naar de markt te helpen.’
Want zo loopt de marsroute van Nostics: eerst in de VS de markt op, na goedkeuring van de gezondheidsautoriteiten (de FDA), daarna volgt Europa, via een traject dat min of meer parallel loopt. ‘Onze focus ligt nu op R&D, we werken hard aan het marktklaar krijgen van de hardware en testkits, zodat we over 2,5 à 3 jaar clinical trials kunnen gaan doen.’
Dat betekent: een finale test van het product in de handen van de eindgebruikers, met monsters van echte patiënten. ‘We bouwen een dossier op met alle bewijsvoering die nodig is voor goedkeuring, zodat we straks klaar zijn voor zowel de Amerikaanse als de Europese goedkeuring.’
400 miljoen blaasontstekingen per jaar
Als eerste infectieziekte koos Nostics voor blaasontsteking. ‘Een enorme markt van 400 miljoen gevallen per jaar waarbij vaak onnodig en verkeerde antibiotica worden voorgeschreven. Maar we ontwikkelen ook andere R&D-trajecten en kijken voor de toekomst naar de meest veelbelovende mogelijkheden.’
De magie van Nostics schuilt in een combinatie van een technologie die SERS heet (Surface-Enhanced Raman Spectroscopy), waarbij de verstrooiing van laserlicht op een monster patronen veroorzaakt, die door AI worden herleid tot de bewuste bacteriën die de infectie veroorzaken. Dat Rennen c.s. daarbij een nieuw soort nanomateriaal gebruiken om de spectrummeting te versterken, is geen toeval.
Achtergrond bij nanoprinters van VSparticle
Net als haar medeoprichters Vincent Laban en Rochelle Niemeijer werkte ze eerder bij VSParticle, de Delftse startup die school maakt met een ‘nanoprinter’ en deze week een samenwerking met Meta bekendmaakte. ‘Daar kennen we elkaar van. De machines van VSParticle maken bij zijn klanten nanodeeltjes voor veel dingen. Wij hadden het idee om nanodeeltjes voor een eigen specifieke toepassing te gebruiken.’
Toegegeven, het duurt nog een paar jaar voordat Nostics, dat is gevestigd tegenover het Amsterdamse AMC, ook echt bij de huisarts staat, of bij de artsenposten in opkomende markten. Maar de weg ernaartoe is voor Rennen als ondernemer al een enorm avontuur. ‘We zijn nieuwe technologie aan het ontwikkelen waar veel fundamenteel wetenschappelijk onderzoek aan te pas komt. Het is geweldig als dat uiteindelijk een bruikbaar product wordt. Hoe bijzonder is het om een bedrijf te zijn dat hopelijk onnodig voorgeschreven antibiotica voorkomt?’
Stress eruit surfen
Onderweg groeit Rennen mee met haar bedrijf, zegt ze. ‘Je bedrijf groeit, nieuwe teamleden komen aan boord, het product wordt verder ontwikkeld, je spreekt met de FDA… Je leert steeds meer en meer. En het belangrijkste wat ik tot nu toe heb geleerd is hoe je een goed team opbouwt en bij elkaar houdt. Want uiteindelijk is dat wat het is: een bedrijf is zo sterk als het team dat je kunt bouwen.’
Zodra Rennen weer terug is in Nederland, kan ze met haar team nog een keer proosten op het binnenhalen van de Challenger-beker. Maar eerst nog een week netwerken met geldschieters.
Met spaargeld bouwde Lorenzo Engelen de eerste prototypes, nu rijden de eerste 50 klanten rond in een Qarry
Vijf jaar lang was Lorenzo Engelen bezig met de ontwikkeling van een compacte elektrische bedrijfswagen. Nu rijden de eerste vijftig klanten rond in een kleine en wendbare Qarry, die qua formaat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. 'Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen.'
Lorenzo Engelen deed de inspiratie voor zijn elektrische bedrijfswagen Qarry op in San Francisco. Foto: Tom Smedes/Qarry
‘Awww, een Qarry.’ Twee voorbijgangers lezen de naam op de zijkant van het bedrijfswagentje. Ze kijken vertederd naar het karretje, dat staat te stralen in de zon op het Amsterdamse Amstelveld.
Dat ze de naam verkeerd uitspreken (‘karrie’ in plaats van op z’n Engels, ‘carry’) kan volgens bedenker Lorenzo Engelen geen kwaad. Het gaat uiteindelijk om het product, dat tussen een bakfiets en bestelbus in zit. ‘Er is geen vergelijkbaar voertuig met zoveel laadvermogen. Dit is echt best in class.’
Stadse bedrijfswagen
Vijf jaar lang sleutelde Engelen aan zijn elektrische bedrijfswagen op de Automotive Campus in Helmond. Op de plek waar Lightyears zonneauto ter ziele ging, verrijst met Qarry een nieuwe elektrische vervoerder.
De eerste mijlpaal is behaald: vijftig klanten hebben nu een Qarry. Daaronder restaurants, cateraars, groothandels, pakketbezorgers, fietsenmakers, schilderbedrijven en installateurs. Ondernemers die vaak in drukke, krappe binnensteden komen waar bestelbussen onhandig zijn.
In de smalle straatjes voelt de Qarry zich juist thuis, met zijn compacte ontwerp, kleine draaicirkel en laag zwaartepunt; het accupakket zit vlak voor de achterwielen. ‘Combineer de wendbaarheid van een bakfiets met de laadruimte van een bedrijfswagen’, zo klinkt het op de website.
Alternatief voor de bakfiets
Die bakfiets is waar de Qarry vaak een alternatief voor is. Neem de Urban Arrow Tender, een van de populairste modellen voor bedrijven. Die is verkrijgbaar in twee varianten, met laadruimte van 1000 of 1500 liter. (Die van 2500 liter wordt sinds eind vorig jaar niet meer verkocht.) De Tender kan tot 300 kilo vracht vervoeren en zo’n 30 kilometer rijden op een volle accu.
De iets lichtere Urban Arrow Cargo (maat XL) heeft een laadruimte van 500 liter, een laadvermogen van 125 kilo en een bereik van 50 kilometer. In de Qarry past 2800 liter, tot 250 kilo en hij komt 83 kilometer ver op een volle accu.
Belangrijk verschil is het prijskaartje. Een bakfiets met laadbak als de Cargo begint bij ongeveer 6.500 euro (exclusief btw), voor de grotere Tender ben je minimaal 12.500 euro kwijt. Voor de Qarry is de aanschafprijs minstens 20.000 euro. Maar het bedrijf biedt wel een lease-optie vanaf 400 euro per maand, en claimt ‘lagere operationele kosten door efficiëntie en minder ritten’.
Zero-emissiezones
Vergeleken met een bestelbus heeft de Qarry een groot voordeel: hij mag de zero-emissiezone in. Circa dertig grote gemeenten willen zo’n strenge milieuzone per 1 januari 2025 invoeren. Alleen vracht- en bestelauto’s die niks uitstoten mogen dan nog de stad inrijden.
Het nieuwe beleid helpt Qarry, zegt Engelen. Voor sommige ondernemers is het een reden om er eentje aan te schaffen. Maar veel belangrijker: de businesscase klopt gewoon. ‘Het is veel efficiënter om elektrisch te bezorgen. Binnensteden zijn autoluwer, met steeds meer eenrichtingsverkeer. Een grote bestelbus is gewoon niet logisch.’
Tussenjaar in San Francisco
De inspiratie voor Qarry doet Engelen op in San Francisco, waar hij een tijdlang woont. Tijdens zijn master Operations Management & Logistics aan de TU Eindhoven besluit hij een tussenjaar te nemen.
‘Ik wilde meer leren over ondernemerschap’, zegt Engelen. ‘Dat trok me eigenlijk altijd al. Ik heb daar ook een minor in gevolgd tijdens mijn bachelor. Je weet op de een of andere manier dat je ondernemer bent. Dan ga je op zoek naar een plek waar je thuishoort.’
San Francisco dus, de miljoenenstad aan de Amerikaanse westkust bij techwalhalla Silicon Valley. In 2016 landt hij op de luchthaven – in zijn eentje, zonder connecties of vast onderdak.
Hij schrijft zich in voor een bootcamp om zijn programmeerskills te verbeteren en gaat naar alle evenementen over ondernemerschap die hij kan vinden.
Ook stuurt hij alumni van de TU Eindhoven een bericht op LinkedIn, dan nog met het idee dat hij een plek zoekt voor zijn afstudeeronderzoek. Zo kan hij op allerlei plekken binnenkijken: bij Uber, Walmart, kleinere startups, grotere scaleups. ‘Ik heb daar zeker connecties aan overgehouden’, aldus Engelen.
Inspiratie voor Qarry
In San Francisco ziet Engelen de opkomst van de bezorgeconomie. Mensen bestellen van alles via hun smartphone: boodschappen, maaltijden, kleding, taxi’s. Het achterliggende probleem intrigeert hem: hoe kun je die bestellingen snel en slim leveren in de stad?
Op dat specifieke vraagstuk studeert hij uiteindelijk af. Hij ontwikkelt een algoritme om de last mile, waarbij goederen worden afgeleverd aan de eindklant, efficiënter af te leggen door de inzet van elektrische voertuigen met een beperkt bereik.
Tijdens zijn onderzoek ziet hij dat er grote behoefte is aan zo’n kleiner voertuig voor transport in en rondom steden. ‘Daar lag een grote marktkans’, aldus Engelen. Hij besluit het wagentje zelf te ontwikkelen.
Stap één: de juiste voertuigcategorie kiezen. Dat bepaalt aan welke juridische eisen de bedrijfswagen moet voldoen. Engelen komt uit bij een brommobiel: een lichte vierwieler met een maximumsnelheid van 45 km/u. Belangrijk voordeel: iemand met een brommerrijbewijs mag daar vanaf 16 jaar in rijden, en in Frankrijk zelfs al vanaf 14 jaar.
Prototypes bouwen in Helmond
Voor de bouw stapt de jonge ondernemer naar de Automotive Campus in Helmond, een belangrijke broedplaats voor innovaties op automobiel gebied. Via LinkedIn legt hij contact met toenmalig directeur Lex Boon. ‘Ik ben daar letterlijk aan zijn bureau begonnen met het idee’, vertelt Engelen.
Hij krijgt een werkplaats op de campus, strikt de nodige monteurs en technici en bouwt met zijn eigen spaargeld de eerste prototypes. ‘Dat geld ging snel op, want het is vrij kapitaalintensief’, zegt Engelen. ‘Ieder systeem in het voertuig en het hele productieproces moet worden gecertificeerd voordat het de weg op mag. Daar gaat ongelooflijk veel ontwikkelbudget in zitten.’
Een lening van de Rabobank geeft weer lucht, en al gauw komen de eerste angel investors aan boord. Ook die benadert hij weer via LinkedIn. ‘De meeste investeerders zeggen gewoon op hun profiel dat ze investeerder zijn. Zo heb ik er veel gevonden. Maar ook via via is het gelukt. Je moet aan iedereen vertellen dat je geld aan het ophalen bent, dan kom je uiteindelijk wel iemand tegen.’
De ontwikkeling van de Qarry neemt vijf jaar in beslag. Een periode waarin Engelen en zijn team continu verbeteringen doorvoeren op basis van klantfeedback. ‘De eerste prototypes hadden geen cabine. We leerden van gebruikers dat ze toch in de winterperiode en bij regen graag afgeschermd zitten.’
Maar een deur is dan weer niet nodig. Die zit alleen maar in de weg, omdat klanten vaak in- en uitstappen tijdens hun bezorgrondes. Biedt de open cabine dan wel genoeg bescherming? Ja, zegt Engelen. ‘Ik rij zelf in de winter van Eindhoven naar Helmond en terug. Dat is echt geen probleem.’
Ander belangrijk punt van klanten is de draaicirkel. Het voertuig moet wendbaar zijn in steden en tussen paaltjes door kunnen rijden. De draaicirkel van de Qarry is 3,3 meter, vergelijkbaar met die van een bakfiets. Die van een Peugeot Partner of Renault Kangoo is ongeveer 11 meter.
Het resultaat is een compact elektrisch voertuig met de bediening van een scooter. Optrekken en afremmen doe je door aan de rechter hendel te draaien. Een digitaal kleurendisplay van 7 inch toont de snelheid, bereik en andere statistieken. Leuk detail is de bidonhouder onder het stuur, voor een drank- of thermosfles.
Onderdelen uit Europa, behalve de accu’s
Qua uiterlijk doet de Qarry niet geheel toevallig denken aan de Piaggio Ape, de legendarische Italiaanse driewieler. Alleen is het snerpende geluid van de tweetaktmotor ingeruild voor de geruisloze aandrijving van de accu. Die is standaard trouwens 10 kWh, goed voor een bereik van 83 kilometer. Klanten die verder willen, kunnen kiezen voor een dubbel pakket.
De accu is het enige dat niet uit Europa komt. ‘Die komen uit China, zoals ongeveer iedere batterijcel’, zegt Engelen. ‘De meeste Chinese fabrikanten hebben tegenwoordig een goed salesnetwerk in Europa.’
De overige maakonderdelen zijn grotendeels afkomstig uit Nederland, de rest uit Europa. ‘Om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijk aan reserveonderdelen kunnen komen’, aldus Engelen. ‘We kunnen snel schakelen met leveranciers, de kwaliteit waarborgen en ook weer snel opschalen.’
Fleet management platform
De eerste vijftig klanten rijden dus inmiddels rond met een Qarry, die wordt geproduceerd in Helmond. Dat zijn geen pilotprojecten, benadrukt Engelen. ‘Die fase zijn we echt voorbij. De mkb’ers starten meestal met één of twee, en dan komt er vaak binnen drie maanden nog een derde en vierde order bij.’
De meeste klanten kiezen voor een leaseconstructie van vijf jaar. Via een fleet management platform kunnen ze realtime de status van de voertuigen monitoren. Of bestuurders de gordel dragen, of ze netjes 30 rijden binnen 30 kilometerzones, of de laaddeur openstaat, wat het batterijpercentage en de gps-locatie is.
Die informatie kan Qarry ook gebruiken om zijn product te verbeteren, of preventief problemen te signaleren waardoor het voertuig stil kan komen te staan. Engelen: ‘Het is een b2b-product. Als de klant niet rijdt, verdient de klant geen geld.’
Is er toch pech onderweg, dan scannen chauffeurs een QR-code in het voertuig waarna een monteur wordt gestuurd. Qarry heeft een eigen servicedienst, maar kan ook een derde partij inschakelen, ‘als het in een uithoek is of we er op de een of andere manier niet kunnen komen’.
Groeien in het buitenland
Het team van Qarry is inmiddels gegroeid naar dertig personen, gelijk verdeeld over productie, ontwikkeling en sales/marketing. Daar moeten nog meer mensen bij als het bedrijf zijn groeiplannen wil waarmaken. ‘Het aantrekken van het juiste talent is een van de grootste uitdagingen’, zegt Engelen.
Het bedrijf is bezig met een nieuwe financieringsronde om de komende jaren uit te breiden. Naar meer mkb- en grootzakelijke klanten, maar ook het buitenland. Qarry heeft in het Belgische postbedrijf Bpost al een klant over de grens, Engelen denkt hardop over het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
‘Frankrijk is een enorme groeimarkt voor micromobility, met heel dichtbevolkte steden. En energie is er ook goedkoper’, aldus Engelen, doelend op de kerncentrales in het land die relatief voordelig stroom leveren.
Vastberaden
Aan ambitieuze plannen geen gebrek. Kan dit nog mislukken? Engelen lijkt geen spoortje twijfel te kennen. Het bedrijfsmodel staat als een huis en het gemeentebeleid verandert in het voordeel van Qarry.
Er komt ongetwijfeld concurrentie, maar die ziet hij niet als bedreiging. ‘Dat is juist een extra reden om hard te werken. Je moet pas twijfelen als je de enige bent in de markt.’
‘Natuurlijk zijn er momenten dat dingen niet lukken’, zegt Engelen, terugkijkend op de afgelopen zes jaar. ‘Maar dan is de enige manier opstaan en weer verder gaan. Dat is juist het mooiste van deze uitdaging. Het zou saai worden als alles ineens zou lukken.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.