Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering negen: Joep Verbunt, founder van Matt Sleeps.
De belangrijkste groeilessen van Joep Verbunt:
- Zijn Matt Sleeps scoorde keer op keer met guerrillamarketingacties, maar waarom gooit hij het nu over een andere boeg?
- Hoe zorgt hij ervoor dat de groei van zijn bedrijf beheersbaar blijft?
- En hoe heeft hij de groei van zijn bedrijf gefinancierd?
Joep Verbunt bouwt aan groeibriljant
Joep Verbunt prijkte dit jaar met zijn matrassenmerk Matt Sleeps op de jaarlijkse lijst van 1000 snelst groeiende bedrijven in Europa van Financial Times. Sterker, met plek 61 behoort zijn bedrijf tot de voorhoede van de ranglijst die Britse zakenkrant maakte op basis van de omzet in de periode 2017-2020.
Verbunt zat een paar jaar geleden met namen als Eva, Simba en Leesa in een uitpuilende schoolklas met matrassen-startups. Maar terwijl zijn klasgenoten zoveel mogelijk groeikapitaal ophaalden, en dat geld zo snel mogelijk uitgaven om marktaandeel en omzet te kopen, koos Verbunt een andere route.
Omzetspel
‘Er werd een omzetspel gespeeld, vergelijkbaar met de bezorgers en ‘Ubers’ van deze wereld’, zegt Verbunt. ‘Maar wij wilden de omzet niet koste wat kost laten groeien. Ik geloof meer dat je ook wat moet overhouden als je iets verkoopt’, zei Verbunt eerder tegen MT/Sprout.
En dat vraagt een andere aanpak qua groei. ‘Want als het goed is, zie je klanten die een matras kopen een paar jaar niet meer terug.’
Matt Sleeps verkiest winst boven groei
Verbunt kiest dus vanaf het eerste begin winst boven groei. Dat betekent dat je dat kan investeren in je bedrijf, maar Verbunt koopt er ook vrijheid mee. ‘Ik neem mijn team ieder jaar mee naar Bali. Dat levert niet per se iets op voor het bedrijf. Ik kan me voorstellen dat een investeerder zou zeggen dat dat op dat moment niet het belangrijkste is om te doen.’
Bekijk de nieuwste aflevering van Scaling Up voor de belangrijkste groeilessen van Joep Verbunt.
Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up:
- Waarom moet je volgens vergelijkingskoning Ben Woldring investeerders zo lang mogelijk buiten de deur houden?
- Wat is voor Whoppah-oprichter Thomas Bunnik de grootste uitdaging in een groter groeiende organisatie?
- Wat is de grootste ondernemersblunder van Serge Bueters (Squla)?
- Waarom moet je volgens Sunt food-founder Laura Hoogland vooral niet te veel te raden gaan biij andere ondernemers?
- Welke eigenschap heeft Helloprint-founder Hans Scheffer het verst gebracht?
- Waarom faalde Somnox-founder Julian Jagtenberg in zijn eerste poging de VS te veroveren?
- Wat zou Seedlink-founder Rina Joosten-Rabou het liefst willen veranderen aan haar bedrijf?
- Wat is de gouden fundraise tip van Sendcloud co-founder Sabi Tolou?