Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Scaling up: groeilessen van Thomas Bunnik van Whoppah

In de nieuwe videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In de eerste aflevering Thomas Bunnik, co-founder van designmarktplaats Whoppah. ‘Je moet grotere ambities durven definiëren.’

Thomas Bunnik groeilessen
Je leest nu: Scaling up: groeilessen van Thomas Bunnik van Whoppah

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf.

In de eerste aflevering: Whoppah-oprichter Thomas Bunnik

  • Wat is zijn cruciale groeiles?
  • Waar besteedt hij het liefst zijn marketingeuro’s aan?
  • En wat is als ondernemer en leider zijn grootste uitdaging in een groter groeiende organisatie?

Whoppah wil Europa’s grootste worden

Met Whoppah dagen ondernemers Thomas Bunnik en Evelien Remmelts platforms als Marktplaats en Catawiki uit met een onlineplatform voor tweedehands designmeubels en kunst. Het doel: Europa’s grootste handelsplatform voor design worden.

Bunnik en zijn partner Remmelts bedachten in 2020 Whoppah aan de keukentafel. ‘Andere marktplaatsen vonden we niet aantrekkelijk. We besloten ons te richten op het onderdeel home en kunst. Daar kun je verschil maken, er is ruimte voor modernisering met technologie.’ Eind 2018 begon de ontwikkeling van het platform, dat in mei 2019 live ging.

Miljoen omzet per week

Eind vorig jaar tikte het platform bijna de 10 miljoen euro omzet aan. Een vertienvoudiging binnen een jaar. De gemiddelde transactiewaarde verdrievoudigde volgens de ondernemer in die periode tot 600 euro. Dit jaar zou het bedrijf een verkoopvolume van 1 miljoen euro per week willen bereiken.

Bunnik heeft ondertussen in verschillende ronden de nodige miljoenen opgehaald. Onder anderen Daniel Gebler (Picnic) en Guido Fambach (Takeaway) staken geld in zijn bedrijf. Hun ervaringen komen goed van pas, stelt hij. ‘Er zitten altijd grenzen aan wat je denkt te kunnen realiseren. Dan is het prettig als je kunt putten uit de ervaring van mensen als Daniel, die Picnic bracht van 0 naar 8000 werknemers, en van 0 euro naar een miljardenwaardering’, zei hij eerder tegen Quote.

Die extra middelen zijn aangewend voor het opschalen van marketingactiviteiten, uitbreiding van het platform en het versneld uitrollen van de omnichannelstrategie.

Pritle verkocht aan Binckbank

Whoppah is niet het eerste zakelijke avontuur van Bunnik. Hij richtte de marktplaats op nadat zijn vorige bedrijf, vermogensbeheerder Pritle, in 2017 voor 12,5 miljoen euro werd verkocht aan Binckbank. ‘Na tweeëneenhalve maand reizen door Zuid-Amerika was duidelijk dat ik weer wilde ondernemen. Ik zocht iets waar de maatschappij iets aan had.’