Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Laura Hoogland (Sunt Food): ‘Weinig ondernemers weten écht wat ze aan het doen zijn’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In aflevering zes: Laura Hoogland, founder van Sunt Food en The Banana Factory. 'Iedereen is just winging it.'

Laura Hoogland sunt food
Je leest nu: Laura Hoogland (Sunt Food): ‘Weinig ondernemers weten écht wat ze aan het doen zijn’

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf.

In de zesde aflevering: Laura Hoogland, founder van Sunt Food en The Banana Factory

  • Waarom moet je volgens Hoogland voor je problemen vooral niet bij andere ondernemers aankloppen?
  • Waar besteedt ze het liefste haar marketingeuro’s aan?
  • Hoe vindt ze de ruimte en tijd om een langetermijnvisie te ontwikkelen?
  • En welk aspect van ondernemen geeft haar de meeste voldoening?

Sunt Food wil bananenberg verkleinen

Laura Hoogland wil de gigantische berg bananen verkleinen die jaarlijks wordt weggekieperd, en die daarna in de verbrandingsovens belandt. Nogal zonde en inefficiënt, aangezien die fruitsoort kort daarvoor een reis van bijna 10.000 kilometer heeft afgelegd. En omdat er voor een kilo bananen gemiddeld 860 liter water nodig is.

Per bananenbrood redt Sunt naar eigen zeggen één banaan van de prullenbak (de bananenbroden van Sunt bestaan voor 37 procent uit bananenpuree). ‘Iedereen is heel erg gericht op plastic, maar het verminderen van voedselverspilling heeft zestien keer meer impact op het milieu’, verklaart zij haar toewijding aan de gele fruitsoort.

Brutale mail naar Albert Heijn

De ondernemer, die hiervoor bij groentepizzamerk Magioni werkte, ontwikkelde voor Sunt zelf een bananenbroodrecept op basis van bananen die anders zouden worden weggegooid.
Binnenkomen bij de grootste supermarktketens bleek sneller te gaan dan ze had durven hopen.

Een lekker brutaal mailtje naar de category manager van de broodafdeling in 2020 raakte kennelijk de juiste snaar. Werd het naast de kaasstengels en croissants, zo daagde ze Zaanse grootgrutter uit, niet eens tijd voor een wat meer verantwoord en gezonder alternatief?

‘Een week later zat ik op het hoofdkantoor met mijn eigen brood verpakt in aluminiumfolie’, zei Hoogland eerder tegen MT/Sprout. ‘Na tien minuten bluffen stond ik weer buiten, een paar dagen later gevolgd door de vraag: wanneer kun je leveren? “Holy f*ck, dat is snel”, dacht ik.’

Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: