Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ben Woldring (Bencom Group): ‘Richt je bedrijf zo in dat je morgen keer tien kan gaan’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In aflevering acht Ben Woldring, founder van de Bencom Group. 'Mijn eerste ondernemersles was: één bv is geen bv.'

Ben Woldring groeilessen
Je leest nu: Ben Woldring (Bencom Group): ‘Richt je bedrijf zo in dat je morgen keer tien kan gaan’

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering acht: Ben Woldring, founder van de Bencom Group.

De belangrijkste groeilessen van Ben Woldring:

  • Wat is zijn beste schaaltip?
  • Waarom moet je investeerders volgens Woldring zo lang mogelijk buiten de deur houden?
  • En wat heeft Nederland nodig voor een beter startupecosysteem?

Vergelijkingskoning Ben Woldring

Ben Woldring bouwt sinds de late jaren 90 aan een trits vergelijkingssites, zoals Gaslicht.com en Poliswijzer.nl. Zijn nieuwste initiatief is Zonnepanelen Zonder Gedoe waarmee de ondernemer inspeelt op de vereenvoudiging van de verduurzaming van Nederland. Zijn activiteiten, geclusterd in het 55 fte tellende moederbedrijf Bencom Group, maakten hem multimiljonair. Quote schat Woldrings vermogen op 40 miljoen euro.

Op zijn dertiende begon de Groningse ondernemer met zijn eerste vergelijkingssite. Inschrijven bij de Groningse Kamer van Koophandel ging zomaar niet. Woldring was nog geen achttien.

Na lang onderhandelen, gaf de mevrouw aan de balie de 13-jarige whizkid een handreiking. Woldring mocht zich inschrijven zodra hij zeventien zou worden, deelde hij eerder met MT/Sprout: ‘Daar had ik nog niks aan! De volgende dag ben ik met mijn moeder teruggekomen en hebben we het bedrijf op haar naam ingeschreven.’

Snelle jongens aan de deur

Doordat hij al zo jong succesvol was, werd de ondernemer met zijn kenmerkende rode krulhaar al snel een landelijke bekendheid. Hierdoor kreeg hij geregeld ‘snelle jongens’ aan de deur.

Die wilden een belang in zijn bedrijf, terwijl hij er later meer voor had kunnen krijgen, of ze boden hem een licentiecontract aan om te internationaliseren, met als gevolg dat Woldring dat nooit meer op eigen initiatief zou kunnen doen.

Groningse nuchterheid

Zijn Groningse nuchterheid heeft hem geholpen dit gespuis op afstand te houden, stelt Woldring: ‘Groningers komen uit heel stevige klei. Het is fijn dat je niet meteen in de ban raakt van dit soort jongens. Dat je kunt zeggen: ik kom er later op terug.’

In de nieuwste aflevering van Scaling Up deelt Ben Woldring een aantal van zijn belangrijkste ondernemerslessen.

Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: