Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hans Scheffer (Helloprint): ‘Schaal je team voor de groei uit’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In de vijfde aflevering Hans Scheffer, founder van Helloprint. 'Mijn eigengereidheid heeft me ver gebracht.'

hans scheffer helloprint

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf.

In de vijfde aflevering: Hans Scheffer, founder van Helloprint

  • Hoe versnelt hij de groei van zijn bedrijf?
  • Wat is zijn grootste ondernemersblunder?
  • Welke eigenschap heeft hem als ondernemer het verst gebracht?
  • En wat is zijn gouden tip bij het vinden van de juiste investeerder?

Groeispurt Helloprint

Bij Helloprint kunnen bedrijven en consumenten uit heel Europa bedrukte producten bestellen, van promotiematerialen tot bedrukte kleding. Het bedrijf opgericht in 2013 is ondertussen actief in talloze landen.

Tot de coronacrisis maakte de onderneming van founder en ceo Hans Scheffer een komeetachtige ontwikkeling door. In 2015 bemachtigde Scheffer met Helloprint nog een plekje in de MT/Sprout Challenger50, dé jaarlijkse lijst met de meest innovatieve bedrijven van Nederland.

Eerste tegenslag

In 2019 stoot het Rotterdamse bedrijf door de magische omzetgrens van 50 miljoen euro. Daarna volgde de eerste echte tegenslag voor het bedrijf. De eerste weken van de coronacrisis slikte Scheffer 80 tot 95 procent omzetverlies. De maanden daarna trokken de verliezen bij, maar werd nog altijd 50 tot 60 procent omzet ingeleverd.

‘Een ongelooflijke achtbaan, maar intellectueel gezien was het een waanzinnig interessant jaar. Blijf gewoon geloven in de plannen die je maakt met je team en regel het’, zei Scheffer hierover tegen Quote.

Groeimotor Helloprint

En hij regelde het. Helloprint is ondertussen weer back on track en de groeimotor draait. Voor Scheffer is die groei van zijn bedrijf een belangrijke motivatie. ‘Ik ben wel gedreven door die groei’, zei hij tegen NU.nl.

‘Als het bedrijf in een fase komt waarin het iets meer stabiliseert en die groei er niet meer is, dan ben ik misschien ook niet de persoon om het bedrijf te leiden. Ik ga heel goed op die topsport.’

Bottleneck voor groei

Binnen de groeispurt houdt Scheffer de bedrijfscultuur scherp in het oog. In 2016 ondervond hij voor het eerst in zijn eigen bedrijf dat personeel aannemen zonder oog op de bedrijfscultuur een bottleneck is voor groei.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dna is niet te kopiëren

Helloprint groeide dat jaar van 40 naar 140 mensen. En daar was het bedrijf helemaal niet klaar voor, geeft hij toe. Hij trapte op de rem en gaf zijn organisatie opnieuw vorm: een intrinsiek gemotiveerd team met een gedeelde cultuur waardoor het bedrijf schaalbaar is.

Scheffer wil de beste werkgever van de wereld zijn. ‘Je kunt alles in een business kopiëren, behalve het dna. De mensen maken het verschil, en daarom is extreme focus op medewerkertevredenheid essentieel.’

Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: