Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Sabi Tolou (Sendcloud): ‘Haal altijd meer geld op dan je denkt nodig te hebben’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In de vierde aflevering Sabi Tolou, co-founder van Sendcloud. 'De grootse groeivalkuil? Soms zit je zo in je business dat je het overzicht verliest.'

sabi tolou sendcloud
Je leest nu: Sabi Tolou (Sendcloud): ‘Haal altijd meer geld op dan je denkt nodig te hebben’

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf.

In de vierde aflevering co-founder en CCO van Sendcloud Sabi Tolou

  • Welke les had hij graag aan het begin van zijn ondernemerschap gehad?
  • Welke keuzes zijn cruciaal geweest voor de huidige positie van Sendcloud?
  • Waarom moeten founders volgens hem zeker twintig procent meer geld ophalen dan ze denken nodig te hebben?

Van startup van de week naar de next unicorn

De scaleup van Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en  Sabi Tolou was in 2014 Startup van de Week op MT/Sprout. Afgelopen jaar nam het bedrijf van de jonge ondernemers een plek in in een selectie van tien futurecorns (of soonicorns) die hard op weg zijn om ook een plek te bemachtigen in de ‘one billion startup club’. Het zegt alles over de razendsnelle ontwikkeling dat het bedrijf uit Eindhoven doormaakt.

‘Ik wil altijd vooruit, keihard gaan en groeien, groeien, groeien’, zei Van den Heuvel zes jaar geleden als Startup van de Week. De destijds 21-jarige ondernemer begon in 2012 samen met Smeulders en Tolou een verzenddienst voor webshops. Met meer dan 23.000 klanten in acht Europese landen kloppen investeerders uit de hele wereld op de deur. Dat leverde vorig jaar een investering op van 150 miljoen euro, met vc-reus Softbank als grootste geldschieter.

TechCrunch schatte de waardering van het Eindhovense bedrijf in 2021 op 750 miljoen dollar. Vergeleken met de Amerikaanse evenknie Shippo lijkt dat nog iets aan de bescheiden kant. Shippo doopte zichzelf afgelopen juni tot unicorn met in totaal 157 miljoen dollar aan groeigeld, terwijl de geldmeter bij Sendcloud al voorbij de 200 miljoen dollar is.

Wel groeide Shippo in de – minder gefragmenteerde markt in de VS – al naar 100.000 klanten. Sendcloud beschikt alvast (Brexit-proof) over 400.000 servicepunten in Europa en een kantoor in München, om dat aantal te evenaren.

Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: