Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit bedrijf wist het aantal laatbetalers in België flink terug te dringen

In samenwerking met Buckaroo - Ongeveer 20 procent van alle verstuurde facturen in België werd in 2014 te laat betaald. Een behoorlijk aantal. ‘Wij zijn daarom gaan nadenken: hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen hun factuur op tijd betalen?’

wanbetalers laatbetalers België POM Getty
Je leest nu: Dit bedrijf wist het aantal laatbetalers in België flink terug te dringen

Een niet-tijdige betaling is lang niet altijd het gevolg van klanten die niet kúnnen betalen. Veel vaker vloeit een te late betaling simpelweg voort uit gemakzucht of vergeetachtigheid, schetst CEO Johannes Vermeire van POM. Dit Antwerps bedrijf regelt voor uiteenlopende Belgische organisaties – van energiebedrijven en verzekeraars tot scholen en sportclubs – de inning en verwerking van facturen.

‘In België maakt een zogenoemde structurele mededeling’ deel uit van de betaling, vertelt Vermeire. ‘Deze structurele mededeling wordt gebuikt om de betaling automatisch te kunnen matchen met de factuur.’ Vergelijkbaar met het betalingskenmerk op de Nederlandse acceptgiro’s. Hier wilde POM vanaf. Maar waarom? En wat is het alternatief? ‘Inmiddels genereren we onze eigen QR-codes, die optimaal beveiligd zijn.’

Rompslomp

Het invullen van zo’n gestructureerde mededeling is foutgevoelig, vervolgt Vermeire. ‘Bij online betalingen moeten klanten handmatig de lange code overnemen, wat de kans op fouten vergroot. Bovendien blijkt het moeten overtikken van de nummers tóch een drempel voor consumenten om meteen te betalen.’

Klanten zien het als rompslomp, vervolgt de CEO. ‘Het leidt af van datgene waar ze op dat moment mee bezig zijn. Bovendien hebben ze de kaartlezer van hun bank niet altijd bij de hand. Vervolgens vergeten ze de factuur, waarna deze te lang blijft liggen.’

Betalen met QR-code

Dat de facturen te lang blijven liggen bij een gestructureerde mededeling, is geen onderbuikgevoel. In 2014 werd in België ongeveer 20 procent van alle verstuurde facturen te laat betaald. Een behoorlijk aantal, vond ook Vermeire. Daarom ging hij met zijn team op zoek naar een methode waardoor mensen hun factuur wel op tijd betalen.

De oplossing vonden ze uiteindelijk in het plaatsen van een unieke QR-code op de papieren factuur. ‘Klanten kunnen deze scannen met hun smartphone, waarna de betaalgegevens volledig automatisch worden uitgelezen. De klant krijgt een betaalpagina te zien, waarbij het factuurbedrag snel en eenvoudig mobiel kan worden voldaan.’

Switchen

De aanpak van POM werpt zijn vruchten af. Volgens Vermeire wordt inmiddels meer dan de helft van alle facturen via POM nu binnen 24 uur betaald. ‘Binnen een week na verzending is zelfs zo’n 75 procent betaald. Een flinke verbetering; mensen betalen hun facturen tegenwoordig echt een stuk sneller.’

Bovendien blijkt deze aanpak ook goed geschikt om mensen te laten switchen naar digitale facturen, merkt hij. ‘Bij elke betaling krijgen consumenten de vraag of ze facturen voortaan digitaal willen ontvangen. De meeste mensen kiezen voor dit grotere betaalgemak. Dat scheelt opnieuw veel rompslomp én papier.’

Innovaties

Achter de schermen zit POM intussen niet stil. Zo ondersteunt het bedrijf sinds eind september ook betalingen via de Payconiq-app. ‘Daarmee konden consumenten al online en in fysieke winkels afrekenen. Nu kunnen ze er dus ook door ons verstuurde facturen makkelijk mee voldoen.’

Verder onderzoeken ze momenteel ook de mogelijkheden om Apple Pay aan hun systeem te koppelen. Die betaalmethode is sinds november 2018 in België beschikbaar (in Nederland pas sinds juni dit jaar). Maar net als in Nederland, is deze vorm van contactloos betalen ook in België in opkomst.

En ook door middel van samenwerkingen zoekt POM naar oplossingen om de betaalervaring voor facturen, aanmaningen, boetes en andere documenten naar een hoger niveau te tillen. Zo is het bedrijf onlangs een partnership met Buckaroo aangegaan. Door hun technologieën en knowhow over online betalingen samen te brengen, hopen beide partijen de betaalervaring nog eenvoudiger, sneller en veiliger maken.

Optimaal beveiligd

Steeds meer bedrijven en organisaties kiezen er volgens Vermeire voor om hun betaalverzoeken door POM af te laten handelen. ‘Het was best wel pionieren in het begin. Onze klanten zagen de meerwaarde niet direct in van een QR-code op een papieren factuur. Bovendien maakten we aanvankelijk gebruik van SEPA QR-codes, maar die bleken relatief fraudegevoelig. Inmiddels genereren we onze eigen QR-codes, die optimaal beveiligd zijn.’

‘De grootste winst is denk ik dat steeds meer bedrijven en organisaties inzien dat betalingen via QR-code gewoon enorm handig zijn’, stelt Vermeire. ‘Ze verlagen de betaaldrempel voor de consument, die betalingen nu snel en zonder rompslomp kan voldoen. En het uitsturen van betalingsherinneringen en het corrigeren van foutieve betalingen behoort ook steeds meer tot de verleden tijd. Op die manier bieden we gemak voor alle partijen; voor organisaties én voor consumenten.’

Meer lezen over de online betaalstrategie van POM en benieuwd hoe V&D.nl en Auto.nl het doen? Download dan de gratis whitepaper ‘Je online betaalstrategie-succesvol opstarten, uitrollen en perfectioneren doe je zo’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download whitepaper

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download whitepaper
/