Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kan jouw bedrijf met de iDEAL QR-code?

In samenwerking met Buckaroo - iDEAL groeide sinds de start in 2005 mee met de e-commercebranche. Nu is er de iDEAL QR-code. Die moet de brug slaan tussen online bankieren en fysieke transacties. De mogelijkheden lijken eindeloos. ‘De markt heeft al laten zien daar heel creatief in te zijn.’

iDEAL QR-code toekomst
Foto: Getty

In de twaalf jaar dat iDEAL nu bestaat, zijn er meer dan anderhalf miljard betalingen mee gedaan. Er is dus weinig reden om van koers te veranderen, zou je denken. ‘Als we niets hadden gedaan, waren we waarschijnlijk ook gewoon doorgegroeid’, stelt Rob Hoitink dan ook. Hoitink werkt bij Currence, de merkeigenaar van iDEAL.

Het afgelopen jaar groeide de omzet van e-commerce in Nederland met 14 procent. 57 procent van de klanten rekent die aankopen af met iDEAL. Meer dan 80.000 webshops bieden de mogelijkheid om op die manier af te rekenen. Zolang het aantal transacties stijgt, groeit iDEAL dus mee.

Buiten de e-commerce

Maar iDEAL is veel breder geworden dan e-commerce. ‘De markt is met toepassingsmogelijkheden aan de slag gegaan die wij zelf aanvankelijk niet bedacht hadden’, zegt Hoitink.

‘Je kunt iDEAL gebruiken om je beltegoed op te waarderen of je energierekening te betalen. Ook zijn er toepassingen buiten de e-commerce ontstaan. Zo kun je er bij de overheid de gemeentebelastingen en bij het CJIB je boetes mee betalen.’

Fysieke winkels

Toch is dat voor het bedrijf achter iDEAL nog niet genoeg. Het zocht naar nieuwe toepassingen voor deze betaalmethode en besloot eens naar de fysieke wereld te gaan kijken. Daar speelde iDEAL nog geen rol van betekenis.

‘We zochten naar een methode om de brug te slaan tussen die fysieke en online wereld’, zegt Hoitink. En daarvoor werd de QR-code ontwikkeld. ‘Iedereen, wij ook, had het idee dat dat scanbare vierkantje zijn beste tijd alweer gehad had’, zegt hij er meteen maar bij. ‘Maar toen we er goed naar gingen kijken, zagen we een simpele maar herkenbare tool die voor iedereen toegankelijk en gemakkelijk in het gebruik is.’

Eindeloze reeksen genereren

Met deze QR-code-oplossing ontstond een nieuwe betaalmethode die door iedereen met een mobiele telefoon te gebruiken is en zowel online als offline vele toepassingen biedt. Currence is weliswaar eigenaar van het merk iDEAL, maar geeft niet zelf de codes uit. Dat doen de banken en gecertificeerde betaaldienstverleners.

Zij kunnen eindeloze reeksen beveiligde iDEAL QR-codes genereren. De klant scant die code met zijn telefoon. Nu kan dat al met de gratis iDEAL-app en in de loop van 2018 zullen ook de banken deze mogelijkheid in hun bankapp opnemen. Vanuit deze veilige omgeving kan de consument dan de financiële transactie snel afhandelen.

Collectebussen

Currence bedacht zelf alvast een aantal toepassingsmogelijkheden. Goede doelen-organisaties bijvoorbeeld, kunnen een iDEAL QR-code op collectebussen plakken, op T-shirts printen of op affiches drukken en die in openbare gelegenheden als cafés ophangen. Even de QR-code scannen en je kunt meteen doneren.

Hoitink zelf leek het een ideaal betaalmiddel voor video-on-demand. ‘Er verschijnt een QR-code op je scherm, die scan je met je mobiel en je kunt je film gaan kijken.’ Festivalbezoekers zouden in no time muntjes kunnen kopen en snel afrekenen. Fastfoodketens, die steeds meer met een bestelzuil werken, kunnen aan het eind van de bestelling eenvoudig met een QR-code de betaling afhandelen.

Kleine kinderen

Horecagelegenheden die liever met papieren bonnetjes blijven werken, kunnen een QR-code op de rekening printen. De klant hoeft niet meer te wachten tot de bediening tijd heeft om een pinmachientje te gaan halen.

Je krijgt de rekening, betaalt en bent weg. ‘Ideaal voor als je kleine kinderen hebt’, verzucht Hoitink. ‘Als die vervelend worden wil je zo snel mogelijk naar huis. Juist dan duurt het wachten op de pinautomaat van een horecagelegenheid altijd te lang.’

Winkelen zonder portemonnee

In de toekomst handelen we alles af met onze telefoon, daarvan is Hoitink overtuigd. ‘Winkelen zonder portemonnee, dat is mijn ideaal.’ Hij ziet het wel voor zich. Hij noemt het voorbeeld van een grote elektronicaketen die zijn medewerkers op de winkelvloer met tablets wil uitrusten.

Daarmee is alle informatie te vinden die de klant tijdens het aanschafproces nodig heeft. Het zou een logische stap zijn om daar ook het afrekenen aan toe te voegen. Dan loopt de klant nog sneller met zijn nieuwe aanschaf de deur uit. Bij Apple Stores gebeurt dat zelfs al. Daar regelen medewerkers alles met een tablet en is er geeneens een kassa in de winkel te vinden.

Hoge volumes

Mogelijkheden genoeg, al zullen er ook branches en winkels zijn voor wie deze manier van betalen geen handige uitbreiding is. Zo denkt Hoitink dat grote retailers als Albert Heijn niet snel op het gebruik van QR-codes aan de kassa zullen overstappen. ‘Als je dergelijke hoge volumes omzet en klanten bovendien contactloos kunnen betalen, is dat sneller en goedkoper dan betalen met een QR-code.’

Voor maaltijdbezorgers, collectanten en anderen die producten of diensten aan de deur afleveren of verkopen daarentegen, is de iDEAL QR-code juist wel een verbetering. Door een QR-code op de bon te printen hoeven bezorgers niet met een pinautomaat op pad en kunnen de ontvangers toch elektronisch betalen. ‘En natuurlijk kun je er dan ook een optie voor een fooi voor de bezorger aan toevoegen’, zegt Hoitink.

Hij schat dat komend jaar de belangrijkste bankapps in staat zijn iDEAL QR-codes te scannen. En waarschijnlijk heeft de markt tegen die tijd alweer nieuwe toepassingen bedacht.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/