Het zal in 2015 vrijwel niemand zijn ontgaan: de ondergang van warenhuisketen V&D, een van de iconen van de Nederlandse winkelstraat. Retailondernemer Roland Kahn (bekend van onder meer de modeketens Cool Cat en America Today) besloot samen met twee collega-ondernemers de intellectuele eigendomsrechten van V&D over te nemen.
Tot een fysieke reanimatie van de winkelketen kwam het niet. Wél besloot Kahn het merk V&D online voort te laten leven. In september 2018 opende het online warenhuis vd.nl zijn deuren. Hoe gaat het nu ruim een jaar laten met deze webshop? En waar lopen ze tegenaan bij het bepalen en uitrollen van hun digitale betaalstrategie?
Vd.nl is platformformule
Het gaat hier om een webshop volgens de (al eerder door onder meer Bol.com geïntroduceerde) platformformule, schetst Alexander van Slooten, namens Kahns investeringsvehikel Coolinvestments directeur van het webwarenhuis.
‘Andere merken, retailers en distributeurs kunnen zich bij ons platform aansluiten. Wij zorgen voor de orderintake, regelen de betaling, en spelen de ordergegevens vervolgens door naar de betreffende partner. Die regelt op zijn beurt de verzending naar de klant. Eventuele retouren komen ook weer bij de partnerpartij binnen; wij regelen de terugbetaling.’
Gratis whitepaper: verbeter je online betaalstrategie
Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.
lees verderPartners werven
Bij de start, op 5 september 2018, kende vd.nl nog behoorlijk wat ‘witte plekken’, erkent Van Slooten. ‘We begonnen met zo’n 35 partners. Dit jaar hebben we ons daarom vooral gericht op het werven van meer partnerbedrijven.’
Het platform groeit inmiddels gestaag, merkt hij. ‘Elke week sluiten zich gemiddeld zo’n drie nieuwe partners aan. Daarmee groeit ook het assortiment. Van spijkerbroek tot laptop, van paraplu tot spiegelreflexcamera: bij V&D kun je het online allemaal vinden, op één plek.’
Brede doelgroep
Vd.nl richt zich daarbij nadrukkelijk op de doelgroep van de ‘oude’, fysieke V&D: een brede middengroep, vanaf ongeveer 40 jaar. Het assortiment, in de woorden van Van Slooten: ‘Niet te jeugdig, niet te oubollig’.
Het bedrijf sluit daarmee volgens hem nadrukkelijk aan bij hoe V&D ervaren werd in de fysieke winkelstraat. ‘Die bekendheid van het merk is aan de ene kant een voordeel; mensen kennen ons nog en hebben vaak nostalgische gevoelens bij de naam V&D. Van de andere kant speelde het faillissement en de daaruit voortvloeiende imagoschade ons zeker in het begin parten.’
Achteraf betalen populair
Dat was ook terug te zien in het betaalgedrag, vertelt Van Slooten. ‘Opmerkelijk veel klanten kozen in de eerste maanden voor achteraf betalen; ze vertrouwden het blijkbaar toch nét niet helemaal.’
‘Op de site hebben we daarom van meet af aan duidelijk gecommuniceerd over wie we zijn. Ook vaste elementen die vertrouwen wekken – zoals duidelijke adres- en KvK-gegevens, een btw-nummer, en het keurmerk van Thuiswinkel Waarborg – bleken belangrijk. Nóg belangrijker dan bij een webshop met een minder beladen naam.’
Betaalmethodes uitproberen
Qua betaalgedrag legt de veertigplusser waarop vd.nl zich richt, een grote voorkeur aan de dag voor meer traditionele betaalmethodes als iDeal en – in mindere mate – Mastercard. Toch denkt het bedrijf momenteel – samen met Buckaroo – na over verdere uitbreiding van het aantal betaalmethodes, schetst Van Slooten.
‘Dan kun je denken aan opkomende betaalmethodes als Apple Pay, maar bijvoorbeeld ook aan het betalen per Tikkie. Die laatste betaalvorm heeft veel aandacht gekregen in de media, maar er is nog geen grote retailer geweest die het écht aandurft. Dat maakt het ook lastig; er zijn nog geen succesverhalen voorhanden. We onderzoeken momenteel de slagingskans van deze betaalmethode.’
Differentiatie in afrekenen
V&D wil een gedifferentieerd palet aan betaalmethodes aanbieden, maar het bedrijf is daarbij wel kritisch, benadrukt Van Slooten. ‘We kijken ook naar de kostenstructuur van een bepaalde betaalmethode.’
‘Voor een online platform als het onze, dat werkt met een commissiemodel, liggen de marges lager dan voor een ‘normale’ webwinkel. Daarom maken we ook nadrukkelijk onderscheid tussen het soort product en/of het merk. Een kledingstuk kun je bij ons op veel verschillende manieren afrekenen. Bij een dure laptop of smartphone ligt dat anders; daarop is de marge veel lager. Daarbij bieden we dus alleen relatief goedkope betaalmethodes als iDeal of creditcard aan.’
Fraudegevoelig
Ook wil V&D termijnbetalingen gaan aanbieden via het platform. ‘Onder wat jongere klanten is gespreid betalen populair, zeker voor duurdere artikelen als meubels en witgoed. Daarom kijken we nu hoe we die mogelijkheid kunnen integreren in ons platform.’
‘Maar ook hier geldt: dat doen we niet voor élk product’, vervolgt Van Slooten. ‘Het is een relatief dure betaalmethode. Een Macbook in termijnen laten afrekenen is voor ons daarom niet interessant.’
Ook fraude is een belangrijk aandachtspunt. ‘Neem de producten van Apple: die zijn erg populair en daarmee ook fraudegevoelig. Op elektronica van dit merk bieden we daarom geen Afterpay of Klarna meer aan; klanten dienen hun aankoop meteen af te rekenen.’
Digitale betaalstrategie vd.nl is puzzel
De digitale betaalstrategie is al met al een behoorlijke puzzel, besluit Van Slooten. ‘Langzaam maar zeker hebben we de aanvankelijke scepsis bij klanten weten te overwinnen. Nu is het zaak om het klanten zo makkelijk mogelijk te maken, óók op het gebied van betalen. Maar dan wel zonder dat we daarbij de winstgevendheid uit het oog verliezen.’
Meer lezen over de online betaalstrategie van V&D en benieuwd hoe het Belgische POM en Auto.nl het doen? Download dan de gratis whitepaper ‘Je online betaalstrategie-succesvol opstarten, uitrollen en perfectioneren doe je zo’.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Betaalstrategie’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.
Lees ook:
- Hoe Auto.nl steeds meer auto’s online verkoopt
- Hoe mobiele betaaldiensten je conversie verhogen
- Snel en eenvoudig mobiel betalen: binnenkort ook in Nederland?