Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Groeiambities? Zo zit de cashflow je niet in de weg

In samenwerking met Buckaroo - Een goede cashflow is essentieel als je met je bedrijf wil groeien. Goed inzicht en flexibele financiering helpen om je cashflow gezond te houden en investeringsruimte te creëren. ‘Sinds de kredietcrisis zijn banken een stuk scherper op wie ze financieren.’

cashflow groeiambitie
Josh Appel via Unsplash
Je leest nu: Groeiambities? Zo zit de cashflow je niet in de weg

Hoeveel contant geld heb je op een bepaald moment tot je beschikking? Een positieve cashflow (het verschil tussen je inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode) is een belangrijke randvoorwaarde voor het voortbestaan van een onderneming. Als je onvoldoende geld tot je beschikking hebt om in je onderneming te investeren, kan dat de groei van je bedrijf flink in de weg staan.

Groeiambitie verwezenlijken

Voor alle (e-commerce)bedrijven met een stevige groeiambitie is een gezonde cashflow essentieel. Des te belangrijker dus om je cashflow voortdurend te monitoren, benadrukt ook country manager Jan Speelman van Agicap, leverancier van SaaS-oplossingen voor cashflowmanagement. Een oplossing waarmee je de cashflow van je bedrijf eenvoudig beheert.

‘Elke ondernemer met groeiambities weet het: er komen regelmatig kansen voorbij. Zeker in zo’n groeifase is het belangrijk om op tijd te kunnen inschatten of je de financiële ruimte hebt om op deze kans in te springen. Wat is de impact van een bepaalde beslissing? Is het misschien nodig om extra mensen aan te nemen of extra investeringen te doen? Een goed inzicht in je cashflow is dan cruciaal om een weloverwogen beslissing te nemen.’

Inspelen op onverwachte ontwikkelingen

Soms verandert ook de context waarin je onderneemt plotseling, vervolgt Speelman. ‘Denk aan alle bedrijven in de horecabranche die tijdens de coronacrisis plotseling hun deuren moesten sluiten. Of aan alle bedrijven die afgelopen jaar hard werden geraakt door onderbroken aanvoerlijnen en stijgende grondstofprijzen.’

‘Op zulke momenten is het des te belangrijker dat je weet hoelang je kunt doen met het geld dat je al hebt en dat je nog verwacht te ontvangen, afgezet tegen je vaste lasten en de bedragen die je nog moet betalen aan je leveranciers.’

E-commerce: slim voorraadbeheer

Andere bedrijven zagen hun omzet juist enorm toenemen tijdens de coronacrisis, vertelt Speelman. ‘Met name de e-commercebranche floreerde als nooit tevoren. In die branche is het enorm belangrijk dat je producten snel kunt leveren. Doordacht voorraadbeheer en een goede distributie zijn daarbij cruciaal.’

Maar om een goede voorraad te kunnen aanleggen is het volgens Speelman wel belangrijk dat je goed zicht hebt op de financiële ruimte die je hebt om in die voorraad te kunnen investeren. ‘Als je te veel investeert en de verkopen blijven onverhoopt achter, dan kom je je in de problemen.’

‘Maar als je niet genoeg investeert en producten zijn voortdurend uitverkocht, dan keldert je klanttevredenheid. Daarnaast krijg je te maken met retouren. Dat geld zul je terug moeten betalen aan je klanten. Des te belangrijker dus om ook daar een goed beeld van te hebben. Welke invloed gaat die retourstroom hebben op je cashflow en dus op je bedrijfscontinuïteit?’

Groeiambitie financieren

Het kan voorkomen dat bedrijven op korte termijn te weinig geld hebben om te investeren, terwijl ze wél verwachten dat er op de wat langere termijn geld binnenkomt. Bedrijven met een groeiambitie die op korte termijn de middelen ontberen om te investeren, hebben de optie om geld te lenen om zo het ‘gat’ in de cashflow te overbruggen.

Traditionele banken zijn echter behoorlijk terughoudend als het gaat om de financiering van snelgroeiende mkb’ers, constateert leenspecialist Luuk Visschedijk van online kredietverstrekker YouLend. ‘Sinds de kredietcrisis zijn banken een stuk scherper op wie ze financieren. Dat kan lastig zijn als je een ondernemer bent die zijn of haar bedrijf wil laten groeien.’

‘Zeker snelgroeiende e-commercebedrijven die pas recent gestart zijn en dus een jonge credit history hebben, komen bij de bank vaak niet in aanmerking voor financiering. En áls ze al in aanmerking komen, kan het maanden duren voordat een aanvraag is goedgekeurd. Tijd die je vaak niet hebt als je snel groeit of snel wíl groeien.’

Flexibel lenen

Gelukkig zijn er behoorlijk wat alternatieven als je toch wil investeren, schetst Visschedijk. ‘Zo bieden wij vanuit YouLend zogenoemde paymend based financiering aan: een flexibele manier van kort lenen waarbij de hoogte van je aflossing wordt afgestemd op je inkomsten.’

‘Als merchant betaal je een vast percentage van je dagelijkse of maandelijkse omzet terug; hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Daardoor kun je je cashflow zo stabiel mogelijk houden en ontstaat er op de korte termijn toch ruimte om in je bedrijf te investeren.’

‘Dankzij onze samenwerking met payment provider Buckaroo kunnen we een lening verstrekken die perfect is afgestemd op je business en op je inkomsten. Omdat we daarbij rekening houden met de bestaande payment flow van je bedrijf – het aantal online betalingen dat binnenkomt – is vaak snelle acceptatie mogelijk.’ Je cashflow is immers al bekend bij Buckaroo.

Wat is een goede cashflow?

Wat een gezonde cashflow is verschilt per type bedrijf, per branche en per groeifase, benadrukt Visschedijk. ‘Maar in algemene zin kun je stellen dat je in de ideale situatie snel kunt investeren en snel kunt schakelen als de omstandigheden veranderen. Veel snelgroeiende e-commercebedrijven hadden het afgelopen jaar bijvoorbeeld issues met hun supply chain door de blokkade van het Suezkanaal.’

‘De tijd dat je je cashflow simpelweg bij kon houden in een spreadsheet is voorbij; die methode is foutgevoelig en kost te veel tijd’

‘Het kan goed zijn dat je dan moet accelereren: je zult extra moeten inkopen via andere kanalen, misschien moet je je voorraad opeens laten invliegen. Niet elk bedrijf heeft op dat moment de cashflow om meteen te kunnen investeren. Flexibele financiering kan je op zo’n moment helpen om die bedrijfsgroei toch te realiseren en je onderneming uit te bouwen.’

Je cashflow verbeteren

Welke concrete tips en adviezen hebben Speelman en Visschedijk voor bedrijven die hun cashflow willen verbeteren? Vergeet vooral niet om kritisch naar je uitgaven te kijken, benadrukt Visschedijk. ‘Efficiënter werken of slimmer inkopen zodat je bij de leverancier betere voorwaarden kunt bedingen; het helpt allemaal om de cashflow van je bedrijf te verbeteren.’

Kijk ook goed naar je kosten, vult Speelman aan. ‘Etentjes en borrels, huisvesting, abonnementen dit soort kosten worden vaak gewoon betaald. Als je hier beter inzicht in hebt, kun je er ook alerter op zijn.’

Inzicht in inkomsten cruciaal

Sowieso is inzicht cruciaal, benadrukt Speelman. ‘Stel verschillende scenario’s op: als je inkomsten een maand niet groeien, wat betekent dat dan voor je investeringsruimte? En als je 5 of 20 procent groeit, hoe verhoudt zich dan de groei van je omzet tot de groei van je kosten?’

‘Verder kan het ook erg nuttig zijn om inzicht te krijgen in het betaalgedrag van je klanten. Welke klanten betalen vroeg en welke later? Goed creditmanagement kan ervoor zorgen dat je klanten sneller betalen en dat je dus ook sneller je geld binnenkrijgt.’

Automatiseren van cashflowmanagement

Automatisering kan helpen om goed zicht te houden op je cashflow, benadrukt Speelman. ‘De tijd dat je je cashflow simpelweg bij kon houden in een spreadsheet is voorbij; die methode is foutgevoelig en kost te veel tijd.’

‘Een geautomatiseerde, datagedreven oplossing voor cashflowmanagement biedt realtime inzicht in je inkomsten en uitgaven en helpt je op die manier om snel de juiste keuzes te maken. Zo houd je onder de streep tijd en aandacht over voor waar het écht om draait: het bouwen aan je business.’

 

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/