Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Achteraf betalen? Wen er maar aan

In samenwerking met Buckaroo - Steeds meer klanten betalen hun online aankopen achteraf. Maar veel bedrijven hebben hierover nog hun twijfels. Niet nodig, zeggen aanbieders van deze diensten. Zij verwachten dat we op termijn zelfs fysieke winkels uitlopen zonder meteen te betalen.

achteraf betalen freestocks via Unsplash
Je leest nu: Achteraf betalen? Wen er maar aan

Boter bij de vis. In Nederland zijn we niet anders gewend. Ook nu we door corona meer dan ooit onze spullen online kopen, rekenen we vaak meteen af. Meestal via iDEAL. Zo werd in het derde kwartaal van 2020 69 procent van de online aankopen afgerekend met iDEAL, bleek uit de Thuiswinkel Markt Monitor. 9 procent betaalde met de creditcard en 4 procent met PayPal.

Achteraf betalen komt niet in de top drie online betaalmethoden voor. Hoewel Nederlanders slechts in enkele procenten van de online aankopen achteraf betalen, maakt de betaalmethode procentueel gezien al een aantal jaren de sterkste groei door. Ook valt op dat steeds meer webshops achteraf betalen aanbieden. Op zich niet gek, het is namelijk verplicht om een optie aan te bieden waarin de consument minimaal 50 procent van de rekening achteraf mag betalen.

Bovendien groeit de vraag naar achteraf betaalmethodes vanuit consumenten flink. Zo blijkt uit onderzoek van AfterPay dat 48% van alle Nederlandse consumenten behoefte heeft aan achteraf betalen. Vooral onder jongere consumenten – Millennials en Gen Z – wint achteraf betalen het tegenwoordig vaak van de traditionele creditcard.

Vertrouwen, veiligheid en gemak

De optie om niet meteen af te rekenen geeft de klant een gevoel van veiligheid en straalt vertrouwen uit. Dat komt vooral doordat consumenten het product eerst in handen hebben, voordat ze het daadwerkelijk kopen. Dat is belangrijk voor wie (voor het eerst) iets koopt bij een kleine, onbekende webshop, maar speelt ook een rol wanneer een klant niet precies weet wat hij of zij zoekt en producten laagdrempelig wil kunnen terugsturen als het toch niet past bijvoorbeeld. In dergelijke situaties haalt de mogelijkheid om achteraf te betalen consumenten vaak over de streep om juist wel te kopen, en zelfs nog meer aan hun winkelmandje toe te voegen.

Een andere reden is gemak. Consumenten hoeven tijdens het betaalproces niet meer op zoek naar een creditcard of bankpas. Ze hoeven slechts een paar gegevens achter te laten ,waardoor het makkelijker en sneller is om voor achteraf betalen te kiezen.

Tot slot kunnen financiële overwegingen meespelen. Als een vriendin morgen jarig is, maar het salaris pas volgende week binnenkomt, kan diegene met behulp van achteraf betalen toch alvast een mooi cadeau voor haar kopen. En voor grotere aankopen, zoals een televisie of bank, is achteraf betalen – zeker als gespreid betalen daarbij mogelijk is – vaak een interessante optie om de aanschaf te kunnen bekostigen.

En de ondernemer?

Het voordeel van achteraf betalen voor de ondernemer is dat de omzet stijgt, doordat ook twijfelaars sneller overgaan tot kopen. Daarnaast is volgens AfterPay de waarde van het winkelmandje vaak hoger bij bestellingen die zijn betaald met een achterafbetaalmethode. Uit diezelfde cijfers blijkt dat de hogere waarde ook blijft, nadat eventuele retouren zijn verwerkt.

Toch heeft menig webwinkelier nog zo zijn bedenkingen. Niemand zit te wachten op het sturen van facturen, aanmaningen en misschien zelfs incassobureaus als klanten niet betalen. En dan loop je ook nog het risico dat het geld nooit binnenkomt. Die bedenkingen zijn vooral gebaseerd op vooroordelen, want het concept achteraf betalen omvat inmiddels veel meer dan de traditionele acceptgiro die wij van vroeger kennen.

Zo zijn er inmiddels steeds meer diensten die het risico van openstaande facturen tegen betaling van een premie of percentage van het bedrag overnemen. Zoals bij AfterPay, een bekende en veelgebruikte achterafbetaalmethode waar inmiddels meer dan 6 miljoen Nederlandse consumenten gebruik van hebben gemaakt. ‘Onze achteraf betaaldiensten wekken vertrouwen op’, zegt Alexander Scheibel, Director of Product bij AfterPay. ‘Dat zorgt ervoor dat het gebruik van AfterPay, en dus ook het bestellen bij de aangesloten webshops, laagdrempeliger wordt. Hiernaast nemen wij de volledige financiële afhandeling over. Bij AfterPay krijgen webshops gegarandeerd uitbetaald.’

En ook Billink is een snelgroeiende partij in Nederland waarmee je als webshop zonder risico achteraf betalen kunt aanbieden. Het fintech-bedrijf richt zich op zowel de B2C- als op de B2B-markt. Het bedrijf voert standaard een kredietcheck uit wanneer de consument kiest voor achteraf betalen, om de webshop te beschermen tegen betaalproblemen en disputen.

Gegarandeerde uitbetaling

Andere aanbieder is Klarna, een Zweedse bedrijf met inmiddels 3,2 miljoen klanten in Nederland, biedt een achteraf betaaloplossing aan waarbij ze gegarandeerd uitbetalen. En dankzij de data van de wereldwijd 65 miljoen klanten hebben ze een algoritme ontwikkeld waardoor ze continu realtime kunnen checken of een klant een potentiële wanbetaler is.

De voordelen voor de ondernemer zijn overduidelijk. Je weet zeker dat je je geld krijgt en hebt meer tijd voor service aan je klanten. De omzet gaat omhoog, omdat klanten gemakkelijker producten bestellen waarvan ze niet zeker weten of ze die wel willen hebben. Ze maken zich geen zorgen over de retourprocedure, want ze hebben toch nog niet betaald.

Wie betaalt achteraf?

Wie zijn dat eigenlijk, de achterafbetalers? ‘We zien dat achterafbetalers vaak mensen zijn die juist een bovengemiddeld inkomen hebben’, zegt Scheibel. ‘Het draait bij achteraf betalende consumenten echt om het gemak, de veiligheid en het vertrouwen dat achteraf betalen hen biedt. Het kunnen zien en proberen van producten voordat je ervoor betaalt vormt hiervoor de basis. 48% van alle Nederlandse consumenten geeft aan dat zij hier behoefte aan hebben. Onze flexibele betaalservices heffen barrières om te kopen en te ervaren op. ’

Op dit moment gebruiken al 6 miljoen Nederlanders AfterPay. Dat is de helft van alle Nederlandse consumenten. Doordat achteraf betalen zo goed aansluit op de behoeftes van consumenten verwacht Scheibel dat deze betaaloptie de komende jaren nog sneller groeien. De verwachting is dat het concept achteraf betalen mogelijk zelfs zo populair gaat worden, dat ook fysieke winkels deze mogelijkheid gaan aanbieden. In de B2B-wereld is dat al gemeengoed. Daar kun je producten direct ophalen en meenemen en krijg je achteraf de factuur toegestuurd. Vaak gaat het om vaste klanten die een bedrijfsaccount hebben waarop werknemers producten kunnen ‘kopen’.

Ook voor de consumentenmarkt zou zo’n systeem van achteraf betalen in fysieke winkels kunnen werken. In plaats van direct aan de kassa te betalen, krijgt de klant na het achterlaten van zijn of haar gegevens of het scannen van een QR-code een factuur via de mail of op de mobiel die hij of zij na 14 dagen moet betalen. Zo zijn er al pilots bekend waarbij de klant in de winkel een sms met een bevestigingslink ontvangt, en na het klikken op deze link kan doorlopen zonder direct te hoeven betalen. En bevalt het product niet? Dan brengt de klant het gewoon terug naar de winkel en vervalt de factuur.

Risicobeheersing

Partijen als AfterPay, Billink en Klarna zijn steeds beter in staat betaalgedrag te voorspellen. Daar passen ze de hoogte van het krediet op aan dat iedere klant krijgt. Daardoor kunnen consumenten veilig en gemakkelijk gebruikmaken van achteraf betaalmethodes, terwijl de winkelier tegelijkertijd meer zekerheid heeft dat de betaling voldaan zal worden. Er zijn daarnaast ook mogelijkheden om als winkelier direct je geld te ontvangen, de klant betaalt dan later aan de achterafbetaalmethode. Daarmee verklein je de risico’s nog verder.

Al met al genoeg redenen om de optie voor achteraf betalen in ieder geval serieus te overwegen als ondernemer. Helemaal aangezien alleen al de vermelding op je webshop dat achteraf betalen mogelijk is, voldoende vertrouwen zou wekken om sneller tot een aankoop over te gaan. En dat terwijl een deel van de consumenten die op basis daarvan overgaat tot de aankoop vervolgens bij de checkout alsnog voor iDEAL kiest.

Lees ook:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/