Hoe graag we het ook anders zouden zien: vrouwen zijn nog steeds ruim in de minderheid als het gaat om leiderschapsposities. Volgens Women Inc is slechts 14% van de CEO’s van beursgenoteerde bedrijven in Nederland vrouw. Hoe vergroot je je invloed op je omgeving en positioneer je jezelf als leider? Vijf onmisbare tips voor vrouwelijke leiders op weg naar de top:
1. Blijf authentiek
Veel mensen associëren leiderschap nog steeds met traditioneel aan mannen of vrouwen toegeschreven kwaliteiten als dominantie en de neiging om risico’s te nemen. Als je een van de weinige vrouwelijke leiders binnen je organisatie bent, kan het verleidelijk zijn om deze eigenschappen te adopteren. Als dit niet past bij wie je daadwerkelijk bent, is dat geen goed idee. Echte authenticiteit bouwt vertrouwen en creëert een band met je team. Leer jouw kwaliteiten kennen en zet ze gericht en zelfvertrouwen in. Zonder jezelf te verliezen.
2. Ken je kracht als transformationeel leider
Wist je dat vrouwen over het algemeen beter zijn in transformationeel leiderschap? Dit is een stijl van leidinggeven waarbij je als leider focust op waarden, ethiek en langetermijndoelen. Als leider stimuleer je je medewerkers om samen te werken aan de groei van de organisatie en om zichzelf te overtreffen. Transformationeel leiderschap staat tegenover transactioneel leiderschap, een stijl die zeer resultaatgericht is en minder nadruk legt op persoonlijke interactie. Ken je kracht als vrouw en pak die rol als transformationeel leider.
3. Spreek je uit tegen seksistische opmerkingen
Het label ‘bazig’ wordt vaak gebruikt en heeft vaak het effect dat assertieve meisjes en vrouwen worden ondermijnd. Zelfs als het woord plagend wordt gebruikt, kan het ervoor zorgen dat je als vrouw het gevoel krijgt te veel ruimte in te nemen. Noemt iemand jou of een vrouwelijke collega bazig, of word je op een andere manier verbaal kleiner gemaakt? Worden er bijvoorbeeld seksistische grappen gemaakt? Lach het niet weg, maar spreek je uit. Taal is een krachtig instrument. Onderzoekers raden aan de ouch-techniek te gebruiken. Je zegt hierbij ‘Auw!’ na een foute grap. Hiermee win je een paar extra seconden om duidelijk te formuleren waarom de grap niet oké was.
4. Bouw een netwerk van krachtige vrouwen
Samen sta je zoveel sterker. En bovendien: de neiging van vrouwen is om ultra-kritisch te zijn op andere vrouwen. Een studie gepubliceerd in de Harvard Business Review door Ibarra, Ely en Kolb benadrukt het belang van krachtige netwerken voor vrouwelijke leiders. De auteurs stellen dat deze netwerken vrouwen niet alleen helpen om zichtbaarder te zijn binnen hun organisaties, maar ook om mentoren te vinden die hen helpen groeien. Deze mentoren kunnen deuren openen naar topfuncties. Je vindt deze groepen bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij netwerkclubs en LinkedIn-groepen, of door naar events voor vrouwelijke leiders te gaan.
Ontdek de nieuwe podcast van BVO: Lift up!
Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? In de podcast ‘Lift Up!’ zoek je samen met experts de ‘verdieping’ op met thema’s als persoonlijke en professionele ontwikkeling.
lees verder5. Wees zichtbaar
In het verlengde van het vierde punt is het erg belangrijk om als vrouw letterlijk en figuurlijk zichtbaar te zijn. In je eigen organisatie, op events, maar ook tijdens informele bijeenkomsten waar belangrijke stakeholders aanwezig zijn. Vrouwelijke leiders die actief werken aan hun zichtbaarheid bevorderen niet alleen hun eigen loopbaan, maar maken ook de weg vrij te maken voor toekomstige generaties vrouwelijke leiders.
Uit een studie van The Glass Hammer and Accenture blijkt dat de overgrote meerderheid (83,3 procent) van de vrouwen in de techindustrie die een C-Suite-baan ambiëren, vertelden dat ze een rolmodel hadden. Rolmodellen vormen een inspiratiebron voor andere vrouwen zodat zij zichzelf ook als leider kunnen gaan zien. Nancy Poleon van BrandedU ziet dat succesvolle carrièrevrouwen meestal vier zaken met elkaar gemeen hebben: ‘Ze maken deel uit van een netwerk, ze volgen training- en coachingprogramma’s, ze maken strategisch gebruik van adviseurs en mentoren en ze hebben een duidelijk omschreven personal brand en zijn zichtbaar.’
Volgens een artikel in het Journal of Business Ethics draagt de zichtbaarheid van vrouwelijke leiders bij aan het normaliseren van vrouwen in invloedrijke posities. Dit zorgt ervoor dat de competenties en bijdragen van vrouwen erkend en gewaardeerd worden binnen de samenleving als geheel. Zichtbaarheid kan bijdragen aan een cultuurverandering waarin de waarde van diversiteit in leiderschap wordt erkend en gevierd. Door te werken aan jouw zichtbaarheid leer je het krachtenveld in je organisatie te doorzien en kun je je impact vergroten.
Wat kun je als organisatie doen?
Om vrouwelijk leiderschap in organisaties te stimuleren, benoemt Great Place To Work een paar handvatten: bewustwording, neutrale leiderschapswaarden, maak het makkelijker om zorg en werk te combineren, vrouwelijke rolmodellen en bondgenootschap. Over dit laatste punt zeggen ze: ‘Mannen hebben de unieke positie om op te treden als bondgenoot. Onderzoek laat zien dat dit niet alleen bijdraagt aan meer vrouwen aan de top, dit zorgt er ook voor dat het proces versnelt.’