Managementgoeroe Simon Sinek sprak er ook al over in zijn boek ‘Start with why’, aldus collega Ben Tiggelaar. ‘Bedenk eerst de waarom van je organisatie, daarna pas hoe en wat.’ De uitvoering is natuurlijk ook belangrijk, maar niet de eerste stap. Daar gaan veel bedrijven de mist in.
Ook uit onderzoek van netwerkorganisatie Business Leaders blijkt dat zingeving -ofwel purpose- bij bedrijven steeds belangrijker wordt. Het blijkt ook dat bedrijven die een heldere zingeving geformuleerd hebben, vaker winst maken dan bedrijven die dat niet doen. Ben Tiggelaar gaat in onderstaande video in op ‘zingeving’ bij bedrijven:
Bekijk ook andere video’s van Ben Tiggelaar:
- Ben Tiggelaar: ‘Richt je aandacht op de cirkel van invloed van Covey’
- Deel 2: ‘83% van de medewerkers wordt als zelfsturende professional gezien’
- Deel 3: ‘We moeten de cultuur van kleine bedrijven koesteren en stimuleren’
- Deel 4: ‘Wees eerst de baas over jezelf, dan pas over een ander’
- Deel 5: ‘Is Craigslist de oplossing voor succesvol management?’
- Deel 6: De strategie van Ricardo Semler werkt
- Deel 7: Zo voorkom je dat je het verkeerde personeel aanneemt
- Deel 8: ‘Houd vast aan je richting, maar laat medewerkers ook experimenteren’
- Deel 9: ‘Drie vaardigheden die een change master moet bezitten’
- Deel 10: De bescheiden maar gedreven professional is onmisbaar
- Deel 11: ‘Waarom kerncompetenties zo belangrijk zijn’