Een kwart van de ceo’s wil zichzelf dit jaar gaan verdiepen in mindfulness of mediatie. Dat blijkt uit een onderzoek van netwerkorganisatie Business Leaders onder 650 Nederlandse en Belgische ceo’s. Ceo’s willen hiermee hun eigen effectiviteit als leider vergroten. Daarnaast wil ruim de helft van de managers leren om hun teams beter te ontwikkelen, medewerkers te ontwikkelen (42%), zelfinzicht en reflectie (40%), strategisch denken (33%) en focus op ontwikkeling van de visie (21%).
Purpose scoort hoog
Ook ‘purpose’ van de organisatie scoort hoog onder de ceo’s. Daaronder wordt verstaan ‘een hoger doel of geformuleerde zingeving’. Bedrijven die een ‘hoger doel’ hebben gesteld en dit ook hebben doorgevoerd in de organisatie, groeien vaker (60%) dan bedrijven die geen purpose hebben. De klant ziet dit schijnbaar ook, want 66 procent ziet inderdaad de zingeving van een groeiend bedrijf. Bij niet-groeiende bedrijven of krimpers is dit 38 procent.
Zingeving vervangt financiële motieven
Directeur van Business Leaders, Joel aan ’t Goor, laat in een persbericht weten: ‘We zijn de tijd van dominante managers die gedreven worden door financiële motieven langzaam achter ons aan het laten. In toenemende mate worden bedrijven geleid door directeuren die zingeving willen halen uit hetgeen zij doen en die hun medewerkers willen inspireren. Dit zie je ook terug in het werken met meer zelfsturende teams waarbij ceo’s meer verantwoordelijkheden laag in de organisatie neerleggen. Ik zie onder ceo’s een grotere behoefte om hier de komende jaren mee aan de slag te gaan.’
Ceo’s willen meer investeren
Het investeringsklimaat ziet er ook rooskleurig uit: 63 procent wil gaan investeren in duurzaamheid en 90 procent wil investeren in technologie en innovatie. Ruim de helft van de ondervraagden vindt duurzaamheid erg belangrijk, maar geeft ook toe dat het binnen de organisatie niet erg leeft (slechts 32%). Ondanks dat bijna elke ceo innovatie erg belangrijk vindt, is maar 11 procent bezig met bijvoorbeeld big data.